[OT] Blocket inloggning

Långsam

Aktiv medlem
[OT] Blocket inloggning
Skulle svara på en annons på blocket får då beskedet att jag måste logga in av säkerhetsskäl. Fick för mig att läsa personuppgiftspolicyn och det var ju en massa saker de verkar logga och sen säljer vidare. Sååå är det bara att gilla läget för man är ändå så övervakad på nätet att det kvittar eller är det handla på annat ställe som gäller?

Edit: OT /mod

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Blocket inloggning
Inget är för säkerhetsskäl, allt är för att tjäna pengar. Blocket kommer dö ut då det är dyrt, krånglar för många och Facebooks K&S finns.

Det du kan göra är att surfa med VPN när du besöker blocket, registrera en tom e-post och inte skriva in tel-nr eller annat

[OT] Blocket inloggning
Jag har har kunnat kontakta säljare för ett par annonser tidigare genom att bara registrera ett konto och en mailadress. Nu vill Blocket helt plötsligt ha verifiering med Mobilt bank-ID för att öht. kunna kontakta en säljare via meddelande. Är det något nytt Blocket har börjat med eller har det alltid varit så? Jag tycker det känns som overkill, ungefär som att man skulle behöva verifiera sig med Mobilt bank-ID varje gång man vill göra ett inlägg på Facebook eller Happy.

Senast ändrad:
[OT] Blocket inloggning
Jag har har kunnat kontakta säljare för ett par annonser tidigare genom att bara registrera ett konto och en mailadress. Nu vill Blocket helt plötsligt ha verifiering med Mobilt bank-ID för att öht. kunna kontakta en säljare via meddelande. Är det något nytt Blocket har börjat med eller har det alltid varit så? Jag tycker det känns som overkill, ungefär som att man skulle behöva verifiera sig med Mobilt bank-ID varje gång man vill göra ett inlägg på Facebook eller Happy.
Var uppe i nyheterna. Någon vecka gammalt att de kräver BankID. Är för att bekämpa bedrägerier så jag ser det bara positivt.

Loggar du in direkt med BankID så behövs nog ingen extra verifiering när du skickar meddelande.

[OT] Blocket inloggning
Var uppe i nyheterna. Någon vecka gammalt att de kräver BankID. Är för att bekämpa bedrägerier så jag ser det bara positivt.

Loggar du in direkt med BankID så behövs nog ingen extra verifiering när du skickar meddelande.
Ok, tack för info. Jag har slutat följa "nyheter" så det är väl därför jag inte hört talas om det.

Addendum: Tydligen nytt från 1/6. Här är info från Blocket om de nya reglerna.
https://www.blocket.se/om/sakerhet/bankid

Senast ändrad:
[OT] Blocket inloggning
Verifiering med bank id minskar både troll och bedrägerier, aldrig helt och hållet givetvis. Men det är en bra början. Eftersom både troll och bedrägerier tyvärr är vardag i dagens digitala samhälle. Är även aktiv på både utsidan och jogg som fortfarande saknar verifiering med bank id och har problem med båda delar nämnda, framförallt bedrägerier vid köp/sälj på dessa communityn. Går ej vara ”anonym” i dagens digitala samhälle, där allt som är uppkopplat digitalt oavsett talar om precis allt. Vill du om ens försöka vara ”anonym” så får du sluta använda all typ av uppkopplad elektronik oavsett och gå tillbaka i tiden då man skickade röksignaler och slog på djungelteumman.

[OT] Blocket inloggning
Tyvärr är det väl inte bara blocket man identifierar sig mot eftersom Blocket kör Schibsted-konto?
Dvs, alla Schibsted företag, som t.ex. Aftonbladet, har nu teoretisk möjlighet att koppla ditt surfbeteende till dig som individ?

[OT] Blocket inloggning
Tyvärr är det väl inte bara blocket man identifierar sig mot eftersom Blocket kör Schibsted-konto?
Dvs, alla Schibsted företag, som t.ex. Aftonbladet, har nu teoretisk möjlighet att koppla ditt surfbeteende till dig som individ?

Det borde bara vara dit surfbeteende på sidorna av Schibsted, jag antar att alla browser blockerar third-party kakor nuförtiden?

Tillbaka
Topp