Mat/Dryck innan 70km MTB motionslopp

MTBRace

Medlem
Inför Engelbrektsturen 70km (söndag 28/7 11:15) ber jag om tips vad man skall äta, säg fom torsdag tom lördag och specifikt tävlingsdagen.

Någon speciell dryck/gel/bars ni rekommenderar på race dagen?

Det finns 4 energidepåer runt banan.

Jag kommer använda en backpack med 3L dryck.

Motion fålla 7 lågt tempo (finns 5-6-7) förutom alla mer tävlings betonade klasser. Så vi kommer köra långsamt till en början och öka allt eftersom, hoppas vi kan hålla cirka 20km/h i snitt.

Jag har sonen (22år) med mig, jag är 59år och har cyklat mer än han, men vi har egentligen väldigt lite cykelträning, mer styrka på gym än cardio. Så det är som ett roligt att testa lopp.

Mycket diskussioner om mat i familjen, yngsta sonen säger intag av mycket elektrolyter tävlingsdagen ät normalt övriga dagar.

Finns väl egentligen inga bevis för att elektrolyter (salt) gör någon skillnad. Men om loppet är över två timmar så skadar det nog inte heller.

Töntiga sportprodukter innehåller oftast fruktos som ganska många är känsliga mot. 70 km går på ett par Snickers och om man vill ha sportdryck är det väl va 6g kolhydralter/liter, så det är spädd juice eller liknande.

Inför Engelbrektsturen 70km (söndag 28/7 11:15) ber jag om tips vad man skall äta, säg fom torsdag tom lördag och specifikt tävlingsdagen.

Någon speciell dryck/gel/bars ni rekommenderar på race dagen?

Det finns 4 energidepåer runt banan.

Jag kommer använda en backpack med 3L dryck.
Mina tips är följande:
1. Kolla med arrangören vad som serveras på depåerna, och stanna till och ta dryck och energi om det verkar vara ett ok utbud/fabrikat på energin.
2. Ät normalt alla dagarna innan loppet, med lite mer kolhydrater de sista två dagarna. Tokät inte...det gillar nog inte magen.
3. Gasen i botten vid starten är ingen bra idé...satsa på att hitta ett flow som funkar, och drick regelbundet. Kanske var 20:minut...eller ett par ggr/timme. Det är ingen bra idé att börja experimentera på tävlingsdagen, så drick det du brukar göra på träning. Alt blanda ngn svag sportdryck som smakar bra...testa innan...du har flera dagar på dig att prova.
4. Ha kul...har du krafter kvar efter halva loppet kan du gasa på...

Så skulle jag göra...

Tips på sportdryck och energikakor? Utbudet är ju enormt så svårt att välja rätt.
Att hoppa på något udda nytt precis innan loppet är ingen lyckad grej att göra. Kör på beprövade grejer som du vet att magen klarar av.

Finns massor av studier men egentligen är socker bara socker. Antingen komplexa eller simpla kolhydrater. Vanligt strösocker (sackaros) och derivat har fördelen att vara 1:1 mellan glukos och fruktos.

Funkar Haribo-nappar och koncentrerad saft så fungerar det lika bra som "Ultra-vips-produkt-A" även om marknadsföringen säger något annat.

Sikta som sagt på 50-100 g kolhydrater per timme så kommer det gå fint.

Har haft känslig mage för gels tidigare, efter massa läsande så blev min slutsats att Umara och Maurteen verkar va hyfsat snäll för många. Har sen dess kört 100% umara, inte haft några problem alls. Kan ju dock bero på att magen nu vant sej. Har ni inte kört gels/hårt blandad sportdryck ska ni nog sikta på max 60g kolhydrater/h. Tror att 90-100 blir tufft om ni inte hinner testa det innan på ett långt hårt pass. Magen reagerar ganska olika på ett långt lungt pass och om man kört hårt.

Jag kör Tyngres kolhydrater. Klarar upp mot 200g i en flaska. Min mage gillar inte för mycket elektrolyter.

Som sagt, börja inte mixtra nu. Vinegum är fina grejor.
Kör också på denna sen förra året när jag läste dig tipsa om den, funkar toppen toppen, är billig, och smakar inte pyton :)

Senast ändrad:
Försöker man kolhydratladda med en massa sportdryck dagen innan kan det hända att man inte kan sova på natten sen för man behöver gå och kissa hela tiden. Det hände en kompis till mig...
Lagom är bäst. Man behöver inte äta och dricka tills man är som en ballong. Men man kan äta och dricka mer under de två sista dagarna innan en tävling. Det brukar fungera bra tycker jag.

Kanske redan tagits upp i tråden, men ett tips är att cykla en runda som är minst lika lång och krävande som den ni ska köra på söndag för att känna på vad kroppen tycker om det. Än finns tid :)

Själv bonkar jag nästan alltid på första rundan för säsongen som är längre än 50K, tränar inget under vintern förutom cykla till affären med intervaller på hemvägen för att hålla igång kroppen hyfsat. Mot slutet av sommaren kan jag cykla 100K i hyfsat tempo med ett leende på läpparna.

Min kropp råkar funka så att har jag väl bonkat en gång så är det avklarat för säsongen, kan bli trött på rundor efter det men inte bonka. Bonka är inte skoj, en inre röst som tjatar "är vi framme snart" var 100e meter.

Nu kanske frågan är hur ni skall optimera näringsintag och ni har cyklat några långa rundor och känt på det, i så fall är det ju lite överflödigt tips från mig, men det framgår inte riktigt hur väl förberedda ni är. Men "men vi har egentligen väldigt lite cykelträning, mer styrka på gym än cardio" känns som att ni inte är jättevana cyklister.

Jag tycker 50-100g kolhydrater låter på tok för mycket för en motionär som inte tränat magen.

Vid 150 km träningsrundor brukar jag försöka klämma ca 1.5 energibar per timme och då brukar det kännas rätt så ok efteråt. Dom jag äter innehåller 22g kolhydrater per bar. Vid vättern mäktade jag med 1 bar och en gel per timme, bortsett från sista timmarna när jag fick i mig klart mindre. Magen klarade sig hela loppet men några timmar efteråt protesterade den... Cyklade då på 10h.

Så mitt råd är att sikta på drygt en bar eller motsvarande per timme. Börja från början.

Apropå själva loppet i fråga- SMHI säger att det regnade 41 mm i Norberg igår. Det är f-n mycket det. Kanske ska ta bort mitt finger från Anmäl-knappen, en lerfest vet jag inte om jag är så sugen på.

Screenshot_20240725-101101924 (1).jpg

Hej,

Du behöver inte ladda med speciell kost eller extra kolhydrater. Du kommer inte träna hårt dagarna innan? Ät normalt och vill du vara extra snäll mot magen dagen innan så undvik ”jobbig mat” typ kött och mjölkprodukter. Så kommer din kista va som bomull när du ska cykla och tåla den misshandel du eventuellt utsätter den för i form av sportdryck, koffein eller gels.

På tävlingsdagen så kör du med vad du är van vid, har du tränat med energi innan så kan du trycka i dig upp mot 100-110g kolhydrater per timme. Mer än så kan ingen mage i världen ta upp. (Eller vissa kan.. genetiskt och/eller tränat magen på det etc…)
Är du inte van vid energi så sikta på 1g/kg kroppsvikt i timmen som max. Och kör med nån sportdryck som har bra ratio fruktos/ glukos (Umara, vitargo, enervit etc)

en annan sak: allt du käkar typ 12-14h innan är bara dövikt. Hinner inte tas upp av kroppen och kan eventuellt hjälpa till att paja magen när du kör på med energi. Ta nått lätt på morgonen för att slippa känna hunger, en macka eller lite havregrynsgröt. Sen drick sportdryck innan / fram till start om du vill ha energi.

Vanligt senario: 1h innan start trycker man i sig pastasallad, med grönsaker (helt waste och bara jobbigt för kistan), sen kör man race och magen rasar. Analys sen: ”min mage tåg inte gels!” Njaaa… det kanske va nått annat..

Där va lite tips, hoppas det är till nytta och lycka till på loppet!

Edit: stavfel.. skrev på mobilen

Hej,

Du behöver inte ladda med speciell kost eller extra kolhydrater. Du kommer inte träna hårt dagarna innan? Ät normalt och vill du vara extra snäll mot magen dagen innan så undvik ”jobbig mat” typ kött och mjölkprodukter. Så kommer din kista va som bomull när du ska cykla och tåla den misshandel du eventuellt utsätter den för i form av sportdryck, koffein eller gels.

På tävlingsdagen så kör du med vad du är van vid, har du tränat med energi innan så kan du trycka i dig upp mot 100-110g kolhydrater per timme. Mer än så kan ingen mage i världen ta upp. (Eller vissa kan.. genetiskt och/eller tränat magen på det etc…)
Är du inte van vid energi så sikta på 1g/kg kroppsvikt i timmen som max. Och kör med nån sportdryck som har bra ratio fruktos/ glukos (Umara, vitargo, enervit etc)

en annan sak: allt du käkar typ 12-14h innan är bara dövikt. Hinner inte tas upp av kroppen och kan eventuellt hjälpa till att paja magen när du kör på med energi. Ta nått lätt på morgonen för att slippa känna hunger, en macka eller lite havregrynsgröt. Sen drick sportdryck innan / fram till start om du vill ha energi.

Vanligt senario: 1h innan start trycker man i sig pastasallad, med grönsaker (helt waste och bara jobbigt för kistan), sen kör man race och magen rasar. Analys sen: ”min mage tåg inte gels!” Njaaa… det kanske va nått annat..

Där va lite tips, hoppas det är till nytta och lycka till på loppet!

Edit: stavfel.. skrev på mobilen
Stort tack, extremt tacksam för alla tips!

Helgen närmar sig...
Några desperata åtgärder på gång? Radikalt lägga om kosten? Panikresa till alperna för ett dygns höghöjdsträning?

:) I all välmening, kan själv få lite funderingar om det är något som närmar sig, speciellt något jag inte gjort tidigare.

Jag är nog mest bekymrad över att ni ska ha ork kvar på slutet, oavsett vad ni trycker i er under loppet. Om ni inte är vana vid längre turer så kanske ni tar i för mycket i början av loppet, typ "oj vad det känns bra" och så bränner ni på. Har hänt mig någon gång.

Och framförallt, se till att dricka regelbundet. Jag för min del dricker för lite om jag tar det lugnt, känner mig inte så törstig då. Och sedan går det ju inte att "dricka ifatt". Hände mig senast i söndags, en fikarunda i värmen. När jag drabbas av vätskebrist så börjar svetten rinna även när jag typ sitter och fikar, så det blir lite av en ond cirkel.

Hinner inte tänka på racet i sig, det är så mycket annat att tänka på..hämta takräcke och 2x Proride.

Ska försöka hitta ett par skor till sonen, vi kommer ej använda spd trots att vi har Shimano PD-EH500, så bli eventuellt vanliga "löparskor" eller mtb-skor.

Dricka, hur mycket per 30/60min? 0.5L per timme?

Det är väldigt individuellt.

Är det riktigt varmt, 25+, så måste jag dricka c.a 1L i timman. Nu svettas jag mycket, även i zon2, så jag får problem vid långa turer eftersom kroppen bara kan tillgodogöra sig en viss mängd i timman.

I söndags när det var varmt cyklade jag mestadels lugnt i zon2 (LVG), lite mer än 2h till jag stannade och fikade. Hade "bara" druckit 1,5L, varav 1L med Resorb. Svetten rann när jag satt och fikade, det gör den på mig när jag har vätskebrist, så jag försökte dricka mycket och slickade i mig salt. Drack väl 1-1,5L vatten + några koppar kaffe där. Satt i en timma typ, gick på toa innan jag cyklade vidare, kom bara några skvättar.

Så, för min del är det upp emot 1L/timma som gäller. Jag är ändå hyfsat tränad kan hålla på länge i zon2. Men som sagt, det är väldigt individuellt.
Det viktiga är att dricka några klunkar regelbundet, även om man inte känner sig törstig. Det eftersom kroppen tar sin lilla tid att tillgodogöra sig vätska.

Senast ändrad:
Hinner inte tänka på racet i sig, det är så mycket annat att tänka på..hämta takräcke och 2x Proride.

Ska försöka hitta ett par skor till sonen, vi kommer ej använda spd trots att vi har Shimano PD-EH500, så bli eventuellt vanliga "löparskor" eller mtb-skor.

Dricka, hur mycket per 30/60min? 0.5L per timme?
Drick efter törst, inget annat.

Det viktiga är att dricka några klunkar regelbundet, även om man inte känner sig törstig. Det eftersom kroppen tar sin lilla tid att tillgodogöra sig vätska.
Nej, man ska INTE dricka om man inte är törstig. Hyponatremi är farligt och ganska vanligt förekommande hos motionärer.

Disturbingly, "thirteen percent had hyponatremia (a serum sodium concentration of 135 mmol per liter or less);

Nej, man ska INTE dricka om man inte är törstig. Hyponatremi är farligt och ganska vanligt förekommande hos motionärer.

Disturbingly, "thirteen percent had hyponatremia (a serum sodium concentration of 135 mmol per liter or less);
Jepp, se även Tim Noakes bok Waterlogged.

Svårt att få till något perfekt men kan man ta lite av varje?
30min innan start 1st Elektrolyt Gel
Ryggsäck med ca 2.5L "svag" blandsaft
Flaska 0.5L kranvatten
Flaska 0.5L kranvatten +Resorb
Dricker när man är törstig och eventuellt fyller på eller ändrar dryck vid någon av de 4 energidepåerna.

Tillbaka
Topp