Vad är det som låter?

sofiahaaden

Medlem
Vad är det som låter?
Min Orbea Alma H20 från 2023 som jag köpte i februari har rullat ca 80 mil+ och började för 3 veckorsedan göra "klickljud" som låter betydligt mer i skog/grusväg jämfört med asfalt. Jag kan inte hitta något samband och jag känner inte att något skulle vara fel, den går precis som vanligt.

Försökt ladda upp ett klipp här men det funkar inte så lägger en länk till youtube här

Den har inte varit på service ännu, tanken är att den ska få åka in på service strax innan cykelvasan. Nån som känner igen det?

Vad är det som låter?
Försök att isolera så många komponenter som möjligt

Jag hade nog börjat med att ta av hjul och kollat så att lager är okej. Osäker på om det är det som gör ljudet dock. Låter ungefär som när en pinne fastnar under framskärmen för mig men det har du ju ingen.

Vad är det som låter?
Det finns många trådar om klickljud. Ta ur sadelstolpen och tvätta av den, klämman och röret. Kolla flaskhållare. Vevlager. Styrstam.

Vad är det som låter?
Kan vara många saker. En möjlighet är att styrlagret inte år rätt åtdraget. Om du stor bredvid cykeln, håller frambromsen åtdragen och trycker cykeln fram och tillbaka, låter det då också? Om styrlagret är för löst borde då kunna ser om distanser under styrstammen rör sig emot styrhuvudet/ramen.

Vad är det som låter?
Kolla om det låter när du sitter. Låter det om du ställer dig upp? När du trampar? När du bara rullar?

Vad är det som låter?
Det finns många trådar om klickljud. Ta ur sadelstolpen och tvätta av den, klämman och röret. Kolla flaskhållare. Vevlager. Styrstam.
Ska kika igenom trådarna! Tack! Det enda jag kan kolla själv är sadeln och flaskhållarna (flaskhållarna har jag skruvat åt) så det kanske lutar åt att jag får lämna in den på en felsökning och service

Vad är det som låter?
Kolla om det låter när du sitter. Låter det om du ställer dig upp? När du trampar? När du bara rullar?
Jag tyckte idag på turen att det bara lät när jag trampade, och slutade när jag rullade - men efter halva turen så klickade det oavsett. Men nu när du säger det så kanske det handlade om ifall jag stod upp eller inte? Måste ta en kortare tur till och lyssna.

Vad är det som låter?
Kan vara många saker. En möjlighet är att styrlagret inte år rätt åtdraget. Om du stor bredvid cykeln, håller frambromsen åtdragen och trycker cykeln fram och tillbaka, låter det då också? Om styrlagret är för löst borde då kunna ser om distanser under styrstammen rör sig emot styrhuvudet/ramen.
Tack! Ska kolla och återkomma

Vad är det som låter?
Du kan bli galen för mindre! Om det är vevlager så känner du det. Häng upp cykeln på ett staket, eller en pinne melan två träd eller nåt (eller i ett mekställ!) och ta av kedjan och snurra vevpartiet med pekfingret. Om det snurrar fint utan motstånd är det med stor sannolikhet inte vevpartiet.

Med styrlagret så är det också att plocka isär, torka rent, och känna utan belastning. Väldigt mycket knäpp är bara lite smuts på fel ställe.

Vad är det som låter?
Men alltså TACK!! Jag testcyklade här hemma och det var som du frågade om, när jag satt ner klickade det men inte när jag stod upp. Tog loss och rengjorde sadelstolpen och nu klickar det inte längre! Tänk att det var så lätt fixat! Tusen tack för hjälpen!! Dagens ros till er här i forumet!

Tillbaka
Topp