El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
@Makten Lätt att läsa, svårt att veta vad du tänker. Du skrev "Går eller cyklar du samma sträcka så skapas en stig. Varje enskilt besök är fullt tillåtet." Går du där morgon och kväll tills det finns en stig har du gjort åverkan på annans mark. Det är inte ok, sen att de flesta markägare ser mellan fingrarna för att naturen snabbt återhämtar sig är en annan sak. Grunden i hela tråden är ju en oro för ökat slitage som kan leda till mer restriktioner. I alla fall är det så jag tolkat det. Personligen är jag mest orolig för att man får ett finger men tar hela handen och kör en massa värre olagligheter med alibi av el-mtb. Eller att en orimlig massa el-mtb förändrar ett nu allmänt accepterat landskap så mycket att all cykling där blir otillåten. Jag vet inte om det håller på att hända, jag cyklar inte i den stadsnära skogsmiljön.
Självklart kommer detta att hända om cykling med elcyklar i terrängen ökar. Det blir trängre och mer slitet, det går fortare och med sämre kontroll som följd. Underskatta inte människors förmåga att störa sig, och underskatta inte vissa markägares amerikanska inställning till ägande (”Get off my lawn!”).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det var nog själva reglerandet av motorn som avsågs. Om motorn regleras genom att vrida ett handtag eller ett vevparti gör ju ingen skillnad på om det blir en cykel med motor eller inte.
Hahaha jag som såg framför mig en massa hd-bikers med vevparti istället för gashandtag. Det skulle vara ngt. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
det som håller på att hända varje år så här års är att naturen växer igen stigarna med en faslig fart.

som jag påpekat tidigare är detta ett mycket större problem för befolkningens friluftsliv än att det uppstår vad som kan rubriceras som slitage. det sker på få och avgränsade platser, för det mesta där stigar råkat uppstå på fuktig mark.

så placera gärna en nedfallen stock från intill på den problematiska platsen så folk styr stegen eller hjulen mot fastare mark. avd gråson....
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
det som håller på att hända varje år så här års är att naturen växer igen stigarna med en faslig fart.

som jag påpekat tidigare är detta ett mycket större problem för befolkningens friluftsliv än att det uppstår vad som kan rubriceras som slitage. det sker på få och avgränsade platser, för det mesta där stigar råkat uppstå på fuktig mark.

så placera gärna en nedfallen stock från intill på den problematiska platsen så folk styr stegen eller hjulen mot fastare mark. avd gråson....
Lämnar man Stockholm, Göteborg och vissa fjällområden lär igenväxning vara ett mycket större problem. Å andra sidan är det väl i de områden det rör sig mycket folk mest folk utövar friluftsliv
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Lämnar man Stockholm, Göteborg och vissa fjällområden lär igenväxning vara ett mycket större problem. Å andra sidan är det väl i de områden det rör sig mycket folk mest folk utövar friluftsliv
Exakt. Det är där beslutsfattarna bor, och de kapitalstarka grupper som kan påverka politiskt och på sikt rubba allemansrätten. Det är bara så det är, och de som inte ser det måste vara blinda.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
har fått höra en del inside från markägare mer på landet, och på deras möten ventileras här och var påtagligt avståndstagande utsagor mot stigar och dess användare. de ventilerar detta vidare i riktning 'sina' makthavare.

förefaller att de är mest oroade att man skall skrämma bort viltet. sen förstås när det är jakt är det för dem otäckt att ha löst folk rännandes i skogen. inte så mycket att säga om det.

samma markägare tar sedan dit skogsmaskiner, och skövlingen blir total. så det är nog knappast omtanke om en orörd natur som styr deras tänk. de har helt enkelt en önskan ha det tomt på främmande folk i sin egen skog,
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV: ”Allemansrätten är inte motoriserad, man får därför inte köra med en elcykel med 250 W i naturen, men det går bra att köra båt eller snöskoter nästan var du vill, båten eller skotern får ha hur stor effekt som helst och släppa ut hur mycket avgaser som helst och bullra hur mycket som helst, det är inga problem så länge du använder fordonet ansvarsfullt.”

(Jag skulle ju inte svara i denna tråden men löften är till för att brytas som man säger.)
Ska man vara petig så står inte motorbåtar med alls i allemansätten den har ju motor så det går inte?
Tror det står, båt, kajak, kanot.
Det är väll över halvmillen säkert som hängt motor på båten, och säkerligen bra många anställda på NVV också, förtvivlat.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska man vara petig så står inte motorbåtar med alls i allemansätten den har ju motor så det går inte?
Tror det står, båt, kajak, kanot.
Det är väll över halvmillen säkert som hängt motor på båten, och säkerligen bra många anställda på NVV också, förtvivlat.
Var det inte också jävligt motvilligt det infördes anständiga krav på nykterhet i båtarna? De är heliga.
Lite skämtsamt sägs det väl att vi har 2 promille i trafiken för att det ska kunna drickas en öl på representationslunchen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Var det inte också jävligt motvilligt det infördes anständiga krav på nykterhet i båtarna? De är heliga.
Lite skämtsamt sägs det väl att vi har 2 promille i trafiken för att det ska kunna drickas en öl på representationslunchen.
Ja, nog är man skämtsam om man tycker att 2 promille är en lämplig nykterhetsgräns. Då kan du ta dig några nubbar till lunchölen också...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska man vara petig så står inte motorbåtar med alls i allemansätten den har ju motor så det går inte?
Tror det står, båt, kajak, kanot.
Det är väll över halvmillen säkert som hängt motor på båten, och säkerligen bra många anställda på NVV också, förtvivlat.
https://allesvansratten.se/info/lagar Jag ser inte att det står något om båt, kajak eller kanot.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska man vara petig så står inte motorbåtar med alls i allemansätten den har ju motor så det går inte?
Tror det står, båt, kajak, kanot.
Det är väll över halvmillen säkert som hängt motor på båten, och säkerligen bra många anställda på NVV också, förtvivlat.
Min bild är att motorbåtar inte alls ingår i allemansrätten men det finns ingen lag som föbjuder dem. Därför anses de tillåtna om inga andra föreskrifter finns.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
https://allesvansratten.se/info/lagar Jag ser inte att det står något om båt, kajak eller kanot.
AlleSVANSrätten, vad är det för skojarsajt?
Gå till myndigheten som ansvarar för och samordnar info kring allemansrätten istället. Lämpligt nog publicerade de en rapport om rättsläget alldeles nyligen, skriven av professorn och f.d. justitierådet Bertil Bengtsson. Även elcykel tas upp däri.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
AlleSVANSrätten, vad är det för skojarsajt?
Gå till myndigheten som ansvarar för och samordnar info kring allemansrätten istället. Lämpligt nog publicerade de en rapport om rättsläget alldeles nyligen, skriven av professorn och f.d. justitierådet Bertil Bengtsson. Även elcykel tas upp däri.
Det där var ändå spännande! NVVs expert säger alltså att det inte alltid krävs markägarens tillstånd för elcykel.
 

Bilagor

  • IMG_4502.png
    IMG_4502.png
    276.6 KB · Besök: 128
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det där var ändå spännande! NVVs expert säger alltså att det inte alltid krävs markägarens tillstånd för elcykel.
Man kan ju tolka det som att du får förflytta dig men inte använda kapaciteten om den skadar underlaget mer än en cykel.

Problemet är att man kan förflytta sig med både cykel och elcykel utan att skada. Men det är då varken träning eller kul.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu krävs bara markägarens tillstånd "i vissa fall". Det var ju det mest intressanta i tråden på ett tag
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast det är ju knappast nytt att man behöver tillstånd om man gör skada - då gäller ju inte heller allemansrätten oavsett vad man gör, man kan dessutom dömas för brott då det finns lagar om att skada annans egendom.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast det är ju knappast nytt att man behöver tillstånd om man gör skada - då gäller ju inte heller allemansrätten oavsett vad man gör, man kan dessutom dömas för brott då det finns lagar om att skada annans egendom.
Om man sliter på marken så det bildas nya stigar t.ex ska man väl egentligen ha tillstånd oavsett om man går eller cyklar .
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det intressanta är ju att även professorn och f.d. justitierådet gör skillnad på cykel och elcykel ur ett allemansrättsligt perspektiv.
Många i emtb-lobbyn hävdar ju att det inte är nån som helst skillnad…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allmänt om terrängkörning står också "Dessa förbud gäller till och med för markägaren; det är inte omtanke om ägaren utan framför allt naturvårdshänsynsom ligger bakom lagen" då kan man ju undra varför markägarens tillstånd skulle göra någon direkt skillnad vad det gäller just elcyklar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det intressanta är ju att även professorn och f.d. justitierådet gör skillnad på cykel och elcykel ur ett allemansrättsligt perspektiv.
Många i emtb-lobbyn hävdar ju att det inte är nån som helst skillnad…
Ja det är intressant. Men det mest nya i denna tråden är väl att det alltså enligt denna experternas expert inte alls är självklart att e-mtb alltid kräver markägarens tillstånd till skillnad från vad NVV officiellt säger. Så har det ju inte riktigt låtit i tråden såvitt jag minns?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja det är intressant. Men det mest nya i denna tråden är väl att det alltså enligt denna experternas expert inte alls är självklart att e-mtb alltid kräver markägarens tillstånd till skillnad från vad NVV officiellt säger. Så har det ju inte riktigt låtit i tråden såvitt jag minns?
Kommunikation ska ju vara enkel, och eftersom gemene man rimligtvis inte kan avgöra vilka dessa vissa fall är så är det ju säkrast att alltid se till att ha markägarens tillåtelse.
Det viktiga att komma ihåg är att det faktiskt ÄR skillnad på cykel och elcykel enligt f.d. justitierådet (för de som inte vet är justitieråd = domare i HD).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det där var ändå spännande! NVVs expert säger alltså att det inte alltid krävs markägarens tillstånd för elcykel.
Det centrala är väl att man understryker att elcykling inte har stöd av allemansrätten. Det må vara så att det idag inte finns en lag som explicit förbjuder det, men man kan tänka att elcyking i större grad än "analoga cyklar" kan riskera juridiska begränsningar i framtiden, eftersom begränsningar kan göras utan att inkräkta på allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kommunikation ska ju vara enkel, och eftersom gemene man rimligtvis inte kan avgöra vilka dessa vissa fall är så är det ju säkrast att alltid se till att ha markägarens tillåtelse.
Det viktiga att komma ihåg är att det faktiskt ÄR skillnad på cykel och elcykel enligt f.d. justitierådet (för de som inte vet är justitieråd = domare i HD).
Fast kommunikationen ska väl inte förenklas så mycket att den blir felaktig (om du nu alltså betraktar professorn som facit i frågan)?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker att uttrycket "i vissa fall" utan närmare specificering av vilka fall som avses är otydligt. Förvisso stör jag mig nog mer än medelpersonen på otydlighet, men jag tycker att otydlighet är allt annat än enkelt. Hatar t.ex. att fylla i saker där jag måste gissa mig till vad som det är tänkt att man ska fylla i.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kommunikation ska ju vara enkel, och eftersom gemene man rimligtvis inte kan avgöra vilka dessa vissa fall är så är det ju säkrast att alltid se till att ha markägarens tillåtelse.
Det viktiga att komma ihåg är att det faktiskt ÄR skillnad på cykel och elcykel enligt f.d. justitierådet (för de som inte vet är justitieråd = domare i HD).
Säkrast är det kanske - knappast enkelt, i varje fall inte där jag cyklar. Tittade på skoj på en karta och räknade till 10+ olika skiften och markägare på en runda på några enstaka km. Att varje elcyklist ska ringa runt och kolla med alla skapar nog mer irritation än själva cyklingen. Sen är ju frågan vad ett muntligt OK på telefon är värt.
Verkar rimligare att markägaren får anslå att han inte tillåter elcyklar, alternativt att kommunen eller länsstyrelsen kan ta fram riktlinjer/inskränkningar. Lite som med snöskotrar alltså ("ta reda på vad som gäller"). Finns inte sådana är det bara att cykla på så länge du inte bryter mot lagen (t ex gör ekonomisk skada).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allmänt om terrängkörning står också "Dessa förbud gäller till och med för markägaren; det är inte omtanke om ägaren utan framför allt naturvårdshänsynsom ligger bakom lagen" då kan man ju undra varför markägarens tillstånd skulle göra någon direkt skillnad vad det gäller just elcyklar.
Terrängkörningslagen är inte tillämpbar på cyklar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
SOU 2019:67 - Betänkande av Utredningen om hållbar terrängkörning
Detta är den sista och förmodligen enda relevanta utredningen som NVV citerar i sin ÅSIKT om att elcykel = "motoriserad"(lol)

Förutom att på flera ställen definiera elcykel som cykel så står där även under "terrängkörning på annans mark - 8.3.1 Avgränsningar": se avsnitt 6.2.1).
Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarande
definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket
något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor
definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans
mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd
med sådan elcykel.


Detta visar att i just SOU 2019 utredningen som är den enda som är efter elcykel blev cykel i lagen 2001:559 om vägtrafikdefinitioner ändring SFS 2017:360 att de som gjorde denna utredningen (Statens offentliga utredningar) anser att vid terrängkörning på annans mark att en elcykel ÄR en cykel. Och cykel på annas mark = allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
SOU 2019:67 - Betänkande av Utredningen om hållbar terrängkörning
Detta är den sista och förmodligen enda relevanta utredningen som NVV citerar i sin ÅSIKT om att elcykel = "motoriserad"(lol)

Förutom att på flera ställen definiera elcykel som cykel så står där även under "terrängkörning på annans mark - 8.3.1 Avgränsningar": se avsnitt 6.2.1).
Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarande
definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket
något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor
definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans
mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd
med sådan elcykel.


Detta visar att i just SOU 2019 utredningen som är den enda som är efter elcykel blev cykel i lagen 2001:559 om vägtrafikdefinitioner ändring SFS 2017:360 att de som gjorde denna utredningen (Statens offentliga utredningar) anser att vid terrängkörning på annans mark att en elcykel ÄR en cykel. Och cykel på annas mark = allemansrätten.
Också kom den upp igen… Vi har ju häromdagen konstaterat att det var för att utredaren inte hade direktiv att titta på den problematiken ?‍♂️
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker att uttrycket "i vissa fall" utan närmare specificering av vilka fall som avses är otydligt. Förvisso stör jag mig nog mer än medelpersonen på otydlighet, men jag tycker att otydlighet är allt annat än enkelt. Hatar t.ex. att fylla i saker där jag måste gissa mig till vad som det är tänkt att man ska fylla i.

Ja jag tror nog det :)

Men jag håller helt med i detta fallet. Extremt oklart.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Svar i tråden 'Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)'

Var dras gränsen? Bronkit, astma, ålderdom, unga med kass kondis? Kanske får man acceptera att vi alla har fysiska begränsningar och allt är inte för alla? Bara för att jag inte kan köra bil betyder det inte att det är ok att jag kör runt med en fsd så länge det inte är lagligt.

@N.Blomqvist Kan du länka till källan som stödjer ditt påstående om att du skulle ha juridiken på din sida?
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Svar i tråden 'Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)'

Var dras gränsen? Bronkit, astma, ålderdom, unga med kass kondis? Kanske får man acceptera att vi alla har fysiska begränsningar och allt är inte för alla? Bara för att jag inte kan köra bil betyder det inte att det är ok att jag kör runt med en fsd så länge det inte är lagligt.
Låt oss återuppväcka denna eminenta tråd, nu när politiktråden stängdes! 😂
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Svar i tråden 'Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)'

Var dras gränsen? Bronkit, astma, ålderdom, unga med kass kondis? Kanske får man acceptera att vi alla har fysiska begränsningar och allt är inte för alla? Bara för att jag inte kan köra bil betyder det inte att det är ok att jag kör runt med en fsd så länge det inte är lagligt.

@N.Blomqvist Kan du länka till källan som stödjer ditt påstående om att du skulle ha juridiken på din sida?
Jag håller med!
Vi slutar handikappanpassa bilar, slutar ta hänsyn till rörelsehindrade vid nybyggnationer av offentliga byggnader, och, ja för fan… vi öppnar några koncentrationsläger också dit vi kan skicka alla som inte fysiskt eller psykiskt kan utföra dom aktiviteter som ”inte är för alla”, så att eliten, ni übermench, kan få trampa omkring ensamma och ostörda.

Jag behöver inte länka någonting alls.
Det är allmän kännedom att det är Riksdagen, och inte Happy eller Naturvårdsverket, som stiftar lagarna.
En elcykel är en cykel i lagen, och får framföras där cyklar får framföras.
Oaktat vad du och dina gelikar anser.

Och var gränsen ska dras är totalt irrelevant eftersom jag inte har någon som helst skyldighet att anpassa min cykling efter vad du och några självutnämnda aktivister anser vara lämpligt.
-Jag har lagen på min sida så länge inte vanliga cyklar och elcyklar delas upp i två olika grupper rent juridiskt, och elcyklar beläggs med särskilda regler angående terrängkörning.

Jag förstår att det kan vara oerhört svårt och jobbigt att behöva inse att man inte får tolka lagen som man vill, -särskilt när man har medhåll av majoriteten på ett internetforum…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
@N.Blomqvist Tips: Eftersom Allemansrätten inte är en lag, utan en sedvänja, är det inte så smart att gasta om riksdag och lagar när det gäller den. Jag tror att du kommer att få en bättre bild om du orkar läsa igenom tråden.

@Pfaff Nu kan du börja räkna inlägg igen. 😀
 
Tillbaka
Topp