Integrerade kablar och byta styrstam?

Herr Thomas

Aktiv medlem
Någon som har bytt styrstam på en racer med integrerade kablar och har koll på hur mycket jobb det är?
Jag har en Ridley Fenix med något för lång styrstam . Det fungerar men är inte optimalt.
Misstänker att det är ett verkstadsjobb att byta men vad kan ett sådant byte gå på?

Ta bort styrlinda, klippa av bromssslangarna, dra ur vajrarna, byta stam,pilla i höljen och slangar genom nya stammen och genom styret . dra i nya vajrar, koppla in bromsslangarna, dra på ny styrlinda, lufta bromsarna och ställa in växlarna ..
Ska va en vass och snäll mekaniker om han bara fakturerar 1 timme .. skulle jag tro . Snarare 3timmmar

Senast ändrad:
Beror på hur stammen ser ut också, och det är väl integrerat i styret också ?

Kan vara en bra idé att kolla på en stam där vajrar och hydraulik dras under isf genom.

IMG_2497.jpeg

Ja det är integrerat i styre och sen ner i ram och framgaffel. Inga synliga kablar alls. Snyggt men bökigt att mecka med.
Ja, det går igenom styrlager invid ett D-format gaffelrör och vidare ner i gaffel och diagonalrör. Det tog lång tid och många svordomar att få till det. När jag behöver byta hölje, så blir det nog byte till elektroniska växlar istället.

Lol, 2000 spänn! Bytte stam på grushojen igår. Tog 5 minuter. Aldrig någonsin kommer jag köpa en ram med integrerade slangar.

Som jag skrev i en annan tråd blir man ju mörkrädd när man kikar a 24/25 årsmodeller. Verkar som att typ allt kommer med integrerat då, även instegsmodellerna. Förhoppningsvis vänder detta om några år när folk börjar förstå hur mycket fåfängan och de där handfull watten kostar, både i pengar och huvudvärk.

Senast ändrad:
Lol, 2000 spänn! Bytte stam på grushojen igår. Tog 5 minuter. Aldrig någonsin kommer jag köpa en ram med integrerade slangar.

Som jag skrev i en annan tråd blir man ju mörkrädd när man kikar a 24/25 årsmodeller. Verkar som att typ allt kommer med integrerat då, även instegsmodellerna. Förhoppningsvis vänder detta om några år när folk börjar förstå hur mycket fåfängan och de där handfull watten kostar, både i pengar och huvudvärk.
Inte ens en handfull, "up to 3 watts in extreme cases" enligt Canyon... Specialized hävdar att man sparar 6 sekunder på 4 mil i 45 km/h... Idioti.

Det är väl branschens sätt att locka över kunderna till elektronisk växling.

Tror du att Shimano och Stam betalar cykeltillverkare för att bygga integrerade vajerdragning?

Jag tror att många tycker att det är modern och snygg (och kankse snabbare). De flesta cyklister vill har det nyaste!

Tror du att Shimano och Stam betalar cykeltillverkare för att bygga integrerade vajerdragning?

Jag tror att många tycker att det är modern och snygg (och kankse snabbare). De flesta cyklister vill har det nyaste!
”De flesta” ?
Tror jag inte ett dugg på. Kanske ”många”. På detta forum.

Sen om det går i stammen är väl styre och stam samma enhet .Ett nytt styre/stam går på 5000kr .
Så säg sub 10papp monterat o klart ..

Har samma problem som ts, känns onödigt omständigt att behöva ”göra om” hela processen.
Det går inte att lossa kablarna vid hoodsen eller måste man trä om kablarna uppifrån styret?

Någon som har bytt styrstam på en racer med integrerade kablar och har koll på hur mycket jobb det är?
Jag har en Ridley Fenix med något för lång styrstam . Det fungerar men är inte optimalt.
Misstänker att det är ett verkstadsjobb att byta men vad kan ett sådant byte gå på?

Om jag minns rätt ville en XXL-verkstad ha betalt för 3 eller 4 timmar för just det arbetet på Fenixen. Vad de tar i timmen har jag inte lyckats utläsa av deras hemsida, men med material blir det en ordentlig slant.

Jag kommer aldrig igen köpa en cykel med den typen lösning. Det är dyrt och krångligt att byta delar, men även bara justera antalet spacers. Dessutom kräver lösningen en dyr speciell cykeltransportväska, som tar mycket plats, om man vill kunna ta med cykeln på resor.

Cykekelindustrin är dysfunktionell där man hittar bottenskrapet av ingenjörer som inte fick jobb i någon annan bransh. ?

Cykekelindustrin är dysfunktionell där man hittar bottenskrapet av ingenjörer som inte fick jobb i någon annan bransh. ?
Beror väl på cykelmärke med, vissa märken tog inte bottenskrapet och har löst de smidigare än andra ;) Stor skillnad mellan integrationslösningar som man kanske inte läser på internet utan märker först irl.

Jag vet inte hur många dåliga lösningar är pga dålig jobb av ingenjörer. Antar att cykeltillverkare vill ha nya saker och cyklar som ser fresh och clean ut. Då får ingenjörer jobba med det. Nu vet jag inte vilken andel av cyklisterna vill har cyklar med slang genom styrlager och stam, men det verkar vara tillräckligt många. Om folk inte meckar själva betyder det "bara" att man betalar mer vid en stor service.

Sen är det såklart trist för folk som meckar själva. Jag kunde hitta en gruscykel till mig själva utan hel integrerade vajer. Men till min fru som är riktigt kort gick det inte. Jag hittade en modell med rätt stamlängd så jag var säker på att den inte behövde bytas. Som tur gick slangarna inte genom styret, så jag kunde enkelt byta till ett smalare styre. Men jag ser inte hur jag kan kapa gaffelröret utan att koppla av bromsslangerna.

EDIT: jag har sett flera frågar här av folk som ville byta till ett styre med integrerad vajer/slang. Själva integrerar jag gärna vajer och slång under styrlindet under styret.

Senast ändrad:
Hur är det med kompatibiliteten mellan olika fabrikat? Har olika cykelfabrikat sin exakta modell för integrerad stam/styre så att man är bunden till fabrikatet om man vill laborera med geometri med olika stammar tex? Kikar man på de större aktörerna så är ju inte märkes-original-stammarna särskilt billiga om man säger så.

Hur är det med kompatibiliteten mellan olika fabrikat? Har olika cykelfabrikat sin exakta modell för integrerad stam/styre så att man är bunden till fabrikatet om man vill laborera med geometri med olika stammar tex? Kikar man på de större aktörerna så är ju inte märkes-original-stammarna särskilt billiga om man säger så.
Generellt är det olika lösningar för varje märke, men det finns ju vissa som gjort lite mer flexibla lösningar.

Tillbaka
Topp