Borde det inte gå fortare?

BigDog

Aktiv medlem
Jag är ju nybörjare på landsvägscykling har väl kört ca 40 mil i år, korta rundor mellan 20 och 40km. Sist körde jag själv 38km rätt platt och hade snittfart på 29,6km/h en del vind. Jag har varken puls eller wattmätare men har kört mycket spinning och stride med pulsmätare och där ser man ju watten också min poäng är att ansträngningen kändes ”hög” typ mellan 80-93% i puls och watten ungefär som ett medeltungt spinningpass. På spinning snittar jag på 230 watt och ftp-test ligger ungefär där också. Jag väger ca 70kg så typ 3,2watt/kg.
Jag gissar själv att det beror på att spinningcykeln har glädjemätare i kombination att jag inte trampar och cyklar effektivt eller vad tror expertisen?
Nu spelar det inte så stor roll jag har roligt och får bra träning men skulle så klart vilja cykla fortare ? är det bara att mata på både själv och i klunga med klubben så kommer farten?

På en platt runda är det effekt dividerat med luftmotstånd som är det intressanta, inte effekt dividerat med vikt. Eller m.a.o., vill du ha ut mer av den effekt du genererar behöver du minska luftmotståndet, d.v.s. förbättra din sittställning.

Ner i bocken eller ännu hellre händerna på bromshandtagen och horisontella underarmar är en sak att tänka på om du inte redan gör det. Jag gissar att det även kan vara bra att se till att armbågar och knän inte ”pekar ut” i onödan.

Och undvik fladdriga kläder.

Tack svaren kläder är lugnt det är slimmat ? men sittställningen är nog lite sämre med. Cykeln är lite stor och det blir jobbigt att vara nere på bromshandtag det blir för utsträckt och bocken blir lite för djup. Jag kör rätt mycket med händerna ovanpå men försöker krypa ihop. Jag ska ut på road trip söderut idag och kommer att leta cykel som är mer passande i storlek det kommer nog att göra skillnad.

Jo förstår det med antal mil bara att köra på. Jag ska också ta något lugnare och längre pass framöver det låter som en bra plan