Centrera bromsok Magura

magnlar

Medlem
Centrera bromsok Magura
Lade på minst 2 timmar på att centrera Magura (MT7) bromsok bak och lyckade till sist få hjulet snurra runt perfekt utan att skivan tar i beläggen, antog då att oket låg helt centrerat, men när jag bromsar blir de ett j-a oljud. Skriiiiik.

Aldrig varit nåt problem med tex Sram.

Blir galen!

Tips tas emot med stor tacksamhet

Mvh

Centrera bromsok Magura
Är belägg och/eller skivor nya? Har du kört in bromsarna enligt Maguras rekommendation?

Annars kan det vara kontaminering av mineralolja som kommit på skiva/belägg. Kan räcka att rengöra med bromsrengöring annars behöver du åtgärda t.ex genom bränna och slipa beläggen. Finns massa tips en googling bort

Centrera bromsok Magura
De är helt nya och oanvända. Beläggen demonterades när jag luftade systemet. De är rena. Skivan rengjorde jag med disc brake innan montering.

Är det normalt att de skriker i början?

Centrera bromsok Magura
Då behöver du helt enkelt köra in dem. Såhär skriver Magura:

Brake pads and rotors only reach their full performance during the break-in period. To bed in your pads, find an area with even ground and accelerate to a speed of 30 km/h before braking to a standstill. Repeat this process at least 30 times per brake.

Centrera bromsok Magura

Brake pads and rotors only reach their full performance during the break-in period. To bed in your pads, find an area with even ground and accelerate to a speed of 30 km/h before braking to a standstill. Repeat this process at least 30 times per brake.

Accelerera minst 60 gånger till 30 km/h är otroligt jobbigt på en stigcykel, jag har aldrig orkat. Men då fick jag all mina Magura belägg glasat. Jag har byt till Trickstuff Power, behövs nästan inte bromsas i och bromsar otroligt bra, men sliter snabba.

Centrera bromsok Magura

Blir bromsarna ljudlöst efter denna marathon inkörning ? Är mkt mkt tveksam..

Centrera bromsok Magura
Okej då antar jag att jag misslyckats med centrering av oket..

Vet inte. Tror inte att oljud vid bromsning påverkas av centrering. Magura bromsar har små marginal, så centrering är lite jobbigare än hos de flesta andra bromsar, men jag har bara märkt att det ger skräpljud när man inte bromsar.

Centrera bromsok Magura
Fast det tjuter väl inte pga av dålig centrering?
Smuts, fukt eller ojämn inkörning är väl det vanliga.
Organiskt är lite lättare tycket jag

Centrera bromsok Magura
Nu är jag tung men det går förvånansvärt snabbt att köra in bromsar, lagom lång backe trampa upp , bromsa hårt några gånger , repetera efter behov?

Centrera bromsok Magura
Jag lossnade en skruv till oket och flyttade typ 0,5mm i sidled. Då försvann oljudet.
Jävlar vad känsligt Maguran är. Här måste man ha tålamod…Nu är det bara inkörning kvar…

Centrera bromsok Magura
Jag lossnade en skruv till oket och flyttade typ 0,5mm i sidled. Då försvann oljudet.
Jävlar vad känsligt Maguran är. Här måste man ha tålamod…Nu är det bara inkörning kvar…

Bara en? Då var det kanske inte precis centreringen, men att oket var inte precis parallellt mot skivan.

Jag tar gärna känsligheten vid inställning av okey när jag får både riktigt hög bromskraft och små rörelse av handtaget till bromsen nypar.

Centrera bromsok Magura
Bara en? Då var det kanske inte precis centreringen, men att oket var inte precis parallellt mot skivan.

Jag tar gärna känsligheten vid inställning av okey när jag får både riktigt hög bromskraft och små rörelse av handtaget till bromsen nypar.
Är det denna du kört med ?

Centrera bromsok Magura
Är det denna du kört med ?

Jag kör med versionen till två kolvsok.

Lite biligare här:
Jag kör också med två kolvs versionen av den här, billigare och håller längre:

Centrera bromsok Magura
Hur stor skillnad är det mellan trickstuff power och BBB i bromskraft ? Slitage bryr jag inte om..

Det blir inte bättre än Trickstuff Power. Riktigt hög bromskraft men fortfarande kontrollerbar. Ingen (o)ljud förutom när det är blött. Klart kraftigare än belägg som kommer standard med Magura trail bromsar. BBB HP är mindre kraftiga än Trickstuff Power. Tror att de är nära vanliga Magura belägg, men jag har bara kört dom bak pin helstel (som har ingen feambroms).

Tillbaka
Topp