Vilket skydd är bäst vid transport på dragkrok?

cubefritzz

Aktiv medlem
Vilket skydd är bäst för transport av cykel lång sträcka:

eller

? Vill inte att cykeln skall se ut som ett vrak efter lång transport samt i ögonfallande.

Vad tycker ni?

Tycker att jag ibland fått mög på bromsarna vid längre transport. Har aldrig hört att de som tävlar bekymrar sig så kanske är sällsynt.

Men det är bra att ha cyklarnas ramtrianglar fria från hölje eftersom de förblir "genomsynliga". Man kan faktiskt se bilar i backspegeln trots att det hänger lite grejer på dragkroken. Men ett heltäckande skydd skymmer nästan helt sikten.

Det gäller visst inte om man kör en husbil eller liknande.

Bakom bilen är absolut sämsta stället att ha en cykel, klart skitigaste platsen.
Jag skulle kunna tänka mig finr väder på ex motorväg, aldrig små skitiga vägar och dåligt väder.
1000 ggr hellre på taket.

Bakom bilen är absolut sämsta stället att ha en cykel, klart skitigaste platsen.
Jag skulle kunna tänka mig finr väder på ex motorväg, aldrig små skitiga vägar och dåligt väder.
Vissa av oss cyklar på våra cyklar i de skitigaste platserna i sämsta vädret. Vi kan nog överleva om våra cyklar blir lite sprutade under resan dit.

1000 ggr hellre på taket.
Varför inte både och? Ibland behöver man all plats som finns för att fästa 6+ cyklar på en bil.

1720340435484.png

(inte jag på bilden i det här fallet)

Vissa av oss cyklar på våra cyklar i de skitigaste platserna i sämsta vädret. Vi kan nog överleva om våra cyklar blir lite sprutade under resan dit.

Varför inte både och? Ibland behöver man all plats som finns för att fästa 6+ cyklar på en bil.

Visa bilaga 710358
(inte jag på bilden i det här fallet)
Om du förstått vilken turbulens som uppstår i aktern på ett fordon så kanske du haft en annan uppfattning.

tack för svaren, tänkte inte på turbulensen. Vill ändå inte att cykeln skall vara så i ögonfallande när man transporterar cykeln utomlands. Är så rädd att cykeln skall bli stulen under transport just utomlands, eller på hotellet eller på färjan mellan rödby puttgarden osv..på 40-50 min utan översyn kan mycket hända. Just mellan Rödby Puttgarden. Har någon varit med om cykelstöld under den turen? Jag vet att man under den turen inte får vistas där nere och alla dörrar ner är låsta tills färjan når hamnen. Vet någon hur säkerheten är? Har åkt den många ggr men aldrig med cykel där bak. ?‍♂️

Jag körde sträckfilm när jag körde flyttade hem från norge. Funkade kanon. Enda delen kedja som jag inte täckte hade rostat ihop ordentligt.
1720353049150.jpeg

tack för svaren, tänkte inte på turbulensen. Vill ändå inte att cykeln skall vara så i ögonfallande när man transporterar cykeln utomlands. Är så rädd att cykeln skall bli stulen under transport just utomlands, eller på hotellet eller på färjan mellan rödby puttgarden osv..på 40-50 min utan översyn kan mycket hända. Just mellan Rödby Puttgarden. Har någon varit med om cykelstöld under den turen? Jag vet att man under den turen inte får vistas där nere och alla dörrar ner är låsta tills färjan når hamnen. Vet någon hur säkerheten är? Har åkt den många ggr men aldrig med cykel där bak. ?‍♂️
På en färjetur så tog jag av cyklarna från bilen och låste fast dem i fartyget med rejält lås.
Även om jag inte tror att det är just på färjan stölderna sker.

Om du förstått vilken turbulens som uppstår i aktern på ett fordon så kanske du haft en annan uppfattning.
Vad har det med saken att göra? Det yr runt lite mer damm men t ex sprut av lera på blöt grusväg hamnar mest nere på hjulen.

Sen är det ju en fråga om hur många cyklar som sagt.
IMG_4350.jpeg

Så vad blir konsensus? Grus och sand är mindre olämpligt än en "skavande" nylonduk i form av ett cykelöverdrag? Eller är det så att ett mjukt cykelöverdrag faktiskt är att föredra?

Gissa inte - empiri efterfrågas.

Så vad blir konsensus? Grus och sand är mindre olämpligt än en "skavande" nylonduk i form av ett cykelöverdrag? Eller är det så att ett mjukt cykelöverdrag faktiskt är att föredra?

Gissa inte - empiri efterfrågas.
Säkrast att cykla dit man ska. Jag brukar ha cykeln i bilen. Funkar bra när man åker ensam.

Har sett en del ekipage med fina cyklar på den färjan, på autobahn och vidare ut i europa. Så det verkar vara så man gör helt enkelt, hur stor risk det är att dom blir snodda har jag ingen aning om.

Tillbaka
Topp