Har jag bara tur att jag sluppit punka eller är det rimligt att köra på dessa slitna, spruckna GP 4-Season 32? (Bild)

qube

Aktiv medlem
Har jag bara tur att jag sluppit punka eller är det rimligt att köra på dessa slitna, spruckna GP 4-Season 32? (Bild)
Som rubrik, har inte haft en punka på över 1 år och undrar om jag bara har tur som inte fått punka när däcken är ut så här?

GP 4-Season 32
PXL_20240607_144026813.MP.jpgPXL_20240607_144019443.MP.jpg

Eller om det är rimligt att köra på däck som dessa?

Jag cyklar dagligen runtom i Bromma och ibland lite längre turer in till stan eller liknande. Kanske snittar 5-6 km om dagen året runt.

Däcken har använts året runt förutom när det är vinter-vinter sen ca. 3 år tillbaka när jag köpte dom nya.

Lägger till att jag tänkt köpa nya, men nu ska jag resa bort på en obestämd längre tid. Så tänkte jag köper GP 6000 när jag kommer tillbaka. För jag tänker att även om jag inte fått punktering ännu, lär greppet inte vara lika bra längre.

Du kan ju köra på som vanligt med dom om det funkar men nya kommer ha bättre grepp och det är ju du värd ?

Tycker du ska unna dig nya fräscha premiumdäck oavsett. Du har förtjänat det

Det som hände mig med liknande var att jag låste bakhjulet en dag och då försvann gummit ner till väven. Så ja, det är nog dags.

Det som hände mig med liknande var att jag låste bakhjulet en dag och då försvann gummit ner till väven. Så ja, det är nog dags.
Ah, ja gummit kanske är väldigt torftigt när det är torrt. Så blir kanske som du säger vid en panikbroms ?

Jag tycker man ska köra länge på däck och sprickor i gummit är ingen fara, det är corden som håller ihop däcket. Många däck håller mer än 3 år även vid daglig användning men det där ser rätt torrt ut... Har cykeln stått ute utan tak osv året runt?

Jag tycker man ska köra länge på däck och sprickor i gummit är ingen fara, det är corden som håller ihop däcket. Många däck håller mer än 3 år även vid daglig användning men det där ser rätt torrt ut... Har cykeln stått ute utan tak osv året runt?
Ja, min Grizl har det inte lätt. Inge rost eller dylikt dock. Två år i ur och skur utan tak.

Som rubrik, har inte haft en punka på över 1 år och undrar om jag bara har tur som inte fått punka när däcken är ut så här?

GP 4-Season 32
Visa bilaga 704331Visa bilaga 704332

Eller om det är rimligt att köra på däck som dessa?

Jag cyklar dagligen runtom i Bromma och ibland lite längre turer in till stan eller liknande. Kanske snittar 5-6 km om dagen året runt.

Däcken har använts året runt förutom när det är vinter-vinter sen ca. 3 år tillbaka när jag köpte dom nya.

Lägger till att jag tänkt köpa nya, men nu ska jag resa bort på en obestämd längre tid. Så tänkte jag köper GP 6000 när jag kommer tillbaka. För jag tänker att även om jag inte fått punktering ännu, lär greppet inte vara lika bra längre.
Så länge det funkar för dig så är det väl bara att köra. Jag brukar ofta slita på grejer lite mer än många andra, så jag tycker det är fullt rimligt. Greppet på dem är väl förmodligen inte som ett par nyare, men om man inte behöver få ut de där sista procenten i prestanda så... Förr eller senare så faller väl däcken sönder eller slits hål på men det finns säkert en hel del mil kvar i de där.

När jag har däck som ser ut sådär brukar jag se till att köpa hem nya däck och byta vid nästa punka. Men det är därmed inte smartaste tillvägagångssättet ;)

Just 4seasons var väldigt sprickbenägna vill jag minnas. Enda däck jag reklamerat. Men om corden är intakt funkar de väl om man inte ligger o kör på gränsen.

GP 4-Season 32
Mina gp 5000 tl och str brukar se ut så efter 4-5 månader. Gummit är helt okej, men ser inte vackert ut. Förra framdäcket byttes efter +1 500 mil och det nuvarande har rullat +1 100 km. Så länge gummit känns mjukt är det troligtvis okej.

Har ett gp4000s på trainerhjulet fram som gått ute en säsong och sedan stått inne 3-4 år. Det är helt sprickfritt.

Mina gp 5000 tl och str brukar se ut så efter 4-5 månader. Gummit är helt okej, men ser inte vackert ut. Förra framdäcket byttes efter +1 500 mil och det nuvarande har rullat +1 100 km. Så länge gummit känns mjukt är det troligtvis okej.

Har ett gp4000s på trainerhjulet fram som gått ute en säsong och sedan stått inne 3-4 år. Det är helt sprickfritt.
Oj, det var snabbt. UV-ljus och temperaturskiftningar är väl det som ger upphov till sprickor mest som jag förstått det. Men att bara efter 4-5 månader de skulle se ut så känns ju lite tråkigt.

När jag har däck som ser ut sådär brukar jag se till att köpa hem nya däck och byta vid nästa punka. Men det är därmed inte smartaste tillvägagångssättet ;)
Jag hade samma plan men noterar att det nya däcket jag köpte har hängt i garaget i snart tre år och jag har fortfarande inte fått punka på bakdäcket på pendlaren. Kanske dags att få tummen ur någon dag och byta ändå...

Jag hade helt klart kört en säsong till!

Tillbaka
Topp