Compression sleeves? (Downhill)

Jeennney

Medlem
Har inte hittat nån tråd om detta, annars får ni gärna länka.

Blir himla öm i underarmarna efter heldagar med downhill, av alla småvibrationer och skak från stök & break bumps.

Funderar på att testa nån sorts compression sleeves, nån som har erfarenhet eller tips? De flesta jag googlat fram är unisex, nån mer tjej med pyttearmar som testat och har tips på några som passar bra?

Funkar det verkligen?

Jag har bytt från ett styvt alustyre till ett flexande kolfiberstyre och det verkar har löst problemet för mig. Jag har dock bara provat två dagar i Järvsö. Åre var värst, har inte cyklat där efter byte av styret.

Inte provat just det, men ett par andra standardtips som hjälper i varierande grad om du inte redan checkat av dem:
Att träna upp styrkan i händer och underarmar
Att inte hålla lika hårt i styret (hänger lite ihop med ovan, samt nästa punkt)
Laborera med olika grepp, rätt tjocklek kan göra att man kan slappna av mer
Se till att dämpningen är servad, så inte ffa gaffeln slår mer än nödvändigt
Cykla mer utför.. Blir samma effekt som punkt 1 antagligen

Sen är det svårt att inte bli trött, särskilt om du kör leder med mycket break bumps. Men rapportera om du provar, allt som hjälper är ju bra att ha i bakfickan vid behov.

Helt missat. Kanske inte hjälper mig som mest får ont i händerna.

I alla fall så googlade jag för att se vad det var och rehband verkar i alla fall vända sig även till kvinnor
1719774489070.png

Jag har varit med om folk som klagar av att dom får armpump av saker som sitter på armarna, typ armbågsskydd och liknade. Men inte att det skulle hjälpa mot armpump. Men kul om du testar.

Inte provat just det, men ett par andra standardtips som hjälper i varierande grad om du inte redan checkat av dem:
Att träna upp styrkan i händer och underarmar
Att inte hålla lika hårt i styret (hänger lite ihop med ovan, samt nästa punkt)
Laborera med olika grepp, rätt tjocklek kan göra att man kan slappna av mer
Se till att dämpningen är servad, så inte ffa gaffeln slår mer än nödvändigt
Cykla mer utför.. Blir samma effekt som punkt 1 antagligen

Sen är det svårt att inte bli trött, särskilt om du kör leder med mycket break bumps. Men rapportera om du provar, allt som hjälper är ju bra att ha i bakfickan vid behov.
Tack! Problemet kvarstår även när jag kört mycket långa säsonger. Låter billigare att testa compression sleeves än att labba med olika grepp, handlar ju mest om att kärringfläsket skakar i armarna haha ? utöver det som är upptränade muskler. Kan dock labba lite mer med gaffeln

Funkar det verkligen?

Jag har bytt från ett styvt alustyre till ett flexande kolfiberstyre och det verkar har löst problemet för mig. Jag har dock bara provat två dagar i Järvsö. Åre var värst, har inte cyklat där efter byte av styret.
Du får gärna rapportera! Var i Åre idag, har dock samma problem i Järvsö så det låter ju positivt. Kolfiber har lite bättre egenskaper för just småvibrationer va?

Du kan ju testa sånna här grepp:

Du får gärna rapportera! Var i Åre idag, har dock samma problem i Järvsö så det låter ju positivt. Kolfiber har lite bättre egenskaper för just småvibrationer va?

Det är en del av förklaringen. Jag kör med OneUp styre och den är avplattad just efter rise delen så att den flexar vertikalt där men inte horisontellt. Styret flexar märkbart och tar bort småvibrationer som gaffeln inte tar bort. På vanlig stig dämper mina däck tillräckligt mycket, men i park kör jag med högre däcktryck och på stig finns ingen breakbumps.

Måste säga att jag inte vet hur mycket det hjälper utan att har kört i Åre. I Järvsö är breakbumpa på konstiga ställen: mitt i kurvan på mittenhöjd i bermsen. Jag, och min son, kunde oftast köra precis ovanför breakbumps.

Håller med Rattnalle och Berk.
*Oneupstyre.
*Välservad gaffel med så lågt tryck du kommer undan med.
*Tjocka mjuka grepp, exvis Oury (de är push-on, ingen stum plast innanför gummit).
*Dh-däck, helst med däck-korv innanför så du kan ha ännu lägre tryck.

Kompressionsplagg känns om att de bara stasar armarna och förvärrar situationen.

Har inte hittat nån tråd om detta, annars får ni gärna länka.

Blir himla öm i underarmarna efter heldagar med downhill, av alla småvibrationer och skak från stök & break bumps.

Funderar på att testa nån sorts compression sleeves, nån som har erfarenhet eller tips? De flesta jag googlat fram är unisex, nån mer tjej med pyttearmar som testat och har tips på några som passar bra?
Jag körde motocross i ungdomen och klättrade mycket senare i livet. Det viktigaste för att undvika pump är att värma upp ordentligt och att inte dra på sig mjölksyra. Första åket, stanna långt innan du är trött i armarna, släpp styret, upp med händerna och skaka loss. Blir du trött, pressa inte utan stanna och vila en kort stund. Och öva på att inte hålla hårdare i styret är vad som krävs just för stunden.

En annan sak som hjälper (mig i alla fall) är att ställa in bromsarna så att dom tar så nära styret som möjligt.

Håller med Rattnalle och Berk.
*Oneupstyre.
*Välservad gaffel med så lågt tryck du kommer undan med.
*Tjocka mjuka grepp, exvis Oury (de är push-on, ingen stum plast innanför gummit).
*Dh-däck, helst med däck-korv innanför så du kan ha ännu lägre tryck.

Kompressionsplagg känns om att de bara stasar armarna och förvärrar situationen.
Tack, Oury såg ju helt klart prisvärda ut att prova!

Jag körde motocross i ungdomen och klättrade mycket senare i livet. Det viktigaste för att undvika pump är att värma upp ordentligt och att inte dra på sig mjölksyra. Första åket, stanna långt innan du är trött i armarna, släpp styret, upp med händerna och skaka loss. Blir du trött, pressa inte utan stanna och vila en kort stund. Och öva på att inte hålla hårdare i styret är vad som krävs just för stunden.

En annan sak som hjälper (mig i alla fall) är att ställa in bromsarna så att dom tar så nära styret som möjligt.
Tack, klättrar också! Detta är dock inte pump och jag blir inte trött i armarna, ingen mjölksyra. Det känns mer som ytliga blåmärken där huden dallrat ?

Där huden dallrat på underarmarna?
Om huden dallrar på underarmarna när man kör utför hade jag sett över min kost och träning innan jag börjat försöka köpa en massa saker.
Nu har du säkert medvetet spetsat till det med lite humor.
Många bra tips i tråden redan, det handlar om att minska vibrationer / småstötar med saker som ger komfort, respektive bättra på styrka och allmän kondition. Bättre kondis kan också bidra då kroppen blir effektivare på att ta hand om slaggprodukter.

Arm sleeves tror jag inte ett skvatt på, annat än för placeboeffekten som man som alltid inte ska underskatta :)

Ett tips gällande Oury, när de sitter så sitter dem :) Håller man på ta på och av dem flera ggr tappar de lite i form och stuns och med tiden ökar risken att de börjar rotera speciellt när det blir blött.
Så se till att cockpit är ordentligt inställd innan du sätter på dem. Men det gäller ju egentligen alla icke lockons.
Sen kan man alltid säkra med lite ståltråd men i min erfarenhet brukar inte det behövas förrän efter man slitit av dem några gånger :)

Fast det stämmer ungefär med försäljningsargumentem för ormoljan. Minus gäddhänget då. Tycker också det låter konstigt men folk tejpar sig med färgglad tejp och blir lyckliga..

Om man låter det vibrera och sen tränar lite extra core så borde det ordna upp sig?

Edit. Jag är nog för långsam för att vibrera så pass så får ursäkta mig själv från att ha synpunkter

Där huden dallrat på underarmarna?
Om huden dallrar på underarmarna när man kör utför hade jag sett över min kost och träning innan jag börjat försöka köpa en massa saker.
Nu har du säkert medvetet spetsat till det med lite humor.
Många bra tips i tråden redan, det handlar om att minska vibrationer / småstötar med saker som ger komfort, respektive bättra på styrka och allmän kondition. Bättre kondis kan också bidra då kroppen blir effektivare på att ta hand om slaggprodukter.

Arm sleeves tror jag inte ett skvatt på, annat än för placeboeffekten som man som alltid inte ska underskatta :)

Ett tips gällande Oury, när de sitter så sitter dem :) Håller man på ta på och av dem flera ggr tappar de lite i form och stuns och med tiden ökar risken att de börjar rotera speciellt när det blir blött.
Så se till att cockpit är ordentligt inställd innan du sätter på dem. Men det gäller ju egentligen alla icke lockons.
Sen kan man alltid säkra med lite ståltråd men i min erfarenhet brukar inte det behövas förrän efter man slitit av dem några gånger :)
Haha ja, kost, kondis & träning är redan i bra trim, så produktköp är inte första val utan ytterligare trick :)

Men jag kommer börja testa Oury-handtag och se över cockpit, förmodligen byta till Oneup-styre på sikt (och ser då upp med flytt av handtagen, tack för heads up)!

Om du inte har väldigt stora händer är jag tveksam till oury-grepp. Visserligen säger du att det inte är problem med armpump men jag som har relativt små händer (strl 8 i handskar) föredrar helt klart mer slimmade grepp, tex DMR deathgrip. Med tjockare grepp får jag spänna musklerna mer för att hålla i styret och då gör det ondare.

Som nr två tror jag du ska se över gaffeln. Jag hade problem med sticktion i en Boxxer för en massa år sedan och det var ju i princip döden för underarmarna. Allt småstök fortplantades upp i armarna. Bytte dämpenhet och sen blev det som det borde vara.

Jag har små händer och föredrar små grepp. Hade problem med armpump länge och tror inte det var materialet som ledde till att det blev bättre. Snarare att man blev bättre på att inte övergreppa styret.

Om du inte har väldigt stora händer är jag tveksam till oury-grepp. Visserligen säger du att det inte är problem med armpump men jag som har relativt små händer (strl 8 i handskar) föredrar helt klart mer slimmade grepp, tex DMR deathgrip. Med tjockare grepp får jag spänna musklerna mer för att hålla i styret och då gör det ondare.

Som nr två tror jag du ska se över gaffeln. Jag hade problem med sticktion i en Boxxer för en massa år sedan och det var ju i princip döden för underarmarna. Allt småstök fortplantades upp i armarna. Bytte dämpenhet och sen blev det som det borde vara.
Tycke för greppstorlek är uppenbarligen individuellt. Jag har små frökenhänder, men vill ha stora grepp, iof delvis för att det dämpar bättre, sen kanske jag är okänslig för att behöva hålla i hårdare för att greppen är större då jag har klättrarunderarmar...

Just handtag är ju ganska enkelt att prova och individuellt. Här spelar också storlek på handflata respektive fingerlängd in. Jag har inte överdrivet stora händer (9 oftast längdmässigt men behöver ibland gå upp till 10 för bredden) och trivs väldigt bra med handtag runt 32-33 mm dia.
Deathgrip i större storleken är 31.3 vs 32 på Oury v2. Väldigt liten skillnad och väger man in hur olika de komprimeras i materialet tror jag diffen blir ännu mindre.

Men visst kan det bli för stort / tjockt. Wolftooths fatpaw satt inte länge på min cykel :)

Som sagt, något av det billigaste man kan prova.

Bar roll kan också vara värt att testa runt lite. Lite mer bakåtrullat brukar ge mer tryck på handflatan vilket avlastar fingrarna.

För mig är det viktigt att få in bromshandtaget nära styret. Är det långt ut så fingret är rakt så håller jag hårdare, nu kör jag så det nära nog är inne i greppet och håller betydligt mer avslappnat då.
Föredrar också "hårda" handtag och inte skumhandtag för nerförscykling då man inte behöver hålla så hårt för att sitta fast. Det blir bakvänd effekt med mjuka handtag.

Kan inte heller har armbågsskydd på efter några dagar på raden.

För mig är det viktigt att få in bromshandtaget nära styret. Är det långt ut så fingret är rakt så håller jag hårdare, nu kör jag så det nära nog är inne i greppet och håller betydligt mer avslappnat då.
Föredrar också "hårda" handtag och inte skumhandtag för nerförscykling då man inte behöver hålla så hårt för att sitta fast. Det blir bakvänd effekt med mjuka handtag.

Jomen det är ju som alltid med "gummi" - egenskaperna avgör resultatet. För mjukt blir jobbigt att hålla då man kämpar emot squishet, för hårt är inte heller bra, lagom är bäst ;-)

Bra tips, tack! Har minihänder

Jag har små händer och föredrar små grepp. Hade problem med armpump länge och tror inte det var materialet som ledde till att det blev bättre. Snarare att man blev bättre på att inte övergreppa styret.
Tror också det kan ha med teknik att göra, misstänker att jag kör med lite rakare armar än killkompisarna som är mer tekniska men snarare får ont i händerna. Men det blir lite hönan och ägget: för att träna mycket behöver man köra mycket, och har man ont blir det ju färre åkdagar på raken ?

Tror främst på att försöka tänka på tekniken. Om du har mycket vikt på styret kanske det hjälper att få upp styret lite. Mer luft i gaffeln, trycka igenom innerbenen eller om man har någon spacer kvar att flytta. Så skillnader i styrhöjd kan nog ha ganska stor effekt.

Slappna av, och bekväma handtag fungerar för mig.
Jag har stora händer och kör de här. : https://www.sq-lab.com/en/area-of-use/mtb/sqlab-grip-711-tech-trail-2-0.html De har en zon som är lite platt som du har i handflatan, så du inte får punkttryck och ont. Jag har storlek L, och drar en 11-12 i handskar. Det finns S och M också, så man måste inte ha stora händer. ;)

Noll armpump i trysil på 3 dagar. Inget ont i händerna. Inga valkar i händerna av stigcykling.

Såna här tighta tunna handtag går bara bort, de här fetare mjukare aningen anatomiska har varit en revolution för mig.

Senast ändrad:

För mig är det precis tvärt om att något tjockare skum gör att jag inte behöver hålla så hårt. Men de håller för dåligt på DHn så där är det tjocka Deathgrips. Men melodin är ju så klart oavsett lagom tjocka, inte tjockast möjliga. Efter eget tycke och smak.

Tillbaka
Topp