Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Har du testat IndieVelo?
För mig föll det på att jag inte nöjer mig med bara strukturerad träning, även om det är det jag kör mest.
Den delen var ok i MyWhoosh.
Jag saknar att ha bra grupper tillgängliga för distanspass (alltså jaga runt efter CoCo i 2-4 timmar med kompisar på Discord) och också att kunna slänga in ett lopp ibland som en extra krydda.

I och för sig verkar loppen vara bättre uppstyrda på MyWhoosh med krav på dubbla effektmätare, regelbunden invägning etc., men det bryr jag mig mindre om eftersom det ändå bara är på låtsas och det blir ännu roligare att hänga av folk i verkligheten som mopsat sig om att de kört ifrån en på Zwift.

Senast ändrad:
För mig föll det på att jag inte nöjer mig med bara strukturerad träning, även om det är det jag kör mest.
Den delen var ok i MyWhoosh.
Jag saknar att ha bra grupper tillgängliga för distanspass (alltså jaga runt efter CoCo i 2-4 timmar med kompisar på Discord) och också att kunna slänga in ett lopp ibland som en extra krydda.
Så om man bara vill köra definierade workouts och vill ha massa stora siffror på skärmen som säger åt en att trampa snabbare, är det ok alternativ då?

Nu snackar vi.

Fan, det var ju nåt sånt jag ville konstruera.
Det där är intressant! Fyra potentiella swiftare i familjen men bara plats för två trainers. Det fungerar idag eftersom två familjemedlemmar inte ”orkar” justera in hojen, eller tycker att jag ”inte behöver”. Kanske dags att syna deras kort? :-)

Den andre flitige swiftaren i familjen växer ju dessutom så det knakar just nu, det är ju också en användar-usp.

Det där är intressant! Fyra potentiella swiftare i familjen men bara plats för två trainers. Det fungerar idag eftersom två familjemedlemmar inte ”orkar” justera in hojen, eller tycker att jag ”inte behöver”. Kanske dags att syna deras kort? :-)

Den andre flitige swiftaren i familjen växer ju dessutom så det knakar just nu, det är ju också en användar-usp.
Risken känns lägre än men kickr bike med tanke på kvalitet.
Problemet är att de inte släppt play firmware till min kickr v5 än... borde ändå funka med erg

170mm vev. Non standard squere. Non standard bb. Fuckers.

Jag har heller aldrig lyckats förstå varför play måste lösas i firmware. Jag förstår iofs inte heller varför det finns wheel size i en direktdriven.

Kan man hoppas på en mer generisk lösning? Vem finns kvar nu när Wahoo gått i en, troligen olaglig, allians med zwift?
Elite?
En liknande lösning med standard vev och öra för den som vill ha det slänger man snabbt i ihop.
Enklast för den som redan tillverkar motionscyklar.

Om man har Campa 10 delade växel reglage (med tum växling) hur gör man då om man vill använda zwift click ?
Ute efter virtuella växlar i första hand.

Jag köpte nyligen en begagnad för 1500. Dåliga däck, en slang punka - men jag roterade så att framhjulet funkar. Hjulen är kass, men gör inget. Drivlinan funkar efter tvätt och smörj rätt bra. Planen är ju att växla sisådär en gång i veckan max.

Därtill åkte bromsarna av (lättare att damma) och cykeln fick ny styrlinda.

Play har jag redan. Cog struntar jag i, kör med kassetten som satt på cykeln. Hade jag gjort om det hela hade jag nog köpt en click för 40 euro bara. Använder aldrig övriga funktioner på Play ändå.

Pedaler behöver jag fortfarande dock, har inga som ligger och skräpar tyvärr.

Fan, det här var en bra ide med reversed HTA.
De har ändå en adjustable stem och det räcker kankse egentligen. Kunde man komma undan med flack STA och HTA så vore det också intressant

Dyrt som fan men borde gå att lösa i peru
1720084878315.png

1720084790133.png

Rivet kanske inte är så dyr i alla fall med tanke på vad som ingår i frameset.

• Frameset: $749.99; introductory special: $699.99
Rivet frame, proprietary stem, seat collar, thru-axles, clamps, UDH, ready to customise

Blir säkert svårt att köpa men zwift är ju svår med de jävla vevarna. För långa vevar märks väldigt mycket i Z

fick svar från Rivet. Det blir i October och de kommer att leverera till Sverige. Beroende på totalen och om jag kan mörka det i familjerådet så blir det ett frameset. Veven 170-175 duger inte. Vi kan nog enas på 160mm i familjen och jag har ett 165mm liggande.
Stam ingår och resten löser vi på nåt vis.

Vi får se vad Zwift säger men surt som fan med non standard BB så det förtjänar inte köp.

EDIT. Oklart om det bb eller lager som är non standard

you can technically swap out the crank arms which are square-taper, however the bottom bracket isn’t standard, thus Zwift highly doesn’t recommend doing so.

Senast ändrad:
Square ramen verkar intressant med sin remdrift och egna rem-kassett som passar vanlig HG body på valfri trainer. Tyst och underhållsfritt till det är dags att byta rem. Remen kan omöjligt vara dyrare än ny kedja plus kassett vid byte. Jag vill ha nu.

Senast ändrad:
Rivet och Square känns som bättre produkter än Zwift Ride. På pappret. Men dyrare.

Om ”hela familjen” vill Zwifta känns alla varianterna väldigt prisvärda ändå. Men om det bara är en växande unge kan jag köpa flera begagnade hojar, och sälja vidare med begränsad förlust, utan att totalen blir dyrare. Och då har man ju en utomhus-cykel på köpet.

Rivet och Square känns som bättre produkter än Zwift Ride. På pappret. Men dyrare.

Om ”hela familjen” vill Zwifta känns alla varianterna väldigt prisvärda ändå. Men om det bara är en växande unge kan jag köpa flera begagnade hojar, och sälja vidare med begränsad förlust, utan att totalen blir dyrare. Och då har man ju en utomhus-cykel på köpet.
Ja, för mig är det enbart för att kunna köra två personer på samma kickr och kunna ställa undan snappen.

Tror det hade räckt med justerbar stam hemma...Men kan inte hitta nån.

På tal om att tysta trainern så gjorde jag mitt bästa inköp på Clas Ohlsson:

Sätter en under varje fot på min Elite Suito och en under själva trainern. Tyst som en mus nu med vaxad kedja också. Bonus är att man får lite känslan av en rockerplate samtidigt och slipper belasta ramen, dämparna är semi-mjuka. Men jag hade ändå försökt vara så rak som möjligt och inte böjt cykeln något med flit vid en full-on sprint.

Ett tips är dock att ta bort stödet under framhjulet då det inte behövs längre. På min trainer kan cykeln tilta nedåt men inte uppåt, och då blev lutningen en aning hög med stödet men perfekt och rak utan.

IMG_3397.jpeg

Ska absolut städa upp hörnan så småningom men man kan skymta dämparna under fötterna på trainern. Dämparen under fästet/foten som går rakt fram nåddes inte riktigt heller av foten tills jag tog bort stödet under framhjulet men nu sitter allt som en smäck. Kan fixa mer precisa bilder sen om det önskas.

Funderar på en Zwift Ride eftersom jag skadat mig och inte kommer kunna cykla mtb på ett tag. Mtb är annars den enda träningsform som jag utövat längre än 6 månader i taget. Samtliga andra träningsredskap och liknande har bara blivit stående. Gymmande har jag kunnat motivera mig till i perioder genom strikta program med gradvis ökning i vikt varje gång osv, innan jag tröttnat igen.

Nån annan som har liknande personlighet som trots det fastnat för Zwift? Känns som att det finns potential tack vare gamification och det sociala. Men dyrt om det bara blir en klädhängare.

Funderar på en Zwift Ride eftersom jag skadat mig och inte kommer kunna cykla mtb på ett tag. Mtb är annars den enda träningsform som jag utövat längre än 6 månader i taget. Samtliga andra träningsredskap och liknande har bara blivit stående. Gymmande har jag kunnat motivera mig till i perioder genom strikta program med gradvis ökning i vikt varje gång osv, innan jag tröttnat igen.

Nån annan som har liknande personlighet som trots det fastnat för Zwift? Känns som att det finns potential tack vare gamification och det sociala. Men dyrt om det bara blir en klädhängare.
Zwift är ju väldigt lätt att bara köra lite hux flux. Man kan komma igång på nolltid, sen färdig och duschad ganska snabbt.

Jag började med Zwift i vintras och tyckte det var väldigt kul till en början. Jaga höjdmeter för Tron-bike, höja FTP, göra bra ifrån mig i race.

Insåg snabbt att ERG-träning inte var för mig, känns som 15-30 watt tyngre än att bara spinna fritt. Insåg efter någon månad att jag struntar i Tron-bike men race var fortfarande motiverande, likaså att försöka slå rekord upp för Alpe du Zwift etc.

Körde vintern igenom men mest zon 2 och kollade på cykellopp eller youtube under tiden, alternativt något race.

Pengar spenderade för hälsans/träningens skull är oftast bra spenderade pengar. Worst case säljer du den. Nackdelen är väl ifall du inser att du bara kör sporadiskt men ändå är fast att betala Zwift per månad. Men det är ett senare problem.

Med det sagt kan du ju köpa en landsvägscykel på K&S/blocket och en Kickr Core före lika mycket pengar. Då har du ju en landsvägscykel dessutom.

Om du inte ska cykla ute samtidigt så behöver du bara trainer och ingen extra ram.

Skulle inte säga art zwift game ersätter mtb för mig. Strukturerad wo funkar lite bättre

Köpte Zwift Hub när jag pajat axeln på mtb och inte fick/kunde cykla. Slutade med att jag köpte en lvg-hoj för 30k plus utrustning. Så det kan bli rätt dyrt det där med Zwift (som jag nu bara har 2-3 månader om året).

Jag betalar glatt för Zwift 2-3 månader om året då det är mörkt och blött och "alla" håller sig inomhus. Då gruppcyklar vi Tour de Zwift etc. med Discord-uppkoppling till medcyklisterna. Under resten av året kör jag något som är gratis för mina enstaka inomhuspass. Ibland genom att låta min Edge styra trainern, men på sistone mest MyWoosh.
För att återknyta till frågan tycker jag att lösningar som låser en till Zwift är dumma, så jag rekommenderar också hel cykel och en Kickr med vanlig kassett, för att hållla alla dörrar öppna.

Jag betalar glatt för Zwift 2-3 månader om året då det är mörkt och blött och "alla" håller sig inomhus. Då gruppcyklar vi Tour de Zwift etc. med Discord-uppkoppling till medcyklisterna. Under resten av året kör jag något som är gratis för mina enstaka inomhuspass. Ibland genom att låta min Edge styra trainern, men på sistone mest MyWoosh.
För att återknyta till frågan tycker jag att lösningar som låser en till Zwift är dumma, så jag rekommenderar också hel cykel och en Kickr med vanlig kassett, för att hållla alla dörrar öppna.
Funkar inte Zwift Ride med andra system? Förstod det som att det bara är en Kickr med en låtsascykel till ?

Mitt alternativ är att koppla på en Trek X-Caliber som står i förrådet men man verkar behöva en mängd adaptrar osv, och ingen annan i familjen kommer kunna cykla.

Funkar inte Zwift Ride med andra system? Förstod det som att det bara är en Kickr med en låtsascykel till ?

Mitt alternativ är att koppla på en Trek X-Caliber som står i förrådet men man verkar behöva en mängd adaptrar osv, och ingen annan i familjen kommer kunna cykla.
Nej, det stämmer, såhär skriver de själva i sin Q&A: (https://support.zwift.com/en_us/zwift-ride-faq-ByTCtW8SA)
Q: Does Zwift Ride only work with Zwift?
A: Yes, Zwift Ride must be paired with Zwift in order to control virtual gear shifting.

Sen kan vi natuligtvis spekulera om när de öppnar upp gränsnittet mot Zwift Cog för andra, men i nuläget hoppas de nog på att hålla folk i båten på känt Apple-manér.

ERG mode då funkar den med alla plattformar.
Jag har zwift ride och kör mina race i zwift, även en del zon 2.

Annars strukturerade pass i trainerroad, ibland trainerroad och zwift samtidigt.
Funkar bra.

Tänkte klicka hem en Zwift Ride men ärligt? €50 har jag betalat för cykelfrakt.. antar att detta är 2x så tungt iofs
1723909383911.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp