Cykelbanor - hall of fame

peranders

Aktiv medlem
Nu är jag så trött på att klaga på dåliga cykelbanor (särskilt nybyggda) att jag måste leta efter de bra exempel som finns, kanske är det nu det vänder...en tråd med bra grejer.

Jag börjar, här har de lyssnat och gjort en bra grej nyligen i Solna, Bergshamra, breddning och hastighetssäkring där cykelvägen från stocksundsbron korsar Björnstigen. ->Maps. De har medgett att det borde vara cykelöverfart (står i Solna cykelplan), får se om de vågar. Ja, ojämnheterna hade de kunnat fixa när de ändå grävde upp allt, men förbättringen är påtaglig:

KOrsningBhmra.jpeg KOrsningBhmraSkylt.jpeg
solnaCykelplan_s43.png

Krister Isaksson gör ju det här bra såklart, fina exempel här:

Just efter att nya Kymlingelänken öppnat så kunde den tillfälliga vägen som anlagts för biltrafiken under bygget istället användas som cykelväg.
CdqOQq3WAAAc63i.jpg
Funkade i en knapp vecka. Sedan var det bara att återgå till de slingriga omvägarna igen.

//j

Denna borde platsa. Bred slät nylagd och med bra flöde, en bit iaf. I Handen.
8F6A1E61-848D-4A03-85AC-4E9315B79D21.jpeg

Men helt ärligt man skriver väl här för att få lite reaktionspoäng. Vem reagerar på en bild av en helt normal ospännande cb som ser ut som alla cb borde se ut, bara? Nej, åter till shame-tråden! :p

Denna borde platsa. Bred slät nylagd och med bra flöde, en bit iaf. I Handen.
Visa bilaga 702776
Men helt ärligt man skriver väl här för att få lite reaktionspoäng. Vem reagerar på en bild av en helt normal ospännande cb som ser ut som alla cb borde se ut, bara? Nej, åter till shame-tråden! :p
Något verkar ändå fel då fotgängaren lyckats förirra sig ut på cykelbanan. För otydlig märkning?

Om vi pratar i relativa termer så är det där en brutalt bra utifrån hur det såg ut för typ 20-25 år sedan när jag råkade snubbla över några dagars vistelse där. :)
Jag är väl gammalmodig då som föredrar absolut kvalitet framför relativ kvalitet.

Sen hindrar det ju inte att det är bra att det går åt rätt håll ändå.

Nu är jag så trött på att klaga på dåliga cykelbanor (särskilt nybyggda) att jag måste leta efter de bra exempel som finns, kanske är det nu det vänder...en tråd med bra grejer.

Jag börjar, här har de lyssnat och gjort en bra grej nyligen i Solna, Bergshamra, breddning och hastighetssäkring där cykelvägen från stocksundsbron korsar Björnstigen. ->Maps. De har medgett att det borde vara cykelöverfart (står i Solna cykelplan), får se om de vågar. Ja, ojämnheterna hade de kunnat fixa när de ändå grävde upp allt, men förbättringen är påtaglig:

Visa bilaga 683870 Visa bilaga 683871 Visa bilaga 683872

Solna steppar upp och följer sin egen cykelplan, bra Solna!
Väjningsplikt för biltrafiken gentemot regionala cykelstråket i Bergshamra, korsningen med Björnstigen:
1719497382137.png

Bilagor

• 1719497259150.png
    1719497259150.png
    272.4 KB · Besök: 83
Ett problem som inte är ett problem?
Tidningsartikel som nämner att även cyklister fick vända pga att bron skall bytas ut.
IMG_0320.jpeg

Bilden i artikeln är tagen vid positionssymbolen i kartan:
IMG_0321.jpeg

Bron som skall bytas ut är den som ligger över vattnet på Stationsvägen.
För cyklister så är det bara att svänga in på Västra Strömvägen, som snudd på är bilfri. Ingen genomfartstrafik alls för bilar, så egentligen är det väl mest bara som bor där som åker där.
Alltså en helt jättebra väg att ta cykeln via.

Man behöver i alla fall inte vända, som artikeln visar på.

Hmm. Hör nog hemma här, va?

Det där breda övergångsstället vid busshållplatsen känns spontant som en redan på pappret dålig konstruktion. F.ö påminner det ganska mycket om designen av slalombanan, förlåt, cykelbanan utanför Knutpunkten i Hbg, särskilt med träden mellan så att sikten för både gångtrafikanter och cyklister minskas...

Tillbaka
Topp