bästa klister för att laga däck med lapp? (tubeless)

johan12345

Aktiv medlem
Behöver alltså göra en riktig lagning av själva däcket då jag fått två små hål i däcksidan som guckan vägrar täta.

Eftersom dom sitter på sidan (och är rätt små) vill jag helst undvika att täta med korv utan tänkte laga med lapp. Använder mig av vanliga punkteringslappar för slang och samma klister som följer med. Men trots att jag varit noggrann med rengöring av själva däcket och sandpapprat ordentligt har jag problem med att få lapparna att fästa bra. Även när det legat på torkning i 10 timmar är det lätt att bara dra loss om man vill.

Är nu inne på mitt andra försök men undrar om det finns bättre klister för den här typen av lagningar? Dom Youtube-filmer jag sett har rekommenderat det men det funkar rätt dåligt för min del. Andra förslag?

IMG_1832.jpeg

IMG_1833.jpeg

Jag använder alltid salami och har aldrig försökt att laga med en lapp. Lappen du använder ser ut som en lagningslapp till slang, eller? Jag har Park Tool TB-2 till däck (men aldrig provat). Läste att textiltejp också funkar, Gorillatejp kankse?

En av anledningarna till att jag helst undviker korv är att det sitter ett Cushcore-insert innanför och jag är lite rädd att den ska ligga mot korvarna och ev vicka loss dom till slut (Cushcore Pro är ju rätt bred och går hela vägen ut till däcket). Sen har jag hört att "riktig" lagning med lapp är mer hållbart i längden än salami men det kanske bara är en myt?

Vanlig lagningslapp är det jag sett att man rekommenderar på dom YT-filmer jag kollat in. Har också Park Tool TB-2 liggande men dom ska väl enbart vara för provisorisk lagning ute i fält? Har sett att man inte gärna rekommenderar dom som långsiktig lösning.

Har bara lagat med korv innan och mitt intryck är att det är förvånansvärt få som gör den här typen av lagningar med lapp på däcket. Antar att det har med det här att göra. Men däcket är bara dryga halvåret så det har ju långt kvar i livslängd.

Jag läste bra recensioner om sådana "svamp"-liknande däcklagningslappar som kombinerar både korv och lapp.

Som det är med tubelsskorvar stoppar man in benet och sedan klipper av det. Samtidigt klistrar man "huvudet"

https://ae01.alicdn.com/kf/Se695c19d63824485b8ebfb28c07eff676/5pcs-Mushroom-Nail-Tyre-Film-Tyre-Cold-Patch-Film-Rubber-Tire-Wheel-Repair-Parts-Kit-Integral.jpg_640x640.jpg_.webp

De minsta svampar som jag kan hitta har 4mm breda ben, alltså väldigt tjocka.
Jag har köpt en sådan uppsättning, men hittills har jag inte haft möjlighet att testa dem, så kan inte kommentera hur de håller sig.

Jag läste bra recensioner om sådana "svamp"-liknande däcklagningslappar som kombinerar både korv och lapp.

Som det är med tubelsskorvar stoppar man in benet och sedan klipper av det. Samtidigt klistrar man "huvudet"

https://ae01.alicdn.com/kf/Se695c19d63824485b8ebfb28c07eff676/5pcs-Mushroom-Nail-Tyre-Film-Tyre-Cold-Patch-Film-Rubber-Tire-Wheel-Repair-Parts-Kit-Integral.jpg_640x640.jpg_.webp

Jag har köpt en sådan uppsättning, men hittills har jag inte haft möjlighet att testa dem, så kan inte kommentera hur de håller sig.

Men vad är fördelen av den jämfört med bara salami?

I TS fall skulle salami funka utan problem. Jag kan inte tänka mig att korv skulle lossna salamin, men jag har ingen erfarenheter.

Men vad är fördelen av den jämfört med bara salami?

I TS fall skulle salami funka utan problem. Jag kan inte tänka mig att korv skulle lossna salamin, men jag har ingen erfarenheter.
Jag har haft en salami flyga bort från hålet. Salamin har ju samma tjocklek längst hela sin längd. Ingenting (förutom lim och tubelessvätskan som är också klister) hindrar att den dras ut eller trycks ut.

Med svamplappen bör dess huvud sitta stabilare runtom punktering p.g.a. benet som centrerar sig i hålet. Samtidigt lär det vara omöjligt att trycka dess huvud ut genom ett smalt hål i däcket.

Men detta är iofs bara min teori.

Jag har haft en salami flyga bort från hålet. Salamin har ju samma tjocklek längst hela sin längd. Ingenting (förutom lim och tubelessvätskan som är också klister) hindrar att den dras ut eller trycks ut.

Med svamplappen bör dess huvud sitta stabilare runtom punktering p.g.a. benet som centrerar sig i hålet. Samtidigt lär det vara omöjligt att trycka dess huvud ut genom ett smalt hål i däcket.

Men detta är iofs bara min teori.

Om salami flyger ut så förstår jag att det hjälper. Jag har dock aldrig haft detta problem. Var hålet för stor? Jag har en gång haft ett så stor håll att jag behövde trycka i två salami bredvid varandra. Det höll.

Jag har dock aldrig haft detta problem. Var hålet för stor?

Nej, hålet var litet. Men det fanns på däckets "bromsbana", alltså inte på sidan. Jag misstänker att det första salamin drogs ut vid inbromsning när den råkade finna sig mellan marken och däcket. Den andra salamin som jag stoppat i samma hål har hållit kvar.

Behöver alltså göra en riktig lagning av själva däcket då jag fått två små hål i däcksidan som guckan vägrar täta.

Eftersom dom sitter på sidan (och är rätt små) vill jag helst undvika att täta med korv utan tänkte laga med lapp. Använder mig av vanliga punkteringslappar för slang och samma klister som följer med. Men trots att jag varit noggrann med rengöring av själva däcket och sandpapprat ordentligt har jag problem med att få lapparna att fästa bra. Även när det legat på torkning i 10 timmar är det lätt att bara dra loss om man vill.

Är nu inne på mitt andra försök men undrar om det finns bättre klister för den här typen av lagningar? Dom Youtube-filmer jag sett har rekommenderat det men det funkar rätt dåligt för min del. Andra förslag?

Visa bilaga 705239
Visa bilaga 705240
Svårt att få rent på riktigt så att solution kan bita. Testat att göra rent först med ”ren bensin” som löser gummi? Funkar klockrent på butylslang iaf.
Men som @Berk skriver, två ansjovis på nålen täter större hål bättre än en.

Nej, hålet var litet. Men det fanns på däckets "bromsbana", alltså inte på sidan. Jag misstänker att det första salamin drogs ut vid inbromsning när den råkade finna sig mellan marken och däcket. Den andra salamin som jag stoppat i samma hål har hållit kvar.

Men var det så ett relativt slätt däck? Jag fåe de flesta rev precis bredvid en dobb. Jag skär av salamin så den blir lite kortare en dobbarna. Jag har aldrig tappat en salami.

Svårt att få rent på riktigt så att solution kan bita. Testat att göra rent först med ”ren bensin” som löser gummi? Funkar klockrent på butylslang iaf.
Men som @Berk skriver, två ansjovis på nålen täter större hål bättre än en.

Här är det dock små hål. En salami skulle täta det utan problem.

jag har lyckats laga stora hål som varit svåra att få täta med slamsor/salami med sådana här svamppluggar och nåt random rubber cement från aliexpress. sandpapprade först, sen gjorde jag en press i plywood med ett hål för svamppluggens pinne och satte i kläm i skruvstäd och tving.

20240421_151331.jpg
20240421_151804.jpg

men småhålen som ts visar skulle slamsor fixa bäst.

sen gjorde jag en press i plywood med ett hål för svamppluggens pinne och satte i kläm i skruvstäd och tving.
Jag brukar också använda en press om jag lagar punkteringar hemma. Fast mina lösningar ser inte så professionellt ut :-) Ibland är det ett bordsben med två slumpmässiga kartongbitar, men på sistone har jag också börjat använda skruvstäd.

En av anledningarna till att jag helst undviker korv är att det sitter ett Cushcore-insert innanför och jag är lite rädd att den ska ligga mot korvarna och ev vicka loss dom till slut (Cushcore Pro är ju rätt bred och går hela vägen ut till däcket). Sen har jag hört att "riktig" lagning med lapp är mer hållbart i längden än salami men det kanske bara är en myt?

Vanlig lagningslapp är det jag sett att man rekommenderar på dom YT-filmer jag kollat in. Har också Park Tool TB-2 liggande men dom ska väl enbart vara för provisorisk lagning ute i fält? Har sett att man inte gärna rekommenderar dom som långsiktig lösning.

Har bara lagat med korv innan och mitt intryck är att det är förvånansvärt få som gör den här typen av lagningar med lapp på däcket. Antar att det har med det här att göra. Men däcket är bara dryga halvåret så det har ju långt kvar i livslängd.
Så länge salamin inte ligger precis vid kanten på din Cush Core så borde det vara lugnt. Eftersom du har däcket av från hjulet i nuläget så kan du annars säkra salamin på följande sätt: Vik den dubbel och tryck in utifrån, precis som man bör oavsett. Sen trär du en kort snutt salami genom "öglan" på insidan av däcket, och avslutar med att dra utifrån så att allt sitter dikt an mot insidan av däcket. Då ska det mycket till innan den ploppar ur hålet.

Problemet med lappar direkt på däck är att det inte finns något som trycker fast lappen. Lagar man en slang så trycks den konstant mot däckets insida däremot. Lägg sen till att ett MTB-däck skrynklas och misshandlas rätt rejält mest hela tiden. Det blir svårt för limmet/vulkfogen att hålla då, hur bra den än är.

Edit: Sen tycker jag att dina hål ser så små ut att de borde kunna tätas med bara vätska. Så det kan vara läge att prova en annan tätningsvätska som är effektivare än nuvarande.

Använder mig av vanliga punkteringslappar för slang och samma klister som följer med. Men trots att jag varit noggrann med rengöring av själva däcket och sandpapprat ordentligt har jag problem med att få lapparna att fästa bra. Även när det legat på torkning i 10 timmar är det lätt att bara dra loss om man vill.
Så länge det finns gummi på insidan av däcket bör vulklim fungera. Jag lappade ett gp5000 tl med lagningslapp och körde med det ca 200 mil inna däcket ersattes.

Rugga ytan med sandpapper och rengör med bensin. På med klister och låt det jobba en stund innan lappen trycks på. Lite extra värme är inte fel.

I en annan tråd användes lite kraftigare lagningslappar vilket även fixar lite större hål. Kan säkert vara värt att investera i vulklösning för bildäck som kommer i lite större volymer och räcker till flera lagningar.

Kika på youtube hur bildäck och slangar lagas.

min erfarenhet är att stans tätvätska på något sätt luckrar upp solutionen. den sväller och förlorar sin funktion.

maktens insikt om bristande eftertryck och ständig skrynkling av däcket utan fysiskt mothåll mot lagningslappen ökar förstås kraven.

42hz förslag om gummerat cyanoakrylat kan vara värt att pröva?

enligt 42hz länk: "Limmet fungerar bra i tillämpningar där fogen inte kommer i kontinuerlig kontakt med polära lösningsmedel eller oxiderande ämnen."

enligt wikipedia innefattar polära lösningsmedel bl a vatten, alkoholer och ammoniak. som väl finns i slanglösvätskor?

min erfarenhet är att stans tätvätska på något sätt luckrar upp solutionen. den sväller och förlorar sin funktion.

maktens insikt om bristande eftertryck och ständig skrynkling av däcket utan fysiskt mothåll mot lagningslappen ökar förstås kraven.

42hz förslag om gummerat cyanoakrylat kan vara värt att pröva?
Det högre lufttrycket i däcket jmf omgivande atmosfären utgör väl ett fysiskt mothåll. Om det räcker är en annan sak.

Tillbaka
Topp