Tempocykling Stockholm

Tempocykling Stockholm
Hej! Är relativt nybliven med tempocykel.
Vart kring stockholmsområdet är det bra att träningscykla?
Jag kan transportera mig med bil till passen om så behövs, annars bor jag i Sundbyberg.

Där jag brukar cykla tenderar det att vara lite väl hård trafik eller svårkört i tempoställning.

Alla tips mottages!

Tempocykling Stockholm
På södra sidan har jag sett att många parkerar vid caravanhallen i västerhaninge. Därifrån är det rak bilfri väg söderut på gamla nynäsvägen.
Viks skola i upplands väsby är ju annars en klassisk spot att utgå från på norrsidan. Sen är det bara att mata på norrut längs almungevägen.

Senast ändrad:
Tempocykling Stockholm
Ekerö är bra men tycker nog att det som Lingon tipsar om är ännu bättre, för att citera: "Viks skola i upplands väsby är ju annars en klassisk spot att utgå från på norrsidan. Sen är det bara att mata på norrut längs almungevägen."

Gällande Ekerö om man kör solo tycker jag en schysst temposträcka är från Ekerövägen i höjd med Träkvista för vidare cykling tur och retur färjeläget i Munsö, kan vara lite vindar ibland men det får man väl leva med.

Kan ju bero lite på var man bor också, transportcykling är ju inte världens roligaste.

Senast ändrad:
Tempocykling Stockholm
Den nördige kan spana in riden den som har KOM på segmentet ovan gjorde, och tappa hakan.
1715677240518.png

Tempocykling Stockholm
Gamla Norrtäljevägen (268/280) från Brottby norr mot Roslagsstoppet - Härsby - Finsta. Vissa söndagar är det t.o.m. tempocykelutställning på parkeringen vid Kvarnstugan. Man kan iofs utgår från Vallentuna IP också, men då får man tala hästgårdstrafiken som minskar först efter Karby.

Tempocykling Stockholm
Två korta banor.
Start vid Skånela kyrka och sedan Starrmossen - Kimsta - Skånela

Lunda livs - Gottröra macken tor är också populär.

Strava är en bra källa att hitta populära stråk. De flesta norrgående stråken körs via Almungevägen eller Skålhamravägen. De snabbaste cyklisterna kör troligtvis tempocykel. Se vart de kört.

Tempocykling Stockholm
Två korta banor.

Strava är en bra källa att hitta populära stråk. De flesta norrgående stråken körs via Almungevägen eller Skålhamravägen. De snabbaste cyklisterna kör troligtvis tempocykel. Se vart de kört.
Bra tips med strava, lyckades inte hitta så många andra än mina egna kartor i appen. Men får söka vidare!

Tempocykling Stockholm
Två korta banor.

Skånelarundan och Almungevägen håller jag med om.

Sträckorna Lunda livs till Gottröramacken och Skålhamravägen är jättefina men åtminstone jag tycker att de är svårkörda i tempoställning. Många skymda kurvor och krön, många utfarter och hus nära vägen med mera.

Tempocykling Stockholm
Ekerö är bra men tycker nog att det som Lingon tipsar om är ännu bättre, för att citera: "Viks skola i upplands väsby är ju annars en klassisk spot att utgå från på norrsidan. Sen är det bara att mata på norrut längs almungevägen."

Gällande Ekerö om man kör solo tycker jag en schysst temposträcka är från Ekerövägen i höjd med Träkvista för vidare cykling tur och retur färjeläget i Munsö, kan vara lite vindar ibland men det får man väl leva med.

Kan ju bero lite på var man bor också, transportcykling är ju inte världens roligaste.
Jag stack förbi igår och provcyklade där, riktigt bra! Tack för tipset.

Tempocykling Stockholm
Viks skola i upplands väsby är ju annars en klassisk spot att utgå från på norrsidan. Sen är det bara att mata på norrut längs almungevägen.
Vet inte hur det ser ut runt Vikskolan längre. Har inte varit där sedan vi pausade Roslagsvåren. De har ju hållit på att bygga en ny skola och en massa bostäder runtomkring där i flera år. Eventuellt får man parkera någon annanstans, eller kanske ännu hellre komma med pendeltåget. Vägarna är däremot fina och man brukar se folk med tempo-/tricyklar där.

Tempocykling Stockholm
Sträckorna Lunda livs till Gottröramacken och Skålhamravägen är jättefina men åtminstone jag tycker att de är svårkörda i tempoställning. Många skymda kurvor och krön, många utfarter och hus nära vägen med mera.
Skålhamra används av många som startar i city, Danderyd och Täby för att ta sig norrut. De som åker bil till en startplats längre norrut fastnar förstås aldrig på Strava

Almungevägen är rak vilket också medför att bilar och långtradare gasar på ganska friskt med liten marginal, speciellt norr om 77:an. Kan vara bra att välja en tidpunkt med mindre trafik.

Tempocykling Stockholm
Finns ju en kiosk där också vid färjeläget. Dvs man laddar på så mycket man pallar dit, tar en glass, pustar ut och sedan cyklar man som sjutton tillbaka. ? ? (utan paus är också helt ok)

Ser du någon snubbe med ÄCC eller Ängby på tröjan så bit ihop lite extra och kör ännu hårdare, oftast halvläskiga ruskigt starka cyklister.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp