Rikta cykelhjul

isakkal

Medlem
Rikta cykelhjul
Hej, mitt hjul ligger ojämt vid ramen. Har försökt rikta över det mer mot kasseten men ligger fortfarande för mycket åt andra hållet. Fälgen är nu väldigt ocentrerad kring navet och ekrarna på kasettsidan känns lite väl mycket spända. Ska även bakhjulet vara helt centrerat kring navet eller är det normalt att ha det mer spänt mot kassetten? Och vad kan i övrigt vara fel om hjulet är korrekt monterat men ligger för mycket åt ena sidan? Bifogar bilder

//Isak

Bilagor

• IMG20240609150758.jpg
    IMG20240609150758.jpg
    491.6 KB · Besök: 234
  • IMG20240609150752.jpg
    IMG20240609150752.jpg
    574.6 KB · Besök: 193
Rikta cykelhjul
Hej, mitt hjul ligger ojämt vid ramen. Har försökt rikta över det mer mot kasseten men ligger fortfarande för mycket åt andra hållet. Fälgen är nu väldigt ocentrerad kring navet och ekrarna på kasettsidan känns lite väl mycket spända. Ska även bakhjulet vara helt centrerat kring navet eller är det normalt att ha det mer spänt mot kassetten? Och vad kan i övrigt vara fel om hjulet är korrekt monterat men ligger för mycket åt ena sidan? Bifogar bilder

//Isak
Lossa ekrarna på ena sidan och spänn åt på den andra. Lossa lika mycket som du spänner på den andra.
Skruva inte för mycket bara, ett kvarts eller halvt varv går att börja med.

Rikta cykelhjul
Testade det och då ser det exakt likadant ut. Då är det alltså ramen som kan vara sne?

För a vara säkert, fälgen är då fortfarande mer åt höger i bilden, längre bort från kedjan än den borde vara?

Har du sätt hjulet rätt i dropouts? Med quick-release kan det vara svårt att får till det rätt utan att man belastar cykeln.

Rikta cykelhjul
För a vara säkert, fälgen är då fortfarande mer åt höger i bilden, längre bort från kedjan än den borde vara?

Har du sätt hjulet rätt i dropouts? Med quick-release kan det vara svårt att får till det rätt utan att man belastar cykeln.
Ja exakt. Har även vänt på cykeln och kollat att den sätts dit ordentligt.

Rikta cykelhjul
Ta ut hjulet helt och snurra det i handen. Du kan också sätta hjulet horisontellt i ett skruvstäd och snurra det. Är det ordentligt skevt ser du det, och med fingertoppar eller någon fast monterad "linjal" om det bara är litet skevt.
Edit: Bli inte lurad av däckets ev. bulor, mönster mm.

Rikta cykelhjul
Jag vet inte om det är sant att det alltid ska vara mitt i navet. Ibland kan du få att det faktiskt ska vara mitt mellan flänsarna och mitt i navet. Det ska däremot alltid vara i mitten av ramen :D

Ja, på min sista cykel är (offset) fälgen nästan i mitten av flänsarna och ekrarna är precis lika spända, men fälgen är inte i mitten av navet. Och ja, fälgen sitter i mitten av ramen.

Rikta cykelhjul
Jag skulle kolla rätt noga att hjulet verkligen sitter rätt i dropoutsen. Kontrollera att växelörat sitter som det ska.

Annars hade jag bara kollat efter sprickor, och övervägt att bara disha om hjulet för att fortsätta använda cykeln.
Känns däremot konstigt ifall den skulle blivit sned utan att gå sönder?

Rikta cykelhjul
det kan också gärna vara kedjestagen som är assymetriska. kolla hellre mot sadelstagen.

för övrigt brukar hjul där ekerspänningen sas tröttnat söka sig bort från drivsidan.

Rikta cykelhjul
Har nu mätt med snöre från dropouten och styrstamen och det skiljer sig 1 mm mellan sidorna. Diffar dock mer mellan fälg och ramen än 1 mm så borde ju även vara något annat som är konstigt. Får kanske bli en sväng förbi en cykelmeck ändå.

Rikta cykelhjul
Testade det och då ser det exakt likadant ut. Då är det alltså ramen som kan vara sne?
det är vanligt att ramar inte är spegelsymmetriska just där du tagit bilden. Anledningen är att kedjestagen är ofta olika tjocka då man på ena sidan har ett vevparti som ska ha frigång, samtidigt som man ofta vill göra det motsvarande kedjestaget tjockare för att öka styvheten.

Senast ändrad:
Rikta cykelhjul
Var inne hos en cykelmeck idag som satte hjulet i ett ordentligt riktställ. Enligt honom så var det perfekt centrerat. Detta är efter jag har flyttat över fälgen mot kasettsidan så att fälgen hamnar i mitten av ramen. Ska ut och testa lite försiktigt imorgon så hoppas jag att hjulet håller ihop. Tack för all hjälp!

Rikta cykelhjul
assymetrisk centrering ?‍? av både fälg och baktriangel gäller väl ffa vissa tidiga versioner för att efterlikna boost där man skapat mer utrymme för kassettsidan. fälgen är förstås ändå centrerad gentemot huvudtriangel och framhjul.

och som sagt; att kedjestagen är assymetriska är att betrakta som standard sedan länge. sadelstagen brukar inte vara det.

det säkraste att kolla centreringen emot är huvudtriangeln på ramen.

Tillbaka
Topp