Regnbyxor för långsmal pendlare

zinkpasta

Aktiv medlem
Mina nuvarande pendlingsregnbyxor börjar att ge sig, vilket gör mig ledsen då jag inser att jag måste lägga pengar på, och arbete på att hitta, nya.

De gamla var ett par Diadora (modellen kan ha hetat Gara II kanske? De på bilden nedan iaf..) som uppfyllde det mesta jag vill ha ut:
- någorlunda regntåliga, behöver dock inte vara superbra då jag har ~20min pendling enkel väg och byter om när jag kommer fram. 5000-10000 sånt där man mäter vattenpelare i kanske?
- hellånga, dvs inte rain legs.
- någorlunda billiga, helst <1000kr, men om det finns nåt oslagbart och oförstörbart för det dubbla så länka det också.
- och framförallt: Smala! Jag har (långa) pinnar till underben och hatar när regnbyxor fladdrar omkring som mina Marmot Precip Eco Pants som jag tvingas använda då och då. (De är väl iofs kanske tänkta som överdragsbyxor? Iaf med min kroppsform..)
- gärna möjlighet att tajta till runt underben med kardborre eller liknande (se bild).

Nån med förslag som matchar ovanstående iaf någorlunda?

Nuvarande byxors underben. Sad pants.
1677787859432.png

Jag har ett par Vaude (har för mig att modellen heter/hette Drop) som matchar mina 190 cm fördelade på blott 70 kg. Två par kardborrar som ser till att det inte fladdrar kring vaderna. Packas ihop till en lite förväxt tennisboll.

Jag har ett par Vaude (har för mig att modellen heter/hette Drop) som matchar mina 190 cm fördelade på blott 70 kg. Två par kardborrar som ser till att det inte fladdrar kring vaderna. Packas ihop till en lite förväxt tennisboll.
Kan tillägga att jag har storlek L på byxorna. Vaude-jackor funkar bäst i M för mig.

Nu har du ju redan svaret, men instämmer angående Vaude. Har drop pants 2 i storlek L, sitter bra på mig som är 186/77 och justerbar kardborre på benen. Sen råkar jag inte använda dom till just pendling pga de är för täta i mitt tycke.

Har inte provat men sitter och letar brallor också och lider av samma kroppsliga dimensioner (193cm & 73 kg)

Decathlon ser ut att ha ett par schyssta pendelbrallor

Suktat lite efter 7mesh thunder pants också men de är i en helt annan prisklass och inte speciellt pendelanpassade.

@skjivert Naturkompaniet råkar ha rea på Vaude Drop 2 (inte extralånga varianten dock) i nuläget så jag beställde ett par. Om de inte funkar som önskat så verkar det där också vara ett bra alternativ ja.

Hur va vaude brallorna nu då?
De funkar. Inte riktigt lika bra som Diadora-byxorna de ersatte (sämre möjlighet att tighta till nederbenen), men helt ok ändå. Jag är dock precis mellan storlekarna, föredrar M i benvidd (L var lite sladdriga på mina spaghettiben) men L i benlängd, så egentligen vore nog varianten med extra långa ben optimal, men jag orkar inte returnera de jag har och beställa (de hade inte extralång-varianten på rea på NatK).

Kanske skulle undersöka om Diadorabyxorna går att reparera, oklart om Repamera fixar det och om det är värt det. Kan ju återkomma om jag testar.

Troligtvis.

Kan uppdatera lite, är 196 lång och väger knappt 90. Brukar ha 32/36 i jeans.
Har beställt och testat:

Drop Pants II, M Long, ej tillräckligt långa

Bergans Vandre Light 3L Shell Zipped Pants, L long, tillräckligt långa men alldeles för vida för min smak.

Letar vidare :)

Bra med uppdatering.

Jag köpte Black Diamond Stormline i large. De funkar fint till vandring med sina öppningsbara ben, men de är både för korta och alldeles för vida vid bensluten för att passa till cykling. Andra längre turen trasades höger ben sönder av klingan. Jag är 190 fördelat på 70 kg.

Väcker liv i den här med samma fråga och snarlika kravspec (lång, smal), delvis för att det är svårt att googla riktiga mått på saker också.

Efter att ha sett ut enligt bild när jag cyklade hem från nattens fest i den härliga Göteborgsvintern så får jag nog inse att det är dags att ersätta de tio år gamla Haglöfs LIM-byxorna där jag tejpat fast membranet på insidan med något nytt.

Men, då ska de också vara längre. De jag har nu har ca 80 cm långa ben i storlek M, vilket är drygt 5 cm för kort vilket brukar visa sig genom att jag alltid har en blöt nederkant på byxorna på jobbet när det regnar.

Finns det något som har 85+ långa ben i storlek M?

Jag åker e-turd till jobbet, så andningsbarhet är sekundärt passform.

IMG_0193.webp

Väcker liv i den här med samma fråga och snarlika kravspec (lång, smal), delvis för att det är svårt att googla riktiga mått på saker också.

Efter att ha sett ut enligt bild när jag cyklade hem från nattens fest i den härliga Göteborgsvintern så får jag nog inse att det är dags att ersätta de tio år gamla Haglöfs LIM-byxorna där jag tejpat fast membranet på insidan med något nytt.

Men, då ska de också vara längre. De jag har nu har ca 80 cm långa ben i storlek M, vilket är drygt 5 cm för kort vilket brukar visa sig genom att jag alltid har en blöt nederkant på byxorna på jobbet när det regnar.

Finns det något som har 85+ långa ben i storlek M?

Jag åker e-turd till jobbet, så andningsbarhet är sekundärt passform.

Visa bilaga 810163
Jag har haft ett par Vaude Drop II I flera år. De är lätta att packa ner, men då de inte andas särskilt bra åker de sällan på.

Däremot finns de i long-varianter. Jag är 190 med typ 95 cm innerben, och då har L i long funkat bra. För dig borde M i long bli tipptopp. Midjan har mycket resår, så de passar flera kroppstyper.

Jag har haft ett par Vaude Drop II I flera år. De är lätta att packa ner, men då de inte andas särskilt bra åker de sällan på.

Däremot finns de i long-varianter. Jag är 190 med typ 95 cm innerben, och då har L i long funkat bra. För dig borde M i long bli tipptopp. Midjan har mycket resår, så de passar flera kroppstyper.

Grejen är att jag intervjuat @zinkpasta om sitt köp, och om jag inte minns fel måttade han benlängden på M Long till just 80, som jag redan har och som är för kort.

Jag ser iofs nu att han inte verkar ha köpt long-versionen. Men jag hittar ingen info om exakt hur mycket längre de faktiskt är, väldigt otyskt av tyskarna att inte ha en spec.

Har du möjlighet att mäta benen på dina? Så får jag gissa hur mycket kortare ett par M är..

Jag har ca 91 cms benlängd till golv, och så lite marginal för att kunna trampa osv så behöver brallorna vara 85-ish+.

5 cm intervall mellan short, standard och long verkar det vara.
M long för ben 85,5-88,5 cm. Mäts från gren till ankel enligt tabellen.

5 cm intervall mellan short, standard och long verkar det vara.
M long för ben 85,5-88,5 cm. Mäts från gren till ankel enligt tabellen.
Det säger ju dock inte nödvändigtvis något om längden på byxan, eftersom de kan tycka att den ex ska sluta över ankeln. Vet jag av tidigare erfarenhet.

Men du vet iaf att den är 5 cm längre än Zinkpastas byxa. KBK! =)

Längd på byxan, längs en innersöm, kan ändå bli rätt missvisande. Förböjning på knän och vidd över lår m.m. kan påverka flera cm när man sätter sig på cykeln.

Men du vet iaf att den är 5 cm längre än Zinkpastas byxa. KBK! =)

Längd på byxan, längs en innersöm, kan ändå bli rätt missvisande. Förböjning på knän och vidd över lår m.m. kan påverka flera cm när man sätter sig på cykeln.
Jo sant. Men vill försäkra mig om att jag skaffar mig lite mer marginaler oavsett sånt än jag har med nuvarande byxor :)
Det borde väl antagligen räcka, eller åtminstone vara bättre än det jag har.

Grejen är att jag intervjuat @zinkpasta om sitt köp, och om jag inte minns fel måttade han benlängden på M Long till just 80, som jag redan har och som är för kort.

Jag ser iofs nu att han inte verkar ha köpt long-versionen. Men jag hittar ingen info om exakt hur mycket längre de faktiskt är, väldigt otyskt av tyskarna att inte ha en spec.

Har du möjlighet att mäta benen på dina? Så får jag gissa hur mycket kortare ett par M är..

Jag har ca 91 cms benlängd till golv, och så lite marginal för att kunna trampa osv så behöver brallorna vara 85-ish+.
Jag mätte mina brallor, och de har 88 cm söm vid innerbenet. Det stämmer rätt bra med tabellen ovan, så det borde gå att förlita sig på den.

Tillbaka
Topp