Tips på singlespeed för en småbarnspappa?

ernstolof

Medlem
Hej på er!

Behöver lite kloka råd/input

Jag har tidigare kört fixie, hade en Cinelli Tips Pista som var otroligt rolig att köra (trots en del vurpor). Har nu ett barn på 3 år som jag har kört i Thule vagn samt ibland Hamax barnstol till och från dagis. Har kört med en Kona hybrid ett tag tills växlar och bromsar började krångla och jag märkte snabbt att maintenance av den sorten inte är min grej. Så köpte en singlespeed racer som går att göra om till fixie. Har endast kört den som singlespeed dock. Har nu satt på fästet till Thule vagnen och det funkar riktigt bra men inte helt optimalt om jag ska sätta på barnstolen tänker jag. Vill dessutom kunna köra en bit in i vintern i sämre väglag osv, så nu funderar jag på att byta modell.

Har sneglat på en ny Cinelli Tutto Plus eftersom den går att köra med kraftigare däck samt är lite mer stabil men skulle helst köpa något begagnat p.g.a. priset. Så, har någon där ute i etern haft liknande funderingar och kanske kan rekommendera en bra modell. Har dessutom problem att hitta en korrekt Thru Axle till cykeln för att kunna montera, känns som att det kan vara bra.

Vill alltså ha en "rolig" cykel, singlespeed, med högre clearande för kraftigare däck. Hade varit så mycket enklare om jag gillade växlar men det ger så mycket mer tycker jag att köra fixed växel, går snabbt också påväg hem från dagis :)

Eller ska jag bara släppa min "fix" idé och köpa en "vanlig cykel" med växlar och skivbromsar osv? Detta är säkerligen inte första gången en liknande fråga ställs här i forumet men det är fösta gången jag postar här, så be gentle...

Ja, singlespeed är roligt. Själva skulle jag ville har en singlespeed med skivbromsar, men det är ännu svårare.

Jag förstår dock inte vad du menar med thru axel. De flesta single speed cyklar, och också Cinellin du nämner, har ingen nav till thru axel. Kag har kört lvg-cykel med QR med Thule vagn, funkade fint. Man skulle kunna sätta en Thule koppling på en vanlig SS axel, men på Cinellin verkar den vara för kort. En annan fråga är om axeln kan hållas på plats med en koppling emellan.

Karateapa? https://surlybikes.com/bikes/karate_monkey

1716532904561.jpeg

Veloform verkar vara återförsäljare...

Bilagor

• 1716532734163.jpeg
    1716532734163.jpeg
    196.2 KB · Besök: 79
Sjukt att de designat en ny sa-ram (hade de inte redan den här ramen i sitt sortiment för 15 är sen?) utan skivbromsfästen. Men jag antar att priset drar iväg om man skall ha sliding dropouts osv.
Jag tycker det är en perfekt grej att designa! Jag kör fortfarande en tidigare modell och har gjort så i 15 år nu. Det är helt galet, men det går faktiskt att pendla på fälgbroms.

Ja, singlespeed är roligt. Själva skulle jag ville har en singlespeed med skivbromsar, men det är ännu svårare.

Jag förstår dock inte vad du menar med thru axel. De flesta single speed cyklar, och också Cinellin du nämner, har ingen nav till thru axel. Kag har kört lvg-cykel med QR med Thule vagn, funkade fint. Man skulle kunna sätta en Thule koppling på en vanlig SS axel, men på Cinellin verkar den vara för kort. En annan fråga är om axeln kan hållas på plats med en koppling emellan.
Det är bra att du nämner dilemmat med nav och Thru axel på Cinelli, hade tänkt att det gick att byta själva skruven i navet, men märker att min kunskap brister där. Hmm, då är det frågan om jag ska försöka hitta en cykel som har en orginal axel som är längre och därför gör det enkelt att fästa thule fästet direkt på. Har gjort så hittills med nuvarande cykel men då är gängorna inte helt igenom så att säga...snabb koppling funkar på en del annars men som du är inne på så kanske inte den kan hålla axeln på plats på en ss/fixie..

Vad sägs om So-ez? Finns med cantilever-bromsfästen och ”vanlig”. Det är en tracklocross-ram så den tar rätt tjocka däck. Upp till 40mm tror jag.

Vad sägs om So-ez? Finns med cantilever-bromsfästen och ”vanlig”. Det är en tracklocross-ram så den tar rätt tjocka däck. Upp till 40mm tror jag.

Ja den har jag också ögnat, vore perfekt med tjocka däck och har förstått att den ramen är omtyckt va. Men känns så motigt med UK och VAT avgifter tycker jag.

Ja den har jag också ögnat, vore perfekt med tjocka däck och har förstått att den ramen är omtyckt va. Men känns så motigt med UK och VAT avgifter tycker jag.
Kollar på hemsidan och ojoj den är fräsig, definitivt ett bra alternativ om jag kan komma över leverenstid och fraktavgift osv, blir ändå bygga själv då gissar jag, eller be en viss butik på Tjärhovsgatan om assistans

So-ez finns hos några EU-näthandlare, och det är möjligt att någon av nördbutikerna i Sverige också tar in den (Childstore i Göteborg har en del BLB-grejer iaf).

Det är bra att du nämner dilemmat med nav och Thru axel på Cinelli, hade tänkt att det gick att byta själva skruven i navet, men märker att min kunskap brister där. Hmm, då är det frågan om jag ska försöka hitta en cykel som har en orginal axel som är längre och därför gör det enkelt att fästa thule fästet direkt på. Har gjort så hittills med nuvarande cykel men då är gängorna inte helt igenom så att säga...snabb koppling funkar på en del annars men som du är inne på så kanske inte den kan hålla axeln på plats på en ss/fixie..

Jag ser nu att det finns håll till ställskruv i sliding dropouts, skruven är dock inte alltid monterad. Jag skulle tänka att skruven kan förhindra att navet drags framåt på vänstersidan.

Det verkar finnas några mm utstick av axeln på vänstersidan, men jag har inte hittat en bra bild.

Det här är kanske inte svaret du vill ha, men att köra med vagn och/eller barnstol monterat känns inte helt kompatibelt med singlespeed i min bok. Om man inte ska en kort sträcka och den sträckan är relativt platt möjligen.
Jag gillar själv singlespeed och kör det en del, men i motlut vill jag kunna stå och bryta rejält för att få kraft och med barnstol vill åtminstone jag köra så mjukt och stillasittande som det går. Tänk dig 15 kg extra rakt ovanför bakhjulet, det blir ganska svajigt.

Lev lite, köp en obskyr enpetare och bygg den själv, trots det blir dyrt och tar jättemycket tid. Det är du värd. Här är en svinbillig ram: https://www.planetx.co.uk/products/on-one-mulo-frame
Ser sjukt fin ut!

So-ez finns hos några EU-näthandlare, och det är möjligt att någon av nördbutikerna i Sverige också tar in den (Childstore i Göteborg har en del BLB-grejer iaf).

Det gör det hela ännu mer intressant, då slipper man tullavgiften va - simplebikestore.eu eller rat-bikes.eu

Det här är kanske inte svaret du vill ha, men att köra med vagn och/eller barnstol monterat känns inte helt kompatibelt med singlespeed i min bok. Om man inte ska en kort sträcka och den sträckan är relativt platt möjligen.
Jag gillar själv singlespeed och kör det en del, men i motlut vill jag kunna stå och bryta rejält för att få kraft och med barnstol vill åtminstone jag köra så mjukt och stillasittande som det går. Tänk dig 15 kg extra rakt ovanför bakhjulet, det blir ganska svajigt.

Jag tycker att det går bra med singlespeed och barnstol, både fram eller bak. Jag och min fru körde hennes två-växlade cykel. Frun använda bara lättaste växel, jag skulle gärna har haft bara en växel emellan de två. Jag cyklade gärna också längre distanser med barnet, frun kanske inte, men det var mer cykeln som var problemet, inte växlarna.

EDIT: inser nu dock att optimala växeln med barnstol eller vagn är lägre än utan.

Ser sjukt fin ut!
Jo men det är alltid bra att bli påmind, nu har jag inte kört med barnstol på ett tag och senast var med en Kona Dew Plus. Den funkade riktigt bra tycker jag, men kan inte släppa att det går så mycket lättare med singlespeeden, samt att det är så skönt att inte behöva fixa lika mycket med växlar och skivbromsar och sånt som tog kål på mig. Du har verkligen en poäng gällande motlutet, då känns det lite skakigt tänker jag om cykeln är för lätt. Men frågan är inte lätt,

Tycker att ni missat själva poängen. En treåring med cyklist till förälder ska väl klara att cykla själv till förskolan? Min dotter fyllde tre i april och cyklar nästan 10 km i veckan på sin Islabikes Cnoc 16

Riktigt bra poäng! Jag hade missat åldern i första inlägget.

Jag ser nu att det finns håll till ställskruv i sliding dropouts, skruven är dock inte alltid monterad. Jag skulle tänka att skruven kan förhindra att navet drags framåt på vänstersidan.

Det verkar finnas några mm utstick av axeln på vänstersidan, men jag har inte hittat en bra bild.
Precis, du tänker på Cinellin eller hur, det är ju bra om en sådan ställskruv skulle skapa stabilitet, har sett att det även säljs en form av ställskruv/mekanism man kan köpa till och sätta på, om det nu skulle behövas för en annan cykel. Frågan är bara då om det ändå inte går att byta ut axeln, att den ändå är för kort för ett Thule-fäste, att det inte finns plats för muttern som skall hålla på plats längst ut. Detta blir ju ett problem oavsett vilket märke/modell jag än tittar på, känns som en svår nöt att knäcka :(

Jösses
Tycker att ni missat själva poängen. En treåring med cyklist till förälder ska väl klara att cykla själv till förskolan? Min dotter fyllde tre i april och cyklar nästan 10 km i veckan på sin Islabikes Cnoc 16
Jösses då har ni kommit längre (bokstavligt) än oss, min treåring har inte ens bemästrat sin balanscykel ännu. Har en cykeltur på cirka 15 min till förskolan, känns lite segt ändå i dagsläget, tar det inte lång tid för er att ta sig? Men när det väl blir av så låter det ju supermysigt att cykla ihop.

Vad gäller axlar: det går att bygga en single speed med thru-axle om du har en kedjespännare, men fixie är bara att glömma. Jag har sett ramar med långa nästan horisontella dropouts for QR, främst på äldre räcers och touringcyklar, så det kan funka.

Det verkar hur som helst som att det faktiskt går att montera ett Hamaxfäste på tracknav. Muttern gängar i nästan helt på min Bianchi. Hur bra detta funkar beror på tjockleken vid dropout och hurdan mutter du har. Men det verkar görbart iaf.

Bilagor

• IMG_9366.jpeg
    IMG_9366.jpeg
    618.4 KB · Besök: 53
Vad gäller axlar: det går att bygga en single speed med thru-axle om du har en kedjespännare, men fixie är bara att glömma. Jag har sett ramar med långa nästan horisontella dropouts for QR, främst på äldre räcers och touringcyklar, så det kan funka.

Det verkar hur som helst som att det faktiskt går att montera ett Hamaxfäste på tracknav. Muttern gängar i nästan helt på min Bianchi. Hur bra detta funkar beror på tjockleken vid dropout och hurdan mutter du har. Men det verkar görbart iaf.

Det är så kul att se för jag har verkligen en nästan identisk lösning i skrivande stund :) frågan är bara hur det blir med ny modell

Bilagor

• IMG_5334.jpeg
    IMG_5334.jpeg
    701.7 KB · Besök: 63

Thru axle och fixie går absolut att lösa
Allt med surly gnot dropouts. Treks sliding dropouts på exv crockett, allt med eccentriskt vevlager exv singular.

Här är ett konkret exempel på 12mm thru axle och fixie :)

@ernstolof vilken storlek på ramen?

Allt med surly gnot dropouts. Treks sliding dropouts på exv crockett, allt med eccentriskt vevlager exv singular.

Skulle nog ha en storlek 52 tror jag, men det är lite saftigt pris, samt frakt från amerikat :)

Jag tycker att det går bra med singlespeed och barnstol, både fram eller bak. Jag och min fru körde hennes två-växlade cykel. Frun använda bara lättaste växel, jag skulle gärna har haft bara en växel emellan de två. Jag cyklade gärna också längre distanser med barnet, frun kanske inte, men det var mer cykeln som var problemet, inte växlarna.

EDIT: inser nu dock att optimala växeln med barnstol eller vagn är lägre än utan.
Ja, det är i utväxlingen det spökar. Så det beror väl på hur man ska använda cykeln helt enkelt.

Här är förresten min Bianchi Pista med stol där bak. Det funkar ok men det är ju rätt tungt i uppförsbackar.
Det är en sån jag har ju fast modellen med svart logga, riktigt snygg! Men kör du fixie med den, ingen bakbroms dvs. Det skulle se precis ut så där om jag skulle behålla nuvarande cykel. ViIket absolut vore ett alternativ, men det är vintersäsongen jag fruktar. Gissar att du har stolen såpass högt upp för att annars "sviktar den ner i guppen och tar i hjulet?".

I stand corrected. Trodde att det bara gick med kedjespännare och det funkar inte så bra med fixed gear.

Riktigt fin cykel, men varför sitter barnsitsen så högt upp -blir det inte onödigt svajigt?
Jo men annars fick han ryggsäcken i nyllet.

Här är förresten min Bianchi Pista med stol där bak. Det funkar ok men det är ju rätt tungt i uppförsbackar.

Det är en sån jag har ju fast modellen med svart logga, riktigt snygg! Men kör du fixie med den, ingen bakbroms dvs. Det skulle se precis ut så där om jag skulle behålla nuvarande cykel. ViIket absolut vore ett alternativ, men det är vintersäsongen jag fruktar. Gissar att du har stolen såpass högt upp för att annars "sviktar den ner i guppen och tar i hjulet?".
Den är fixed. Bara frambroms (det är svårt att sladdstoppa med ett barn där bak).

Så: Karate apan, SO-EZ ram, Planet X ram, eller Cinelli Tutto Plus helhetslösning. Bygga själv, köpa hela paketet. Allt lockar, riktigt bra tips och tankar hittills, tack, extremt bra forum detta måste jag säga!!!

I stand corrected. Trodde att det bara gick med kedjespännare och det funkar inte så bra med fixed gear.

Jo men annars fick han ryggsäcken i nyllet.

Den är fixed. Bara frambroms (det är svårt att sladdstoppa med ett barn där bak).
Sant :) Så du tycker det funkar bra med lösningen, då har du också både stol och vagn tillgängligt? Det fasen inte dumt. Det enda jag tänker på är när väglaget blir sämre, men då kanske du har en annan lösning?

Sant :) Så du tycker det funkar bra med lösningen, då har du också både stol och vagn tillgängligt? Det fasen inte dumt. Det enda jag tänker på är när väglaget blir sämre, men då kanske du har en annan lösning?
Jag får väl tillägga att min Bianchi mest samlar damm numera. Det funkade bra med ett barn, men med två barn blev det mest att vi använde Hamaxvagnen och den har jag aldrig faktiskt kopplat fast på denna cykeln. Har kört den med min gruscykel. Skivbromsar och rejält med växlar är rätt bra att ha om man skall dra en cykelvagn i Göteborg (blött och backigt).

En sak som kan vara värd att ha i åtanke är packning. En liten ryggsäck funkar ok även med en onge där bak men det är svårt att åka och handla. Kan vara värt att sätta en pakethållare på framhjulet så du kan haka på cykelväskor där.

Jag får väl tillägga att min Bianchi mest samlar damm numera. Det funkade bra med ett barn, men med två barn blev det mest att vi använde Hamaxvagnen och den har jag aldrig faktiskt kopplat fast på denna cykeln. Har kört den med min gruscykel. Skivbromsar och rejält med växlar är rätt bra att ha om man skall dra en cykelvagn i Göteborg (blött och backigt).

En sak som kan vara värd att ha i åtanke är packning. En liten ryggsäck funkar ok även med en onge där bak men det är svårt att åka och handla. Kan vara värt att sätta en pakethållare på framhjulet så du kan haka på cykelväskor där.
Låter rimligt att läget förändras med fler passagerare :)

Jag har så klart en Steamroller också. Det är en helt utmärkt cykel, men man får byta gaffel om man ska ha 35 mm dubbdäck tillsammans med stänkskärm fram.

Jag tycker det är en perfekt grej att designa! Jag kör fortfarande en tidigare modell och har gjort så i 15 år nu. Det är helt galet, men det går faktiskt att pendla på fälgbroms.
Klart det går. Det gör jag just nu. Men det är inte optimalt ;)
Min känsla var bara att de redan hade ett par modeller i det här segmentet utan skivfäste.

Ältandet fortsätter: har fortfarande inte riktigt hittat en lösning (förutom karate apan från Surly som är snäppet för dyr, om det inte dyker upp någon begagnad) för en Singlespeed/Tracklocross som kan köra däck för mer utmanande (läs höst/vinter) väglag och på vilken man kan fästa fästet för en Thule cykelvagn...

Ältandet fortsätter: har fortfarande inte riktigt hittat en lösning (förutom karate apan från Surly som är snäppet för dyr, om det inte dyker upp någon begagnad) för en Singlespeed/Tracklocross som kan köra däck för mer utmanande (läs höst/vinter) väglag och på vilken man kan fästa fästet för en Thule cykelvagn...
Begagnad cykelcross kanske? Behöver inte bli särskilt dyrt. Du får kanske bygga om lite för att passa dig, om du vill ha rakt styre osv. Men ska den gå singlespeed behöver du ju inte köpa några dyra komponenter för det.

Kona unit

Den explosifen som ligger på köp/sälj är 142x12 och kan konverteras till SS

Annars är min personliga åsikt den här: https://happyride.se/annonser/kona-humuhumu.261566/
@liveforthis ss bygge som jag antagligen inte hade kunnat låta bli att köpa
Ifall jag hade varit kortare.

Tillbaka
Topp