Munspelsljud från fram???

sofiahaaden

Medlem
Har ni varit med om detta? Min kompis köpte en cykel igår, en jättefin och den spelade inga munspelsljud då. Men efter första rundan började den låta - men bara när man står still. (Se film) nån som har en aning om vad det kan bero på? Ibland försvinner det helt för att sedan komma tillbaka. Verkar som att när man håller in frambromsen så slutar det, men då är ju däcket helt still också. Ni löste problemet åt mig när jag hhade klickljud på min cykel så jag testar igen!

Det är en Santa Cruz Hightower LT C 2018, i fint skick.

Ja ok. Läste det från inlägget "började den låta - men bara när man står still." och tyckte inte det såg ut som hon rörde den heller. Men tittade igen, det stämmer ja hon rör cykeln lite fram och tillbaka. Så det bör väl vara bromsklossen då

Ja ok. Läste det från inlägget "började den låta - men bara när man står still." och tyckte inte det såg ut som hon rörde den heller. Men tittade igen, det stämmer ja hon rör cykeln lite fram och tillbaka. Så det bör väl vara bromsklossen då
Ja, alltså när cykeln är blixtstilla låter den inget, inte heller när den rullar. Men när man står still och håller i den och även när man försöker hålla så still man bara kan så "spelar den munspel" ? så himla konstigt

Att beläggen ligger mot skivan betyder inte att det märkbart måste ta emot. Jag kan lova dig att det är det som är problemet.

Edit: Inte heller något du behöver bry dig om egentligen...

Att beläggen ligger mot skivan betyder inte att det märkbart måste ta emot. Jag kan lova dig att det är det som är problemet.

Edit: Inte heller något du behöver bry dig om egentligen...
Tack för svar! Ska lämnas in för att lufta bromsarna ändå så dem kanske kan kolla på det när dom ändå tar in den, annars får vi stå ut med att lyssna på munspelsljudet. Vi rullar oftast framåt ändå ?

Tack för svar! Ska lämnas in för att lufta bromsarna ändå så dem kanske kan kolla på det när dom ändå tar in den, annars får vi stå ut med att lyssna på munspelsljudet. Vi rullar oftast framåt ändå ?
Trivialt enkel liten grej att justera oket. Om det är oket som är lite snett så behöver du bara insexnycklar och gott humör, och några minuter tid. Park tool har denna instruktionsvideo:

Trivialt enkel liten grej att justera oket. Om det är oket som är lite snett så behöver du bara insexnycklar och gott humör, och några minuter tid. Park tool har denna instruktionsvideo:
Om du ska prova justera själv. Lossa inte på dom rödmarkerade skruvarna. -bara på dom som sitter där gröna ringarna är markerade.
IMG_2985.jpeg

En vän skulle justera själv och gjorde den missen. Då blir det ett större projekt :)

Inget som tar emot när vi snurrar däcket, men det kanske inte det inte gör? ?
ha en ljus bakgrund och titta genom oket när man snurrar så ser man ifall det tar i någonstans.

Men ifall cykeln ändå ska lämnas in för att lufta bromsarna så fixar dom det! Be din vän fråga på verkstan så kan dom garanterat demonstrera och ge några tips för framtiden

Om du ska prova justera själv. Lossa inte på dom rödmarkerade skruvarna. -bara på dom som sitter där gröna ringarna är markerade.
Visa bilaga 713733

En vän skulle justera själv och gjorde den missen. Då blir det ett större projekt :)

ha en ljus bakgrund och titta genom oket när man snurrar så ser man ifall det tar i någonstans.

Men ifall cykeln ändå ska lämnas in för att lufta bromsarna så fixar dom det! Be din vän fråga på verkstan så kan dom garanterat demonstrera och ge några tips för framtiden
Tack för bra svar! Vi kanske kan våga oss på att meka själva lite efter det där ?

Som flera skrivit, från bromsklossar förmodligen. Om det ligger mot pytteyttelite så det känns som att det rullar fritt så lär det bli något sånt ljud, framförallt om man rullar jättelångsamt.

Tillbaka
Topp