D
Deleted member 77490
Guest
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Självklart kommer detta att hända om cykling med elcyklar i terrängen ökar. Det blir trängre och mer slitet, det går fortare och med sämre kontroll som följd. Underskatta inte människors förmåga att störa sig, och underskatta inte vissa markägares amerikanska inställning till ägande (”Get off my lawn!”).@Makten Lätt att läsa, svårt att veta vad du tänker. Du skrev "Går eller cyklar du samma sträcka så skapas en stig. Varje enskilt besök är fullt tillåtet." Går du där morgon och kväll tills det finns en stig har du gjort åverkan på annans mark. Det är inte ok, sen att de flesta markägare ser mellan fingrarna för att naturen snabbt återhämtar sig är en annan sak. Grunden i hela tråden är ju en oro för ökat slitage som kan leda till mer restriktioner. I alla fall är det så jag tolkat det. Personligen är jag mest orolig för att man får ett finger men tar hela handen och kör en massa värre olagligheter med alibi av el-mtb. Eller att en orimlig massa el-mtb förändrar ett nu allmänt accepterat landskap så mycket att all cykling där blir otillåten. Jag vet inte om det håller på att hända, jag cyklar inte i den stadsnära skogsmiljön.
