Borde det inte gå fortare?

Tänk vad det där luftmotståndet ändå ställer till det ?

Körde två 15 minutersintervaller, out and back.
NP 230 watt på utvägen, NP 228 på tillbakavägen så hyfsat jämn effekt.

Snittfart:
ut 37.8
tillbaka 34.2

Sida lätt medvind ut, sida motvind tillbaka.
Rätt stor skillnad i snittfart som nästan enkom beror på ändrade luftmotståndsförhållanden.

Tänk vad det där luftmotståndet ändå ställer till det ?

Körde två 15 minutersintervaller, out and back.
NP 230 watt på utvägen, NP 228 på tillbakavägen så hyfsat jämn effekt.

Snittfart:
ut 37.8
tillbaka 34.2

Sida lätt medvind ut, sida motvind tillbaka.
Rätt stor skillnad i snittfart som nästan enkom beror på ändrade luftmotståndsförhållanden.
Om man bara kör medvindscykling så blir statistiken bättre ? Eller så försöker man hitta rundor där man bara har öppna fält i medvindsriktningen och skogspartier med lä då man kör mot vinden.

Om man bara kör medvindscykling så blir statistiken bättre ? Eller så försöker man hitta rundor där man bara har öppna fält i medvindsriktningen och skogspartier med lä då man kör mot vinden.
Därför jag alltid kör med en sån här, kopplas lätt till Connect:
IMG_3685.jpeg

Senaste rundan igår var med mindre vind än sist och vindriktningen nästan tvärtom. Det gjorde att det kändes lite lättare.

Det är som det dåliga pappaskämtet att man kämpar i motvind och säger att hoppas det vänder tills dess att man ska tillbaka i motsatt riktning

Det är ju så man (jag iaf) gör. Den ständiga 5-7 msek skånska medelvinden - för inte att tala om byarna - blir rätt tröttsam annars.
Alternativet är såklart att köra ut i motvind och vända när krafterna tryter.
Men bor man utefter västkusten är det ett rätt sällsynt alternativ...

Alternativet är såklart att köra ut i motvind och vända när krafterna tryter.
Men bor man utefter västkusten är det ett rätt sällsynt alternativ...
Jag har läst att man förlorar mer i hastighet i motvind än vad man vinner i medvind. Jag funderar på om det inte är bättre att istället satsa på sidvind bort och sidvind hem istället, om man inte har andra options. Om man tycker det är viktigt med en hög snitthastighet vill säga.

Själv tycker jag egentligen det är intressantare vilken träningsbelastning/intensitet jag har så jag mäter hellre snittpuls än snitthastighet och då spelar det heller ingen roll om cykeln väger 10 eller 25 kg. Optimalt vore kanske att ha pedaler med effektmätare, men har inte riktigt tyckt att det är värt den investeringen än.

En hård o hög fart på passen är väl inte den optimala träningsformen. 20 sek till 20min intervaller + distanspass i låg belastning brukar rekommenderas. Finns hur mycket träningstips som helst på nätet o YT.

Jag har läst att man förlorar mer i hastighet i motvind än vad man vinner i medvind. Jag funderar på om det inte är bättre att istället satsa på sidvind bort och sidvind hem istället, om man inte har andra options. Om man tycker det är viktigt med en hög snitthastighet vill säga.

Själv tycker jag egentligen det är intressantare vilken träningsbelastning/intensitet jag har så jag mäter hellre snittpuls än snitthastighet och då spelar det heller ingen roll om cykeln väger 10 eller 25 kg. Optimalt vore kanske att ha pedaler med effektmätare, men har inte riktigt tyckt att det är värt den investeringen än.
Det händer att jag kör sidvindsköret.
Åas skiter jag i alla mått och träningsdumheter. Jag giller att cykla. Det räcker gott.

Förresten kom på en fråga blev lite sliten i benen det är ju inga konstigheter det var bitvis en rätt backig sträcka också (777m elevation gain och 71m Max elevation enl Strava). Fick däremot rejält ont i ena axeln/sidan nacken beror det på ovana och det går över med mer mängd eller beror det på min för stora cykel med för lång reach?

Försökte byta grepp och slappna av under turen men det är ju ändå lite anspänning särskilt när det går fort utför och köra i klunga när man är ovan.

Lite svammel och det är väl en summa av allt men hur är det om ni minns när ni var nybörjare eller haft en längre uppehåll och sen kört lite distans? Får ni ont i rygg axlar etc och det är rule #5 som gäller? ?

Jag gissar att drygt 120km med fikapaus som vi körde är lite medeldistans för ett träningspass?

Jag borde träna mer styrketräning, då det känns i axlar om jag är ute länge. Å andra sidan bröt jag armen tidigare och rörligheten är inte som tidigare.
Styrketräning för mage, rygg, armar, axlar...ja, från höft och upp är troligen superbra om man får ont under ett pass.
Om jag ska bli snabbare så skulle jag först se till att jag har mil i benen, sedan är det som vanligt att man för träna korta snabba pass, intervaller, backe...ujuj...sånt är jobbigt, men ger resultat.
Men...snabbhet handlar om fart över tid. Många pass, långa pass...mata bara på så kommer det...det tar tid...och man bör ha en plan, så man inte skjuter från höften...det kan resultera i en överbelastning.

Förresten kom på en fråga blev lite sliten i benen det är ju inga konstigheter det var bitvis en rätt backig sträcka också (777m elevation gain och 71m Max elevation enl Strava). Fick däremot rejält ont i ena axeln/sidan nacken beror det på ovana och det går över med mer mängd eller beror det på min för stora cykel med för lång reach?

Försökte byta grepp och slappna av under turen men det är ju ändå lite anspänning särskilt när det går fort utför och köra i klunga när man är ovan.

Lite svammel och det är väl en summa av allt men hur är det om ni minns när ni var nybörjare eller haft en längre uppehåll och sen kört lite distans? Får ni ont i rygg axlar etc och det är rule #5 som gäller? ?

Jag gissar att drygt 120km med fikapaus som vi körde är lite medeldistans för ett träningspass?
Absolut. Vanligt. Försök röra på dig/stretcha lite. Gärna i någon uppförsbacke där ni inte kör allt för hårt för att inte behöva ta onödig vind.

Jag borde träna mer styrketräning, då det känns i axlar om jag är ute länge. Å andra sidan bröt jag armen tidigare och rörligheten är inte som tidigare.
Styrketräning för mage, rygg, armar, axlar...ja, från höft och upp är troligen superbra om man får ont under ett pass.
Om jag ska bli snabbare så skulle jag först se till att jag har mil i benen, sedan är det som vanligt att man för träna korta snabba pass, intervaller, backe...ujuj...sånt är jobbigt, men ger resultat.
Men...snabbhet handlar om fart över tid. Många pass, långa pass...mata bara på så kommer det...det tar tid...och man bör ha en plan, så man inte skjuter från höften...det kan resultera i en överbelastning.
Jag kör styrketräning regelbundet hela kroppen men skulle såklart kunna vara mer seriös. Jag kom dock på att jag kört rätt mycket discgolf också även där nybörjare det var nog också en bov haha ?

Blir fler medellånga pass framöver blandat med kortare och som du säger intervall backe etc

Körde på skoj med sonens Skeppshult Natur Land 9-vxl en kortare gubbrunda tänkte köra exakt samma som sist jag skrev men sadelvinkeln satte stopp ? så det blev lite kortare. Rejäl motvind ut så början var betydligt jobbigare än sist men medvind och platt sen flöt på bra. 22.24km och snittfart 29,1km/h ungefär samma ansträngningsnivå. Vad säger det här förmodligen ingenting ? men kul att testa olika cyklar jo kanske att cykeln inte spelar någon roll för min låga nivå på cykling

Har två alternativ som kanske passar vad tror ni?

Alternativ
Bianchi Intenso 105

Har två alternativ som kanske passar vad tror ni?

Alternativ
Bianchi Intenso 105

Ta den med 105.

Dags att uppdatera lite.
Mycket vinter kvar här uppe i norr men har börjat jaga cykel igen.
Träningen är såklart i full gång har kört spinning, stride (crosstrainer) och styrketräning.

Jag har precis börjat ett lite mer seriöst upplägg för att öka FTPn få se vad det ger i snabbare rundor sen i sommar.

Har funderat lite till på cykel och just nu lutar det åt någon av dom här tre (alla via leasing jo jag vet nackdelar etc)

Jag är ca 172cm med innerbenlängd 81cm

Rätt olika cyklar mest sugen på Orbean eller Bianchin men Orbean kanske bllir för stor (ligger lite mellan 51 och 53 enligt deras måttabell)

Superior-cykeln har otroligt bra pris och blir väldigt flexibel om jag vill ut lite på grus också.

Vad tror ni bara gå på känslan och vilken som är snyggast? ;-)

Dags att uppdatera lite.
Mycket vinter kvar här uppe i norr men har börjat jaga cykel igen.
Träningen är såklart i full gång har kört spinning, stride (crosstrainer) och styrketräning.

Jag har precis börjat ett lite mer seriöst upplägg för att öka FTPn få se vad det ger i snabbare rundor sen i sommar.

Har funderat lite till på cykel och just nu lutar det åt någon av dom här tre (alla via leasing jo jag vet nackdelar etc)

Jag är ca 172cm med innerbenlängd 81cm

Rätt olika cyklar mest sugen på Orbean eller Bianchin men Orbean kanske bllir för stor (ligger lite mellan 51 och 53 enligt deras måttabell)

Superior-cykeln har otroligt bra pris och blir väldigt flexibel om jag vill ut lite på grus också.

Vad tror ni bara gå på känslan och vilken som är snyggast? ;-)
Gå på känslan och köp den du tycker är snyggast. Jag hyrde en sån Bianchi i Spanien för några veckor sen. Tyckte den var toppen.

Gå på känslan och köp den du tycker är snyggast. Jag hyrde en sån Bianchi i Spanien för några veckor sen. Tyckte den var toppen.
Najs ska till GC om en vecka och skulle kunna hyra cykel där men lite tveksam om jag vågar är ju nybörjare på landsväg. Följa med på en guidad tur skulle ju kunna vara nått hmmm får fundera

Najs ska till GC om en vecka och skulle kunna hyra cykel där men lite tveksam om jag vågar är ju nybörjare på landsväg. Följa med på en guidad tur skulle ju kunna vara nått hmmm får fundera
Hyr bara hyr, det är plättlätt att cykla där. Skriv var du bor så får du en enkel vägbeskrivning till en inte alltför tung 30km-ish rutt.
Eller denna
1000009621.webp

Här om du har Strava Check out this route on Strava: https://strava.app.link/DDaUETeT3Qb — Databerget
Kör motsols eller det lite tuffare medsols.

Senast ändrad:
Hyr bara hyr, det är plättlätt att cykla där. Skriv var du bor så får du en enkel vägbeskrivning till en inte alltför tung 30km-ish rutt.
Eller denna
Visa bilaga 752724
Här om du har Strava Check out this route on Strava: https://strava.app.link/DDaUETeT3Qb — Databerget
Kör motsols eller det lite tuffare medsols.
Tackar jo jag har Strava, ska bo i PDI

Nej, Soria första dagen är lite för mycket solo. Tryggheten av att vara nära civilisationen ska inte underskattas, inte heller trafikintensiteten på GC500 och att Soria i princip är dubbelt så långt beroende på var man bor. Lägg dessutom in faktorn "hyrcykel" och det blir ganska bra med en tur till dammen som en premiärcykling.

Senast ändrad:
Fördelar medsols:
1. Restaurangen La Cuevita kommer efter backen.
2. Avslutningen på någon % nerför efter förmodad förtäring är riktigt najs.
3. Att fotografera (stoppa) är mer naturligt uppför.
4. Utsikten ner till höger missar man ofta när man står på nerför, samma med fågelparken.
5. Serpentiner är roligare utför.

PS. Den som cyklat bägge håll lär hålla med om ovanstående😀

Tillbaka
Topp