Hjälp, jag råkade köpa en MTB

marty85

Medlem
Hallå alla glada cyklister!

Förra veckan råkade 40-årskrisen slå till som en blixt från klarblå himmel. Ni vet när man bara ska iväg en sväng, glad i hågen, på ett ärende och kommer hem med hela kittet. Vi snackar ”SPD”, konstiga skor och kläder jag inte ens visste man behövde. Sånna byxor med kudde i rö.. baken. Behöver det nämnas att jag är helt grön på scenen? Man har ju trampat en del som barn genom skog och terräng tänkte jag.

Nu har jag suttit här och lusläst forumet sedan dess och ångesten har bara vuxit sig starkare och starkare. Hur fanken tar man sig an den här utmaningen på bästa sätt, hur kommer jag liksom ingång? Jag har en vision av att det ska främja motion och hälsa, det är iaf så jag har motiverat fadäsen.

Spänn pedalerna så att de löser ut lätt. Prova med pedal och sko fört, så att du förstår hur det funkar. Sedan hör det till att man inte lyckas klicka ur första gångerna när man är nybörjare :-)

Men, jag skulle börja med det...sedan sätta på mig kläderna...man vänjer sig md cykelbyxan...och testa lite på plan mark. Nästa gång kanske det blir gräsmattan...och varför inte en stig i skogen.

Börja lite försiktigt...man lär sig av misstagen :-)

En grej: När du växlar så ska du mer låta foten snurra med än att ha stor kraft på pedalen...det är ju ändå mekaniska saker vi pratar om, och är man lite varsam så funkar det mesta bättre.

Prova! Det är grymt kul att cykla i skogen! Jag kör mest på snälla skogsvägar sedan 1-2 år...

Vi är i exakt samma spd-skor. Släpp allt vad prestige och förväntningar heter och sikta på att ha kul. Annars vad är meningen med hobbyn? Lycka till och var till freds med vad 40 år innebär. Rutin och erfarenheter från tidigare samt lugnet att vardagliga saker inte är så blodigt allvarligt. Rid i frid!

Haha, tack för tipsen! Jag ska erkänna att jag faktiskt lånat cykel och varit med ett par regelrätta svängar med folk som är vana att coacha och utbilda, så jag har lite koll på det mest basala. Hållning, att inte växla mitt i backen osv. Planera och titta framåt. Det är väl det här med pedalerna, men jag har lite inställningen att man säkert hamnar där förr eller senare oavsett så varför inte ta tjuren vid hornen direkt.

Jag vet helt enkelt att det finns potential i aktiviteten, men hur hittar man bra ”trails” osv?

Haha, tack för tipsen! Jag ska erkänna att jag faktiskt lånat cykel och varit med ett par regelrätta svängar med folk som är vana att coacha och utbilda, så jag har lite koll på det mest basala. Hållning, att inte växla mitt i backen osv. Planera och titta framåt. Det är väl det här med pedalerna, men jag har lite inställningen att man säkert hamnar där förr eller senare oavsett så varför inte ta tjuren vid hornen direkt.

Jag vet helt enkelt att det finns potential i aktiviteten, men hur hittar man bra ”trails” osv?
Kul att du börjat med mtb, jag är i 40-års åldern o började själv cykla för två år sedan. När det gäller att hitta nya stigar att cykla på brukar jag använda lantmäteriets app ”min karta” för att leta upp skogsvägar osv, allt är verkligen inte kartlagt men det är en bra början. Kolla in Strava också, går att se kartor och andra cyklisters/trailrunners s.k. heatmaps i gratisversionen för att hitta nya stigar. Lycka till och cykla lugnt, själv har jag förresten aldrig använt pedaler med clips utan kör enbart med plattformspedaler. En smaksak kanske?

Kolla om det finns några lokala förmågor som cyklar!
Jag har själv cyklat mtb i dryga 18år men har nästan upptäckt cyklingen pånytt senaste 2-3 åren sen jag gick med i en Messenger-grupp med cyklande pappor ?
Riktigt roligt å man hittar massa nya stigar hela tiden!

Så fråga runt å kolla där du bor om du kan haka på några andra är mitt bästa tips!

Kul att du börjat med mtb, jag är i 40-års åldern o började själv cykla för två år sedan. När det gäller att hitta nya stigar att cykla på brukar jag använda lantmäteriets app ”min karta” för att leta upp skogsvägar osv, allt är verkligen inte kartlagt men det är en bra början. Kolla in Strava också, går att se kartor och andra cyklisters/trailrunners s.k. heatmaps i gratisversionen för att hitta nya stigar. Lycka till och cykla lugnt, själv har jag förresten aldrig använt pedaler med clips utan kör enbart med plattformspedaler. En smaksak kanske?
Clips hör till det förgångna, och numera sitter skorna fast i pedalen i sulan. Shimano har SPD, och det finns andra system/tillverkare.
Jag tycker om SPD (då jag har det) av den enkla anledningen att jag har bättre kontroll när det är stökigt. Istället för att sitta och studsa på sadeln, om foten glider av i en stökig nedförsbacke på skogsstigen, så sitter man fast och har kontroll. Nu cyklar inte jag mtb längre efter en sista over-the-bar för mycket.
På grus/landsväg är SPD givet.

Sitter man inte fast så tränas heller inte musklerna som används för rundtrampet. Jag tycker att det är jobbigt att bara trycka ned pedalen…visst får man starka lår..,men man missar något annat.

Tycker jag.

Hur gör du om foten glider av? #nyfiken
Jag gissar att han menar att man inte sitter om det är studsigt.

Hur som: SPD är en lösning, flats med spikar är en annan. Har halkat av flats+spikar en gång på hundratals mil; det var när jag hade löparskor med partier av hårdplast i sulan. Såna bör man undvika när man cyklar.

Jag tänker att det här med SPD vs “plattisar” måste ju bero helt på hur man gillar att cykla och ta sig, så där kan ni få argumentera på bäst ni vill =) jag tänker ge SPD en ärlig chans, funkar det inge bra för mig så byter jag kort och gott. Men ska man vara religös så ska man väl ha anpassade sulor för platta pedaler också?

Jag är kanske dåligt insatt, men klossar som löser ut i alla riktningar låter ju direkt livsfarligt? Speciellt om de är löst ställda?

Kolla om det finns några lokala förmågor som cyklar!
Jag har själv cyklat mtb i dryga 18år men har nästan upptäckt cyklingen pånytt senaste 2-3 åren sen jag gick med i en Messenger-grupp med cyklande pappor ?
Riktigt roligt å man hittar massa nya stigar hela tiden!

Så fråga runt å kolla där du bor om du kan haka på några andra är mitt bästa tips!
Jag kommer hanka mig fram runt i sthlm, mer specifikt i nacka-trakterna. Jag såg att det erbjuds lite nybörjarkursen osv runt Hellas, vi får se om jag vågar mig fram bland andra människor.

Spd funkar. Plattisar funkar. De funkar lite olika. Lite olika känsla. Jag kör med bägge, beroende på var och hur jag ska cykla. Mest mil med spd. Det är bara där det är riktigt stökigt jag vill ha plattisar. Men då är det ju nästan trial.

Clips hör till det förgångna, och numera sitter skorna fast i pedalen i sulan. Shimano har SPD, och det finns andra system/tillverkare.
Jag tycker om SPD (då jag har det) av den enkla anledningen att jag har bättre kontroll när det är stökigt. Istället för att sitta och studsa på sadeln, om foten glider av i en stökig nedförsbacke på skogsstigen, så sitter man fast och har kontroll. Nu cyklar inte jag mtb längre efter en sista over-the-bar för mycket.
På grus/landsväg är SPD givet.

Sitter man inte fast så tränas heller inte musklerna som används för rundtrampet. Jag tycker att det är jobbigt att bara trycka ned pedalen…visst får man starka lår..,men man missar något annat.

Tycker jag.
Fel av mig, jag menade clipless av typen SPD eller typ crankbrothers som kanske också är av typen SPD? Var inte min mening att förvirra men jag lyckades ändå ? Själv gillar jag möjligheten att kunna byta grepp med foten beroende på hur stigen går, när det är rejält brant utför vill jag tex ha pedalen i hålfoten och styr cykeln mycket mer med fötterna, svårt att förklara. Många har rekommenderat mig att köpa pedaler så jag sätter fast mig i cykeln men än så länge har det inte blivit av.

Fel av mig, jag menade clipless av typen SPD eller typ crankbrothers som kanske också är av typen SPD? Var inte min mening att förvirra men jag lyckades ändå ? Själv gillar jag möjligheten att kunna byta grepp med foten beroende på hur stigen går, när det är rejält brant utför vill jag tex ha pedalen i hålfoten och styr cykeln mycket mer med fötterna, svårt att förklara. Många har rekommenderat mig att köpa pedaler så jag sätter fast mig i cykeln men än så länge har det inte blivit av.
Jag fattar att du skrev fel?

Tillbaka
Topp