Wheeler Easton 9990 Titanium Vintage

rikko

Medlem
Hej,

Mitt barndomshem håller på att tömmas för försäljning och det var dags för mig att hämta mina gamla saker. Jag hittade min gamla mountainbike i förrådet och började därefter söka efter lite information om cykeln. Jag tycker det är fruktansvärt svårt att hitta information om värde eller vart man kan sälja den, därför vänder jag mig nu till er.

Wheeler Easton 9990 Titanium
Årsmodell: 1993 / 1994 (är inte helt säker)
Ramen är tillverkad av titanium vilket gör cykeln till överraskande lätt att bära.

Har ni någon koll på vad en sådan cykel skulle kunna vara värd eller vart man kan vända sig för att sälja den?

Bilagor

• IMG_4576.jpg
    IMG_4576.jpg
    1.8 MB · Besök: 411
  • IMG_4578.jpg
    IMG_4578.jpg
    1.8 MB · Besök: 227
  • IMG_4580.jpg
    IMG_4580.jpg
    901 KB · Besök: 208
  • IMG_4581.jpg
    IMG_4581.jpg
    1.2 MB · Besök: 289
Hej,

Mitt barndomshem håller på att tömmas för försäljning och det var dags för mig att hämta mina gamla saker. Jag hittade min gamla mountainbike i förrådet och började därefter söka efter lite information om cykeln. Jag tycker det är fruktansvärt svårt att hitta information om värde eller vart man kan sälja den, därför vänder jag mig nu till er.

Wheeler Easton 9990 Titanium
Årsmodell: 1993 / 1994 (är inte helt säker)
Ramen är tillverkad av titanium vilket gör cykeln till överraskande lätt att bära.

Har ni någon koll på vad en sådan cykel skulle kunna vara värd eller vart man kan vända sig för att sälja den?
Ser misstänkt ut som en aluminiumram.

Ser fin ut! Tänker dock att ramen snarare är i aluminium än titan? Påverkar väl tyvärr slutpriset en del...
Jag är usel på cyklar, därför vänder jag mig till er :)
Det står Titanium på sadeln och jag har hittat andra Wheeler modeller där det påstås att ramen är av titan. Jag kommer ihåg att den var ganska dyr när vi köpte den (omkring 1993 och 1994).

Finns det något sätt jag kan ta reda på om ramen är av titan eller aluminium?

Cool cykel från den tiden, tyvärr får man nog inga större mängder pengar för den, klart värd att räddas från att skrotas i alla fall!!

Cool cykel från den tiden, tyvärr får man nog inga större mängder pengar för den, klart värd att räddas från att skrotas i alla fall!!
Just nu står den i min morbrors friggebod då jag inte har någon plats för den hemma. Jag trodde att Wheeler var ett amerikanskt märke, men jag har fått lära mig att det är tyskt. Det kanske finns någon samlarvärde om man vänder sig till Tyskland.

Du känner inte till någon som värderar eller köper cyklar?

Just nu står den i min morbrors friggebod då jag inte har någon plats för den hemma. Jag trodde att Wheeler var ett amerikanskt märke, men jag har fått lära mig att det är tyskt. Det kanske finns någon samlarvärde om man vänder sig till Tyskland.

Du känner inte till någon som värderar eller köper cyklar?
Kolla i retro-tråden som precis diskuterat wheeler!

Jag tror på mer än 1000 kr. Ser ut att vara i bra skick, delarna är inte skräp på begmarknaden och nån måste väl ha minnen/känslor för en Wheeler? :)

Wheeler såldes i Sverige av numera avsomnade Cykel-Björk, som hade lite samma affärsmetoder som Cykelringen, alltså eviga reor med påhittade skyhöga ordinariepriser. Att säljas av en i Sverige inte så cool återförsäljare påverkar kanske priset på begagnatmarknaden så här 30 år efteråt också. Jag skulle inte betala mer än en tusing för den där, pga detta, men jag är också medveten om att jag är lite skruvad i just det (och möjligen även i andra) sammanhanget.

På den tiden var Cykelbjörk en cool butik. Fanns inte jättemånga andra. Min första mtb var en lila Wheeler med XT tror jag. Gick nog på en 4000kr ny.

Tillbaka
Topp