[Artikel] Världens största sportkedja lägger ner i Sverige!

Decathlon fortsätter, genom bolag i bland annat Dubai och Singapore att distribuera sina produkter till Ryssland. Den moraliska reflexen hos ledning och ägare är inte speciellt välutvecklad. Kan inte säga att jag är speciellt ledsen att de försvinner från Sverige.

Hur Intersport, Team Sportia och Stadium överlever på att sälja mjukisbyxor till folk vars definition av träning är att ta bilen till gymmet är lite oklart.
Du har uppenbarligen aldrig varit i ett "utsatt område". ?

Edit: On topic: Själv har jag aldrig handlat hos Decathlon eftersom det inte funnits nån butik i närheten. Men efter deras agerande i Ryssland så kan de dra åt helvete oavsett.

Senast ändrad:
Jag gillar att jag bara kan dumpa allt i lådan och sedan betala. Inget letande efter streckkod, blippande osv. Tänk om det kunde vara så lätt på ICA!

Fram tills att nåt inte registreras rätt och den där reaprylen går in på fullpris och halva din arbetsdag går åt att (du skulle ju "bara" lite snabbt på lunchen....)
1) försöka hitta den endast fransktalande tonåringen som jobbar där 2) du lyckats förklara vad som hänt 3) du möts av ett oförstående axelryckande och du i bästa fall kommer därifrån med hälften av grejerna i varukorgen.

Nänä såå himla kass var inte personalen. Inte i KK, inte i Fra. Dom var snälla, rätt hjälpsamma och genomsnittligt okunniga skulle jag säga. Fast jag kanske bara hade tur?

Deras trainer lockade ändå inte riktigt för svenska kronor. Billiga men lägre spec. Så liknande bang för buck men oklar kvalitet

E-bike marknaden, om den är mätbar, får sig nog en törn av zwift ride till hösten.

Är det denna vi tänker på?

Jag har alltid gillat att Decathlon inte följer någon mall. Det går alltid att hitta fynd, bra grejer, eller sånt som inte finns på andra ställen. Som andra nämnt har jag hittat enmanstält, pilbågeset, klättergrejer, kajakprylar, kläder mm. Ett exempel var när jag ville försöka stränga om en badmintonracket själv, då fanns strängar på hyllan på Decathlon. Dolda rysskopplingar gör mig dock väldigt upprörd.

Visste inte ens om att dom hade fysiska butiker i Sverige. Kan iofs bero på att det endast fanns i huvudstaden.

Tycker det ses som ett tecken på att man inte försökt slå sig in på våran marknad.

Om affärerna i Ryssland är den springande punkten finns det en del andra företag att navigera runt. Förutom Ecco-skor, Barilla pasta och Marabou https://www.totallystockholm.se/fle...riva-verksamhet-i-ryssland-sverige-bland-dem/
Inte bara Rysskopplingen, köpupplevelsen i webbshoppen är ju minst sagt värdelös och de gånger jag varit in i en butik så har de inte haft på lager det jag letat efter.

Sen, gällande Ryssland, så är det inte så svårt att vara lite uppdaterad och välja bort märken som ägs av bl.a. Mondelez. Går kanske inte att göra rätt alltid, men lite är bättre än inget tänker jag.

......
Att butik i MOS inte skulle bära sig kan man lista ut med baken. Gissar någon fransk expat tog det snillebeslutet trots att ett helt lokalt marknadsteam försökte förklara att märket inte riktigt har samma ställning som i Frankrike?
Tråkigt att en aktör med ett stort och delvis eget/unikt sortiment försvinner från den svenska marknaden. Jag har handlat där sedan dom öppnade och varit i alla butikerna man haft utom Uppsalas.

Men jag är mest förvånad över att Decathon och Picard höll ut så länge. (Picard var matbutiken som bara sålde frysta maträtter och hade stora expansionsplaner 2013 men gjorde KK i vintras) Till skillnad från Lidl har man varit totalt oförmögen att anpassa sig till den lokala marknaden.

Kommer ni ihåg Lidls kassor när dom första butikerna kom? Det fanns inget band bakom kassören utan man skulle stoppa ner varorna i egna kassar direkt när kassören slagit in varan. Antar att det är så det är i Tyskland. Det tog inte många månader innan alla kassor var "svenska".

Anpassa dig eller dö. Marknaden fungerar.

Kommer ni ihåg Lidls kassor när dom första butikerna kom? Det fanns inget band bakom kassören utan man skulle stoppa ner varorna i egna kassar direkt när kassören slagit in varan. Antar att det är så det är i Tyskland. Det tog inte många månader innan alla kassor var "svenska".

Som en del franska butiker. Bara en liten uppsamling av varor efter kassan, och en snabb kassörska. Man måste vara blixtsnabb med att få tag på sina varor innan nästa kund's prylar börjar komma..

Tråkigt att en aktör med ett stort och delvis eget/unikt sortiment försvinner från den svenska marknaden. Jag har handlat där sedan dom öppnade och varit i alla butikerna man haft utom Uppsalas.

Men jag är mest förvånad över att Decathon och Picard höll ut så länge. (Picard var matbutiken som bara sålde frysta maträtter och hade stora expansionsplaner 2013 men gjorde KK i vintras) Till skillnad från Lidl har man varit totalt oförmögen att anpassa sig till den lokala marknaden.

Anpassa dig eller dö. Marknaden fungerar.

Tror många europeiska företag har lite för bra självförtroende när de etablerar sig i Sverige. I många andra länder står nog tyska, franska och spanska varor högt i kurs. I Sverige tycker vi mat, kläder och bilar är bättre om de är inhemska. Är man beredd att anpassa sig och jobba med sitt varumärke kan det nog gå.

Tror många europeiska företag har lite för bra självförtroende när de etablerar sig i Sverige. I många andra länder står nog tyska, franska och spanska varor högt i kurs. I Sverige tycker vi mat, kläder och bilar är bättre om de är inhemska. Är man beredd att anpassa sig och jobba med sitt varumärke kan det nog gå.
Ja! Volvo! …Nä, skit också. Scania då! … sket sig där också. Orkla då!… fan också. Spriten då?!… Nåja. Men H&M iaf!….
1720259957331.jpeg

Ja! Volvo! …Nä, skit också. Scania då! … sket sig där också. Orkla då!… fan också. Spriten då?!… Nåja. Men H&M iaf!….
Visa bilaga 710124

Spelar ingen roll var det tillverkas eller vem som äger. Det är svenska varumärken. Det är det enda som spelar roll. Tror Dechatlon hade lyckat bättre om de bytt namn.

Om man t ex råkar köra Volvo så kan man knappast anklaga Decathlon för att handla med Ryssland utan att kasta sten i glashus med tanke på hur mkt Geely säljer där. Finns ju mängder med företag som handlar mot Ryssland som vi inte tänker på. Själv hade jag skämts som en hund om jag kört ngt från Geely.

Försvarar inte Decathlon på ngt sätt men jag har shoppat som sjutton där de senaste åren (innan Ryss-kriget). Allt från skidutrustning, surfbrädor, ryggsäckar, skor, cyklar e t c. Bara en så'n sak att köpa bra skidkläder till barn för inte så mkt pengar alls gör ju en glad med tanke på vad det hade kostat på andra ställen. Tycker oxå att det är väldigt bra o prisvärda grejer som väl kan mäta sig med betydligt dyrare märkesvaror.

Jag tror att många svenskar är extremt märkeskänsliga,

Är nog det här som varit det största problemet för Decathlon i Sverige. Svenskar är ju kända utomlands för att vara extremt trendkänsliga och dessutom lite ängsliga. För många av oss är det nog viktigare än vi vill erkänna vilket märke vi har på bilen, kläderna, cykeln mm. Vi försöker motivera dom dyra inköpen med att ”det är viktigt att ha bra grejer va!” men om sanningen ska fram är det viktigaste att ett dyrt och välkänt märke signalerar framgång och status.

Tycker dom hade jätte bra priser på sina produkter. Bland annat deras camping tält. Men webbshoppen var bland det sämsta jag varit med om. Så handlade inte där pga dålig webbshop. Xxl och andra webbshoppar har åtminstone fungerande sökfunktioner.

Edit: On topic: Själv har jag aldrig handlat hos Decathlon eftersom det inte funnits nån butik i närheten. Men efter deras agerande i Ryssland så kan de dra åt helvete oavsett.

Jag har haft två Decathlonbutiker i närheten (hemma/kontor) men har nästan aldrig hittat något värt att köpa där. Röriga butiker med okända märken och usel webb.

Jag har haft två Decathlonbutiker i närheten (hemma/kontor) men har nästan aldrig hittat något värt att köpa där. Röriga butiker med okända märken och usel webb.

Det måste vara det som är annorlunda i Sverige: svenskor behöver hitta på nätet först innan att åka till butiken (gör jag ofta också).

Det låter lite konstigt från en del besökare här. Jag har aldrig varit i ngn Decathlon-butik i Sverige men har handlat väldigt mkt i en butik i ett annat land (La Zenia Blvd, Spanien om nu ngn varit där). Tycker den butiken är väldigt prydlig och dom hade hjälpsam personal o s v. En av mina absoluta favoritbutiker oavsett kategori.

Har butikerna i Sverige varit misskötta möjligen?

Det låter lite konstigt från en del besökare här. Jag har aldrig varit i ngn Decathlon-butik i Sverige men har handlat väldigt mkt i en butik i ett annat land (La Zenia Blvd, Spanien om nu ngn varit där). Tycker den butiken är väldigt prydlig och dom hade hjälpsam personal o s v. En av mina absoluta favoritbutiker oavsett kategori.

Har butikerna i Sverige varit misskötta möjligen?
Jag har bara varit in i den som fanns i Uppsala, och skulle inte säga det var nåt fel på den, liknade ganska mycket de jag varit in i utomlands (Italien, Frankrike, Spanien). Däremot är de ju lite annorlunda mot andra svenska butiker, lite mer avskalad inredning, känns lite ”sterilt”, osv. Tror det kan vara där skon klämmer för en del.

Jag har bara varit in i den som fanns i Uppsala, och skulle inte säga det var nåt fel på den, liknade ganska mycket de jag varit in i utomlands (Italien, Frankrike, Spanien). Däremot är de ju lite annorlunda mot andra svenska butiker, lite mer avskalad inredning, känns lite ”sterilt”, osv. Tror det kan vara där skon klämmer för en del.
De sorterade saker på ett litet annat sätt än många andra butiker, efter "sport". Så man kunde hitta liknande saker på helt olika ställen i butiken, ibland kunde det kännas litet rörigt tycker jag. Webben var väl som jag har förstått det likadan. Visste man vad man ville ha var det ganska enkelt, men för spontanköp kan jag tycka att det blev rörigt. Och allt som oftast ont om personal, men när man väl fick tag på någon var de bra.

Jag har inte handlat där så mycket, men kommer att sakna möjligheten att poppa in och köpa funktionskläder / vandringsskor etc för barnen. Bra grejer som inte kostar skjortan.

Lite så är det på xxl men det oftast tyckte jag inte det var nåt problem. Shortsen man ville titta på kunde dock finnas på jakt

Ja men samtidigt har vi Netonnet som ju många verkar gilla. Men visst kan det kanske vara en lite "billig" shopping-upplevelse.

Ja men samtidigt har vi Netonnet som ju många verkar gilla. Men visst kan det kanske vara en lite "billig" shopping-upplevelse.

Skillnaden är ju webbupplevelse och att det är välkända varumärken till bra priser.

Jag har bara upplevelse av webben och Uppsala-butiken. Billigt och lite rörigt. Kändes som sagt lite lågpris. Absolut bra priser. Köpte en superenkel dropper med handtag under sadeln till min ht, och gymnastikkläder till barnen. Annars hittar man ju, i varje fall i Uppsala, fritidskläder till lika bra priser på Alewalds outlet.

Det hade ju varit kul om webshop fortfarande funkar i sverige. Någon som vet om vi kan shoppa från tex tyska sidan? .se verkar ju iaf ej funka.
Håller med om att vissa av deras egna grejjer varit grymt bra. Tex:
Kuikma padelrack - bra kvalitet och bra pris
Wedze skidgrejjer - Kläder är funkis, relativt snygga och bra pris. Stort skidfodral på hjul - grymmebra. Fick ner 6 par skidor (4par vuxen, 2 par barn) och stavar på en tågresa till alpen. ? Det blev sjukt tungt dock... ?
Deras egna alpinskidor ser på pappret riktigt bra ut också.

Med tanke på att alla produkter i den svenska webshopen skickades från lagret i Łódź i Polen, så är det trist att den inte finns kvar. Den borde vara kostnadseffektiv, jämfört med att driva 4-5 varuhus runt Stockholm.

Lite synd nu när Rockrider (Decathlons eget mtb-märke) precis kommit med ett antal riktigt intressanta enduro/trail hojar i mellanprissegmentet (27.000-50.000 kr). Genomgående bra komponenter och riktigt prisvärda även om dom numera knappast kan klassas som ett lågprismärke. Snarare i samma prisklass som tex Orbea, Canyon mfl. Som den här endurohojen för ca 27.000 SEK (£1.999). 160/150mm med 4-kolvs bromsar, NX mm. Sen har ju säkert en del synpunkter på designen men fransk design är ju alltid en vattendelare...

Eller den här i karbåån för ca 40.000 SEK

Bry er inte om att åka till MoS, det är bara en liten hörna av den gamla butiken som är öppen för kunder.
Resten är avspärrat. Utbudet är skralare än på en garageloppis, det är ett hån att kalla det utförsäljning.
Förstår inte hur dom ska ha öppet till den 21:a.

F.ö. lyckades inte Decathlon i Danmark heller.
En får ta båten till Kiel om man vill handla där, det är ändå mycket kortare än till Stockholm.
Den som är nödig kan ju försöka näthandla från Tyskland?
Och bor man nära Stockholm kan man ta båten till Tallinn och handla på Decathlon där.

Bry er inte om att åka till MoS, det är bara en liten hörna av den gamla butiken som är öppen för kunder.
Resten är avspärrat. Utbudet är skralare än på en garageloppis, det är ett hån att kalla det utförsäljning.
Förstår inte hur dom ska ha öppet till den 21:a.
Enligt dagens reklamutskick från Decathlon, så kommer butiken i MoS att stänga redan på torsdag (11/7), då utförsäljningen gått snabbare än förväntat.

Det var trist för mig när de lade ner här i Uppsala. De enda som alltid hade bromsbelägg, däck, kassetter och billiga sram-kedjor inne.

Det var smidigt också att köpa billiga vandringsskor som höll jäkligt bra.

Tillbaka
Topp