Graveldäck - vilket är er favorit?

Jag kör samma som förra året :) Gravelking SS i olika varianter. Tycker det är ett bra däck för allt utom grepp på blött gräs, lera mm
Jag tycker också de är bra. Jag har dem till pendelcykeln(CX-jonne). Hade challenge getaway pro htlr innan. Bättre däck än så går inte att få NÄR de väl funkar tubeless och det gör de faaaan inte ofta så jag gav upp. Continental terra speed är också ett bra däck med lågt rullmotstånd men ändå lite mer grepp än ss

Jag tycker också de är bra. Jag har dem till pendelcykeln(CX-jonne). Hade challenge getaway pro htlr innan. Bättre däck än så går inte att få NÄR de väl funkar tubeless och det gör de faaaan inte ofta så jag gav upp. Continental terra speed är också ett bra däck med lågt rullmotstånd men ändå lite mer grepp än ss
Vad är det som inte funkar med getaway pro? Jag har inte haft några som helst problem med getaway pro och har kört två säsonger och tycker verkligen om dom. Kör med Challenge egen gucka.

Kör G-one RS, mycket pga graveln är allt-i-allo-cykeln som används för det mesta inkl stad. Lika bra på asfalt rejält uppumpad som på grus med betydligt lägre tryck (vilket dock gör de squirmiga värre för asfaltspassager).

Tar lite tid att vänja sig vid hur abrupt övergår från slick till bitigt bara, man får upp förtroendet med tiden...
Grymma på snö för övrigt, kanterna trycker isär det mesta.

Vad är det som inte funkar med getaway pro? Jag har inte haft några som helst problem med getaway pro och har kört två säsonger och tycker verkligen om dom. Kör med Challenge egen gucka.
Är det htlr-versionen du har dvs den handgjorda versionen? Som två urbenade ormar utan styrsel när man håller dem i handen? Först och främst vsr de otroligt svårs att få på fälgen. Sen var de svåra att poppa på fälgen även med värstingkompressor. Sen hade jag problem med att det sipprade ur gucka genom sidoväggarna. Det bubblade överallt. Sen när det hade satt sig så var det stora problemet att trycket minskade så snabbt. Det läckte nog överallt dvs mellan fälg och däck och ur däcken. Behövde pumpa varje dag. Och ibland när jag var borta 4-5 dagar kunde ett däck vara helt platt. Jag kan ha haft otur med däck och fälgkombinationen men väldigt många andra har haft samma problem. Challenge släppte ju typ förra året någon förbättrad version som skulle vara enklare tubeless men det blev ju långsammare. Om de har funkat tubeless för dig sänder jag dig gratulationer för det är riktigt jävla sköna när allt funkar.

Är det htlr-versionen du har dvs den handgjorda versionen? Som två urbenade ormar utan styrsel när man håller dem i handen? Först och främst vsr de otroligt svårs att få på fälgen. Sen var de svåra att poppa på fälgen även med värstingkompressor. Sen hade jag problem med att det sipprade ur gucka genom sidoväggarna. Det bubblade överallt. Sen när det hade satt sig så var det stora problemet att trycket minskade så snabbt. Det läckte nog överallt dvs mellan fälg och däck och ur däcken. Behövde pumpa varje dag. Och ibland när jag var borta 4-5 dagar kunde ett däck vara helt platt. Jag kan ha haft otur med däck och fälgkombinationen men väldigt många andra har haft samma problem. Challenge släppte ju typ förra året någon förbättrad version som skulle vara enklare tubeless men det blev ju långsammare. Om de har funkat tubeless för dig sänder jag dig gratulationer för det är riktigt jävla sköna när allt funkar.
Ja det är dom. Jag hade också läst att de var svåra, men uppenbarligen har jag haft flyt med min däck/fälgkombo. Kör dom på ett par DT Swiss CR1400 och även om de var lite småjobbiga att få på så gick det bra med däcktång. De har hållit luften bra, har kört två bikepackingveckor med dom utan att behövt fylla på luft mer än normalt. Jag läste någonstans att man bör köra deras egen gucka, vet inte om det haft något med saken att göra. Men håller med, de är grymt sköna. Har ett par nya liggandes som jag ska lägga på inför sommarens långtur, får hålla tummarna för att de funkar lika bra.
Däremot så hade jag extrem "otur" med ett par Conti terra speed för några år sen. Efter en helg var de som såll, så jag kasserade dom. Conti menade att jag haft fel gucka, men jag vet inte.

Cinturato Gravel H = mycket bra. Har använt 35 mm, det är tyvärr den smalaste varianten de har. Har nu satt ett par Gravel M (35 mm) på hojen men inte testat dem än. Återkommer kanske med något slags ”recension”.

Ja det är dom. Jag hade också läst att de var svåra, men uppenbarligen har jag haft flyt med min däck/fälgkombo. Kör dom på ett par DT Swiss CR1400 och även om de var lite småjobbiga att få på så gick det bra med däcktång. De har hållit luften bra, har kört två bikepackingveckor med dom utan att behövt fylla på luft mer än normalt. Jag läste någonstans att man bör köra deras egen gucka, vet inte om det haft något med saken att göra. Men håller med, de är grymt sköna. Har ett par nya liggandes som jag ska lägga på inför sommarens långtur, får hålla tummarna för att de funkar lika bra.
Däremot så hade jag extrem "otur" med ett par Conti terra speed för några år sen. Efter en helg var de som såll, så jag kasserade dom. Conti menade att jag haft fel gucka, men jag vet inte.
Där ser man. Jag cyklade ju många mil på dem men fick som sagt pumpa väldigt ofta vilket blir segt. Jag har ju kvar däcken, dyra som de var, men känns lite surt att slänga in slang i dem - känns som det kommer förstöra mycket av känslan. Vi får se

Att luften inte håller länge på däck är väl rätt vanligt iofs. Tubeless innebär ju att man måste kolla trycket ändå, enligt min erfarenhet.
Jo så är det. Det försvinner mer än i slang renerellt. Men på min mtb som exempel så läcker det minimalt men på pendlaren så har jag större problem. Säg 35 psi på morgonen och dagen efter 25. Och då pendlar jag 2 mil totalt. Nu kör jag med geavelking ss med slang. Tror att fälgarna inte är optimala. Ändå sugen på ny cykel till nästa år så jag slipper fälgbroms. Allt löser sig alltid med en ny cykel!!

Cinturato Gravel H = mycket bra. Har använt 35 mm, det är tyvärr den smalaste varianten de har. Har nu satt ett par Gravel M (35 mm) på hojen men inte testat dem än. Återkommer kanske med något slags ”recension”.
Slang eller tubeless? Har haft två omgångar H i olika bredder men båda fick småsår i slitbanan så det var ofta prickiga av vätska efter en del turer...
Nu kör jag S-Works Pathfinder 2Bliss Ready 42x700c och är helnöjd!

Premiärturen genomförd på mina 35:or, kör med slang. IMG_1681.jpeg

Jag har börjat tvätta ur insidan på däcken med yes och en frottéhandduk för att få bort släppmedlet.

Löste bubblande sidoväggar på ett däck iaf. Så då är det värt dom extra minuterna det tar. Är inte ofta jag köper nya däck :)

Kör G-one RS, mycket pga graveln är allt-i-allo-cykeln som används för det mesta inkl stad. Lika bra på asfalt rejält uppumpad som på grus med betydligt lägre tryck (vilket dock gör de squirmiga värre för asfaltspassager).

Tar lite tid att vänja sig vid hur abrupt övergår från slick till bitigt bara, man får upp förtroendet med tiden...
Grymma på snö för övrigt, kanterna trycker isär det mesta.
Kör du RS fram också? Jag gillar inte halvslicks fram då de lätt far iväg så fort det är lite lerigt som i botten på vattenpölar som måste passeras. Och framdäck bidrar ju inte mycket till rullmotståndet pga lägre vikt o inte deformeras av framdrivningskrafter som bakhjulet.

Kör du RS fram också? Jag gillar inte halvslicks fram då de lätt far iväg så fort det är lite lerigt som i botten på vattenpölar som måste passeras. Och framdäck bidrar ju inte mycket till rullmotståndet pga lägre vikt o inte deformeras av framdrivningskrafter som bakhjulet.
Jo även fram, kanske mest för att blev att jag sålde av alla mina gamla däck lite plötsligt. Men tycker det funkar bra, visst kan bli lite slip men så fort det sker biter ju kanten till liksom, iaf med lägre tryck. Därav det jag skrev om att vänja sig.
Kör i regel inte speciellt mycket lera eller vattensänkor så kanske beror på det!

Jag har tryckt in Schwalbe Thunder Burt 2.10" på min gravel (Carbonda 696) med behagligt mycket utrymme kvar i ramen. Rullar snabbt, PB på asfaltssegment satta.
Jag har också satt 2.2" XC däck på min gravel, Conti Race King.
Det finns ett resonemang att XC däcken är större, man kör de med lägre tryck och kan därför ha tunnare sidor på däcken, de blir då flexiblare och får lägre rullmotstånd.
Bortsett från rullmotstånd så är komforten väldigt bra.

Kör med 45 mm RS som bakdäck.43 mm breda på mina 21mm fälgar. Rullar väldigt lätt och har tillräckligt grepp på allt utom smetig ,hal lera. Fram vill jag ha mönster för att ha bättre grepp. Och framdäck står ju för en väldigt liten del av rullmotståndet.

Snöpligt när man lagt pengar och energi på att byta ram/gaffel mm där ett av huvudargumenten är att man vill ha bredare däck än 40mm som dåvarande ramen tog. Sen lång analys på däck och landar i att ett 48mm väljs där jag var rätt säker på att det skulle mäta in ganska exakt eller kanske till och med strax över 48mm vilket bör gå in i ramen som sväljer 50mm.

Monterar glatt på och mäter sedan in det på 43mm ?… Många kronor per mm.
Visa bilaga 686995
Det konstiga är att Bicycle Rolling Resitance mätte up exakt samma bredd för 44mm versionen på en smalare fälg?. Har de bara märkt om däcket?

Mätte för några veckor sedan och då hade de svält ut till 46 mm. I helgen mätte jag igen och ta mig sjutton, 2 månader och hundra mil tog det men nu mätte de exakt 48mm!

Mätte för några veckor sedan och då hade de svält ut till 46 mm. I helgen mätte jag igen och ta mig sjutton, 2 månader och hundra mil tog det men nu mätte de exakt 48mm!
Jag började snegla på lite smalare däck till min mehteh. Mina cinturato H har svällt upp till 52mm, vilket blir liite tight. Första dygnet var dom 48mm ?

Terra speed i 45mm ser trevliga ut, eller ett par gravelking x

Jag började snegla på lite smalare däck till min mehteh. Mina cinturato H har svällt upp till 52mm, vilket blir liite tight. Första dygnet var dom 48mm ?

Jag kör terra speed 40mm, sjukt fina och snabba däck! Vilket lyft mot mina Terreno dry, blev en helt ny cykel ju!!

Ja terra speed är riktigt fräsiga men har tydligen rätt klent punkaskydd enligt BRR iaf. Aldrig haft problem med punka själv med dom men cyklar mest på biltrafikerad packad grusväg och glesortsasfalt, så ingenstans där det egentligen finns något vasst. Skulle jag cykla mer i tätort så skulle jag nog vilja ha nåt som kan ta en skruv eller glasskärva med mer säkerhet. Men det är jag det

Ja terra speed är riktigt fräsiga men har tydligen rätt klent punkaskydd enligt BRR iaf. Aldrig haft problem med punka själv med dom men cyklar mest på biltrafikerad packad grusväg och glesortsasfalt, så ingenstans där det egentligen finns något vasst. Skulle jag cykla mer i tätort så skulle jag nog vilja ha nåt som kan ta en skruv eller glasskärva med mer säkerhet. Men det är jag det
Yess, att dom inte är så punkteringsskyddade är jag med på, men det är väl också anledningen till att dom är så pass snabba

Gravitationen och aerodynamiken har gaddat ihop sig mot mig och jag behöver support

Sliter dessutom snabbt enligt flera reviews. Det verkar räcka med en bra sladd för att får bort dobbarna. Jag köpte ett par till min frus cykel för att hon tyckte att hennes One R var för breda med 45 mm. Conti är nästan de enda tillverkare som har smalare 584 däck. Terra Speed verkar riktigt billig jämfört med perfekta One R: viktskillnaden mellan de två däck var 30 gram och lättare däcket har rullbanan asymmetriskt monterad på stommen, även om den verkar vara centrerad. Frun är nöjd, jag hoppas att hon inte får punka.

Själva kör jag Specialized Tracer Pro och är helt nöjd, men jag har ingen grusdäck att jämföra med. Mina 42 mm däck mäter nu 45 mm på 27 mm fälgar. Enligt Velo är rullmotstånd relativt hög vid hög tryck men gör nästan inte upp när man sänker trycket.

Alldeles för lite erfarenhet än så länge av Rene Herse Hurricane Ridge egentligen, men förväntningarna håller än så länge. Vad som är placebo och inte är helt oväsentligt - det är känslan man är ute efter! Man får mycket känsla när man köper dyra däck...

IMG_6881.jpeg

Härligt följsamma och rappa. Saknade någon km/h i snittfart gentemot förväntat när jag körde asfalt senast, men det tror jag att jag kan leva med (och det är en högst subjektiv utvärdering). Jag har gått in i dessa däck med förväntningen om att inte tappa fart på asfalt öht.

Gällande mönster tror jag inte på det på grusvägar, men dels är det tufft med mönster, dels när jag en dröm om att cykla långt genom vad som helst. Mina vanliga go-to-Rene-däck har noll broms- och drivgrepp om de ens ser en fläck jord, så dessa är tänkta att klara lite sämre underlag.

Sen får vi se om det blir något mönster kvar om man rullar förhållandevis mycket asfalt. Dobbarna är ju rejält utsatta och de MÅSTE slitas ganska fort..

Jag har tryckt in Schwalbe Thunder Burt 2.10" på min gravel (Carbonda 696) med behagligt mycket utrymme kvar i ramen. Rullar snabbt, PB på asfaltssegment satta.

Kört Vittoria Terreno xc 2.1" ett par säsonger nu (grizl cf).
Ger mjuk och fin dämpning på tuffare grus, tvättbrädor och ut på stökstigar?. Lite veka sidor och småläcker tubeless vid låga däcktryck dock.
Inte mkt fäste i riktig lera såklart, men funkar annars fint med bra fäste även i regn på de flesta underlag med sin stor yta.
Tryck under 2 bar ger flyt i terrängen och bra fart i anmarcherna på asfalt. Rullmotståndet är nog lägre än luftmotståndet när man får upp farten...

Bilagor

• 20230826_172233.jpg
    20230826_172233.jpg
    251.7 KB · Besök: 54
  • 20230826_171918.jpg
    20230826_171918.jpg
    393 KB · Besök: 68
En fråga om Terra Speed. Jag noterade en vecka efter monteringen att det finns en pil som anger rotationsriktningen. Jag har monterat både däck fel. Men för mig ser mönstret helt symmetriskt ut. Har någon upptäckt något som skulle vara annorlunda om man byter riktning?

En fråga om Terra Speed. Jag noterade en vecka efter monteringen att det finns en pil som anger rotationsriktningen. Jag har monterat både däck fel. Men för mig ser mönstret helt symmetriskt ut. Har någon upptäckt något som skulle vara annorlunda om man byter riktning?
Åh herregud.. det är inte bra.. men kanske ger bättre fäste vid inbroms då? :d

Hur menar du? Vid rätt eller felmontering? Felmontering brukar ger bättre grepp uppför men sämre bromsverkan, och dessutom sämre rull, nu jag tänker på det ?
Haha jag bara jäklas, förlåt :)

Jag kollade också jättenoggrant när jag satt dit mina, men kan ej se någon skillnad. Men fick ändå pilen rätt.

Tillbaka
Topp