[Annons] Försäkringsmisstagen du vill undvika när det gäller cykling: "Downhill räknas som riskfylld aktivitet"

Redaktionen

Medlem
[Annons] Försäkringsmisstagen du vill undvika när det gäller cykling: "Downhill räknas som riskfylld aktivitet"
Kungsberget-2000x1333.jpg

Har du koll på vad din försäkring egentligen omfattar? Tillsammans med Europeiska ERV reder vi ut allt du behöver veta som cyklist inför sommaren.

Cykling är något vi oftast förknippar med glädje och välbefinnande tillsammans med vänner och familj

Läs hela artikeln:

Klart som korvspad! Jag har klotat massa utomlands och inte märkt att det är sämre jämfört med att göra det hemma, utan annonserad försäkring.

Kanske vore läge med ett redaktionellt jobb där man går igenom villkoren för alla större försäkringsbolag och kollar om cykling är inkluderat i försäkringen eller ej. Det har gjorts tidigare och är rätt värdefullt. Även stöldskyddet skiljer sig kraftigt åt mellan bolagen.

Själv har jag olycksfallsförsäkring genom akademikerförsäkring och kan inte hitta något om downhill i de villkoren.

Kanske vore läge med ett redaktionellt jobb där man går igenom villkoren för alla större försäkringsbolag och kollar om cykling är inkluderat i försäkringen eller ej. Det har gjorts tidigare och är rätt värdefullt. Även stöldskyddet skiljer sig kraftigt åt mellan bolagen.

Själv har jag olycksfallsförsäkring genom akademikerförsäkring och kan inte hitta något om downhill i de villkoren.
Bra idé, jag är nyfiken både på skillnader mellan försäkringsbolag och vilka som har bäst ersättning om man kvaddar något, typ när inga garantier kan gälla. Shit happens både på hemmaplan och borta. Undantaget för downhill har jag sett hos några av bolagen tidigare men jag har inte sett en tydlig definition, allt liftassisterat, tävling i DH eller stora numera skrotade gapet i Hardline?

Både olycksfall och hemförsäkringar vore intressant.

Jag bytte hemförsäkring häromåret för att jag råkade se att LF lagt till ett undantag för Downhill längs vägen. Så man får ju hålla lite koll över tid med.

Håller med.
Villkoren är ju en färskvara.
För länge sedan kollade jag med mitt försäkringsbolag. Tre gånger vid lite olika tillfällen och fick samma svar från tre olika personer.
Då gällde "om du gör det du brukar göra täcks olycksfall av försäkringen oavsett om det är riskfyllt eller inte, men om du skulle göra något långt utanför det för dig normala klassas det som oaktsamt"

Kanske dags att kolla om den formuleringen fortfarande gäller.

Jag ringde till SEB sjukförsäkring som vi har via jobbet förra veckan.
Berättade att det var cykelrelaterat och fick då direkt frågor om det var downhill/tävling innan vi gick vidare. Men det lät lite som att downhill/cykeltävling tolkades synonymt. Var nog lika mycket förvirring från båda parter i samtalet.

Hur definierar försäkringsbolagen Downhill?

Hur definierar försäkringsbolagen Downhill?

Om jag cyklar nerför en brant backe på en vanlig väg är ju det downhill.
Ja, mer ordagrant alltså.
Sådana vägavsnitt finns ju på många ställen.
Definitionen kan bli väldigt "flexibel" och öppna för många diskussioner.

Försäkringar är bra och allt för många missar helt att de inte täcker i närheten av vad man tror.

Men alla cyklister borde skaffa en motionslicens hos SCF.

Där ingår en riktigt bra försäkring både vid motionsevent och för träning på cykel, inkl Downhill.

300 pix om året och pengarna går tillbaka till cykelsporten.

Vill man sen prova på Enduro eller DH hos Capital eller Götaland Enduro så slipper man skaffa engångslicens.
Samt både underlättar och sparar en slant för oss arrangörer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp