Är cykeln en färdigutvecklad produkt?

Transwave

Aktiv medlem
Cykeln har existerat sedan mitten av 1800-talet och har med jämna mellanrum genomgått stora innovationer som verkligen gjorde cykeln till en bättre produkt. Kring förra sekelskiftet så var det lika stora hjul, kedjedrift, pneumatiska däck och frihjul. I mitten av 1900-talet var det utanpåliggande växlar i den formen vi känner igen idag (campa gran sport). Bland modernare innovationer hör spd pedalar, växlar som är integrerade i hoodsen och slutligen skivbromsen.

När jag betraktar utvecklingen under senare tid kan jag inte låta bli att undra om det innoveras för att göra cykeln bättre eller bara för att sälja fler prylar?
Jag tar min Niner som jag har haft sedan 2007 som exempel:
1720268138200.png

Ram och gaffel är bland de finaste man kan bygga med stål (reynolds 853), konstruktionen är baserad på över 100 års erfarenhet av rambyggen. Hade den varit byggd idag hade den varit precis lika bra som för 17 år sedan. Växlarna växlar lika lätt och exakt som dagens. Skivbromsarna biter lika bra som dagens. Geometrin och storleken passar mig helt perfekt. Med andra ord, hade jag varit ute efter en ofjädrad xc mtb / grövre gravelhoj med rakt styre idag så hade jag köpt exakt samma cykel. Som produkt är den så pass mogen att det inte finns något meningsfullt sätt att göra den bättre.

Vilket är ett problem för tillverkarna, för hur ska de sälja nya prylar? Hur produktutvecklar man en mogen produkt? Jo, man börjar lösa problem som inte finns. Man går över till 13-delade kassetter för att 12-delat räcker uppenbarligen inte. Man uppfinner nya standarder som man tar patent på så att det blir svårare att byta delar. Man elektrifierar växlarna som gör cykeln dyrare och batteriberoende. Priset för att lösa problem som inte finns tar cannondale med sin radarfunktion. Att hålla koll på sin omgivning genom att titta på den funkar inte, vi måste ha en skärm som man ska titta ner på för att hålla koll på sin omgivning!

Kan det vara så att vi lever i en tid där cykeln är så bra som den kan bli och att framöver kommer den att bli mer komplicerad utan att bli särskilt bättre? Eller kommer framtida generation undra hur fasiken vi kunde cykla utan AI-assisterad styrning, elektroniska bromsar och uppkopplade växlar?

Cykeln har existerat sedan mitten av 1800-talet och har med jämna mellanrum genomgått stora innovationer som verkligen gjorde cykeln till en bättre produkt. Kring förra sekelskiftet så var det lika stora hjul, kedjedrift, pneumatiska däck och frihjul. I mitten av 1900-talet var det utanpåliggande växlar i den formen vi känner igen idag (campa gran sport). Bland modernare innovationer hör spd pedalar, växlar som är integrerade i hoodsen och slutligen skivbromsen.

När jag betraktar utvecklingen under senare tid kan jag inte låta bli att undra om det innoveras för att göra cykeln bättre eller bara för att sälja fler prylar?
Jag tar min Niner som jag har haft sedan 2007 som exempel:
Visa bilaga 710179
Ram och gaffel är bland de finaste man kan bygga med stål (reynolds 853), konstruktionen är baserad på över 100 års erfarenhet av rambyggen. Hade den varit byggd idag hade den varit precis lika bra som för 17 år sedan. Växlarna växlar lika lätt och exakt som dagens. Skivbromsarna biter lika bra som dagens. Geometrin och storleken passar mig helt perfekt. Med andra ord, hade jag varit ute efter en ofjädrad xc mtb / grövre gravelhoj med rakt styre idag så hade jag köpt exakt samma cykel. Som produkt är den så pass mogen att det inte finns något meningsfullt sätt att göra den bättre.

Vilket är ett problem för tillverkarna, för hur ska de sälja nya prylar? Hur produktutvecklar man en mogen produkt? Jo, man börjar lösa problem som inte finns. Man går över till 13-delade kassetter för att 12-delat räcker uppenbarligen inte. Man uppfinner nya standarder som man tar patent på så att det blir svårare att byta delar. Man elektrifierar växlarna som gör cykeln dyrare och batteriberoende. Priset för att lösa problem som inte finns tar cannondale med sin radarfunktion. Att hålla koll på sin omgivning genom att titta på den funkar inte, vi måste ha en skärm som man ska titta ner på för att hålla koll på sin omgivning!

Kan det vara så att vi lever i en tid där cykeln är så bra som den kan bli och att framöver kommer den att bli mer komplicerad utan att bli särskilt bättre? Eller kommer framtida generation undra hur fasiken vi kunde cykla utan AI-assisterad styrning, elektroniska bromsar och uppkopplade växlar?
Är väl som mycket annat. Avtagande förbättring.

Bensinbilar idag är eventuellt lite mer bränslesnåla och mycket mer komplexa än för 10 år sedan. Ganska mogen produkt. Kanske säkrare men också större och i många fall högre front vilket gör dem mindre säkra för alla runt omkring vilket i min värld går på ett ut i bästa fall.

Cyklar är också lite mer aero/lättare och mer komplexa.

Tandborstar, rakhyvlar, symaskiner, skottkärror, borrmaskiner, etc likaså.

Bra cyklar är mycket billigare nu än för 15 år sedan. Det är väl den stora förändringen skulle jag säga.

Jag tycker att det är lätt att låsa in sig själv när man ska besvara frågan. Ett för stort steg i cykelutvecklingen skulle kanske leda till att vi inte såg det nya fordonet som en cykel. Elcyklarna har ju t.ex. utvecklas en hel del det här århundradet, men då är det också ett gränsfall om vi betraktar dem som cyklar eller som någonting annat. Liggcyklar vet jag inte hur de har utvecklats på sistone, men det är väl liknande diskussioner där om det ska räknas som cykel.

På liknande sätt kan man säga att hästdroskan var färdigutvecklad på 1800-talet eller så kan man säga att dagens bilar är vidareutvecklade hästdroskor.

Så länge UCI regerar i krullstyrevärlden kommer cyklar inte kunna utvecklas nämnvärt då reglerna är tighta och inte ger mycket möjlighet från det vi har nu. Inom mtb och även triathlon har det hänt kalasmycket det senaste 10 åren.

Sen är det väl en fråga om smak. Jag och många vill cykla på en cykel som ser ut som en "cykel" inte något heldämpat triathlonschabrak med bockstyre, som kanske hade varit snabbast för att cykla grus.

Så släpp på reglerna eller utveckla två kategorier av cyklar. F1 stuk för tävlingssammanhang och någon racig liten sportbilsekvivalent för oss dödliga.

håller i stort med trådspaningen.

cykelns historia har varit kantad av viktiga innovationer med typiskt några decenniers mellanrum, och däremellan tweakning men också stort inslag av låtsasinnovationer.

så att köparen skall känna ett mervärde av att köpa en ny cykel.

senaste ändå mer adekvata grejen är plats för bredare däck på landsvägscyklar på väg mot gravelparadiset. på vanlig mtb står det sedan några år efter geometriskiftet helt klart still. marknaden där orienterar sig mot elektrifieriad framdrivning, men vårt platta land tycks relativt förskonat.

man är också på väg in i att mera tydligt bygga in end of life i cyklarna. inte direkt genom lägre kvalitet, men med överkomplexa lösningar resulterande i saftiga premier när det blir dags för service eller byte.

Jag gillar såklart teknikutvecklingen, den är fantastisk på senare tid. Men just när det gäller cyklar är jag mer tveksam. För vanliga cyklister var det nästan bättre för 20 år sen. Enklare att mekka med, renare.

Sen har det blivit en massa onödig skit, som interna vajrar, skrikande skivbromsar, 1*12, en massa olika standarder som ingen behöver, osv. Sämre faktiskt.

Det borde finnas mycket mer potential för utveckling. Möte idag en stigcyklist som titade på ett små skärm (antar cykeldator) och sade till polaren att han hade växlat 187 gånger under turen. Som tur har jag bara en växel, då missar jag inte räkningen av mina växlingar, utan cykeldator.

Senast ändrad:
Sen kan man väl iofs påpeka att en odämpad cykel som används för enklare stigar/grusvägar kanske inte ställer jättemycket krav på cykeln heller.

Jag har en motsvarande singulae 29er från 2007. Jättetrevlig att bara grus/enkel stig på. Men absolut inte lekfull med låånga kedjestag och rätt nervöst beteende när det börjar gå fort. Då föredrar jag nyare ramar med 25mm kortare kedjestag och samtidigt. plats för mer däck

Sen kan man väl iofs påpeka att en odämpad cykel som används för enklare stigar/grusvägar kanske inte ställer jättemycket krav på cykeln heller.

Jag har en motsvarande singulae 29er från 2007. Jättetrevlig att bara grus/enkel stig på. Men absolut inte lekfull med låånga kedjestag och rätt nervöst beteende när det börjar gå fort. Då föredrar jag nyare ramar med 25mm kortare kedjestag och samtidigt. plats för mer däck

Utvecklingen går dock mot längre kedjestag, framförallt på större storlekar. Mycket utrymme för utveckling där!

man är också på väg in i att mera tydligt bygga in end of life i cyklarna. inte direkt genom lägre kvalitet, men med överkomplexa lösningar resulterande i saftiga premier när det blir dags för service eller byte.
Detta är en viktig poäng. Har hört att det redan nu är svårt att få tag i delar till de äldre di2 systemen och de nya är inte kompatibla med de gamla. Förutom inbyggd end of life så ger man bort kontrollen över sin produkt till leverantören, synnerligen när mjukvara är inblandad. På cyklar är inte så aktuellt men i framtiden kanske man måste installera de senaste uppdateringarna för att kunna använda sin cykel samt ha ett aktivt abonnemang (som kan deaktiveras när som helst).

Jag är dock positiv till komplexitet och digitalisering av cykeln om det kommer i form av en frivillig komponent. Tex en centrumkonsol som monteras på styrstammen som har alla möjliga och omöjliga features. Vill man ha den så skaffar man den, tröttnar man så kan man bara plocka bort den och cykeln fungerar lika bra oavsett.

Detta är en viktig poäng. Har hört att det redan nu är svårt att få tag i delar till de äldre di2 systemen och de nya är inte kompatibla med de gamla. Förutom inbyggd end of life så ger man bort kontrollen över sin produkt till leverantören, synnerligen när mjukvara är inblandad. På cyklar är inte så aktuellt men i framtiden kanske man måste installera de senaste uppdateringarna för att kunna använda sin cykel samt ha ett aktivt abonnemang (som kan deaktiveras när som helst).

Jag är dock positiv till komplexitet och digitalisering av cykeln om det kommer i form av en frivillig komponent. Tex en centrumkonsol som monteras på styrstammen som har alla möjliga och omöjliga features. Vill man ha den så skaffar man den, tröttnar man så kan man bara plocka bort den och cykeln fungerar lika bra oavsett.
Inte så lätt att få "allt" på cykeln att fungera ovasett om man har en central styrenhet eller inte. Med datastyrning följer att alla givare och aktuatorer är anpassade till digitala gränssnitt, inte till vajrar och annat som finns på äldre cyklar. Jämför med att ta bort centralstyrenheten på en modern bil. Inte så lätt att få den att fungera då allt hänger ihop och det inte ens går att starta bilen om man inte har en rätt kodad nyckel, fungerande motorstyrenhet etc.

Radar är ju den bästa cykelinnovationen på länge. Inte för att det är ett problem att behöva hålla uppsikt bakåt hela tiden utan för att det är väldigt trevligt att inte behöva göra det.

Sen finns det väl fortfarande en sak som saknas för att göra cykeln perfekt och det är effektivt stöldskydd.

Radar är ju den bästa cykelinnovationen på länge. Inte för att det är ett problem att behöva hålla uppsikt bakåt hela tiden utan för att det är väldigt trevligt att inte behöva göra det.

Sen finns det väl fortfarande en sak som saknas för att göra cykeln perfekt och det är effektivt stöldskydd.
Jag funderar på att skaffa backspegel, den gamla hederliga analoga varianten. Skulle kännas lite tryggare på vägarna. Samtidigt inget krångel med elektronik, mjukvara eller batterier.

Jag funderar på att skaffa backspegel, den gamla hederliga analoga varianten. Skulle kännas lite tryggare på vägarna. Samtidigt inget krångel med elektronik, mjukvara eller batterier.
Backspegel har sina fördelar men den kräver fortfarande att man tittar i den. Med radar piper det när det kommer något så till skillnad från backspegel slipper man titta när det inte kommer något.

Håller med där. Radar är av den bästa cykelprylen som jag köpt på ett tag.
Pratades lite om radarn av kommentatorerna på TdF för några etapper sedan.
Någon tittare som skickade in en kommentar om det.

Radarn hjälper mig att placera mig så bra som möjligt på vägen när ett fordon kommer. Dricker inte heller vatten när det piper till i radarn och upplever att förarna av fordonen visar mer respekt för en.

Håller med där. Radar är av den bästa cykelprylen som jag köpt på ett tag.
Pratades lite om radarn av kommentatorerna på TdF för några etapper sedan.
Någon tittare som skickade in en kommentar om det.

Radarn hjälper mig att placera mig så bra som möjligt på vägen när ett fordon kommer. Dricker inte heller vatten när det piper till i radarn och upplever att förarna av fordonen visar mer respekt för en.
Visar mer respekt för att de har radarvarnare och tror att det är någon kontroll?

Men jag kann väl också skriva något positivt i tråden. Jag är inte alls intresserad av tekniska saker som elektroniska växlar. Men nu jag tänker på det har det funnits många bra utvecklingar de sista åren. Gummi till däck har blivit mycket bättre, både på MTB och och, men mer grepp och mindre rullmotstånd och bra hållbarhet. Och däck en av de viktigaste delen av cykeln som finns. Sen har ergonomin av bromsgrepp på racer klart blivit bättre. Och geometri på både MTB och lvgcyklar har förbättrats, framförallt för längre cyklister. Alla saker som klart förbättrar cykelupplevelsen.

Det är svårt att säga hur mycket potential finns kvar. Vid t.ex. gummi på däck är det svårt att säga hur mycket det kan förbättras, det är komplex kemi+fysik det handlar om.

Men jag kann väl också skriva något positivt i tråden. Jag är inte alls intresserad av tekniska saker som elektroniska växlar. Men nu jag tänker på det har det funnits många bra utvecklingar de sista åren. Gummi till däck har blivit mycket bättre, både på MTB och och, men mer grepp och mindre rullmotstånd och bra hållbarhet. Och däck en av de viktigaste delen av cykeln som finns. Sen har ergonomin av bromsgrepp på racer klart blivit bättre. Och geometri på både MTB och lvgcyklar har förbättrats, framförallt för längre cyklister. Alla saker som klart förbättrar cykelupplevelsen.

Det är svårt att säga hur mycket potential finns kvar. Vid t.ex. gummi på däck är det svårt att säga hur mycket det kan förbättras, det är komplex kemi+fysik det handlar om.
Har hållbarheten verkligen blivit bättre? Köpte en begagnad cykel med däck från 2007 på, såg hur fräscha ut som helst, inga torr sprickor osv.. kollade på ett gp5000 från 2022 nyligen och det fanns fruktansvärt mycket torrsprickor.

Om man lyckas utveckla växellåda+remdrift som är lika lätt och med samma kraftöverföring som med kedja och kassett så vore det ett stort steg. Att slippa underhåll av kedja och växlar hade gjort stor skillnad för mig.

Har hållbarheten verkligen blivit bättre? Köpte en begagnad cykel med däck från 2007 på, såg hur fräscha ut som helst, inga torr sprickor osv.. kollade på ett gp5000 från 2022 nyligen och det fanns fruktansvärt mycket torrsprickor.

Ja, torrsprickor efter några månader är nyaste feature. Jag cyklar dock flera år med sprickor i mina Schwalbe Pro One på min sommarpendlare utan problem.

Och ingen sprickor på MTB däck, förutom hos en eller två tillverkare när det är kallt.

EDIT: men då har vi hittat utvecklingspotential! Däck som inte spricker.

Om man lyckas utveckla växellåda+remdrift som är lika lätt och med samma kraftöverföring som med kedja och kassett så vore det ett stort steg. Att slippa underhåll av kedja och växlar hade gjort stor skillnad för mig.

Jag är tillräckligt nöjd med min rem + Alfine8 nav på min vinterpendlare. Använder nästan bara växel 5, direkt så ingen extra förlust, och 6 som har låg förlust. Andra växlar har dock märkbar förlust.

EDIT: eller kanske menade du på MTB?

Jag är tillräckligt nöjd med min rem + Alfine8 nav på min vinterpendlare. Använder nästan bara växel 5, direkt så ingen extra förlust, och 6 som har låg förlust. Andra växlar har dock märkbar förlust.

EDIT: eller kanske menade du på MTB?
Jag syftade på alla typer av cyklar. När remdrift är förstavalet på alla cyklar oavsett typ så har man kommit långt.

Jag syftade på alla typer av cyklar. När remdrift är förstavalet på alla cyklar oavsett typ så har man kommit långt.

En växellåda eller växelnav är dock mycket komplex och svårt att serva. Det är enda delen av all mina cyklar som jag inte server själva. Tror inte jag skulle välja en växellåda. Men håller med att det skulle vara bra med låga förluster.

På lvg och MTB har jag dock aldrig haft problem med externa växlar. Jag rengör aldrig, bara lite olja på kedjan då och då.

Om man lyckas utveckla växellåda+remdrift som är lika lätt och med samma kraftöverföring som med kedja och kassett så vore det ett stort steg.
Det torde vara snudd på omöjligt, rohloff finns ju redan men väger bly, kostar en förmögenhet och erbjuder betydligt färre växlar än en modern räser.

Effigear Mimic är nästan där.

Men fortfarande för tung, med förluster i planetväxeln och med glapp i eget frihjul eller om det är den som kräver att drivlinan roterar hela tiden. Såna saker är kvar att lösa men det finns ändå några gearboxar som är väldigt mycket bättre än Rohloff, och numera riktigt diskreta utseendemässigt också.

Men marknadens intresse är väldigt litet. Jag tror inte att drivlinan och växlarna upplevs som ett problem som behöver lösas, förutom hos en liten grupp entusiaster med ingenjörspassion. Och det läget driver ingen förändring!

En kedja som höll tusen mil (utan krav på smörj eller rengöring) skulle vara en stor förbättring. Vad krävs det för att få till en sån?

Den här fast trampeffektiv som en singlespeed med kedja, och gearboxen 1,5 kilo lättare så är vi redo för en ny generation cyklar i skogen.

IMG_4660.jpeg

Senast ändrad:
Men marknadens intresse är väldigt litet. Jag tror inte att drivlinan och växlarna upplevs som ett problem som behöver lösas, förutom hos en liten grupp entusiaster med ingenjörspassion. Och det läget driver ingen förändring!
På elcyklar är intresset stort för remdrift och växellåda. Innovationer där kan mycket väl spridas till vanliga cyklar också med tiden.

Jag tror att det var därför han ville se en likadan lösning, men lika effektiv som en SS med kedja :)

Det kommer, tyvärr inte att hända, tror jag.

Design av andra Effigear gearbox är interessant med drevet som sitter högre än vevaxeln. Då får man high-pivot "gratis" och jag skulle tänka och en koppling mindre, så lite högre effektivitet.

Design av andra Effigear gearbox är interessant med drevet som sitter högre än vevaxeln. Då får man high-pivot "gratis" och jag skulle tänka och en koppling mindre, så lite högre effektivitet.
Det var nog skrivet med glimten i ögat

Ja precis, en high pivot med pulley och utanpåliggande växlar med lagom med lera i är inte gratis i friktion heller. Kan nog tänka mig att leva med 6.5% bara det finns en mer optimal växel som man kan ligga på för det mesta när det är hemmastigar. Så brukar det ju vara i planetnaven, en växel är mer eller mindre direkt driv, men det kanske blir annorlunda här där man flyttar drivet till en annan punkt?

Men som hel lösning är det ju otroligt cleant och enkelt. Allt i ett (även om Anakin inte är den vackraste ramen).

Då behöver man bara lösa vikten och ev dåligt POE/glapp pga mekaniken!

Cykeln som ett verktyg för att ta sig runt korta sträckor till vardags var färdigutvecklad för länge sedan.

Som jag skrev har däck blivit mycket bättre de sista 10 år. Däck har blivit mer flexibel, gummin greppigare och punkaskydd bättre. Jag kan nu köra lvgdäck, som har blivit bredare, på min pendlare som har bra komfort, rullar bra och där jag aldrig fick en punka. För resten av cykeln håller jag med. Min sommarpendlare har en fin Sram Automatix 2-växlat nav, som är en gammal Sachs design. Tillverkas tyvärr inte längre.

Cykel som tävlingsredskap blir aldrig färdigutvecklad.

Där håller jag med. Och UCIs restriktioner är också aldrig färdigutvecklad.

Ja precis, en high pivot med pulley och utanpåliggande växlar med lagom med lera i är inte gratis i friktion heller. Kan nog tänka mig att leva med 6.5% bara det finns en mer optimal växel som man kan ligga på för det mesta när det är hemmastigar. Så brukar det ju vara i planetnaven, en växel är mer eller mindre direkt driv, men det kanske blir annorlunda här där man flyttar drivet till en annan punkt?

Men som hel lösning är det ju otroligt cleant och enkelt. Allt i ett (även om Anakin inte är den vackraste ramen).

Då behöver man bara lösa vikten och ev dåligt POE/glapp pga mekaniken!

Man borde göra drev av karbån med grafen inblandat: låg vikt, mindre friktion och högre pris. Kräver bara att Specialized tar upp det!

Cykeln som ett verktyg för att ta sig runt korta sträckor till vardags var färdigutvecklad för länge sedan.
Cykel som tävlingsredskap blir aldrig färdigutvecklad.
dock måste 'marknaden' se till att även den fullt utvecklade och välfungerande brukscykeln uppfattas som obsolet så det blir köp av en ny...

Tillbaka
Topp