Shimano XT broms STRUL

MikaelXC

Medlem
Shimano XT broms STRUL
Hej,

Jag började få problem med bakbromsen som nöp väldigt dåligt mot slutet och bromsade knappt. Dessutom gnisslade det enormt.
Jag bytte belägg, samma problem. Lämnade in cykeln och personalen spräckte packningen i handreglaget så jag fick skaffa helt nytt reglage (jag köpte i annan butik men blev ersatt ekonomiskt i första butiken.)
Samma problem med nya reglaget. Jag köpte ny 4-piston XT bakbroms då personalen i verkstaden misstänkte att min broms var problemet. Samma problem.. Slutligen en ny bromsskiva (har kört hårt på samma i 7 år så de var dags ändå), SAMMA PROBLEM!

Jag har nu bytt ALLT men det är fortfarande strul och det enda som inte är bytt är den jäkla bromsslangen. Byta den också?
Cykeln är genomgående shimano XT. Hur kan det inte fungera? Någon som känner sig smartare än jag?

Shimano XT broms STRUL
Killgissar att du fått lite bromsolja från din gamla skiva på klossarna i den nya bromsen. Borde slitas bort efter första geggaturen eller om du bromsar in klossarna ett par ggr i nån backe.

Shimano XT broms STRUL
Standard Shimano.
Oken läcker olja, belägg och skiva blir kontaminerat med olja.

Bränn av beläggen och rengör skivan så borde det funka med nya oket, tills nästa gång det går sönder...

Shimano XT broms STRUL
Flera svarar att de kan finnas olja på beläggen vilket kanske stämmer. Jag har bromsat in dem, eldat och slipat med sandpapper innan jag skrev det här inlägget.
Bromshandtaget för bakbromsen går nästan hela vägen in i styret innan det blir motstånd och bromsarna börjar ta lite.
På vänster sidan med gamla XT komponenterna som är 7 år gamla kniper bromsen direkt utan jag behöver trycka in handtaget(reglaget) mot styret.
Och SJÄLVKLART har jag vridit ut/åt den lilla skruven på reglaget så man har rätt inställning där.

Det är som att de inte finns tryck nog för ett bromsen ska kunna bromsa med hydraulik. Trots att allt är nytt. Verkstaden har blödat om bromsen och säger ett de kommer klar mineralolja och tror därför inte de är slangen de är fel på.. men vad är då felet?

Shimano XT broms STRUL
det bör vara luft. Låt verkstaden byta belägg, rengöra skivorna och lufta igen. Kan de inte få det att funka så be om pengar tillbaka.

De helt nya och nu kasserade beläggen bränner du av med gasol, slipar med smärgel och sen blåser av med bromsrengöring.

Shimano XT broms STRUL
Flera svarar att de kan finnas olja på beläggen vilket kanske stämmer. Jag har bromsat in dem, eldat och slipat med sandpapper innan jag skrev det här inlägget.
Bromshandtaget för bakbromsen går nästan hela vägen in i styret innan det blir motstånd och bromsarna börjar ta lite.
På vänster sidan med gamla XT komponenterna som är 7 år gamla kniper bromsen direkt utan jag behöver trycka in handtaget(reglaget) mot styret.
Och SJÄLVKLART har jag vridit ut/åt den lilla skruven på reglaget så man har rätt inställning där.

Det är som att de inte finns tryck nog för ett bromsen ska kunna bromsa med hydraulik. Trots att allt är nytt. Verkstaden har blödat om bromsen och säger ett de kommer klar mineralolja och tror därför inte de är slangen de är fel på.. men vad är då felet?
Då skulle jag säga, om grejerna är nya, att de inte luftat bromsarna korrekt trots att de säger det. Att det kommer klar olja är helt ointressant om det ändå är luft i systemet

Shimano XT broms STRUL
Har du läst min text?
Yes.

Men jag förstod det som att du:
1. Hade läckande ok.
2. Bytte ok (men skivorna var samma = olja på dom)
3. Sen bytte skiva (olja från skivan har hamnat på dom nya beläggen)

Men om du bytt både belägg och skiva efter du bytt ok så vet jag inte heller vad det är som strular.
Fanns ju en anledning till att jag hivade min XT-bromsar... (mest p.g.a. den vandrande bromspunkten och digitala känslan dock)

Shimano XT broms STRUL
Ja antingen är bromsen inte korrekt luftad, eller så finns det en skada på slangen som gör att det kommer in luft i systemet efter att bromsen luftats, baserat på att bromshandtaget går in till styret

Shimano XT broms STRUL
Det kan vara läge att få slangen utbytt som du säger. Det kan även vara så att slangen inte är rätt kopplad i bromsok eller handtag. Det finns olika oliver/stödhylsor för XT/vs enklare shimano bromsar, kan ha blivit fel i verkstaden. Kan du hitta spår av olja på respektive plats?

Om du vill göra det själv kan det vara läge att köpa en komplett ny broms + en kopp (funnel) + olja och montera själv. samt ordentlig rengöring av skivan.
Deore 4 kolv från ca 70 euro till xt runt 140+ euro. Men då blir det en halv broms över av alla delar du köpt.
Lär behövas en enklare luftning efter du kopplat slangen, delar uppfattningen att xt bakbroms kan ha vandrande bromspunkt, men inte såpass som du beskriver det.

Senast ändrad:
Shimano XT broms STRUL
slangen kan ha brustit i corden, testa att byt slang om du ändå ska lufta dem.

Svampig broms beror på att allt inte är stumt. det kan bero på luft eller att något flexar, tex en trasig slang.

Shimano XT broms STRUL
Så det jag gjorde var att jag tog alla era tips och förslag vidare till verkstaden.
Slangen är OK. Däremot blödande de om bromsen igen en fjärde gång men denna gång mer noggrant och när jag cyklade hem kände jag direkt markant skillnad. Skulle säga att den t.o.m är på gränsen att bli perfekt.
Varför det gnisslade var och jag citerar ”När jag blödande förra gången tog jag inte ut beläggen så de kan ha kommit lite olja på dem, vi testar med nya.” Och så slutade det gnissla med de nya beläggen.

Det verkar som problemet nu är löst. Det som är lite frustrerande är dock att jag köpt tre nya XT komponenter jag då inte ens behövt pga de sagt att det kan vara problemet. En komponent är ersatt ekonomiskt av butiken men resten får ju jag stå för…

Tack för era tips.
Nu behöver jag bara ett nytt framdrev så min 2 månader gamla tydligen är för sliten och därför glider vara kedjan när jag lägger tyngd på pedalerna.. -.-

Shimano XT broms STRUL
Så det jag gjorde var att jag tog alla era tips och förslag vidare till verkstaden.
Slangen är OK. Däremot blödande de om bromsen igen en fjärde gång men denna gång mer noggrant och när jag cyklade hem kände jag direkt markant skillnad. Skulle säga att den t.o.m är på gränsen att bli perfekt.
Varför det gnisslade var och jag citerar ”När jag blödande förra gången tog jag inte ut beläggen så de kan ha kommit lite olja på dem, vi testar med nya.” Och så slutade det gnissla med de nya beläggen.

Det verkar som problemet nu är löst. Det som är lite frustrerande är dock att jag köpt tre nya XT komponenter jag då inte ens behövt pga de sagt att det kan vara problemet. En komponent är ersatt ekonomiskt av butiken men resten får ju jag stå för…

Tack för era tips.
Nu behöver jag bara ett nytt framdrev så min 2 månader gamla tydligen är för sliten och därför glider vara kedjan när jag lägger tyngd på pedalerna.. -.-
Skönt. Det är dock inte ok att han liuftar med belägg i. Det finns en process

Shimano XT broms STRUL
Ibland tar mina lite dåligt efter att cykeln hängt i köket en vecka eller mer, men inte så dåligt att det ger polerade belägg och skivor.

Har försökt titta efter läcka men inte hittat nåt fuktigt. Har kommit fram till att det fixas (återgår till att ta extremt bra) om jag torkar dem med isopropanol på husvållspapper innan jag drar ut.

Har skyllt det på matos / miljön där den hänger, men visst kan det vara en mikroskopisk läcka. Torkar ändå innerbenen på gaffel, bakdämpare och dropper innan cykling, så det är liten extra insats. Tvåkolvs M8100, sintered belägg, ice tech skivorna utan "freeza".

Tillbaka
Topp