[Artikel] Världens största sportkedja lägger ner i Sverige!

Skillnaden är ju webbupplevelse och att det är välkända varumärken till bra priser.

Jag har bara upplevelse av webben och Uppsala-butiken. Billigt och lite rörigt. Kändes som sagt lite lågpris. Absolut bra priser. Köpte en superenkel dropper med handtag under sadeln till min ht, och gymnastikkläder till barnen. Annars hittar man ju, i varje fall i Uppsala, fritidskläder till lika bra priser på Alewalds outlet.
Alewalds har alltid rea, men inget är väl riktigt billigt? Bra grejor, absolut. Men aldrig kunnat välja mellan 4 par skor, alla under 200kr/paret eller underställsdelar för 59kr

Hade tur och fick tag i ett hjul med navgenerator med skivbromsfäste. Fälgen kan jag ha fälgbroms på...undrar hur de tänkte när det mekade ihop allt...
Nåja...det var halva priset på hjulet...så jag är nöjd.

Om det gäller en bärbar dator, bör man vilja känna på den i verkligheten. Hur tangentbord ser ut, hur mycket datorn väger, hur bilden ser ut, om kroppen gnisslar/böjs när man anstränger den osv.
Ok. Jag kollar specifikationerna och priset. Och jag behöver ingen provhytt. Jämför det med de flesta som köper kläder i butik.

Synd! köpte min "packåsna" Riverside 520 (maxvikt 170kg) förra sommaren därifrån. Väldigt nöjd med den förutom sadeln som gav domningar efter endast 10 minuters cykling.

Och ni som grämer er över att ett kapitalistiskt företag endast bryr sig om vinster och vill tjäna pengar även i diktaturländer, här har ni en till sängvätare: Landet som står för majoriteten av världens cykelproduktion bedriver koncentrationsläger och systematisk förföljelse av oliktänkande och det är bara två av landets brott mot mänskliga rättigheter. Detta och mer därtill är inom värdegrunden för samtliga europeiska politiker och kräver ingen bojkott.

Ok. Jag kollar specifikationerna och priset. Och jag behöver ingen provhytt. Jämför det med de flesta som köper kläder i butik.
Det finns olika inlärningsstilar: visuell, auditiv, taktil och kinestetisk. Jag har en vän som måste vidröra ett föremål innan han kan svara om han gillar det föremålet eller inte. Det spelar ingen roll om vi pratar om t.ex. en högtalare; utan att vidröra den kan han inte bestämma sig.

Synd! köpte min "packåsna" Riverside 520 (maxvikt 170kg) förra sommaren därifrån. Väldigt nöjd med den förutom sadeln som gav domningar efter endast 10 minuters cykling.

Och ni som grämer er över att ett kapitalistiskt företag endast bryr sig om vinster och vill tjäna pengar även i diktaturländer, här har ni en till sängvätare: Landet som står för majoriteten av världens cykelproduktion bedriver koncentrationsläger och systematisk förföljelse av oliktänkande och det är bara två av landets brott mot mänskliga rättigheter. Detta och mer därtill är inom värdegrunden för samtliga europeiska politiker och kräver ingen bojkott.
Vill du ha tråden stängd så kan jag förklara för dig varför Ryssland bojkottas och vad begreppet whataboutism betyder.

Det finns olika inlärningsstilar: visuell, auditiv, taktil och kinestetisk. Jag har en vän som måste vidröra ett föremål innan han kan svara om han gillar det föremålet eller inte. Det spelar ingen roll om vi pratar om t.ex. en högtalare; utan att vidröra den kan han inte bestämma sig.
Men behöver han en provhytt?

Om du börjar rada upp alternativ till diktaturproducerat, så kan vi göra andra val. Sätt igång!

Decathlon utvecklar o tillverkar många av sina cyklar i Europa, så det är väl alltid ngn form av förmildrande omständighet tänker jag. Tror dom har ngn fabrik i Rumänien o på ngt annat ställe om jag minns rätt.

Decathlon utvecklar o tillverkar många av sina cyklar i Europa, så det är väl alltid ngn form av förmildrande omständighet tänker jag. Tror dom har ngn fabrik i Rumänien o på ngt annat ställe om jag minns rätt.
Decathlons cyklar utvecklas i Lille (Frankrike).
De har förutom fabriken i Rumänien, som är Europas största cykelfabrik, där även ramar tillverkas (således ej asiatisk import) även tillverkning i Portugal och Polen.
Decathlon är volymmässigt Europas största cykeltillverkare.

Senast ändrad:
Arla är en ekonomisk förening som består av bönder i en radda länder numera.

Ligger man centralt så kan och måste man det. "Outdoor" är en värre materialsport än cykling dessutom.
Naturkompaniet ägs av Fjällräven numera typ.
Naturkompaniet har eller har haft nån scoutkoppling också.
Sånt gör att man har kunder.

Folkrörelser och industrihistoria är två av mina andra intressen :)
Arla Foods är ett företag.
Arla ek fr finns inte längre.

Arla Foods är ett företag.
Arla ek fr finns inte längre.
Arla fods är också ett mejerikooperativ.
Screenshot_20240709_090840_Samsung Internet.jpg

Decathlons cyklar utvecklas i Lille (Frankrike).
De har förutom fabriken i Rumänien, som är Europas största cykelfabrik, där även ramar tillverkas (således ej asiatisk import) även tillverkning i Portugal och Polen.
Decathlon är volymmässigt Europas största cykeltillverkare.
Kuriosa: den franska staden Lille heter Rysel på västflamländska (som är ett av språken som talas i regionen), därav namnet Van Rysel ("från Rysel") på cyklar och cykelprodukter.

Vill du ha tråden stängd så kan jag förklara för dig varför Ryssland bojkottas och vad begreppet whataboutism betyder.
Förklara gärna det, förklara även begreppet hyckleri när du ändå håller på.

Om du börjar rada upp alternativ till diktaturproducerat, så kan vi göra andra val. Sätt igång!
Som Tobo skrev, Decathlons produktion sker i EU.
Vad jag lyckats få fram så har dessa märken exempel på företag med sina fabriker i Europa. Dock går det alltid att ifrågasätta "handmade in X" faktiskt är att hela produktionen är i X eller om endast ihopsättningen sker i X.
Canyon i Tyskland, Underleverantör i Taiwan
Cube i Tyskland, https://www.cube.eu/se-en/cube-world/about-us/location
KTM i Österriket,
Lapierre i Frankrike.
Koga i Nederländerna, https://www.koga.com/en/about-koga/why-koga
Drag i Bulgarien,
Ponero i Grekland, https://www.ponero-bikes.com/about
Skeppshult i Sverige
Monark i Sverige
Crescent i Sverige

Vad jag lyckats få fram så har dessa märken exempel på företag med sina fabriker i Europa. Dock går det alltid att ifrågasätta "handmade in X" faktiskt är att hela produktionen är i X eller om endast ihopsättningen sker i X.
KTM i Österriket,
Lapierre i Frankrike.
Drag i Bulgarien,
Skeppshult i Sverige
Monark i Sverige
Crescent i Sverige

Politik är ej tillåtet och alla dina (2) inlägg på forum är politiska.
Sök dig till flashback som är en plattform helt öppen för påverkandeoperationer.

KTM i Österriket,
Lapierre i Frankrike.
Drag i Bulgarien,
Skeppshult i Sverige
Monark i Sverige
Crescent i Sverige

Du bör se dig efter annan utloppskanal för vi skippar politiktugget på detta forum.

KTM i Österriket,
Lapierre i Frankrike.
Drag i Bulgarien,
Skeppshult i Sverige
Monark i Sverige
Crescent i Sverige

App, app. ingen politik här. Om man ändå vill prata politik gäller det att man håller sig i mitten av åsiktskorridoren.

App, app. ingen politik här. Om man ändå vill prata politik gäller det att man håller sig i mitten av åsiktskorridoren.
Där slår du huvudet på spiken. Politik är enligt reglerna förbjudet, men det är först när du skriver nåt som avviker fr pk som moderatorn vaknar. I övrigt verkar politik vara fullt tillåtet i praktiken.

Där slår du huvudet på spiken. Politik är enligt reglerna förbjudet, men det är först när du skriver nåt som avviker fr pk som moderatorn vaknar. I övrigt verkar politik vara fullt tillåtet i praktiken.
Endast rapporterade inlägg (de som förargar tillräckligt) kan man räkna ses av moderatorerna (de är inte allläsande i forumet).
Moderatorerna har nog turer att ta istället för att arbeta med forumet.
Det är fortsatt inte tillåtet att dra igång sidospår/politik tugg bara för att man är i mitten av åsiktskorridoren men med hjälp av de två föregående punkterna är det mindre av ett modererat beteende. Icke-modererat betyder ju inte tillåtet.

Tillbaka till ämnet och ignorera politik off topic?

Endast rapporterade inlägg (de som förargar tillräckligt) kan man räkna ses av moderatorerna (de är inte allläsande i forumet).
Moderatorerna har nog turer att ta istället för att arbeta med forumet.
Det är fortsatt inte tillåtet att dra igång sidospår/politik tugg bara för att man är i mitten av åsiktskorridoren men med hjälp av de två föregående punkterna är det mindre av ett modererat beteende. Icke-modererat betyder ju inte tillåtet.

Tillbaka till ämnet och ignorera politik off topic?
Klart jag vet hur det fungerar, jag bara konstaterar vad resultatet blir i praktiken.

KTM i Österriket,
Lapierre i Frankrike.
Drag i Bulgarien,
Skeppshult i Sverige
Monark i Sverige
Crescent i Sverige

Min Marin är i alla fall svetsad i Indonesien. Som rankas som mer demokratiskt än Bulgarien bla. Jag undviker gärna produkter från Kina. Det jag mest letar nu är fälgar, kassetter och nav. Så jag tar gärna emot tips?

Jag gick förbi butiken på lunchen eftersom den ligger mellan kontoret och maten, det såg ut att vara en riktigt medioker utförsäljning.

Jag gick förbi butiken på lunchen eftersom den ligger mellan kontoret och maten, det såg ut att vara en riktigt medioker utförsäljning.
Ja shit, medioker är att ge den för gott betyg ;-) Några fälgar i udda storlekar och några Ice Spiker Pro i 650B tror jag det var. Var också förbi en sväng på lunchen men det tog inte många sekunder av min tid...

Min Marin är i alla fall svetsad i Indonesien. Som rankas som mer demokratiskt än Bulgarien bla. Jag undviker gärna produkter från Kina. Det jag mest letar nu är fälgar, kassetter och nav. Så jag tar gärna emot tips?
Ja, helt rätt. Bara för att landet är europeiskt betyder det inte att det är demokratiskt!

Jag är okunnig på området, men gjorde ett försök att söka efter främst europeiska produktionslinor. Dock har jag ej kollat på prisbilden.

Nav
Rohloffs, visserligen med intern växling så mycket möjligt ej relevant.
Qvist

Fälgar
Bikebeat - kolfiber, tillverkar även andra komponenter.
Lilienthal - kolfiber
Duke - osäker om det är kolfiber eller även metall.

Kassetter
Garbaruk
Leonardi
INGRID

Hoppas något är av intresse!

För mig som har en Decathlon cykel så verkar det enda alternativet för att få tag på ett växelöra vara att köra mailboxde.com + beställa från tyskland. Örat kostar 10 EUR men vet inte vad mailboxde kostar. Säkert lika mycket till.

För mig som har en Decathlon cykel så verkar det enda alternativet för att få tag på ett växelöra vara att köra mailboxde.com + beställa från tyskland. Örat kostar 10 EUR men vet inte vad mailboxde kostar. Säkert lika mycket till.

Funkar det inte att beställa direkt på Decathlon.de tex? Har du testat?

Man tycker ju att om man är så stor borde det finnas marginal på att sätta några gubbar och tanter på en internationell web-export avdelning. Tydligen inte. Även Evans vägrar sälja internationellt.

Man tycker ju att om man är så stor borde det finnas marginal på att sätta några gubbar och tanter på en internationell web-export avdelning. Tydligen inte. Även Evans vägrar sälja internationellt.
Synnerligen trist att Decathlon inte skickar hit längre, då svenska beställningar ändå skickades från webblagret i Polen.

Gött.

Vi behöver inte aktörer som väljer att nyttja Putins krig för att öka sina marknadsandelar istället för att värna demokratiska och mänskliga rättigheter.

En hel del fina produkter dock.

Skall vi gissa att det är hårdare lönsamhetskrav med Realty Income som fastighetsägare?

Från UK är det kanske inte så konstigt, pappersarbetet för varor av lite högre värde mellan UK och EU är rätt omfattande och har även knäckt en del verksamheter som i stor utsträckning sålde på export.
Jag noterar att Hunt har öppnat filial i Dresden för EU-försäljning.

Från UK är det kanske inte så konstigt, pappersarbetet för varor av lite högre värde mellan UK och EU är rätt omfattande och har även knäckt en del verksamheter som i stor utsträckning sålde på export.
Jag noterar att Hunt har öppnat filial i Dresden för EU-försäljning.
Kanske det. Evans ville inte innan brexit heller och Wiggle skulle prompt stänga ner på Irland så jag vet inte hur mycket de anstränger sig. Vi kan nog gissa vad de respektive ledningarna röstade på i brexit.

Helt jävla omöjligt att sälja en ram svetsad på Taiwan i EU kan det ju inte vara ens för en britt? Klarar de inte så kanske de kan öppna konto på ali.

Kanske det. Evans ville inte innan brexit heller och Wiggle skulle prompt stänga ner på Irland så jag vet inte hur mycket de anstränger sig. Vi kan nog gissa vad de respektive ledningarna röstade på i brexit.

Helt jävla omöjligt att sälja en ram svetsad på Taiwan i EU kan det ju inte vara ens för en britt? Klarar de inte så kanske de kan öppna konto på ali.
Det är nog krass ekonomi som styr. Och att importera en ram direkt till EU istf omvägen runt UK är helt säkert billigare och mindre arbetskrävande.
Vi får väl se vad den nya regimen i UK lyckas med i sitt uppsåt att återigen närma sig EU.

Evans har ju utökat sitt ägande i XXL. Kanske en väg in i EU. De ska i varje fall försöka samordna inköp. Snart få vi väl se B-variant av Nukeproof på XXL.

Tillbaka
Topp