Elektronikladdning vid snabb långcykling.

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Vid långlopp likt LoSS räcker inte batteriet i dagens GPS utan det måste laddas. Utöver GPS vill man kanske även hålla liv i sin mobiltelefon, kanske har man batteridrivna lampor, hörlurar etc..
Jag har dynamo, men tvekar inför att använda den för laddning (jag har haft otur tidigare). Dynamon får helt enkelt lösa belysningen. Men för allt det andra tänker jag mig 2 x Powerbanks (10 000mAh?) och en plugg som gör att jag kan ladda minst tre enheter vid stopp (telefon, gps, powerbank).
Det jag söker ska kunna laddas snabbt och inte ta överdrivit mycket plats eller vikt i anspråk.

Vad har ni för tankar, ideér och tips?

Du vill definitivt ha en laddare med galliumnitrid-transistorer, GaN. Dessa är mindre och energieffektivare. Jag gillar Ankers produkter, men det finns andra märken med.

Jag använder en ankor 20 000mAh powerbank i väskan på överröret och laddar gpsen/erna i förväg när den når 50%. Dels för att inte hamna på låg nivå i regn där det blir mer problematiskt men även för att ladda just allt innan ett stopp så jag kan ladda bara powerbanken istället för att behöva vakna och koppla om t ex.

Två 10 000 hade antagligen varit bättre ifall en går sönder men jag räknade gram vid inköpet.

https://www.webhallen.com/se/product/326911-Anker-PowerCore-Essential-20000mAh-PD-Fabric Finns väl nya likadana.

Jag använder Garmins turistisk GPS-enhet som sitter på styret. Fördelen med den är att den tar två vanliga AA batterier. Ett par batterier räcker till 20+ timmar och man kan ha så många av dem på sig som helst, eller köpa flera om man cyklar förbi civilisationen någon gång.

Visst är den inte aero och kanske väger mer än cykelspecifika modeller.

Navdynamo funkar imho, men har ganska låg kapacitet. Det beror ju helt på hur mkt devices man tänker använda. Man kan ju testa själv, eller göra en teoretisk el-budget. Behöver man mkt prylar behöver man ladda via eluttag nu och då, el stor powerbank, annars kan det räcka med navdynamo om man snålar.

Jag använder en ankor 20 000mAh powerbank i väskan på överröret och laddar gpsen/erna i förväg när den når 50%. Dels för att inte hamna på låg nivå i regn där det blir mer problematiskt men även för att ladda just allt innan ett stopp så jag kan ladda bara powerbanken istället för att behöva vakna och koppla om t ex.

Två 10 000 hade antagligen varit bättre ifall en går sönder men jag räknade gram vid inköpet.

https://www.webhallen.com/se/product/326911-Anker-PowerCore-Essential-20000mAh-PD-Fabric Finns väl nya likadana.
Ett alternativ är att skaffa en PB som klarar PD både in och ut samtidigt. Så du kan ladda den snabbt och ladda devices samtidigt som du laddar banken. MEN jag misstänker att det är svårt att hitta den typen av banker som inte är på jätte mega stora.

För cykeldatorn har jag skaffat Garmins sjukt överprissatta cykeldatorshållare med laddsladd (Garmin Edge Power Mount), den är tänkt för elcykel men adapter till vanlig USB finns, och så har jag en powerbank till den, som jag förvarar inne i en ramcykelväska. Lite mer integrerad lösning och mer vattenskyddat än att stoppa i laddsladden direkt i vanliga ladduttaget, men inte direkt värt pengarna kanske, och ganska bulkig konstruktion, känns inte så förfinad. Jag har inte hunnit använda den dock, och det lär dröja med snart sju veckors kedjeförkylning, sämsta säsongsstarten ever.

Väggladdaren jag har för att ladda vid stopp kan bara ladda en grej för det jag funderar på göra kräver inte mer. Enkelt hitta såna med fler uttag, men vill man weight-weenie-optimera kan jag tänka mig det bli svårt hitta en grej med exakt rätt avvägda egenskaper. Man kanske inte behöver en tung klump med megasnabbladdning.

Kollade lite snabbt, en 65 watt fancy 3-ports snabbladdare väger 118 gram, min 20 watt 1-port väger 48 gram, en äldre 5 watt 1-port jag hittade väger 35 gram. Som jämförelse väger en generisk 5000 mAh power bank 110 gram.

Senast ändrad:
Ett alternativ är att skaffa en PB som klarar PD både in och ut samtidigt. Så du kan ladda den snabbt och ladda devices samtidigt som du laddar banken. MEN jag misstänker att det är svårt att hitta den typen av banker som inte är på jätte mega stora.

Det provade jag med min men det gick vääääldigt sakta så antagligen visste den inte riktigt vad som hände.

Jag laddade en 1030, en 810 och telefonen. Di2 laddade jag vid stoppet i Östersund. Nu har en Varia tillkommit, den behöver nog fyllas på rätt ofta tyvärr och inte lika smidigt under färd direkt.

Men för allt det andra tänker jag mig 2 x Powerbanks (10 000mAh?) och en plugg som gör att jag kan ladda minst tre enheter vid stopp (telefon, gps, powerbank).
Det jag söker ska kunna laddas snabbt och inte ta överdrivit mycket plats eller vikt i anspråk.
Dubbla powerbanks, som kan snabbladdas, tycker jag verkar stämma bra för dina behov
Eftersom allt fler av mina prylar laddas med PD/USB-C (utom klockan!) har jag sedan 1(2?) år en
Blitzwolf-BW-S23.jpg

Blitzwolf BW-23
Den är lätt att ta med och laddar bra utan surra eller bli onödigt varm. Men den verkar tyvärr ha blivit onödigt dyr sedan jag köpte den.

<REDIGERAT>
När jag googlar hittar jag den billigare inom EU
Men det är inte en sida jag har handlat från eller vet ngt om

Beroende på hur mycket tid du tänkt cykla kontra sova / göra annat så klarar du dig rätt bra på bara PB och kör telefonen avstängd / flygplansläge samt toppar upp GPS:en medans du cyklar från en PB.

Som ovan så skulle jag även satsa på en GaN laddare med minst 2 uttag och lika många kablar om för kunna ladda så mycket som möjligt i samma veva som man stannar.

Finns ju även lampor med Power Thru så man kan förlänga brinntiden utan tappa lyset för den laddar även om man inte väljer att köra på något med separat batteri.

Jag går iaf mer mot at hålla allt till USB C inom all elektronik samt Power Thru på lampa istället för köra med diverse märkesspecfik kontakt.

Jag håller också på att kika på vilken laddare och PB jag ska ha med på Sverigetempot.
Håller med ovanstående om en GaN som pluggas direkt i väggen plus lämpliga usb-sladdar.

Ytterligare en sak jag klurar på är laddning av Varian. Den klarar inte en lång dag på cykeln med inbyggt batteri, men det går bra att ladda den från en PB samtidigt som den används. Jag har testat i torra förhållanden. Men vid regn behövs någon tätning av varians kontakt. Jag har funderat på att fixa något skal, gjuta någon silikonpropp, proppa med smältlim, eller bara tejpa...
Är det någon som har någon bra idé kring detta?

Jag fick med en sån här rackare:
Till min garmin, egentligen för elcykel, men som jag förstår så kan man köpa till en usb A/ usb C sladd och ladda med powerbank istället.

Kanske är ett alternativ?

Man kan köpa och fixa en massa saker för att lösa det där eller så har man två och laddar en i en väska.
Börja Ladda i tidigt skede räcker nog inte heller, sist hade vi nästan 1,5 dygn med regn nära nog hela tiden. Då man vill ha den som mest med.

Gjutharts hade fungerat bra och avlägsnas helt när det är över. Det svåra med den lösningen samt med t ex silikon är att det enkelt dras sönder och sen läcker det.

E-werk + SON20R dynamo har fungerat rätt OK, i alla fall för en 6" Android (som jag även har för navigering). Kompletterade till PBP med en liten solpanel. Plockade bort tyg, gummi och annat, och satte panelen (2 mm tjock) utanpå lådan på liggcykeln. Kompletterat med powerbank - laddad dagtid från solpanelen så att dynamon kan sköta

Det jag *skulle* vilja ha är dock ett system så att man kan kombinera både sol + dynamo för snabbare laddning. Har också provat power banks som ska vara pass-through, de fungerar typ men inte helt frame än.

Jag tackar för alla inspel än så länge. Jag ska läsa och begrunda.

Ett tips för er som funderar på att täta kontakter, då tror jag på denna produkten: https://www.loctite-consumer.se/sv/produkter/putties/kintsuglue.html
Jag har dock inte använt den själv.

Angående laddtid/cykeltid så tänker jag i banorna att jag kommer sova på hotell 1 av 4 nätter typ. Så ganska många timmar utan tillgång till nätuttag förutom vid matstopp.

Angående GPS så är det Wahoo Roam (med micro USB) som jag använder. Så Garmins speciallösningar fungerar inte.

Angående laddfunktioner så har jag haft sönder en AXA-lampa med inbyggd laddning, samt en Igaro D2 (v2, har blivit uppgraderad sedan dess). Så jag har tyvärr dålig erfarenhet av sådana system.

Angående laddtid/cykeltid så tänker jag i banorna att jag kommer sova på hotell 1 av 4 nätter typ. Så ganska många timmar utan tillgång till nätuttag förutom vid matstopp.
Vill du kombinera snabbladdbara Powerbanks med dynamodriven USB-laddning så verkar http://www.forumslader.de/ som @siebengang tipsar om, vara den bästa. Men problemet verkar vara att få tag på en.

1400.png

Från
där det finns en del mer att läsa

Jag hittade denna märkliga skapelse. Den behöver inte sitta monterad som bilden, den kan ligga i väska.

Jag kör sällan så långt att jag behöver ladda längs vägen men på/runt vättern har jag tätat mellan kontakt och gps med en stor klutt häftmassa. Det fungerade bra för mig.

Idag skulle jag nog skaffa ett edge power mount. Dyrt men löser problemen med cykeldatorn.

Det skiljer ganska mycket i faktisk kapacitet mellan olika powerbanks också, det kan vara värt att kolla upp. Nitecore har en variant som ska ge bra kapacitet per gram.

Och vem behöver en massa strömslukande prylar, när man kör på en enkel välskyltad rutt som ett barn kan hitta ? ? Eller slå på navigatorn när det behövs, i städer och så.

Senast ändrad:
Jag har faktiskt en sådanhär liggandes hemma: https://www.cycle2charge.de/index.php/en/

Så varför tvekar jag inför att använda den?

1; Tidigare dåliga erfarenheter av elektronik som går sönder.
2; Ju mer man kopplar in, desto fler källor till fel.
3; Jag läste i något papper att man bör ha en brytare i systemet. Så se punkt 2.

Jag kör med powerbank, men att kunna ladda den i farten vore trevligt, så kan jag ladda prylar från den sen.
Ska vela en stund till innan igaron köps

Min erfarenhet är att det krävs ganska långt stopp för att ladda upp powerbanksen. Stoppet i Östersund bör därav bli lite längre. Men jag avser nog att köra med 3 powerbanks Nitecore 10k + 7500mAh i framlampan, för att ha lite marginal. Det skulle ju vara trists att behöva stanna för att strömmen tar slut och ladda, bara för att kunna fortsätta navigera. Det som kräver el är Garmin 1040 solar, Varia 516, iPhone, Di2.

Jag får faktiskt upp det på min display. En solig dag och en 6h tur ger ca 30+ minuter batteri. En längre dag typ 12h i halvmulet ger någonstans mellan 30-60 min extra batteri.

Skulle man (i teorin) kunna ha en liten cykelkärra efter sig, med en solpanel. Eller ger det för lite för att göra någon skillnad?

Skulle man (i teorin) kunna ha en liten cykelkärra efter sig, med en solpanel. Eller ger det för lite för att göra någon skillnad?
Jag hart kört med en liten solpanel fastbunden på väskan där bak, den kan ladda upp en 10000mAh powerbank på en solig dag. Panelen är kanske 30x50cm stor, utfälld.
TS idé att ha många powerbanks och en laddare som kan ladda flera på en gång är jättebra. Det gäller bara att hitta laddare och banker som passar så att de verkligen laddar fort.

Hur mycket gör solar på 1040 ute i verkligheten?

När jag cyklade MSR laddade jag 1040 solar efter 48h/72 mil. Jag vet inte hur många procent den var nere på efter den var helt ny, och jag vågade inte fippla för att hitta %en med risk att avbryta loggningen. ?
Då var det förvisso ljust dygnet runt.

Garmin säger att jag fick 5:52 h extra på 76:47 h cykling.

När jag cyklade MSR laddade jag 1040 solar efter 48h/72 mil. Jag vet inte hur många procent den var nere på efter den var helt ny, och jag vågade inte fippla för att hitta %en med risk att avbryta loggningen. ?
Då var det förvisso ljust dygnet runt.

Garmin säger att jag fick 5:52 h extra på 76:47 h cykling.

Då kapar man en laddning på ett ST ungefär :) Ändå inte så illa.

Min erfarenhet är att det krävs ganska långt stopp för att ladda upp powerbanksen. Stoppet i Östersund bör därav bli lite längre. Men jag avser nog att köra med 3 powerbanks Nitecore 10k + 7500mAh i framlampan, för att ha lite marginal. Det skulle ju vara trists att behöva stanna för att strömmen tar slut och ladda, bara för att kunna fortsätta navigera. Det som kräver el är Garmin 1040 solar, Varia 516, iPhone, Di2.
Ja, efter att ha läst om ditt laddstrul på RaD så var det ett enkelt beslut att kunna ladda powerbanks i farten, dynamohjul har jag ju redan, så den uppgraderingen känns smutt.

Planerar man att ligga ute många nätter och kör med dynamohjul, så kan nog vara bra att se till att man har passthrough på powerbanken. Så man kan toppa upp elektroniken under dagen när man ändå inte kör med lyset.
Extra watten får man ta som en bonus

Två mindre powerbanks lät som en bra ide pajar en finns det ju nya på nästan varje bensinmack. Och då behöver man ju inte ha passthrough heller bara att skifta.
Det gick åt två powerbanks och en cycle2charge usb laddare för mig under TCR. En gav upp i regnet runt Alperna och den andra i hettan i Grekland. Cycle2charge laddaren repades på garanti. Tror jag iaf har inte testat den?. Kanske dags nu det är ju snart skarpt läge.

Kollade på den Blitzwolf-laddare som @HåkanC länkade: https://www.blitzwolfeurope.com/BlitzWolf-BW-S23-100W-GaN-Tech-Quick-Charger-4-por
Dumt nog så skeppade de inte till Sverige. Och den andra länken lyckades jag inte verifiera om det var en seriös site eller inte.

Så jag tittade in på Kjell. Är laddaren nedan en vettig sak för att snabbt ladda upp 2xPowerpacks + telefon + GPS?

Kollade på den Blitzwolf-laddare som @HåkanC länkade: https://www.blitzwolfeurope.com/BlitzWolf-BW-S23-100W-GaN-Tech-Quick-Charger-4-por
Dumt nog så skeppade de inte till Sverige. Och den andra länken lyckades jag inte verifiera om det var en seriös site eller inte.

Så jag tittade in på Kjell. Är laddaren nedan en vettig sak för att snabbt ladda upp 2xPowerpacks + telefon + GPS?
Fwiw så har jag använt Ankers 73w(?) GAN laddare i 1,5 år och är jättenöjd.

Kolla max. laddstyrka enheterna du ska ladda kan ta emot och anpassa laddaren efter det tänker jag?

Fwiw så har jag använt Ankers 73w(?) GAN laddare i 1,5 år och är jättenöjd.

Kolla max. laddstyrka enheterna du ska ladda kan ta emot och anpassa laddaren efter det tänker jag?
Kan man köpa för kraftig laddare?
Jag tänker att alla enheter borde ha laddströmsbegränsningar?

Kan man köpa för kraftig laddare?
Jag tänker att alla enheter borde ha laddströmsbegränsningar?
Nej du kan inte köpa för kraftig. Men det kan vara värt att kolla vilken laddarstandard som batteripackarna kan hantera och se till att laddaren har en option för den mest effektiva som de kan ta emot. Håll tummarna för att det är någon högeffekts usb-pd version.

Tillbaka
Topp