Val av ny mtb

Reawerus

Medlem
Val av ny mtb
Hej! Är ny här på forumet men skummat igenom många trådar.

Har blivit nyfiken på att börja cykla och funderar mest vilken cykel som skulle passa mitt behov bäst. Har lite mountainbike leder i närheten och är väl mest intresserad att ha en cykel som passar det ändamålet bäst men skulle också vilja kunna pendla fram och tillbaka till jobbet nån dag i veckan och kanske ta en sväng på landsvägar men primära målet är att ha en bra cykel att cykla i skogen med.

Har kollat på olika cyklar, från början kikade jag på en Scott aspect 950 men insåg snabbt att man helst ska titta efter en luftdämpad gaffel så fick jag upp ögonen för Allebike mb31 rescue deore som man verkar få väldigt mycket för pengarna men då är min fråga, skulle den fylla mitt behov men samtidigt vara okej att använda lite som en vardagscykel med?

Val av ny mtb
Det är högst personligt men själv tycker jag att om man har råd vardagscykla med en mb31 så har man råd med två cyklar också. Det är dyrt att pendla med en dämpare som ska servas var 50h osv.

Andra låter barnen ställa en cykel för 10+ på skolan så det är olika

Val av ny mtb
Det är högst personligt men själv tycker jag att om man har råd vardagscykla med en mb31 så har man råd med två cyklar också. Det är dyrt att pendla med en dämpare som ska servas var 50h osv.

Andra låter barnen ställa en cykel för 10+ på skolan så det är olika
Aha vad är det man gör vid en service utav framdämpare på en cykel?? tanken är väl mest att ha en cykel att kunna köra i skogen med och i framtiden kanske åka något mtb lopp.

Har förstått att köpa en begagnad cykel för att prova sig fram för att se vad man egentligen ska köpa för cykel som uppfyller ens behov vore bäst men är själv lite osäker på att köpa begagnat då jag inte riktigt vet vad jag ska titta på slitagemässigt.

Cykeln kommer alltid stå låst i ett garage och inne på jobbet så det är väl inga problem så att säga.

Val av ny mtb
Det man kan göra för att underlätta pendlingen är att köpa ett till hjulpar med riktigt lättrullade däck, annars så låter MB31 som en perfekt kandidat till tänkt användningsområde. Salt på vintern sliter hårt på cykeln så det bör du tänka på.

Val av ny mtb
Det man kan göra för att underlätta pendlingen är att köpa ett till hjulpar med riktigt lättrullade däck, annars så låter MB31 som en perfekt kandidat till tänkt användningsområde. Salt på vintern sliter hårt på cykeln så det bör du tänka på.
Det lät inte som en dum idé, måste man köpa samma typ av fälgar som sitter på eller kan man köpa billigare fälgar för det ändamålet? Går det snabbt att byta i sånafall?

Val av ny mtb
Det lät inte som en dum idé, måste man köpa samma typ av fälgar som sitter på eller kan man köpa billigare fälgar för det ändamålet? Går det snabbt att byta i sånafall?

Ja du kan köpa ett par enkla hjul för det, bara måtten stämmer. Det som blir en extra kostnad är kassett och bromsskiva.

Val av ny mtb
Ja du kan köpa ett par enkla hjul för det, bara måtten stämmer. Det som blir en extra kostnad är kassett och bromsskiva.
Alright tack så mycket :) då får det nog bli en mb31. Tyvärr finns det ingenstans att prova ut nån här i Stockholm eller i närheten vad jag förstår det som men en M borde väl vara lagom för en som är 1,70

Val av ny mtb
Har en nyköpt mb31 rescue. Inte helt ny på cyklar men ny på annat än pendling. Jag är 1,65 och beställde en M. Jag skulle säga att jag du är ok. Jag var 50/50 på att beställa S istället.
Jag har >3 cm att justera utan att ändra drop posten. Cykeln kändes extremt stor att börja med, då jag har haft S tidigare med mindre däck.
Men, för landsväg (bra.. max runt 30-37kmh vid normal/lite högre tramp på 12x för en nybörjare), skogsväg (helt ok), grus (ok, men jag behöver ställa in framgaffeln bättre, mycket/många små vibrationer annars). För stig uppför/eller lätt nedför, så fungerar det utmärkt. Att klättra uppför är det som utan tvekan stod ut från tidigare och billigare cyklar då nyare MTB är klart bättre.
Har inte riktigt provat hopp eller utmanade nedstigande.
Om jag jämför med en mindre cykel och mindre hjul (MB31 har samma hjul storlek i S som i M).
MB31 kommer med 800mm längd på styret. För mig, är det minst 100mm för långt. Korta ner om du behöver.
Kortade, eller S modell, kanske ger lite mer 'känsla' när det mer blir tekniskt/dirty ride, men med 1,70 skulle jag säga kör på M.

Tillbaka
Topp