[OT] Robotgräsklippare

[OT] Robotgräsklippare
Edit: Såg nu i reparationsbeskrivningen att de bytt moderkort i roboten. Det gjorde de för ett par år sedan också. Hoppas det nya kortet är av bättre kvalitet och inte bara ett likadant. Fick ett nytt laddtorn förra året, efter att det gett upp. Dålig kvalitet, men bra garanti och service hos Gardena. Vet inte om Husqvarna är bättre. De äger ju Gardena och en del komponenter är samma.
Attans, det blir ju Gardena man spana mycket på pga trevlig prislapp och rätt liten storlek trots bra klippbredd.

Är det deras "ingen regnsensor behövs" som gör att dom inte håller? Eller hur gammal är din?

[OT] Robotgräsklippare
Vilken robot ska man ha om det idag tar ca 2 timmar att klippa med en åkgräsklippare med ca 80 cm klippbredd?
Låter som en fett stor yta.
Borde minst vara en Husqvarna Automower® 430X NERA och gärna med EPOS.
Skulle själv gärna bytt upp mig till en NERA med EPOS fast svårt att motivera 50kkr när min ”gamla” fungerar perfekt. Har man tur kanske blixten slår ner i den i sommar!! ?

[OT] Robotgräsklippare
Skulle själv gärna bytt upp mig till en NERA med EPOS fast svårt att motivera 50kkr när min ”gamla” fungerar perfekt. Har man tur kanske blixten slår ner i den i sommar!! ?
Ja, en ganska stor villatomt som sitter ihop med en hälsingegård med trädgården där och diverse andra gårdsytor som behöver klippas.

[OT] Robotgräsklippare
Ja, en ganska stor villatomt som sitter ihop med en hälsingegård med trädgården där och diverse andra gårdsytor som behöver klippas.
Kan ju vara läge att ha två mindre också beroende på hur ytorna ligger? Är ju inga problem att leda dom över grusgångar och dylikt men det kan ju bli ineffektivt om det är utspritt och långt "hem" och ladda. Går kanske ha fler laddstationer iofs, det har jag inte undersökt.

[OT] Robotgräsklippare
Attans, det blir ju Gardena man spana mycket på pga trevlig prislapp och rätt liten storlek trots bra klippbredd.

Är det deras "ingen regnsensor behövs" som gör att dom inte håller? Eller hur gammal är din?
Min är ca tre år gammal. Tror inte det är regn som påverkar. Jag pausar den ofta genom appen när det skall regnar mycket, men annars går den på sitt program. Har ffa haft problemen efter vintervilan. Märkligt att kretskort skadas av att hänga i ett garage med tio grader varmt under ett halvår.

[OT] Robotgräsklippare
Min är ca tre år gammal. Tror inte det är regn som påverkar. Jag pausar den ofta genom appen när det skall regnar mycket, men annars går den på sitt program. Har ffa haft problemen efter vintervilan. Märkligt att kretskort skadas av att hänga i ett garage med tio grader varmt under ett halvår.

Känns ju inte rimligt nej.
Mitt kallgarage är fullt med billig elektronik för inomhusbruk som bara kämpar på genom åren

[OT] Robotgräsklippare
Är det dumsnålt att köpa Biltemas billigaste (4500) eller Julas (3000) för en helt platt gräsmatta på max 200kvm?

Tycker de bör kunna fungera men är väl orolig över ifall de håller för evigt.

[OT] Robotgräsklippare
Betala grannes unge att klippa gräsmattan för 20 kr/gången.
I min, iofs rätt snäva, erfarenhet kliver inte dagens unga ur soffan för så lite… Mina barn har ett smörgåsbord av färdigprisade bonusuppgifter att utföra för att tjäna extrapengar (de har obetalda uppgifter också att missköta). Typ kör slut på ett batteri i trimmern (15-20min?) ger 50:- direkt. Vattna blommor inomhus (5-10min?) ger 20:-. Och dyl. Jag har dessutom ”gamifierat” det hela genom att om de lyckas sätta fyra kryss på raken på rapportpappret (även diagonalt) får de en extra hundring (med tanken att även om man inte är sugen att göra något själv, så kanske man vill hindra sitt syskon från att tjäna en extra hundring?).
Genialt och generöst system om jag får säga det själv. Ungarna säger ”meh” och har kostat oss ett par hundringar extra totalt sista året…

[OT] Robotgräsklippare
I min, iofs rätt snäva, erfarenhet kliver inte dagens unga ur soffan för så lite… Mina barn har ett smörgåsbord av färdigprisade bonusuppgifter att utföra för att tjäna extrapengar (de har obetalda uppgifter också att missköta). Typ kör slut på ett batteri i trimmern (15-20min?) ger 50:- direkt. Vattna blommor inomhus (5-10min?) ger 20:-. Och dyl. Jag har dessutom ”gamifierat” det hela genom att om de lyckas sätta fyra kryss på raken på rapportpappret (även diagonalt) får de en extra hundring (med tanken att även om man inte är sugen att göra något själv, så kanske man vill hindra sitt syskon från att tjäna en extra hundring?).
Genialt och generöst system om jag får säga det själv. Ungarna säger ”meh” och har kostat oss ett par hundringar extra totalt sista året…
Får nog köpa upp ett restlager med Rolex om man skall ha gräsmattan klippt nu alltså.

[OT] Robotgräsklippare
Man flyttar den äldre till en annan tomt och sen kör man nera epos runt huset där man konstant plogar sönder kabeln..

Haft Nera en sommar och den funkar bra runt hus och under träd. Är GPS plus en antenn jag satt på ena sidan av huset högst upp. Klipper runt huset utan problem så även när antennen är skymd av tak osv.

Trådlöst gav stora fördelar för min del då jag kan lägga in uppfarten som klippta så det inte blir så krånglig layout som det var med tråd.

IMG_1372.jpeg

[OT] Robotgräsklippare
EPOS ser ju coolt ut, men både maskinmässigt och pengamässigt overkill för våra 500 kvadrat.

Om man vill testa det där med kabel och vår-ångest, finns det nån extra vettig kabel man kan välja, som inte spontant har av sig själv?

[OT] Robotgräsklippare
Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med kablarna. Installerade själv och försökte vara konsekvent. Tog en bra stund men nu har det fungerat felfritt i typ 10 år. Så man kan nyansera kabel-skräcken lite.

Visst har jag haft av kabeln vid grävning några gånger, men haft sån tur att Robban varit ute och jobbat just då. Så sett i ögonvrån att den stannar och då är det lätt att hitta brottet.

[OT] Robotgräsklippare
Vilken robot ska man ha om det idag tar ca 2 timmar att klippa med en åkgräsklippare med ca 80 cm klippbredd?
Vi har betydligt mindre yta men samtidigt noll tid att klippa sedan vi fick tvillingar, så jag har grottat ner mig litet i robotklippare på sistone och fått upp ögonen för LUBA. De går på GPS + referensstation + kamera, har 4WD och ska klara 38 graders (inte procent) sluttning. Prisläget är ett snäpp under Husqvarna. Har försökt crawla forum och användarrecensioner, den första generationen verkar ha varit kinkigare med satellitmottagningen men nuvarande version 2 verkar klart mer stabil. Överlag verkar folk nöjda.

Ett frågetecken dock för marknadsmodellen, de verkar främst säljas på nätet och därmed kanske litet bökigt med ev. garantiärenden och reparationer. Men det finns en fysisk butik som dessutom faktiskt har egen fysisk verkstad, i Göteborg. Köper vi så blir det nog därifrån.

[OT] Robotgräsklippare
Vi har betydligt mindre yta men samtidigt noll tid att klippa sedan vi fick tvillingar, så jag har grottat ner mig litet i robotklippare på sistone och fått upp ögonen för LUBA. De går på GPS + referensstation + kamera, har 4WD och ska klara 38 graders (inte procent) sluttning. Prisläget är ett snäpp under Husqvarna. Har försökt crawla forum och användarrecensioner, den första generationen verkar ha varit kinkigare med satellitmottagningen men nuvarande version 2 verkar klart mer stabil. Överlag verkar folk nöjda.

Ett frågetecken dock för marknadsmodellen, de verkar främst säljas på nätet och därmed kanske litet bökigt med ev. garantiärenden och reparationer. Men det finns en fysisk butik som dessutom faktiskt har egen fysisk verkstad, i Göteborg. Köper vi så blir det nog därifrån.
Vad är USPen för att vilja vara försökskanin? Det finns ju många som man vet funkar och har ÅF runt hörnet.

[OT] Robotgräsklippare
Relevant fråga. För min del är ffa lutningsförmågan en dealbreaker, i kombination med prisläget. Samma förmåga i t ex en Husqvarna kostar mer än dubbelt så mycket, och då är den inte kabelfri.
Ja då kan det ju vara värt att testa, har man kuperat så kan det vara lurigt. Jag chansade på en Worx för många år sedan och den gick i 8 år tror jag det var innan vad jag tror iaf blixten tog den. Worx var nya på marknaden då men riktigt billiga. Men funktionen på den var riktig yxig, körde fast i stort sett varje dag etc. När jag istället köpte en Husqvarna så fortsatte jag på samma begränsningsslinga och den fastnar aldrig.

Också ser den ju ut som en liten racerbil!
Det ska man inte underskatta!

Såg en liknande maskin med lövuppsamling, det såg intressant ut!

[OT] Robotgräsklippare

Någon som vill köpa mom gardenia? Jag behöver tydligen en 520 istället.

Kanske inte rätt team.
Men dom har spoilers!

[OT] Robotgräsklippare
[OT] Robotgräsklippare
Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med kablarna. Installerade själv och försökte vara konsekvent. Tog en bra stund men nu har det fungerat felfritt i typ 10 år. Så man kan nyansera kabel-skräcken lite.

Visst har jag haft av kabeln vid grävning några gånger, men haft sån tur att Robban varit ute och jobbat just då. Så sett i ögonvrån att den stannar och då är det lätt att hitta brottet.

Inte jag heller, på sex år. Installerade själv, har skarvat på några ställen, min fru har väl flyttat kabeln en 15-20 gånger allteftersom hon tar mer och mer av min gräsmatta till sina odlingar.

[OT] Robotgräsklippare
Inte jag heller, på sex år. Installerade själv, har skarvat på några ställen, min fru har väl flyttat kabeln en 15-20 gånger allteftersom hon tar mer och mer av min gräsmatta till sina odlingar.
Vad för kabel?
Ser att vissa som säljs (och antagligen medföljer) är 0.5m², det känns som att det kan gå av bara en mask försöker gräva sig fram på fel ställe.

[OT] Robotgräsklippare
Vad för kabel?
Ser att vissa som säljs (och antagligen medföljer) är 0.5m², det känns som att det kan gå av bara en mask försöker gräva sig fram på fel ställe.
Köpte en rulle Husqvarna original. Den håller för mask, att dras upp ur gräsmattan när den ska flyttas och att snubblas på. Jag har även snuddat den med trådtrimmer några gånger. Den håller inte för spade eller maskrosjärn.

Alltså om jag skulle köpa ny idag skulle jag, med mina erfarenheter, mycket väl tänka mig att köpa en ny med tråd. Iaf om den var rimligt mycket billigare. Zoner löser jag med separata guideslingor och andra finesser vet jag inte om jag egentligen behöver hålla på med. Grejen med en robotklippare för mig har varit att det har varit just så lite att hålla på med. Installera, fixa inställningar (första försommaren) sen har den bara gjort sitt (i princip) i tio år.

[OT] Robotgräsklippare
Skulle säga att det mesta är samma. Har en Gardena Sileno (den största, minns en modellnr).
Alla detaljer jag sett från knivar till batteri är märkta med Husqvarna.

Helnöjd med min som har 6 år på nacken.
Hur stort har du och hur länge jobbar den?

Funderar på om man vågar nöja sig med modellen som är "lagom" för ens tomt och inte oversizea.
Med tanke på att det bara är mjukvara som skiljer ändå.

[OT] Robotgräsklippare

Funderar på om man vågar nöja sig med modellen som är "lagom" för ens tomt och inte oversizea.
Har du små barn eller knepig tomt är det bra och ta en storlek för mycket då den kommer vara avstängd lite då och då på grund av leksaker ute i trädgården osv. Alternativt knepig tomt där den kanske kör fast och man inte plockar loss den direkt.

[OT] Robotgräsklippare
Har du små barn eller knepig tomt är det bra och ta en storlek för mycket då den kommer vara avstängd lite då och då på grund av leksaker ute i trädgården osv. Alternativt knepig tomt där den kanske kör fast och man inte plockar loss den direkt.
Fast det är inte så det funkar.

Samma maskiner. Dom större klipper inte snabbare, dom tillåts bara gå fler timmar per dyng.

Tilläg: Gäller maskiner inom samma "familj" altså.

[OT] Robotgräsklippare

Tomten är på 1400 men gräsytorna 600-700m2 totalt uppdelat på 2st zoner. Gardena har ju (eller hade i alla fall) bara en guideslinga så jag flyttar klipparen för hand till bi-ytan. Har en smal gång med isgrus emellan.
Går mycket smidigare än jag trodde. Det är ju en nackdel jämtemot Husqvarnas större modeller som har två gudieslingor men då kostar de ju i alla fall 10'000kr mer också. (Tror vi gav 14'k för vår.) Sen hade den nog inte gått så bra i gruset ändå. (Hade inte grus när vi köpte den)
Klippte 55 min/Loop när den var ny om jag inte minns fel. Har nyligen tagit ut den för i år och har inte klockat den än. Men batterierna är inte så dyra som jag trodde i början.

Tillbaka
Topp