Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Brukar cykla tidigt på morgonen mao väldigt få andra ute men idag lämnade jag barnen på skolan och fick cykla när alla andra skulle till jobb, skola mm. En splittrade känsla som uppstår, blir glad av att det är så många som ändå väljer att cykla, springa el gå till jobbet men samtidgt lite trött då väldigt många verkar bara tänka "jag, jag, jag, jag...." förlåt för rant...

Brukar cykla tidigt på morgonen mao väldigt få andra ute men idag lämnade jag barnen på skolan och fick cykla när alla andra skulle till jobb, skola mm. En splittrade känsla som uppstår, blir glad av att det är så många som ändå väljer att cykla, springa el gå till jobbet men samtidgt lite trött då väldigt många verkar bara tänka "jag, jag, jag, jag...." förlåt för rant...
Helt enig med dig. Droppade också av kidsen idag så fick njuta av "rusningstrafiken".
Mötte en j**** elbil eller moppebil på Stocksundsbron. Såklart i ett sådant tillfälle där det var extra trångt pga alla andra trafikanter. Å dessa skapelser är ju inte direkt i de minsta lagen... Nära skjuter ingen hare lyckligtvis denna gång.

Kortvecka (för mig) men avslutade iallafall med lång omvägspendling , mosade ner till länna i motvind, kantvind över till Huddinge å därifrån blev det (nästan) plattläns hemåt gick iallafall ganska tungt trots att man tog landsvägscykeln?
IMG_0565.jpeg

Otroligt stor andel elcyklar nu, säkert 50%.
Är det bara jag som stör mig på elcyklarnas egendomliga spårval och omotiverade inbromsningar som rycker sönder tempot..?

Seg idag, gick ändå helt ok. Någon läskig snösträng kvar i tunnlarna. Känns som att trampandet i vinter har gjort nytta men vill cykla ännu fortare

Är det bara jag som stör mig på elcyklarnas egendomliga spårval och omotiverade inbromsningar som rycker sönder tempot..?
Nej du är absolut inte den enda som stör dig, de är idioter för dem flesta har inte cyklat regelbundet förut och nu kör de omkring med trimmade elmopeder för de som gör lagliga 25km/h är försvinnande få….

Nej du är absolut inte den enda som stör dig, de är idioter för dem flesta har inte cyklat regelbundet förut och nu kör de omkring med trimmade elmopeder för de som gör lagliga 25km/h är försvinnande få….
Nja. De finns självklart också. Men min bild är ändå att det blivit mycket bättre de senaste åren. Tempot på cykelbanorna har höjts p g a elcyklarna och många av elcyklisterna har blivit rätt erfarna. Klart det fylls på med nya noobs hela tiden, men jag skulle ändå vilja nyansera bilden litet.

En annan som cyklar mest i ytterförort ser inget av de avarter ni andra ser. Tycker att de mest störande är hundägare som inte har koll på sina jyckar...

Vet inte om alla är just idioter, men eftersom elcyklar inte behöver "få med" farten så blir tempot ryckigt. Dessutom förefaller andelen oengagerade och ouppmärksamma "lallare" betydligt högre bland elcyklisterna...

Vet inte om alla är just idioter, men eftersom elcyklar inte behöver "få med" farten så blir tempot ryckigt. Dessutom förefaller andelen oengagerade och ouppmärksamma "lallare" betydligt högre bland elcyklisterna...
Dåliga spårval, omkörningar som tar vääääldigt lång tid eftersom de inte orkar trampa lite extra under omkörning för att öka farten osv, gärna också lurar i öronen...

Varmt idag, men sträckan jag cyklar är så blåsig att man knappt märker det förrän man stannar, svalkar rätt bra. Börjar vänja mig att köra singlespeed till jobbet, tycker det är rätt skönt att slippa växla.

Blev irriterad på en mötande cyklist, fanns ett hinder på min sida av cykelvägen så jag önskade att den mötande skulle hålla sitt tempo men givetvis så skulle hen bromsa in så att jag skulle bromsa in ännu mer än nödvändigt. Blev ändå en medalj i Strava på den sträckan. Kul när det finns fart i kroppen även om det inte känns så när man cyklar

Fått lov att cykla igen så nu är elcykeln parkerad. Cykelcross med nya fina thundero och latexslang gör morgonpendlingen riktigt behaglig. :)

Mina strax under 12km avverkas snabbare utan el också.

Långa vägen in till kontoret. Fin väder, medsol och medvind. och färja på det. Magi!

Men verkligheten tränger sig på; passerade Polisen och Försvarmakten i Vårby när de finkammade skogen efter vapnet som dödade Mikael Janicki och olyckan på Nockebybron är en ständig påminnelse om hur skört livet är. Ta det lugnt därute!

Bilagor

• IMG_3396.jpg
    IMG_3396.jpg
    1,013.9 KB · Besök: 72
  • IMG_3395.jpg
    IMG_3395.jpg
    1 MB · Besök: 71
  • IMG_3394.jpg
    IMG_3394.jpg
    352.4 KB · Besök: 67
Långa vägen in till kontoret. Fin väder, medsol och medvind. och färja på det. Magi!

Men verkligheten tränger sig på; passerade Polisen och Försvarmakten i Vårby när de finkammade skogen efter vapnet som dödade Mikael Janicki och olyckan på Nockebybron är en ständig påminnelse om hur skört livet är. Ta det lugnt därute!
Usch, vad tragiskt ? angående olyckan på Nockebybron, vad var det hände egentligen? En rattfull som mejade ner ett par på moped?

Mikael Janicki berörs man verkligen av också, det är exceptionellt upprörande, en man med civilkurage som vågade säga ifrån men som fick betala med sitt liv. :cry:

Senast ändrad:
Usch, vad tragiskt ? angående olyckan på Nockebybron, vad var det hände egentligen? En rattfull som mejade ner ett par på moped?
Ungefär så. En herre som tyckte att det var passande att sätta sig bakom ratten en fredag kväll efter tio starköl, med förutsägbart resultat.

Så fruktansvärt onödigt och tragiskt. Jag cyklar förbi där varje dag. Det är lite av en reality check att få en påminnelse om att imorgon skulle det kunna vara jag eller min unge som råkar ut för något.

Mötte en kamikaze på elsparkcykel när jag imorse vid grönt ljus trampade ut i korsningen Hamngatan-Regeringsgatan; hen kör mot rött, har lurar i öronen och inte en tillstymmelse till att titta åt sidan. Millimeter från att det för min del blev plåsterhuset medan den hjälmlöse hens möjliga utfall fanns i intervallet skallskada till lämnat jordeliv.

Naturligt urval i praktiken.

Fick själv bakbromsa med sladd utifrån framförvarande elcykels plötsliga inbromsning. Det blir snabbare och större hastighetsändring med elcykel, ja.

Har egentligen aldrig funderat över cykelpendling tidigare då jag bor 25 km från jobbet, men satte igång i veckan.

Tisdags blev det landsvägscykeln. Det gick snabbt men var rätt obekvämt på cykelbanorna som är fulla av rötter, brunnar, potthål och snabba höjdskillnader. Jag hoppade ut på vägen till vissa bilisters förtret.

Idag blev det 27.5" flatbar stålcykel och det var skönt med extra luftvolymen men det är rätt statiskt att gneta med plattstyre i en timme tycker jag. Den cykeln är inte jätterolig om man försöker brådska på. Tog 13 minuter längre tid med den cykeln och jag hade en tråkigare om än mer bekväm och säker färd.

Så nu är min hjärna igång och försöker motivera en ny cykel ordentligt. Landsväg/allroad/gravel med de fetaste släta däcken tubeless för att kunna flyta fram på cykelbanorna (och kunna bromsa ordentligt). Får man drömma vidare om remdrift, Rohloffnav (nåväl, Alfine/nexus duger nog gott för mig), pakethållare och fasta skärmar?

Nu måste jag väl ändå sett allt tror jag. I förrgår såg jag en fem, kanske sexårig, liten tjock pojke köra ner för Drottningholmsvägen på en elektrisk trehjuling som måste ha gått i minst 40 knyck. Han var så liten och for så snabbt att jag för ett ögonblick trodde att jag hallucinerade. Varken målsman eller någon kompis verkade finnas i närheten heller.

Sedan, idag på väg hem från jobbet – vid korsningen vid Zinkensdamm – kör jag om en äldre kvinna med uppsatt hår och solhatt som åkte runt på en kabinväska (!). Hon satt alltså gränsle över den lilla kabinväskan som rullade snabbt trots sina små, små hjul och styrde denna upp för Hornsgatspuckeln. Fantombild bifogad här nedan:

a..jpg

Trampade in till jobbet med sambon. kom en herre på elcykel som plingade på andra lite längre bak. så när han närmade sig la jag ömt min hand på sambons rygg (jaja skinka då ) och så tryckte vi ifrån i uppförsbacken :) små saker som gör livet kul. Annars bara fint och inte så mycket folk. de kanske har sovmorgon

Blandat, toppenväder och kul att se herrn ta höghjulingen för att fira nasjonaldagen.
IMG_7517.jpeg

Sedan påkörd bakifrån (av annan cyklist) när jag stannade vid övergångsställe för att släppa över gående. Orkade inte skälla, utan sa väl bara ungefär att det bra att hålla uppsikt.

Senast ändrad:
Har egentligen aldrig funderat över cykelpendling tidigare då jag bor 25 km från jobbet, men satte igång i veckan.

Tisdags blev det landsvägscykeln. Det gick snabbt men var rätt obekvämt på cykelbanorna som är fulla av rötter, brunnar, potthål och snabba höjdskillnader. Jag hoppade ut på vägen till vissa bilisters förtret.

Idag blev det 27.5" flatbar stålcykel och det var skönt med extra luftvolymen men det är rätt statiskt att gneta med plattstyre i en timme tycker jag. Den cykeln är inte jätterolig om man försöker brådska på. Tog 13 minuter längre tid med den cykeln och jag hade en tråkigare om än mer bekväm och säker färd.

Så nu är min hjärna igång och försöker motivera en ny cykel ordentligt. Landsväg/allroad/gravel med de fetaste släta däcken tubeless för att kunna flyta fram på cykelbanorna (och kunna bromsa ordentligt). Får man drömma vidare om remdrift, Rohloffnav (nåväl, Alfine/nexus duger nog gott för mig), pakethållare och fasta skärmar?
Härligt att du har börjat cykelpendla!
Kanske läge att lägga upp en bild på din cykelbana "cykelbanorna som är fulla av rötter, brunnar, potthål och snabba höjdskillnader". här:

Kabinväsketanten cyklade jag om uppför Västerbron i går. Tror det var andra eller tredje gången det hände. Första gången tänkte jag att det var en förvirrad turist, nu är jag inte säker på det längre.
Hahaha.. Blåste om en "Kabinväska" vid stora essingen igår på vägen hem från jobbet.
Trodde att det var ngt barn/ungdom som satt på sin väska på elsparken. Men var ju en vuxen dam som rullade bekvämt där hon satt.

Startade i +9C men efter några mil hade temperaturen ramlat ner till ynka +5C i kombination med duggregn, uppfriskande start på måndagen efter att helgen bjudit på kanonväder...

+4 grader vid start (enligt appen) så fick bli långa kläder idag. Efter 5min cyklade jag om en herreman på mtb i kort-kort. Hälsade på honom glatt: "varmt och skönt idag va?"...
5km senare skrämde jag tydligen livet av en flaggvakt (med näsan i mobilen) vid ett asflateringsjobb. Jesus vad han skrek nåt i bakgrunden... Dock ingen fara skedd. Bromsade in fint och rullade sakta förbi arbetarna.
Inne i stan höll jag på att klippa en mötande medcyklist som tvärvände rakt framför mig. Hann få ur mig nåt i stil med: "SVOOOORDOOOOM" ?

Hade en incident på väg hem förra veckan. Bara en kilometer hemifrån så small det helt plötsligt till och bakhjulet låste sig totalt. Jag hade ganska bra fart, kanske 25 km/h men lyckades med nöd och näppe klicka ut och inte ramla. Jag var helt paff och ganska chockad för det var ingen annan i närheten. Det visade sig vara en pinne som på nåt viss trasslat in sig i hjulet på tvären. Sjukt glad att det var bakhjulet och inte framhjulet, då vet det fan hur det hade gått. Notera hur bakskärmen vikt sig dubbel.

Fick bli racern till jobbet idag medan jag beställer ny bakskärm. Inte helt fel med tanke på vädret dock.

Bilagor

• PXL_20240515_163619188.jpg
    PXL_20240515_163619188.jpg
    814.7 KB · Besök: 73
Lite otäckt vid en korsning över Brommaplan, en person som cyklade mot rött, kunde gått illa. Blev lite upprörd på honom, sannolikt pga att jag själv faktiskt blev rädd, ett svärord kan ha kommit fram, visst, det var ju självklart verkligen skönt att allting gick bra men samtidigt undrar jag, varför i h-vete cyklar man så? I så fall är man inte särskilt rädd om livhanken.

Tillbaka
Topp