Cykelbanornas hall of shame

Cykelbanor som bara upphör är ju en vanlig företelse. Värsta sorten är kanske när de bara plötsligt blir till bara en gångbana, utan någon egentlig smidig möjlighet att istället gå ut på vägen för ta den, eller korsa över till andra sidan om det finns cykelbana där.
Ja eller när det plötsligt går från att vara D6 till D7 för att sedan några hundra meter senare byta tillbaka till D6.

Edit:
D6 gemensam bana för gång och cykel
D7 delade banor för gång och cykel

Bilagor

• D6_D7.jpg
    D6_D7.jpg
    36.6 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Inte direkt något fel på cykelbanorna, mer en samling händelser under gårdagens cykeltur i sällskap med en kompis.
-En bil som hade ställt sig rakt över cykelbanan av någon anledning. Kompisen, som inte cyklat den sträckan tidigare, fick göra en spännande manöver genom ett dike för att reda ut situationen (han blev lite överraskad att jag svängde in bakom bilen, något som han inte trodde var möjligt).
Skärmavbild 2024-05-06 kl. 15.55.20.png

-En bil som ställt sig på en busshållsplats (där även GC-banan går) och använde GC-banan bredvid som startplats för sin drönare.
Skärmavbild 2024-05-06 kl. 15.58.33.png

Kan säga att det inte är jättelätt att upptäcka en grå drönare som hovrar i huvudhöjd i ett ganska så grått väder.
-Att det är okej att ställa hastighetsskyltar (tillfällig sänkning pga vägarbete) på GC-banan istället för nere på "bilvägen". Det är lugnt att skyltarna är i vägen för cyklisterna, bara bilarna slipper lida så är det okej.

Från dagens GP

Cyklist slagen i ansiktet​

Polisen fick vid 16-tiden larm om en man som blivit slagen av en annan man, medan han cyklade längs en cykelbana i centrala Göteborg.

– Cyklisten sa att han blivit slagen i ansiktet med en öppen hand av en annan man. Anledningen ska ha varit för att han cyklade på cykelbanan medan den andre mannen gick där, säger August Brandt, polisens presstalesperson.

Efter slaget ska den misstänkte gärningsmannen ha sprungit iväg. Polisen fortsätter arbetet att hitta den misstänkte. En anmälan om misshandel har gjorts.
Det finns ett icke-cyklistpack som anser sej ha oinskränkt rätt att gå på cykelbanan, den är ju "högprioriterad" och cyklisterna ska hålla sej väck från den

-Att det är okej att ställa hastighetsskyltar (tillfällig sänkning pga vägarbete) på GC-banan istället för nere på "bilvägen". Det är lugnt att skyltarna är i vägen för cyklisterna, bara bilarna slipper lida så är det okej.
Fast den nedsatta hastighetsbegränsningen gäller kanske även cykelbanan tänker jag.
Efter slaget ska den misstänkte gärningsmannen ha sprungit iväg. Polisen fortsätter arbetet att hitta den misstänkte. En anmälan om misshandel har gjorts.
Det finns ett icke-cyklistpack som anser sej ha oinskränkt rätt att gå på cykelbanan, den är ju "högprioriterad" och cyklisterna ska hålla sej väck från den
Det gäller att cykla tillräckligt snabbt så blir det nog mindre riska att träffas av en ev. smocka.

Vad olika man kan tycka :-)

Vad olika man kan tycka :-)
Fast även Oskar tycker ju Nederländerna (eller i alla fall Amsterdam) är bättre:

1715055379268.png

Sen undrar jag lite angående termen toppbetyg. Jag skulle personligen bara använda den för något som får högsta betyget och om han säger att betyget är en 8:a så gissar jag att han tänker sig en tiogradig skala, inte en åttagradig.

Cykelvägar kan användas till mer än att cykla på, här med tre exempel med det obligatoriska svaret om man skulle råka invända mot att cykelbanan blockeras: "vi jobbar".

DjursholmEkebyGrus.png

När det ljust på kvällarna så grushögen syns även kvällstid, men så var det inte för ett tag sen. Ja, den har legat där ett bra tag.

ViJobbar3.png

Med motorn igång, killen var nere i gångtunneln och bytte lampor

ViJobbar2.png

Tömning av papperskorgar vid busstationen Danderyds sjukhus

ViJobbar.png

Viktigt arbete, nej vi kan inte stå på p-platsen, vi jobbar.

Cykelvägar kan användas till mer än att cykla på, här med tre exempel med det obligatoriska svaret om man skulle råka invända mot att cykelbanan blockeras: "vi jobbar".

Visa bilaga 698896
När det ljust på kvällarna så grushögen syns även kvällstid, men så var det inte för ett tag sen. Ja, den har legat där ett bra tag.

Visa bilaga 698899

Visa bilaga 698900

Visa bilaga 698901
Detta är så väldigt vanligt. Ser det väldigt ofta.
En som parkerat bilen mitt uppe på GC-banan, med bilen igång, för att prata med någon som skulle hämta något i närheten. Fanns en stor parkeringsplats precis bredvid GC-banan. Dessutom så är det en ganska så hög kantsten längs med den biten av GC-banan, så det är inte alltid så lätt att ta sig ner och upp med alla sorters cyklar på den biten.
Lite längre bort på samma GC-bana (fast vid ett annat tillfälle) så stod en större bil parkerad med dörrarna öppna på båda sidorna, så det gick absolut inte att ta sig förbi på ett vettigt sätt.

Inte så konstigt att man ibland cyklar på "bilvägen" när det finns GC längs med samma väg.

Det enda som skulle hjälpa är väl stort bötesbelopp direkt till bilens ägare/brukare baserat på fotobevis. Polisen kan ju tyvärr inte ta dem på bar gärning särskillt ofta.

Skulle ju kunna vara så att dom faktiskt har rätt att köra/parkera där vid ”jobb”?
Om det är Trafikverket som är beställare har de i alla fall formulerat sina krav i "TRVK Apv Trafikverkets tekniska
krav för Arbete på väg".

Vet inte exakt vilken version som gäller nu. Version 5.0 börjar gälla i höst och jag citerar från 4.0:

4.2. Gående och cyklister
Då det finns en befintlig gång- eller cykelbana som inte kan användas på grund av arbete ska tillfällig bana anordnas som är minst 1,5 m bred. I de fall omledning av gång- eller cykeltrafik kan vara aktuellt ska utredning av omledningsväg utföras enligt avsnitt 7.1.
Undantag: Då den befintlig banan är smalare än 1,5 m ska tillfällig bana ha minst samma bredd.
Om en gång- eller cykelbana delvis tas i anspråk får inte säkerheten eller framkomligheten försämras. Om kvarstående bredd är mindre än 1,5 m ska ett tillfälligt utrymme anordnas med motsvarande säkerhet och framkomlighet. I de fall omledning av gång- eller cykeltrafik kan vara aktuellt ska utredning av omledningsväg utföras enligt avsnitt 7.1.
Undantag: Då kvarstående bredd är mindre än 1,5 m kan andra åtgärder vidtas istället för tillfälligt utrymme. Undantaget gäller endast efter Beställarens godkännande.
Gång- och cykelbana ska vara fri från hinder.

Ptja. Det utförs ju inget arbete på cb. Sen tycker ju alla ändå att, det är väl för f@n bara att gå av och leeeda cycklen förbi hindret hur svårt ska de vaaa?

Ptja. Det utförs ju inget arbete på cb. Sen tycker ju alla ändå att, det är väl för f@n bara att gå av och leeeda cycklen förbi hindret hur svårt ska de vaaa?
Utförs det inget arbete så får de nog inte använda gång- och cykelbana. Fast på bilderna så utförs det väl arbeten, dock inte exakt där bilarna står.

Har ingen bild men på Birger Jarlsgatan där det redan är skit mellan Nybroplan och Stureplan
la de till lite mer skit,bort med ett övergångsställe , mera byggstaket och ett par skyltar som hänvisar cyklisterna till körbanan, som skrivet det var inte bra innan och nu blev det b..s (..=aj) ?

Skulle ju kunna vara så att dom faktiskt har rätt att köra/parkera där vid ”jobb”?
I detaljplanelagt område? Nixpix. Polistillstånd, kommunal dispens och trafikanordningsplan krävs. (Det finns förvisso många usla trafikanordningsplaner.)

De som har rätt att köra där står uppräknade i trafikförordningen (utryckningstrafik och väghållningsfordon).

Går fint att ställa sig ute på "bilvägen" också i sådana fall, finns ju ratt på bilen så det måste vara enkelt att köra runt tycker jag. Många har styrservo på sina bilar nuförtiden också.

Men det är ganska befriande att cykelbanorna är tämligen kass.
Min kollega (bor i Indien) gillar inte att vara i Sverige då allt är så uppstyrt och det finns regler för allt, hemma kan han göra lite som han vill då ingen bryr sig.
Våra cykelbanor är lite som Indien. Nu menar jag inte att Indien är kass men mer åt kaoshållet

Visa bilaga 698896

Visa bilaga 698899

Visa bilaga 698900

Visa bilaga 698901
Jag hade tagit nyckeln å kastat den åt helvete, min polares dotter dog , påkörd av en postbil med nyckeln i , en pundare om än ung klev in körde iväg och körde över henne ?

Min kollega (bor i Indien) gillar inte att vara i Sverige då allt är så uppstyrt och det finns regler för allt, hemma kan han göra lite som han vill då ingen bryr sig.
Våra cykelbanor är lite som Indien. Nu menar jag inte att Indien är kass men mer åt kaoshållet

Ja, jag flyttade klart från fel land till Sverige ...

Det gäller att flytta från rätt land, har en kollega som har bott i Texas och där försökte åkare av pickup-trucks att slår honom i bakhuvudet med spegeln.

Skönt att så få dör i trafiken i Indien varje år och att kaoset inte påverkar några oskyddade trafikanter. 150000 döda varje år (11.5 per 100000, högst i världen för medelvärde över hela länder) får det väl vara värt ändå att de som överlever får köra lite som de vill.

Vid Fors mellan V-haninge och Stav. En smal grus knöggel och gegga-cb, Fast det var ju slät o fin asfalt för bilarna, alltid något!

Visa bilaga 702005Visa bilaga 702006

Alla (nästan alla) har antingen gravelcyklar eller fs-cyklar numera så det passar ju bra.
Trafikverket och respektive kommuns gatukontor följer mycket noga utvecklingen på
cykelmarknaden och anpassar aktivt underhållet därefter.

Måste i detta sammanhang ge försiktigt (men dock) beröm till Täby för nya GC-tunneln vid Bergtorpsvägen/ Marknadsvägen. Inga tvärbranta backar ned i betongtråg med skymd sikt, utan snyggt och fint är det! Sedan borde den såklart anlagts tillsammans med rondellen för typ 10 år sedan, men bättre sent än aldrig.

Om man ska från hägersten till västerort så är väl alviksbron, essingeleden, Blommenbergsv det naturliga valet, och har vart så länge. Nån som vet varför de 300 metrarna mellan stora essingen och gröndal under många år varit så dålig att många undviker denna led enbart av det skälet. Det borde väl stan också tjäna på, om cyklisterna fick slippa den vanliga vägen över tranebergsbron, västerbron, Liljeholmsbron, aspudden?

Måste i detta sammanhang ge försiktigt (men dock) beröm till Täby för nya GC-tunneln vid Bergtorpsvägen/ Marknadsvägen. Inga tvärbranta backar ned i betongtråg med skymd sikt, utan snyggt och fint är det! Sedan borde den såklart anlagts tillsammans med rondellen för typ 10 år sedan, men bättre sent än aldrig.
Posta i hall of fame med bilder!

Tillbaka
Topp