Liten analys av nya cykeldatorn

steen

Aktiv medlem
Inhandlade en ny cykeldator för ett tag sedan då min Garmin sagt upp sig efter lång och trogen tjänst. Ville nu ha en dator med kartnavigering och möjlighet till att koppla till sånt som pulsmätare mm. Det blev en IGPSport BSC300, https://www.igpsport.com/product/tplb/BSC300/
Visst, Garmin och Wahoo i all ära, men jag kände att jag inte ville lägga ut allt för mycket pengar. Den här datorn hamnade på 1400 kr, ett resonabelt pris med tanke på vad man får. Nu har jag kört med den i ca 3 veckor och jag måste säga att datorn växt i mina ögon. Den klarar och utför det jag önskar, och lite till... Enda "missen", om man så vill, är att den inte mäter h.ö.h med barometrisk mätning, utan med gps-höjd. Därför kan det diffa en del med verkligheten. Ingen big deal för mig, men är man kräsen så kan det vara en källa till irritation. Vägvisning med turn-by-turn fungerar utmärkt, t.o.m i skogen. Efter att ha lekt runt i IGPS-appen så lär man sig fort hur den funkar. Jag har "byggt" rutter både för lvg och terräng, laddat över det med bluetooth, sen var det bara att tuta och köra. Kom dock ihåg att man måste ge rutten ett namn så den går att ladda över, tog en stund innan jag klurade ut det. Rutter och spår kan lagras i "IGPS-molnet" för framtida bruk. Går även att tanka ner publika rutter som andra lagt upp i appen. Cykeldatorn kom med karta för hela Europa i sig, så det bör räcka... Själva handhavandet på styret är föredömligt enkelt, ingen touchskärm utan fysiska knappar med bra "kvittens" när man trycker på dem. Utseendet på skärmen går självklart att skräddarsy efter eget behov, görs i appen. Grottar man ner sig i datorn så kan man "bygga" och lagra träningsprogram och en hoper massa annat. Batteritiden känns helt ok, en 3-timmarsrunda drog 6%. Sedan beror det säkerligen hur många gadgets man kopplar in på datorn, då lär batteritiden minska. Jämförde storleken med syrrans Garmin, min är betydligt nättare utan att tumma alltför mycket på skärmens storlek. Datorn har Garmin-kompatibelt fäste, levereras med ett "gummiband-fäste" till styret, så jag uppgraderade med en hållare i metall, https://inf.se/sport-fritid/103537-...MInZDU5fGehwMVQl6RBR2O3weeEAQYAyABEgLtFPD_BwE
Så på det stora hela måste jag medge att jag är mycket nöjd med datorn, helt klar value for money.

/steen

Senast ändrad:
Tack för recension! Det finns plats för fler aktörer på cykelGPS-marknaden förutom Garmin (och Wahoo och Karoo?).

Ska försöka komma ihåg den här tråden när det blir dags att byta i framtiden.

Inte en aning... Möjligen det som görs i appen, gps;en tvivlar jag på att den har kontakt med Kina. Men vad har å andra sidan kineserna för nytta av mina cykelrundor och träningsdata?! För egen del så ser jag det inte som något större hot mot vare sig min person eller mina förehavanden. Då är nog Tiktok och Temu mer att fundera över, men vad vet jag... jag är bara ute och cyklar
/steen

Men vad har å andra sidan kineserna för nytta av mina cykelrundor och träningsdata?!
Big data kan användas för att avslöja mkt, i framtiden ännu mer än vad vi vet nu
Tex har GPS-data från Strava redan använts för att avslöja var hemliga militärbaser finns

Då är nog Tiktok och Temu mer att fundera över, men vad vet jag... jag är bara ute och cyklar
Bara för att de är värre blir ju inte GPSdata från en cykelGPS "ofarligt".

Ah, så jäkla mycket dubbelmoral så att det bara osar om det. Det är oftast att kasta sten i glashus att spy galla över andra som köper en kinesisk produkt, se dig själv i spegeln först.

Den dagen hela Europa, USA, Australien (med flera) bestämmer sig för att införa totalt handelsförbud på alla produkter (import & export) från länder som Kina, Ryssland, Iran samt andra skumma diktaturer, yes, then we are talking, men tills dess ganska meningslöst. Att "Pelle Svensson" i sin hydda i skogen helt lyckats undvika kinesiska produkter är ju fint men gör tyvärr ingen större skillnad.

Ska sedan moralpredikanterna börja göra skillnad mellan olika typer av kinesiska produkter så är man ute på rätt djupt vatten kan jag tycka, att det ena är ok men det andra inte, moralpredikanternas egen domstol?

I stort inga personer som nojar sig över Kina lyckas helt undvika kinesiska produkter (åtminstone ytterst få). Volvo Cars är väl ett rätt tydligt exempel (trots allt en hyfsat poppis bil i Sverige fortfarande). Väldigt många stora handelsfartyg byggs också på kinesiska varv. Finns en väldigt massa exempel. Ericsson har tjänat sjukt med pengar i Kina.

@steen Grattis till din GPS, verkar vara ett smart köp

Senast ändrad:
Ah, så jäkla mycket dubbelmoral så att det bara osar om det. Det är oftast att kasta sten i glashus att spy galla över andra som köper en kinesisk produkt, se dig själv i spegeln först.
Du misstolkar mitt inlägg
Spårning är spårning, vem som än gör det.
Alla som använder sin moderna telefon med inbyggd GPS får sina rörelser loggade,
men hur aningslösa skall vi vara för hur allt större del av vårt privatliv och våra rörelser loggas och kartläggs av allt fler?

Intressant! Mycket trevligare prisbild.

Kan man få in trailforks stigar? Eller måste man bygga en rutt? Jag kör sällan en bestämd runda utan anpassar lite utifrån vad som är trevligt ut.

Är barometrisk höjdmätning verkligen bättre än 3D gps? Tror mest det är suuntos marknadsavdelning som sålt in det. På min Ambit-klocka funkade det i alla fall riktigt dåligt + att man var tvungen att ställa in en referenshöjd varje gång man startade klockan på ett nytt ställe.

Ja det kan man verkligen undra. Jag startar ofta kring 20 meter under havsytan enligt gepeessen. I Malmö. Men än har jag inte drunknat.
Det är bara 42 meter fel jmf topografiska kartan.

Ja det kan man verkligen undra. Jag startar ofta kring 20 meter under havsytan enligt gepeessen.
I åtminstone Garmins Edge gå det att få automatisk höjdkalibrering när man trycker på start
om det finns en Waypoint med höjddata i närheten av där man startar. Det är även lätta att lägga in sådana waypoints(waypointer?) direkt i GPSen eller även manuellt ändra den aktuella höjden.
Men i praktiken tycker jag att det vanligaste är en höjdavvikelse på ±5-10m.

Kan man få in trailforks stigar? Eller måste man bygga en rutt? Jag kör sällan en bestämd runda utan anpassar lite utifrån vad som är trevligt ut.
Vågar inte svara hundra på det. Strava, Komoot & TrainingPeaks ska funka. Jag ska prova. Återkommer i ämnet
/Steen

Kollat på Trailforks. Vad jag kan utläsa så kan man inte ladda över från appen med Basic, möjligen med Pro-versionen. Gps;en ska bl.a ta gpx-format, så om man laddar ner via en dator så kanske det kan funka. Ska villigt erkänna att jag inte är nån data-guru. Ta det här med en nypa salt som sagt
/steen

Gräset är alltid grönare på andra sidan...tills det inte är det.

Jag kommer att använda min Garmin Edge 530 tills jag hittar någonting annat som ger mig funktioner jag saknar, vilket jag inte har upptäckt ännu. Att min har knappar istället för touch är bara bra tycker jag. Det är tydligt, distinkt och fungerar alltid.

Gräset är alltid grönare på andra sidan...tills det inte är det.

Jag kommer att använda min Garmin Edge 530 tills jag hittar någonting annat som ger mig funktioner jag saknar, vilket jag inte har upptäckt ännu. Att min har knappar istället för touch är bara bra tycker jag. Det är tydligt, distinkt och fungerar alltid.
Ja, men det är ju just det som är grejen här. I förlängningen.

Vad gör vi när våra 530s, Boltar och annat MÅSTE bytas? Eller Wahoo och Karoo slänger in handduken. En 1030, 1050 (exempel, det finns säkert någon Garmin som passar) är så mycket mer än vad jag behöver och kostar så mycket mer än jag egentligen vill betala.

Jag kommer inte byta ut min Bolt, det är liksom underförstått. Ändå uppskattar jag att Steen tar sig tid och recenserar en möjlig efterträdare…

Ja, men det är ju just det som är grejen här. I förlängningen.

Vad gör vi när våra 530s, Boltar och annat MÅSTE bytas? Eller Wahoo och Karoo slänger in handduken. En 1030, 1050 (exempel, det finns säkert någon Garmin som passar) är så mycket mer än vad jag behöver och kostar så mycket mer än jag egentligen vill betala.

Jag kommer inte byta ut min Bolt, det är liksom underförstått. Ändå uppskattar jag att Steen tar sig tid och recenserar en möjlig efterträdare…
Jag håller helt med dig...jag uppskattar tester, recensioner mm på prylar. Toppen att det testas och utvärderas.

Inspirerad av denna tråd

Beställ denna dator nu!
Första datorn efter lite dryg månads cykling och ser fram emot att inte cykla fel på nya rutter jag undersöker.

Känns som att den har det jag behöver för att växa in i när man skaffar sig fler gadgets att koppla till den

Inspirerad av denna tråd

Beställ denna dator nu!
Första datorn efter lite dryg månads cykling och ser fram emot att inte cykla fel på nya rutter jag undersöker.

Känns som att den har det jag behöver för att växa in i när man skaffar sig fler gadgets att koppla till den
Fann denna tråd först nu, jag är ute efter min första cykeldator. Kartor-funktionen är ett måste.

Är du nöjd?
Fungerar den till ändamålet?

Inhandlade en ny cykeldator för ett tag sedan då min Garmin sagt upp sig efter lång och trogen tjänst. Ville nu ha en dator med kartnavigering och möjlighet till att koppla till sånt som pulsmätare mm. Det blev en IGPSport BSC300, https://www.igpsport.com/product/tplb/BSC300/
Visst, Garmin och Wahoo i all ära, men jag kände att jag inte ville lägga ut allt för mycket pengar. Den här datorn hamnade på 1400 kr, ett resonabelt pris med tanke på vad man får. Nu har jag kört med den i ca 3 veckor och jag måste säga att datorn växt i mina ögon. Den klarar och utför det jag önskar, och lite till... Enda "missen", om man så vill, är att den inte mäter h.ö.h med barometrisk mätning, utan med gps-höjd. Därför kan det diffa en del med verkligheten. Ingen big deal för mig, men är man kräsen så kan det vara en källa till irritation. Vägvisning med turn-by-turn fungerar utmärkt, t.o.m i skogen. Efter att ha lekt runt i IGPS-appen så lär man sig fort hur den funkar. Jag har "byggt" rutter både för lvg och terräng, laddat över det med bluetooth, sen var det bara att tuta och köra. Kom dock ihåg att man måste ge rutten ett namn så den går att ladda över, tog en stund innan jag klurade ut det. Rutter och spår kan lagras i "IGPS-molnet" för framtida bruk. Går även att tanka ner publika rutter som andra lagt upp i appen. Cykeldatorn kom med karta för hela Europa i sig, så det bör räcka... Själva handhavandet på styret är föredömligt enkelt, ingen touchskärm utan fysiska knappar med bra "kvittens" när man trycker på dem. Utseendet på skärmen går självklart att skräddarsy efter eget behov, görs i appen. Grottar man ner sig i datorn så kan man "bygga" och lagra träningsprogram och en hoper massa annat. Batteritiden känns helt ok, en 3-timmarsrunda drog 6%. Sedan beror det säkerligen hur många gadgets man kopplar in på datorn, då lär batteritiden minska. Jämförde storleken med syrrans Garmin, min är betydligt nättare utan att tumma alltför mycket på skärmens storlek. Datorn har Garmin-kompatibelt fäste, levereras med ett "gummiband-fäste" till styret, så jag uppgraderade med en hållare i metall, https://inf.se/sport-fritid/103537-...MInZDU5fGehwMVQl6RBR2O3weeEAQYAyABEgLtFPD_BwE
Så på det stora hela måste jag medge att jag är mycket nöjd med datorn, helt klar value for money.

/steen
Och jag köpte en IGPS200 som ersättning för en avliden Bolt för ~300 från Ali. Sparkade igång den idag, inte helt enkelt att gå från Wahoos enkla handhavande till en snårig kines men det ska väl gå. Jag har inte hittat navigering än men den registrerade alla vanliga värden och rutt samt kopplade till Strava.
Jag vill ha en s/v skärm för skogsvägarna, därav köpet. Ser inte skogsvägarna på min Roam pga ett lite underligt blekt färgval där. Nån som vet om det får att ändra färgskalan på en Roam2, btw?

Battertid och pris gör ju denna tillverkare intressant kan jag tycka. Är lite störigt att behöva ta med en powerbank var gång man bestämmer sig för o cykla mer än 10 timmar.

Tillbaka
Topp