Ny cyklist: GPS + ledtips för MTB

Hej alla!

Har börjat cykla lite MTB efter många år som löpare och gymentusiast. Jag tycker dock det är utmanande att planera mina rutter så att de blir så njutbara som möjligt varje gång. Har gett mig iväg på vinst och förlust några gånger men också försökt planera och läsa på i förväg ibland. Bägge alternativen med blandat resultat... Jag vill ha det ganska "lätt" tekniskt.

Jag bor strax söder om Göteborg och har inga problem att köra en halvtimme för att få bra cykling men vill då ha så bra leder som möjligt. Är sugen på en GPS men undrar vad era erfarenheter är att av att hitta leder på trailforks m m och föra över till GPS? Jag försöker leta mig fram på forum och i recensioner och en Garmin Edge (840 eller 1040) ser lovande ut. Någon som kan dela med sig av hur det är att hitta andras rutter och föra över?

Är medveten om att telefon är ett alternativ men jag har gärna separat pryl för navigation.

Tack på förhand!

Jag tycker du tänker helt rätt med en 840 eller 1040. Ladda in Trailforks kartlager på den så är det supersmidigt att navigera ute i skogen. Funkar också toppen att planera rutt på Trailforks hemma och ladda över till Garmin med IQ-appen.

För trevliga men inte allt för tekniskt utmanande stigar i södra Göteborg skulle jag främst satsa på:

• Horsickan
• Torrekulla/Sisjön
• Ruddalen
• Delsjöområdet

Det finns en del färdiga rutter du kan utgå ifrån om du zoomar in på områdena i Trailforks.

Jag tycker att det kan vara svårt att följa en GPS-rutt i skogen om man inte har kört där innan.. vilket iofs pajar poängen litegrann. Däremot kan GPS vara bra för att ta sig till de stigar man har lagt in, men det blir ändå att stanna och reka rutten lite innan man bombar utför, man kan ju plötsligt ha tre stigar framför ögonen, t ex alla stigarna ner för masten i Skatås som man inte direkt navigerar i farten.. och skall man ändå stanna så är det inte så mycket mer jobb att plocka fram luren och öppna TF. Så lärde jag mig stora delar av Änggårdsbergen och Delsjöområdet. Men något XC-flow blev det inte direkt i början. Däremot många pauser för att hämta andan ?

Jag tycker att det kan vara svårt att följa en GPS-rutt i skogen om man inte har kört där innan.. vilket iofs pajar poängen litegrann. Däremot kan GPS vara bra för att ta sig till de stigar man har lagt in, men det blir ändå att stanna och reka rutten lite innan man bombar utför, man kan ju plötsligt ha tre stigar framför ögonen, t ex alla stigarna ner för masten i Skatås som man inte direkt navigerar i farten.. och skall man ändå stanna så är det inte så mycket mer jobb att plocka fram luren och öppna TF. Så lärde jag mig stora delar av Änggårdsbergen och Delsjöområdet. Men något XC-flow blev det inte direkt i början. Däremot många pauser för att hämta andan ?
Tack för tips! Jag bombar dock inte så mycket.. vill mer mala på och få puls :)

Tack för tips! Jag bombar dock inte så mycket.. vill mer mala på och få puls :)
Heads up display hade varit perfekt ? men som sagt, kommer du till ett väg(stig?)skäl som inte är en regelrätt t-korsning så är det väldigt svårt att läsa av en cykel-GPS i farten.
Däremot, när man väl hittar lite, så är det grymt bra för att sätta ihop en rutt hemma (eller använda en gammal runda som bas) och sen väl ute slippa stanna och klura ”vart var det nu jag skulle efter denna..”

Jag försöker leta mig fram på forum och i recensioner och en Garmin Edge (840 eller 1040) ser lovande ut.
Jag tycker du tänker helt rätt med en 840 eller 1040.
För navigering är en större display överlägsen
Edge-1040-vs-840-course-summary.jpg

(Men jag lyckades inte googla fram en jmf bild med kartor på displayerna)

För mig är displayen såpass viktig att jag hellre hade valt en (beg) Edge 1030 än en ny Edge 840.

Lånar tråden lite, hur är Edge 840/1030 jämfört med en mobil plus hållare på styret?
Om man bara ska navigera och det inte handlar om några heldagarsäventyr så tycker jag faktiskt att en telefon fungerar likvärdigt eller t o m bättre i vissa fall. Så fort man vill börja logga samt mäta eller köra längre turer så förlorar telefonen dock.

Jag tycker faktiskt Garmin 1030 är riktig kass för MTB. Jag har inte provat andra GPS utan valde denna efter att ha läst recensioner. Det funkar nästan skapligt att välja ut en led på Trailforks och ladda över den till Garmin, men kartan är torftig och svår att följa i farten.

Om man kan komma åt en färdig komplett rutt på GPX fil så börjar det växa fram lite nytta med att ha den här prylen, men stegen för att ladda över en GPX fil från dator till Garmin är onödigt bökigt. Att lägga ner 45 minuters förberedelser för att få cykla en timme är ju liksom inget man ids göra för varje sväng.

Men att bara ge sig ut i skogen och tro att man ska kunna navigera sig fram och hitta nya leder med Garmin 1030 är en lögn. En vanlig mobiltelefon av enklare modell (som kostar en tredjedel av Garmin 1030) med t.ex. Trailforks eller AllTrails installerad är cirka 100 gånger enklare, tydligare och bättre för navigering. Nackdelen med en telefon är att man behöver kunna stänga av skärmsläckaren helt, och så kan det vara svårt att få batteriet att räcka till en längre runda.

Garmin 1030 har massor av coola funktioner för att logga din träning och följa din utveckling, den har låång batteritid och visar din mobils inkommande samtal och SMS etc etc, men för att navigera och verkligen använda kartfunktionen så duger den bara på vägar, inte på stigar.

Om man bara ska navigera och det inte handlar om några heldagarsäventyr så tycker jag faktiskt att en telefon fungerar likvärdigt eller t o m bättre i vissa fall. Så fort man vill börja logga samt mäta eller köra längre turer så förlorar telefonen dock.
Tack, det var lite så jag misstänkte och funderade på. Men köpa en bra hållare till mobilen är ju några hundralappar som man då ska jämföra med 5-6k SEK för en 1030. Tror jag hellre lägger pengarna på en Garminklocka plus hållare för mobilen snarare än en garmin-GPS.

Ni verkar ha missat att man kan lägga in Trailforks karta på sin Garmin? Det stämmer att den inbyggda europakartan är rätt spartansk i svenska skogar.

Ni verkar ha missat att man kan lägga in Trailforks karta på sin Garmin? Det stämmer att den inbyggda europakartan är rätt spartansk i svenska skogar.

Det är så jag tänker användningsområdet. Att preppa först, primärt genom att ta andras rutter, lägga in rutten i Garmin och sen köra ut. Inte navigation i realtid, det förstår jag är väldigt utmanande.

Jag tycker faktiskt Garmin 1030 är riktig kass för MTB. Jag har inte provat andra GPS utan valde denna efter att ha läst recensioner. Det funkar nästan skapligt att välja ut en led på Trailforks och ladda över den till Garmin, men kartan är torftig och svår att följa i farten.
Vilken karta har du använt?
Edge 1030 har inte Trailforkskartan förinstallerad, men det är enkelt att göra själv.

Om man kan komma åt en färdig komplett rutt på GPX fil så börjar det växa fram lite nytta med att ha den här prylen, men stegen för att ladda över en GPX fil från dator till Garmin är onödigt bökigt. Att lägga ner 45 minuters förberedelser för att få cykla en timme är ju liksom inget man ids göra för varje sväng.
Hur gör du då för att ladda över en GPX-fil till Edge 1030?
För gör man det via Garmin Connect går det snabbt och enkelt (när GPSen starta och synkar),
man gör på samma sätt för alla Garmin GPSer som det går att ladda över GPX-filer till.

För gör man det via Garmin Connect går det snabbt och enkelt (när GPSen starta och synkar),
man gör på samma sätt för alla Garmin GPSer som det går att ladda över GPX-filer till.
Precis - spara gpx-filen i telefonen, välj att öppna filen med garmin connect-appen, och välj "send to GPS". Tre steg som nog tar mindre än 10 sekunder att genomföra.

Men att bara ge sig ut i skogen och tro att man ska kunna navigera sig fram och hitta nya leder med Garmin 1030 är en lögn. En vanlig mobiltelefon av enklare modell (som kostar en tredjedel av Garmin 1030) med t.ex. Trailforks eller AllTrails installerad är cirka 100 gånger enklare, tydligare och bättre för navigering. Nackdelen med en telefon är att man behöver kunna stänga av skärmsläckaren helt, och så kan det vara svårt att få batteriet att räcka till en längre runda.

Garmin 1030 har massor av coola funktioner för att logga din träning och följa din utveckling, den har låång batteritid och visar din mobils inkommande samtal och SMS etc etc, men för att navigera och verkligen använda kartfunktionen så duger den bara på vägar, inte på stigar.
Jag håller med om att Garmin-enheten inte riktigt hänger med i skogen, som någon skriver så är det t ex svårt när man kommer till en korsning eller förgrening som inte finns med på kartan. Jag har en 530.

Kanske är det bättre med den nyare generationen som borde ha lite bättre gps-precision i skogen. Pekskärm är att rekommendera för att enklare zooma och panorera i kartan.

Jag är inte speciellt förtjust i navigerings-funktionen på vägar heller, har haft alldeles för många problem inkl fältet med "virtual partner" som inte går att få bort (gick när enheten var ny men inte nu längre).

Jag håller med om att Garmin-enheten inte riktigt hänger med i skogen, som någon skriver så är det t ex svårt när man kommer till en korsning eller förgrening som inte finns med på kartan. Jag har en 530.

Kanske är det bättre med den nyare generationen som borde ha lite bättre gps-precision i skogen. Pekskärm är att rekommendera för att enklare zooma och panorera i kartan.
Momentet ”stanna och kolla på kartan var fan exakt jag är just nu” är ju hundra gånger smidigare/snabbare på en mobil med TF än på en GPS, iaf med min 830 med TF-kartor som referens, det är natt och dag. Eller har det hänt extremt mycket sedan den generationen?

Precis - spara gpx-filen i telefonen, välj att öppna filen med garmin connect-appen, och välj "send to GPS". Tre steg som nog tar mindre än 10 sekunder att genomföra.
Fast är det så man vill använda den har Wahoo Bolt, den gamla dyker upp begagnad här billigt då och då, en mycket bättre display att följa live i skogen i sol och andra för skärmar utmanande ljusförhållanden. Otroligt bra pryl för den här typen av navigering efter förutbestämd rutt. Använt min jättemycket både i nya områden hemma och på resor vid solocykling i alperna.

Det man offrar är TF-overlay. Men som påpekats är uppoffringen att kolla telefonen inte så stor om man redan behövt stanna för att man inte vet var man är.

IMG_20200528_180459.jpg

För att planera rutter använder jag alltid https://gpx.studio/
Lägger man på Strava överlägget så får man Stravas Heatmaps och kan se var alla andra cyklar och kan utifrån det hitta både nya och förhoppningsvis de bästa rutterna.
Kör den enklast på dator och sen läser över min GPX till min Garmin innan jag sticker ut.

Har aldrig gillat varken Trailforks eller Ride With GPS mfl. då de bara blir röriga och är svåra att få till en bra cykling "on the fly" (för mig i alla fall) samt att de är långt ifrån kompletta utanför tätorter typ och man riskerar att inte hitta något där man är eller missa riktigt fin cykling.

För att snurra runt i skogen och leta stig kör jag oftast Naturkartans app. Den är också bra om man kör lite vilse och vill se var man är och hur man ska hitta hem! :)

Momentet ”stanna och kolla på kartan var fan exakt jag är just nu” är ju hundra gånger smidigare/snabbare på en mobil med TF än på en GPS, iaf med min 830 med TF-kartor som referens, det är natt och dag. Eller har det hänt extremt mycket sedan den generationen?
Är man tokvilse och ändå stannar kan man ju lika gärna langa upp telefonen. Högupplöst 6"-skärm är ju bättre än lågupplöst 3" alla gånger. Min upplevelse är att med en bra cykelgps så blir man inte vilse lika ofta utan det räcker att slänga ett snabbt öga ner på skärmen och trampa vidare.

Relativt stor skärm hjälper, har kört Edge Explore, 1030+ och Edge Explore 2, som väl alla är större än 830. Sedan gör det stor skillnad i skogen med Galileo/Glonass jämfört med GPS också. Gamla Edge Explore som bara hade GPS kunde ju ofta visa 5-10 m fel vilket kunde vara nog så förvirrande när stigen delar på sig.

Vilken karta har du använt?
Edge 1030 har inte Trailforkskartan förinstallerad, men det är enkelt att göra själv.
Jag har lagt ner timmar och dagar och laddat ner olika trailforkartor och open maps och provat alla inställningar men allt liknar ankskit. Om jag vänder på frågan, vad heter de kartor du har enblat?

Jag kände inte till att man kunde göra det via Garmin Connect. Jag har bara laddat upp den till trailforks genom att behöva skapa ny rutt (går bara på dator), spara som wish list, och sedan dyker den upp i Garmin.

Jag har lagt ner timmar och dagar och laddat ner olika trailforkartor och open maps och provat alla inställningar men allt liknar ankskit.
Ja trailforkskartan har jag såklart,
Då cyklar vi troligen på olika ställen.
Det är mer häst, älg och rådjurs-skit där jag cyklar än ankskit, åtminstone på marken.

Jag kände inte till att man kunde göra det via Garmin Connect.

Det är enkelt om du använder dator (hur du gör i appen finns redan beskrivet i tråden), så här brukar jag göra
  • Ladda ned GPXen till datorn
  • Gå till GC o logga in
  • Gå till "Träning o planering" / "Banor"
  • Välj Importera, då har du GPXen i GC
  • Öppna den bana du vill föra över till din Edge genom att klicka på den
  • Längst ned klickar du på de tre punkterna och väljer "Ändra"
  • När du är klar klickar du på spara
  • Längst ned klickar du på "Skicka till enhet"

Tillbaka
Topp