Cykla från Leksand till Linköping

Mosvaka

Medlem
Hejsan!
Jag har planerat att ta cykeln hem från en kort semester i Leksand i början på Augusti (följande rutt: https://www.strava.com/routes/3243140488213273018) och undrar om det finns några allmänna tips?

Det blir min första längre tur på cykeln som inte är runt Vättern och är lite osäker på vad jag bör ta med mig på en sådan resa. Jag har beställt ett gäng väskor att dra på cykeln och tänkt köra på mina lite bredare Grusdäck då bitar utav sträckan kommer gå på grusväg. Jag har även beställt hem en lite bättre pump och ett par extra slangar men är det något utöver kläder som jag bör tänka på att ta med mig? Jag kommer övernatta på hotell på vägen så något tält bör inte behövas denna gång.

Så om det är någon som har gjort en liknande resa och kan komma med lite tips eller dyl uppskattas det väldigt mycket.

Hejsan!
Jag har planerat att ta cykeln hem från en kort semester i Leksand i början på Augusti (följande rutt: https://www.strava.com/routes/3243140488213273018) och undrar om det finns några allmänna tips?

Det blir min första längre tur på cykeln som inte är runt Vättern och är lite osäker på vad jag bör ta med mig på en sådan resa. Jag har beställt ett gäng väskor att dra på cykeln och tänkt köra på mina lite bredare Grusdäck då bitar utav sträckan kommer gå på grusväg. Jag har även beställt hem en lite bättre pump och ett par extra slangar men är det något utöver kläder som jag bör tänka på att ta med mig? Jag kommer övernatta på hotell på vägen så något tält bör inte behövas denna gång.

Så om det är någon som har gjort en liknande resa och kan komma med lite tips eller dyl uppskattas det väldigt mycket.
Har lite problem att komma åt din Stravalänk just nu, men det är säkerligen tillfälligt.
Hur kuperat vill du ha ut från Leksand?

Hejsan!

Inte så mycket tips (mer än att äta innan man får soppatorsk), men kanske lite inspiration från när jag cyklade hem från Leksand till Forshaga: https://happyride.se/forum/threads/...eksandsskogarna-till-karlstadtrakten.3694205/

Har lite problem att komma åt din Stravalänk just nu, men det är säkerligen tillfälligt.
Hur kuperat vill du ha ut från Leksand?
Ok! Länken i sig verkade fungera bra för egen del så troligen är det något tillfälligt fel.

Jag lät Strava välja majoriteten av dragningen själv (follow most popular) och kuperingen är rätt så stor fram till mitt stopp, är dock inte särskillt orolig för den biten då jag lärt mig hantera backar mycket bättre än tidigare år. Samtidigt är jag inte rädd för att hoppa av cykeln och gå om det blir för jobbigt uppför.

Ok! Länken i sig verkade fungera bra för egen del så troligen är det något tillfälligt fel.

Jag lät Strava välja majoriteten av dragningen själv (follow most popular) och kuperingen är rätt så stor fram till mitt stopp, är dock inte särskillt orolig för den biten då jag lärt mig hantera backar mycket bättre än tidigare år. Samtidigt är jag inte rädd för att hoppa av cykeln och gå om det blir för jobbigt uppför.
Är rutten publik?
IMG_0302.jpeg

Kommer åt allt övrigt på Strava just nu, därför frågan.

Det kan vara trevligt med "civila kläder" och vanliga skor om du planerar att gå ut och äta efter incheckning.
Av egen erfarenhet, kolla öppettider på hotellet och att de har frukostservering. Förra sommaren hade jag bokat in mig på hotelldelen av en camping. De stängde riktigt tidigt och hade ingen frukost. Jag kom innan personalen hade gått hem och fick cykla många mil innan jag kom till ett fik.

Mycket märkligt, den ska vara publik men samtidgit verkar samtliga rutter jag skapat försvunnit. Misstänker att det är något problem från Strava för tillfället.
Nu så kom jag åt din rutt.
Det är en bra start på turen ner mot Dala-Floda. Skulle kunna fixa till den första biten bara, så den blir snäppet bättre.
Går att rutta något mer österut på sträckan ner mot Grangärde om man vill.

Nu så kom jag åt din rutt.
Det är en bra start på turen ner mot Dala-Floda. Skulle kunna fixa till den första biten bara, så den blir snäppet bättre.
Går att rutta något mer österut på sträckan ner mot Grangärde om man vill.
Dra rutten lite mer österut efter Dala-floda då?
Eller hur menar du?

Dra rutten lite mer österut efter Dala-floda då?
Eller hur menar du?
Börja gå österut direkt efter Leksand och helt missa Dala-Floda. Då blåser man genom Djurås istället, men det är absolut inte nödvändigt, du får fin sträcka så som det är ruttat nu också.
Vill bara justera de första kilometrarna åt dig bara, så det kan jag göra om ett tag.

Provade att köra rutten med Roadfinder och sedan modifiera vägvalet något mellan Leksand och Säter:
Det är ju också ett alternativ, men då jag redan bokat in mig på Lindensbergs Stadshotell över natten så tror jag att jag kör på den rutt jag ritat i strava, med din ändring i Leksand så klart för den kändes bättre.

Jag har även dragit om turen så att jag slipper åka in i Örebro och ränna. Det får bli ett stopp på Ässundet Sommarcafé och sedan cykelfärjan över viken.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp