Hör upp, cykel i media-tråden

Jag råkade ut för det en kväll för några år sedan. Testade lite nya mindre vägar och tänkte ta 288:an sista milen hemåt när det började bli sent. Hade inte kört den på några år och insåg när jag kom fram att den var ombyggd till 2+1-väg. Det fick bli en i omväg på nån mil extra, vilket jag är glad för idag då rundan jag fick ihop då numer är en av mina favoritrundor.
Skulle aldrig sätta mig att cykla på en 2+1-väg, faktiskt lite underligt att det ens är tillåtet.
I vissa lägen (typ tidig helgmorgon) och en kort sträcka kan jag tänka mig att göra det, ffa om jag transportcyklar och alternativen blir klart längre.

Vet du om det är svenskor eller utländska turister? Skulle tänka att svenskorna vet att man borde undvika 2+1-väger. Men utländska turister har oftast en bild av Sverige med fina småvägar som slingrar sig genom fält och skog med röda hus bredvid, men kanske inte en bra bild av att det kan vara svårt att hitta en rimlig rutt på småvägar.
Det är svårt att säga, men de är i genomsnitt ganska unga de jag ser på farliga ställen. Det räcker kanske med att vara uppfödd i en storstad och inte köra bil på egen hand?

Finns det en cykelbana tar jag den, om det inte bara är en massa stök och korsande vägar hela tiden, som det kan vara i ett småhusområde.
På samma sätt försöker jag förbättra min egen säkerhet genom att undvika vägar med tung trafik. Långtradare med släp som kör i 90 km/h...inte speciellt kul. Helst bara korta sträckor på sådana vägar.
Sorry...detta har inte med cykel-i-media att göra, jag bara avslutar detta med säkerhetssnacket för min del.

Jag råkade ut för det en kväll för några år sedan. Testade lite nya mindre vägar och tänkte ta 288:an sista milen hemåt när det började bli sent. Hade inte kört den på några år och insåg när jag kom fram att den var ombyggd till 2+1-väg. Det fick bli en i omväg på nån mil extra, vilket jag är glad för idag då rundan jag fick ihop då numer är en av mina favoritrundor.
Skulle aldrig sätta mig att cykla på en 2+1-väg, faktiskt lite underligt att det ens är tillåtet.
Håller med, borde vara fängelsestraff för att bygga tvåplusettvägar

Speciellt om man inte samtidigt bygger cykelväg bredvid.

Trafikverket tar effektivt bort alla möjligheter att cykla, och sedan tittar de på antalet cyklister längs 2+1-vägen och konstaterar att inget behov av cykelväg finns.
2+1 är ju komplett värdelöst även för biltrafik. Förstör trafikrytmen och tar fram det sämsta ur alltför många bilförare.

Jag kör nästan varje sommar Mälardalen - Haparanda i någon riktning och varje år är det skrämmande gott om cykelsemestrare med väl/över-packade cyklar som vinglar fram på E4:ans 2+1-partier ?
Vid kusten i gränsen mellan Västernorrland och Västerbotten finns ett exempel där man har att välja mellan 10km 2+1 eller 55km omväg där hälften är grusväg. Då tror jag många som följer kusten väljer 2+1.

Har själv cyklar några km längs 2±1. Brukar trampa som en tok i luckorna mellan tradarna och sen kasta mig över räcket när som passerar.. sedan trampa som en tok igen.. repeat. ?

Mja, de som strömmar Netflix medan de kör då?
Det är ändå säkrare än att ligga på sidan. Droppen för mig var när det kommer en bilist och kör om utan möte väldigt nära. Sedan har fanskapet en bred kärra bakom som passerar någon decimeter ifrån mig. Så nu ligger jag alltid mitt i vägen på stora vägar.

Senast ändrad:
Det är ändå säkrare en att ligga på sidan. Droppen för mig var när det kommer en bilist och kör om utan möte vädigt nära. Sedan har fanskapet en bred kärra bakom som passerar någon decimeter ifrån mig. Så nu ligger jag alltid mitt i vägen på stora vägar.
Öppna släp bakom bilar är nog det värsta, undantaget rent illvilliga bilister, för en bil som kör om utan vettigt sidoavstånd trycker ju till en med fartvinden, vilket tvingar en att luta tillbaka med resultat att man åker in mot vägen bakom bilen, där det plötsligt dyker upp ett kantigt hjulhus -utanför bilens bredd. Livsfarligt. Och ytterligare ett argument för 1,5 meters-regeln.

Öppna släp bakom bilar är nog det värsta, undantaget rent illvilliga bilister, för en bil som kör om utan vettigt sidoavstånd trycker ju till en med fartvinden, vilket tvingar en att luta tillbaka med resultat att man åker in mot vägen bakom bilen, där det plötsligt dyker upp ett kantigt hjulhus -utanför bilens bredd. Livsfarligt. Och ytterligare ett argument för 1,5 meters-regeln.
Skall vara ett löst spännband med studsande krok på höger sida av släpet också. Perfekt att haka i cykelframhjul.

Skall vara ett löst spännband med studsande krok på höger sida av släpet också. Perfekt att haka i cykelframhjul.
Och så lite lös last som skulle hållit fast av bandet på det.

Min favorit är en gång när det plötsligt stod en enorm klassiskt engelsk läderfotölj i vägrenen på E6. 300m längre fram en bil med släp och en fåtölj till helt utan lastsäkring och en väldigt förvirrad förare som inte fattade hur det kunde hända… ?‍♂️

Det är samtidigt bra mycket billigare än fyrfilig motorväg, säkrare än tvåfiligt och ökar snittfarten jämfört med tvåfiligt.
Över året kanske, när det är mycket trafik är jag väldigt tveksam (men jag har inte statistik som stödjer min tes). Det är lite som politikerna som för 10 år sedan sa att det inte behövdes mer producerad el eftersom vi har ett nettoöverskott av elkraft. De glömde ett litet ord bara, "års" så det blev årsnettoöverskott.

Över året kanske, när det är mycket trafik är jag väldigt tveksam (men jag har inte statistik som stödjer min tes). Det är lite som politikerna som för 10 år sedan sa att det inte behövdes mer producerad el eftersom vi har ett nettoöverskott av elkraft. De glömde ett litet ord bara, "års" så det blev årsnettoöverskott.
Ett utmärkt exempel är ju E4 norr om Gävle där man skärtorsdag och annandag påsk stänger omkörningsfilerna pga trafikmängderna och tokkörningen, tratteffekten och olyckor som då blir fallet. Jag har även andra dagar med mycket trafik där upplevt hur extremt ryckig körning det blir.

Nu var väl det iofs landets första 2+1-väg som visade sig vara lite dumt konstruerad, tror de byggs annorlunda idag.

Off topic?

1716833991516.png

Caroline Andersson uttagen till OS.

Välförtjänt som hon har kört i år. Sen tycker är synd att Sverige bara en plats. De större nationerna har ju en stor fördel som kan ta ut hjälpryttare år deras åkare.

Intressant för övrigt att Uzbekistan har två platser utan en enda åkare i World Tour lag (medan Sverige har 4st?).

De kanske kan gå ihop och köpa en bod?
Då behövs ett bygglov och då behövs en detaljplan och då behövs konsulter och då behövs en massa pengar ... ?

Cyklarna har säkert varit väldigt uppskattade, men vem tar ansvar om någon gör sig illa? Vi kan inte ta ansvar för cyklarna.
Med det resonemanget borde kommunen även kapa ner alla träd som man kan göra sig illa i!

Skönt att se att SVT fortsätter sin goda bevakning av cykelsporten med ett bra fokus på de viktiga delarna.

Precis, allt 100% av allt de täcker är kraschar 0% handlar om själva innehållet

Vilket schlet ändå!

När jag hade medicin så jag kunde cykla så mycket som jag ville och orkade så gick jag ner från 120 till 80 pannor. Nu när jag har lite mindre konsekvent medicin så går det inte lika bra och jag är nästan uppe i 110 igen :')

Tillbaka
Topp