Hur jämföra effektmätare kopplade till samma app-konto?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

Jag har i ett par år kört Assioma Duo på min racer och byggt upp en databank och effektkurva i Garmin Connect. Har under denna tid även gjort "riktigt" FTP-test med laktatmätning etc på Aktivitus och bedömer att effektsiffrorna från Assioma är konsistenta med mätt FTP och zongränser från detta test. Med andra ord, med Assioma fungerar min zonträning väl.

Funderar nu på att köpa en enkelsidig vevarms-mätare till min pendlarhoj för att få lite mer struktur på denna del av cyklingen. (Jag vill inte köra med Assioma på pendlaren för jag vill inte lämna dem i cykelrummet på jobbet). Jag vill i så fall jämföra de två för att få en uppfattning om ifall veven diffar systematiskt och konsistent vis-a-vis Assioma-pedalerna. Syftet är att få en uppfattning om hur mycket jag riskerar att smutsa ned mina data om jag introducerar en andra effektmätare på samma cykeldator/Garmin-konto.

Hur gör jag detta i praktiken utan att behöva köpa mer utrustning/prenumerationer till appar? Min enkla idé har varit som följer:
  • Montera både veven och Assioma på pendlaren
  • Ha Assioma parkopplade med (Garmin-)cykeldatorn och veven parkopplad med (Garmin-)klockan
  • Köra ett pass eller två med varierad cykling, inklusive både högt och lågt effektuttag
  • Jämföra output från båda enheterna i Garmin Connect och sedan radera passet som spelades in via klockan
Eftersom pendlingen för mig inte innehåller extrema effektnivåer hoppas jag åtminstone på en rimlig överensstämmelse i zon 1-3, vilket om så är fallet gör att jag bara kan köra på och vara glad.

En relaterad följdfråga är: Vad gör jag om det finns en systematisk avvikelse som är tillräckligt stor för att i Garmin åstadkomma förflyttning mellan träningszoner? Om veven konsistent visar, säg, 30W högre än Assioma kan ju t ex ett Zon 2-pass på Assioma bli klassat som ett Zon 3-pass på veven. För mig personligen spelar detta mindre roll om jag känner till avvikelsen - jag kan ju hålla mig i avsedd zon ändå - men det reducerar värdet av databaserade statistik-plattformar som Garmin, Trainingpeaks etc. Eller kan man i Garmin ha olika effektkurvor för olika effektmätare och/eller aktivitetsprofiler? Jag har inte lyckats finna att så är fallet men jag kan ju ha fel.

Tacksam för tankar.

Jag brukar använda Zwiftpowers verktyg för dual recording tillr att jämföra effektmätare. Behöver inte vara kopplat till nån zwift-aktivitet, bara ladda upp olika .fit-filer. Aldrig testat för utecykling, men borde inte vara något problem.

Ja, exakt så. Tänkte inte på att DCR har en publik plattform, kommer använda hans verktyg. Då är det väl i princip bara att använda metoden jag beskrev ovan, dvs para ihop respektive effektmätare med en egen klocka/dator och sedan exportera .fit-filerna så själva jämförelsebiten torde nu vara löst.

Kvarstår då frågan om vad jag gör ifall det visar sig finnas en markant och systematisk avvikelse.

Clark - tack för info om ytterligare verktyg!

Ja, exakt så. Tänkte inte på att DCR har en publik plattform, kommer använda hans verktyg. Då är det väl i princip bara att använda metoden jag beskrev ovan, dvs para ihop respektive effektmätare med en egen klocka/dator och sedan exportera .fit-filerna så själva jämförelsebiten torde nu vara löst.

Kvarstår då frågan om vad jag gör ifall det visar sig finnas en markant och systematisk avvikelse.

Clark - tack för info om ytterligare verktyg!
Jag vet inte hur det är med 4iii, men på Favero assioma kan man ju procentuellt ställa om wattmätaren både neråt och uppåt i appen. Om du nu anser att Assioma är rätt så vore det ju dumt att ändra dem till den andra om dem skiljer, men antar att 4iii har en liknande metod?

Jag brukar använda Zwiftpowers verktyg för dual recording tillr att jämföra effektmätare. Behöver inte vara kopplat till nån zwift-aktivitet, bara ladda upp olika .fit-filer. Aldrig testat för utecykling, men borde inte vara något problem.
Tycker den är riktigt bra faktiskt.

Ha Assioma parkopplade med (Garmin-)cykeldatorn och veven parkopplad med (Garmin-)klockan
Ja - det blir två separata pass / separata filer
Jag vet inte hur det är med 4iii, men på Favero assioma kan man ju procentuellt ställa om wattmätaren både neråt och uppåt i appen. Om du nu anser att Assioma är rätt så vore det ju dumt att ändra dem till den andra om dem skiljer, men antar att 4iii har en liknande metod?
Tänkte likadant, om mätaren har en konstant offset att ställa in måste ju det vara det enklaste.

Sudden19 och Bonbon, tack, jag har haft liknande funderingar. Jag sitter från några online-artiklar 2022-23 med med uppfattningen att 4iiii:s app är rätt rudimentär, men det kan ju ha ändrats med tiden.

Finns det månne här någon 4iiii-ägare som kan bekräfta ifall man via appen kan procentuellt justera en 4iiii-mätare?

Sudden19 och Bonbon, tack, jag har haft liknande funderingar. Jag sitter från några online-artiklar 2022-23 med med uppfattningen att 4iiii:s app är rätt rudimentär, men det kan ju ha ändrats med tiden.

Finns det månne här någon 4iiii-ägare som kan bekräfta ifall man via appen kan procentuellt justera en 4iiii-mätare?
Antar att det kanske skiljer väldigt lite, och då kanske man kan leva med någon procent "fel" på Assioma, även om dem upplevs som rätt? De roligare är väl kanske att det är konsekvent likadana mätningar.

Jag vet inte än hur mycket det skiljer. Är det några watt bryr jag mig inte, men jag hittade ett par test på nätet där 4iiii Generation 3 låg konstant 30W högt, därav funderingen.

Hur 4iii funkar vet jag inte, men dessa kan iaf justeras procentuellt:

4iii skall man kunna juster slope/offset eller vad man vill kalla det för om den konsekvent mäter fel. Dock brukar det kunna vara problematiskt då mätare som mäter fel oftast gör det lite olika beroende på situation.

Hittade en 4iiii-manual på nätet, vilken anger att man verkar kunna utföra sådan korrigering via appen. Jag får väl lita på det då :-)

En annan knepigt detalj är enkelsidig vs dubbelsidig mätning där ju eventuell obalans dubblas. Men är man konsekvent spelar det mindre roll. Själv har jag ofta 53/47 eller 52/48 inomhus på trainer medan över tid på utepass landar jag i regel på 50/50 balans eller 51/49. Bara man är medveten om detta, men oavsett blir det tillräckligt noga för att ligga inom ett rimligt spann av en zon.

4iii skall man kunna juster slope/offset eller vad man vill kalla det för om den konsekvent mäter fel. Dock brukar det kunna vara problematiskt då mätare som mäter fel oftast gör det lite olika beroende på situation.
Så enkelt är det ju sällan. Det brukar diffa olika beroende på effekt, kadens och temperatur. Bland annat. :)

En annan knepigt detalj är enkelsidig vs dubbelsidig mätning där ju eventuell obalans dubblas. Men är man konsekvent spelar det mindre roll. Själv har jag ofta 53/47 eller 52/48 inomhus på trainer medan över tid på utepass landar jag i regel på 50/50 balans eller 51/49. Bara man är medveten om detta, men oavsett blir det tillräckligt noga för att ligga inom ett rimligt spann av en zon.
Känner igen mig själv i dessa siffror, med vänstern som mitt marginellt svagare ben. Skall bli spännande att se vad datafilerna säger.

Jag har gjort exakt det testet (Power2max & Assioma, Edge & Forerunner, dcrainmaker, radera ett av passen från garmin/strava efteråt).
För länge sedan testade jag stages mot powertap mer manuellt: https://happyride.se/forum/threads/powertap-vs-stages-testat-av-cyklist-med-knaeproblem.2470685/

Min enda kommentar är att testpasset ska vara långt (så du blir trött), och innehålla (som du säger) alla intensiteter, men gärna en serie intervaller från tröskel och uppåt. Jag har ett höftproblem, och på 4or kan min balans gå från 49/51 till 35/65 över passet. Det är väldigt tydligt i grafen i min gamla tråd.

Jag har gjort exakt det testet (Power2max & Assioma, Edge & Forerunner, dcrainmaker, radera ett av passen från garmin/strava efteråt).
För länge sedan testade jag stages mot powertap mer manuellt: https://happyride.se/forum/threads/powertap-vs-stages-testat-av-cyklist-med-knaeproblem.2470685/

Min enda kommentar är att testpasset ska vara långt (så du blir trött), och innehålla (som du säger) alla intensiteter, men gärna en serie intervaller från tröskel och uppåt. Jag har ett höftproblem, och på 4or kan min balans gå från 49/51 till 35/65 över passet. Det är väldigt tydligt i grafen i min gamla tråd.
Fasen vad spännande. Jag skall läsa tråden med stort intresse!

Halloj

Igår gjorde jag en första testrunda om ca 90 minuter, "rolling hills style", med båda mätarna. (Skålhamravägen, för den som är hemma i Stockholm Norrort). V/H-balansen på Assioma var 49/51 och den nya 4iiii-mätaren hade innan dess fått uppgradering till senaste Firmware.

Jag har hittills haft problem med att registrera mig för DC Rainmakers analysverktyg och har skickat mail, får se vad han svarar. Tittar man bara på de data jag enkelt får fram ur Garmin Connect ser jämförelsen ut så här:

Effekt
4iiii Left Crank​
Assioma Duo​
4iiii/Assioma Duo​
Implied Scale Factor​
Max
921​
972​
95%​
106%​
Max medel 5 sek
865​
915​
95%​
106%​
Max medel 1 min
317​
364​
87%​
115%​
Normalized Power
185​
222​
83%​
120%​
Max medel 5 min
185​
230​
80%​
124%​
Max medel 20 min
160​
208​
77%​
130%​
Medel
127​
171​
74%​
135%​

Detta är rätt konsistent med vad jag läst i tester på webben - 4iiii mäter lägre vid modesta effektuttag och mer och mer "rätt" vid högre. Jag antar att detta kan ha att göra med att den vevarmsbaserade mätaren (om jag förstår det hela rätt) utgår från spänningarna i vevarmens material och dessa märks mer när man verkligen trycker på?

Oaktat detta är jag mest intresserad av att få det hela likartat i (Assioma-)effektområdet 180-240W, vilket med min modesta kapacitet motsvarar zon 3 och 4 och ungefär där jag har ambitionen att under pendling köra intervaller på 10-15 minuter. Jag tror att en rimlig ansats kan vara att initialt sätta skalfaktorn för 4iiii till 125% och se vad som händer med jämförelsen mellan mätarna.

Tankar om detta?

Halloj

Igår gjorde jag en första testrunda om ca 90 minuter, "rolling hills style", med båda mätarna. (Skålhamravägen, för den som är hemma i Stockholm Norrort). V/H-balansen på Assioma var 49/51 och den nya 4iiii-mätaren hade innan dess fått uppgradering till senaste Firmware.

Jag har hittills haft problem med att registrera mig för DC Rainmakers analysverktyg och har skickat mail, får se vad han svarar. Tittar man bara på de data jag enkelt får fram ur Garmin Connect ser jämförelsen ut så här:

Effekt
4iiii Left Crank​
Assioma Duo​
4iiii/Assioma Duo​
Implied Scale Factor​
Max
921​
972​
95%​
106%​
Max medel 5 sek
865​
915​
95%​
106%​
Max medel 1 min
317​
364​
87%​
115%​
Normalized Power
185​
222​
83%​
120%​
Max medel 5 min
185​
230​
80%​
124%​
Max medel 20 min
160​
208​
77%​
130%​
Medel
127​
171​
74%​
135%​

Detta är rätt konsistent med vad jag läst i tester på webben - 4iiii mäter lägre vid modesta effektuttag och mer och mer "rätt" vid högre. Jag antar att detta kan ha att göra med att den vevarmsbaserade mätaren (om jag förstår det hela rätt) utgår från spänningarna i vevarmens material och dessa märks mer när man verkligen trycker på?

Oaktat detta är jag mest intresserad av att få det hela likartat i (Assioma-)effektområdet 180-240W, vilket med min modesta kapacitet motsvarar zon 3 och 4 och ungefär där jag har ambitionen att under pendling köra intervaller på 10-15 minuter. Jag tror att en rimlig ansats kan vara att initialt sätta skalfaktorn för 4iiii till 125% och se vad som händer med jämförelsen mellan mätarna.

Tankar om detta?
Spännande! Jag hade missat att 4iii antas mäta sämre vid lägre belastning. Antar att isåfall samma begränsning gäller alla ensidiga vevarmsmätare.
Och du är säker på att skillnaden inte beror på att du är mer skev i balansen vid låg belastning?

Halloj

Det verkar som att nollställningen av 4iiii inte fungerade som tänkt första gången jag körde enligt ovan.

Turen efter hade jag satt skalfaktorn till 125% och nollat mätaren igen och då låg jag på utvägen 20-25% högre än Assioma. Jag stannade halvvägs och ställde tillbaka skalfaktorn till 1, med påföljd att jag på segmentet hem låg ca 5% lägre. På samma segment hade jag 48/52 i V/H-balans, dvs högerbenet ger 52/48 = 108% av vänsterbenets effekt, vilket gör att snittet blir 104% av vänsterbenets effekt. Med andra ord verkar det som att 4iiii mäter OK om man bortser från V/H-effekten. Eftersom jag pendlar mellan 48/52 och 49/51 och det sistnämnda motsvarar ett snitt på 102% av vänsterbenets effekt bestämde jag mig i slutändan för att sätta en skalfaktor på 103%. Detta torde vara gott nog för mina ändamål och framförallt i de effektområden jag avser arbeta i under pendling.

@earnstrom - ja, jag hittade ett eller två tester på nätet från ca 2021-22 där detta kommenterades. Tror att det möjligen var road.cc och något mer men kan leta på dem om du är intresserad.

Tillbaka
Topp