Borde det inte gå fortare?

BigDog

Aktiv medlem
Jag är ju nybörjare på landsvägscykling har väl kört ca 40 mil i år, korta rundor mellan 20 och 40km. Sist körde jag själv 38km rätt platt och hade snittfart på 29,6km/h en del vind. Jag har varken puls eller wattmätare men har kört mycket spinning och stride med pulsmätare och där ser man ju watten också min poäng är att ansträngningen kändes ”hög” typ mellan 80-93% i puls och watten ungefär som ett medeltungt spinningpass. På spinning snittar jag på 230 watt och ftp-test ligger ungefär där också. Jag väger ca 70kg så typ 3,2watt/kg.
Jag gissar själv att det beror på att spinningcykeln har glädjemätare i kombination att jag inte trampar och cyklar effektivt eller vad tror expertisen?
Nu spelar det inte så stor roll jag har roligt och får bra träning men skulle så klart vilja cykla fortare ? är det bara att mata på både själv och i klunga med klubben så kommer farten?

På en platt runda är det effekt dividerat med luftmotstånd som är det intressanta, inte effekt dividerat med vikt. Eller m.a.o., vill du ha ut mer av den effekt du genererar behöver du minska luftmotståndet, d.v.s. förbättra din sittställning.

Ner i bocken eller ännu hellre händerna på bromshandtagen och horisontella underarmar är en sak att tänka på om du inte redan gör det. Jag gissar att det även kan vara bra att se till att armbågar och knän inte ”pekar ut” i onödan.

Och undvik fladdriga kläder.

Tack svaren kläder är lugnt det är slimmat ? men sittställningen är nog lite sämre med. Cykeln är lite stor och det blir jobbigt att vara nere på bromshandtag det blir för utsträckt och bocken blir lite för djup. Jag kör rätt mycket med händerna ovanpå men försöker krypa ihop. Jag ska ut på road trip söderut idag och kommer att leta cykel som är mer passande i storlek det kommer nog att göra skillnad.

Jo förstår det med antal mil bara att köra på. Jag ska också ta något lugnare och längre pass framöver det låter som en bra plan

Tack svaren kläder är lugnt det är slimmat ? men sittställningen är nog lite sämre med. Cykeln är lite stor och det blir jobbigt att vara nere på bromshandtag det blir för utsträckt och bocken blir lite för djup. Jag kör rätt mycket med händerna ovanpå men försöker krypa ihop. Jag ska ut på road trip söderut idag och kommer att leta cykel som är mer passande i storlek det kommer nog att göra skillnad.

Jo förstår det med antal mil bara att köra på. Jag ska också ta något lugnare och längre pass framöver det låter som en bra plan
Om du köpt cykel efter längd så bör den passa. Jag trodde först att jag hade gjort ett jättemisstag med min nya cykel. Kände mig otroligt klumpig på den och lite som att jag satte mig i en Ferrari utan att riktigt kunna köra bil. Hela cykeln kändes otroligt stor i jämförelse med mig. Jag har knappast växt utan jag såg till att justera en massa kontantpunkter på cykeln som kan sitta fel. Sadeln, styret, pedalerna. Och nu sitter den perfekt.

Sadeln kan du behöva höja, sänka, luta fram eller bak samt skjuta mot eller från styret mera. Styret kan behöva höjas, vinklas, och ibland minskas.. Samma med pedalerna. Armarna som pedalerna sitter på kan vara för korta/långa, dock lite ovanligare och fixas ofta av att ordna upp det andra. Sök efter ”bikefit” på Youtube och nörda ner dig!

Angående hastigheten så är det nog mätinstrumentet som påverkar också. GPS-klocka är något bättre än GPS genom mobilen i sig, allra bäst är nog en nyare cykeldator. Se också till att ha funktioner som ”pausa när jag står still” på. Sen skulle jag inte stirra mig blind på snitthastigheten! Det är kul att cykla även om det går långsamt ibland

Har du bara 40mil i benen så satsa på mycket bas. Bli bekväm på cykeln och öka successivt, tycker själv att 3h är ett bra mål som är ett hanterbart pass man kan få in nästan varje vecka.

Sen tycker jag en plan uppdelad på tre funkar för oss motionärer inom nästan alla konditionssporter. Varvar man långpass med tröskel och Intervaller så kommer resultaten.

Ska du cykla i grupp se till att dom andra vill träna, många vill bara löka runt i snacktempo och fika.

Effektmätare är väldigt smidigt när man cyklar själv på en platt rutt. Svårt att ha ett konstant högt tryck på pedalerna om man inte blir påmind att öka, särskilt i nedförsbackar och dylikt.

Det viktigaste, utöver att trampa, är verkligen sittpositionen. Otroligt mycket fart försvinner (särskilt när man kör själv) vid en upprätt position där du tar mycket vind.

Bra kört! Kul att du verkar gilla cykling.

Med tre pass i veckan blir det en månads träning med tre pass i veckan som nybörjare. Då är 29 i snitt inget att skämmas för. Det tar en del träning till att ligga över 30 på tiomilarundor. Självfallet beroende på grunden man utgår från, men ändå.

Du (BigDog) har ungefär samma data som jag. När jag är i form så ligger jag på typ 67 kg och 240 watt FTP, haft en sämre träningsperiod senaste året och ligger nog snarare på 70 kg och 210 - 220 watt skulle jag tro.

Jag brukar kunna hålla över 30 km/h på landsvägs-solokörningar på platten, typ 32 km/h eller så när jag kollar på pass från förra året. Då tar jag i, men inte heller så jag direkt plågar mig. När jag höll på med löpning tränande jag mer seriöst och plågade kroppen, nu när jag cyklar är det för lättsam motion.

Viktigt för att jag ska kunna hålla över 30 km/h är att ha hyfsat aggressiv sittposition. Jag har långt ifrån en elitcyklists position, men sitter mer framåtlutad än en typisk nybörjarcyklist. Aerodynamiken spelar stor roll, och typ 70-80% av luftmotståndet kommer från cyklisten, så cykeln spelar inte jättestor roll. Vill man trimma utrustningen är det nog en tajt aerotröja man ska börja med. Jag har 5 cm djupa hjul av äldre modell, 38 cm smalt styre, men annars gammaldags cykel med runda rör (inte aero), och cyklar ibland på en stålracer jag också ha med gammeldags hjul osv, kan hålla rätt hög fart med den också, men har mindre aggressiv sittposition på den så inte riktigt jämförbar.

Jag har ingen effektmätare på landsvägscyklarna för övrigt, men har en på gruscykeln därav har jag viss koll på vilken nivå jag ligger. Som nån sagt så hjälper effektmätare till om man ska ligga och köra på toppen av sin förmåga, och också ett bra träningsverktyg. Som jag motionerar idag har jag inte känt behovet, men nån gång kommer jag nog skaffa en effektmätare till landsvägscykeln ändå för jag gillar ju prylar...

Senast ändrad:
Finns många faktorer, som har tagits upp tidigare.
Men för att beskriva lite extra kring hur svårt det är att hålla effekten uppe genom ett helt pass kan jag säga att jag själv har kring 280W-300W FTP, men på min testslinga som är 24 km har jag svårt att snitta över 250-260W (borde ju rimligen kunna ligga tillochmed över FTP iochmed att det tar kring 40 minuter). Någon enstaka "tekniskt parti" men rent banmässigt borde man kunna ligga relativt jämnt. Men växlingar och dylikt spökar en hel del med effekten.

Du har fått jättebra svar men kom också ihåg att de yttre förutsättningarna påverkar mycket. Du förlorar mer i motvind än vad du tjänar i medvind och ju varmare desto bättre (sen hjälper även hög luftfuktighet och lågt lufttryck, men där är skillnaderna mindre). Asfaltens kvalitet och vägens utformning påverkar också mycket.

En mindre cykel blir ännu lägre ..
Stor skillnad i medelfart att köra en runda genom stan sådär mot bara ren landsväg .. minsta lilla stopp eller rödljus om det finns sådana i Sollefteå:) förstör allt ..

En mindre cykel blir ännu lägre ..
Stor skillnad i medelfart att köra en runda genom stan sådär mot bara ren landsväg .. minsta lilla stopp eller rödljus om det finns sådana i Sollefteå:) förstör allt ..
I Sollefteå finns det nog inte många rödljus men däremot i Skellefteå borde det ju finnas ett par. Kan TS bekräfta?

Som andra skrivit, är det stadskörning en del av rundan tappar man oftast jättemycket där. 1min på 30km är ca 0.5km/h på snittet. De flesta rundor blir en del förluster pga diverse anledningar, backar påverkar negativt, vind likaså, skarpa svängar där det behövs bromsas osv. Kan man ligga 35km/h på platten med nollvind är det svårt att komma över 32-33km/h i snitt på en runda pga dessa faktorer.

Däremot borde 230W räcka till långt mer än 30km/h, om du lyckas hålla det utomhus och inte sitter väldigt upprätt. Jag skulle säga det iaf motsvarar ca 35km/h.

Om jag räknar bort de värsta transportdelarna i början och slutet av dagens runda så cyklade jag 70km med i snitt 190W (jag väger knappt 70kg). Det gav snitthastiget på 30,5km/h. Blåsigt idag och av erfarenhet vet jag att vindstilla ger typ 2km/h högre snitt med samma watt på mina rundor. Så ja, med 230W borde det gå en bra bit över 30km/h för dig!

Oj vad många bra svar tack så oerhört mycket
Angående cykel och storlek så har jag lånat den och är ca 58cm i ramhöjd och är en budgetracer Peugeot från 84 med 12 ramväxlar varav jag använder de tre högsta.jag är 170cm lång. Vågar inte stå på så mycket i de få backarna utför heller pga av bromsarna är sådär ?

Oj vad många bra svar tack så oerhört mycket
Angående cykel och storlek så har jag lånat den och är ca 58cm i ramhöjd och är en budgetracer Peugeot från 84 med 12 ramväxlar varav jag använder de tre högsta.jag är 170cm lång. Vågar inte stå på så mycket i de få backarna utför heller pga av bromsarna är sådär ?
Får nog börja omdefinera fort/långsamt .
30 km/h I stadstrafik med en freakbike börjar låta otroligt bra :) ?

Funderar på den här men kanske för gammal och enkel
Jämfört med den du nu har borde den väl vara ett steg upp? Från sexdelat till niodelat och ett skapligt antal år nyare. Om den passar dig storleksmässigt bör det dock vara den största skillnaden jämfört med din nuvarande. För att en 58-ram ska passa bra bör du nog ha passerat 180 cm med viss marginal. Jag mäter enligt passet in på 186 cm och för mig känns ramar på 58 cm ofta rimliga storleksmässigt.

Den där kanske borde passa dig? Kan vara gränsfall för stor med 54 i storlek men går kanske att åka förbi och prova den?

Vet inte om den finns kvar eller dyl, kikade bara igenom köp/sälj här på Happy.

Nej jag vet men har inte så stor budget för en cykel och utbudet i norr är inte stort. Jag är dock på road trip nu och letar cykel just nu i Uppsala och imorgon på väg mot Borås över Örebro. Letar efter nått i strl 50-54 Max 8000kr
Åk via Sthlm hemöver?

Tillbaka
Topp