Tips på singlespeed för en småbarnspappa?

Jösses

Jösses då har ni kommit längre (bokstavligt) än oss, min treåring har inte ens bemästrat sin balanscykel ännu. Har en cykeltur på cirka 15 min till förskolan, känns lite segt ändå i dagsläget, tar det inte lång tid för er att ta sig? Men när det väl blir av så låter det ju supermysigt att cykla ihop.

Well, det går ju inte att jämföra egentligen för alla har ju olika förutsättningar när det gäller tider att passa, avstånd till dagis mm. Det lite ovanliga vi har gjort är nog att barnen aldrig har skjutsats i vagn utan fått gå/cykla själva. Direkt från bärselen till sparkcykeln. Längre utflykter till stranden/svampskogen som passagerare på Bullitt.

Men i september förra året, 2 år och 5 månader, såg det ut såhär. ca 600 meter till förskolan enkel väg. Storebror skymtar på blå cykel. Nu har hon så bra koll på bromsar/nedförsbackar att jag kan cykla bredvid och vi kan börja göra längre turer.

Våra barn cyklar också. Ca 600 meter till förskolan även för oss. Det funkar bra. Minstingen fyllde nyss fyra. Vi använder knappt vagnen längre. Härom veckan cyklade vi kanske 2,5 km (t&r) efter skolan för att handla.

Är det där uppe vid Willys vid toppen av Tunnlandsgatan? Vi bor ner för backen.

Våra barn cyklar också. Ca 600 meter till förskolan även för oss. Det funkar bra. Minstingen fyllde nyss fyra. Vi använder knappt vagnen längre. Härom veckan cyklade vi kanske 2,5 km (t&r) efter skolan för att handla.

Är det där uppe vid Willys vid toppen av Tunnlandsgatan? Vi bor ner för backen.

Japp. Kaverös centrum. Fantastiskt område för barnen: cykla utan nämnvärd biltrafik, skridskor på Ruddalen, simning i Frölunda simhall. Distansträning längs cykelbanan ner mot Amundön där man kan anpassa distansen genom att vända efter halva önskvärd sträcka etc.

Ni borde ha ännu närmare till cykelbanan söderut! Vi ska nog börja åka inlines där i sommar.

Har du några specifika tips? Jag brukar dra till Ägb men Ruddalen är ju lika nära för mig.
Ptja, t ex: https://www.trailforks.com/ridelog/view/70298796/

Norrstrand övre + nedre, sedan Vattentornet lätta + Klubbstugorna. En bit bort har du Skyttevärnet med hällar och Skyttevärnet + Lilla Hällvetet + Alt slut. Ännu en bit bort The Birds.

Sedan finns det ju mer skoj på andra sidan skridskohallen, på Slottsberget.

Kryllar av stigar, men det är inte helt lätt att hitta de roliga.

Ptja, t ex: https://www.trailforks.com/ridelog/view/70298796/

Norrstrand övre + nedre, sedan Vattentornet lätta + Klubbstugorna. En bit bort har du Skyttevärnet med hällar och Skyttevärnet + Lilla Hällvetet + Alt slut. Ännu en bit bort The Birds.

Sedan finns det ju mer skoj på andra sidan skridskohallen, på Slottsberget.

Kryllar av stigar, men det är inte helt lätt att hitta de roliga.
Följdfråga då till dig som är van vid stigarna där: snackar vi tekniskt bröt, rotmattor osv, eller är det mer flow? M.a.o. kan jag köra helstelt utan att skaka sönder?

Följdfråga då till dig som är van vid stigarna där: snackar vi tekniskt bröt, rotmattor osv, eller är det mer flow? M.a.o. kan jag köra helstelt utan att skaka sönder?
Klart mer åt det flowiga hållet, din helstela skulle funka finfint. Finns lite småbröt, men inte i närheten av Änggården t ex.

Jag har kört det mesta (men inte allt) på min helstela fatbike.

Tillbaka
Topp