Fritiof Andersson
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Blev för många mil igår för att inte vara seg i benen idag.. Men men, sol var det, dock lite motvind... Kom ut och kom fram till jöbbet iaf.. :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt enig med dig. Droppade också av kidsen idag så fick njuta av "rusningstrafiken".Brukar cykla tidigt på morgonen mao väldigt få andra ute men idag lämnade jag barnen på skolan och fick cykla när alla andra skulle till jobb, skola mm. En splittrade känsla som uppstår, blir glad av att det är så många som ändå väljer att cykla, springa el gå till jobbet men samtidgt lite trött då väldigt många verkar bara tänka "jag, jag, jag, jag...." förlåt för rant...
Nej du är absolut inte den enda som stör dig, de är idioter för dem flesta har inte cyklat regelbundet förut och nu kör de omkring med trimmade elmopeder för de som gör lagliga 25km/h är försvinnande få….Otroligt stor andel elcyklar nu, säkert 50%.
Är det bara jag som stör mig på elcyklarnas egendomliga spårval och omotiverade inbromsningar som rycker sönder tempot..?
Nja. De finns självklart också. Men min bild är ändå att det blivit mycket bättre de senaste åren. Tempot på cykelbanorna har höjts p g a elcyklarna och många av elcyklisterna har blivit rätt erfarna. Klart det fylls på med nya noobs hela tiden, men jag skulle ändå vilja nyansera bilden litet.Nej du är absolut inte den enda som stör dig, de är idioter för dem flesta har inte cyklat regelbundet förut och nu kör de omkring med trimmade elmopeder för de som gör lagliga 25km/h är försvinnande få….
Vet inte om alla är just idioter, men eftersom elcyklar inte behöver "få med" farten så blir tempot ryckigt. Dessutom förefaller andelen oengagerade och ouppmärksamma "lallare" betydligt högre bland elcyklisterna...Nej du är absolut inte den enda som stör dig, de är idioter för dem flesta har inte cyklat regelbundet förut och nu kör de omkring med trimmade elmopeder för de som gör lagliga 25km/h är försvinnande få….
Dåliga spårval, omkörningar som tar vääääldigt lång tid eftersom de inte orkar trampa lite extra under omkörning för att öka farten osv, gärna också lurar i öronen...Vet inte om alla är just idioter, men eftersom elcyklar inte behöver "få med" farten så blir tempot ryckigt. Dessutom förefaller andelen oengagerade och ouppmärksamma "lallare" betydligt högre bland elcyklisterna...
Usch, vad tragiskt ? angående olyckan på Nockebybron, vad var det hände egentligen? En rattfull som mejade ner ett par på moped?Långa vägen in till kontoret. Fin väder, medsol och medvind. och färja på det. Magi!
Men verkligheten tränger sig på; passerade Polisen och Försvarmakten i Vårby när de finkammade skogen efter vapnet som dödade Mikael Janicki och olyckan på Nockebybron är en ständig påminnelse om hur skört livet är. Ta det lugnt därute!
Ungefär så. En herre som tyckte att det var passande att sätta sig bakom ratten en fredag kväll efter tio starköl, med förutsägbart resultat.Usch, vad tragiskt ? angående olyckan på Nockebybron, vad var det hände egentligen? En rattfull som mejade ner ett par på moped?
Mötte en kamikaze på elsparkcykel när jag imorse vid grönt ljus trampade ut i korsningen Hamngatan-Regeringsgatan; hen kör mot rött, har lurar i öronen och inte en tillstymmelse till att titta åt sidan. Millimeter från att det för min del blev plåsterhuset medan den hjälmlöse hens möjliga utfall fanns i intervallet skallskada till lämnat jordeliv.Nej du är absolut inte den enda som stör dig, de är idioter för dem flesta har inte cyklat regelbundet förut och nu kör de omkring med trimmade elmopeder för de som gör lagliga 25km/h är försvinnande få….
Fick själv bakbromsa med sladd utifrån framförvarande elcykels plötsliga inbromsning. Det blir snabbare och större hastighetsändring med elcykel, ja.Otroligt stor andel elcyklar nu, säkert 50%.
Är det bara jag som stör mig på elcyklarnas egendomliga spårval och omotiverade inbromsningar som rycker sönder tempot..?
Härligt att du har börjat cykelpendla!Har egentligen aldrig funderat över cykelpendling tidigare då jag bor 25 km från jobbet, men satte igång i veckan.
Tisdags blev det landsvägscykeln. Det gick snabbt men var rätt obekvämt på cykelbanorna som är fulla av rötter, brunnar, potthål och snabba höjdskillnader. Jag hoppade ut på vägen till vissa bilisters förtret.
Idag blev det 27.5" flatbar stålcykel och det var skönt med extra luftvolymen men det är rätt statiskt att gneta med plattstyre i en timme tycker jag. Den cykeln är inte jätterolig om man försöker brådska på. Tog 13 minuter längre tid med den cykeln och jag hade en tråkigare om än mer bekväm och säker färd.
Så nu är min hjärna igång och försöker motivera en ny cykel ordentligt. Landsväg/allroad/gravel med de fetaste släta däcken tubeless för att kunna flyta fram på cykelbanorna (och kunna bromsa ordentligt). Får man drömma vidare om remdrift, Rohloffnav (nåväl, Alfine/nexus duger nog gott för mig), pakethållare och fasta skärmar?
Hahaha.. Blåste om en "Kabinväska" vid stora essingen igår på vägen hem från jobbet.Kabinväsketanten cyklade jag om uppför Västerbron i går. Tror det var andra eller tredje gången det hände. Första gången tänkte jag att det var en förvirrad turist, nu är jag inte säker på det längre.