Mat/Dryck innan 70km MTB motionslopp

Jag brukar köra med en påse Tutti Frutti under färd.

Dricka, hur mycket per 30/60min? 0.5L per timme?
I förra veckan körde jag 90 km grus- och landsväg och drack kanske en halvliter vatten lite drygt och en cappuccino vid ett fikastop i Fengersfors. Det var inte så varmt; ca 16-17 grader och inte så soligt. Som andra sagt: drick inte om inte kroppen ber om det.

Som ett till exempel: jag sprang Göteborgsvarvet i år. Det var rätt varmt, minst sagt, men jag fick dra ner på vattendrickandet. En mugg vid varje station var alldeles för mycket. Tror inte jag drack vatten alls andra halvan av loppet, trots den 27-gradiga hettan. Fyllde bara på med elektrolyter.

Svårt att få till något perfekt men kan man ta lite av varje?
30min innan start 1st Elektrolyt Gel
Ryggsäck med ca 2.5L "svag" blandsaft
Flaska 0.5L kranvatten
Flaska 0.5L kranvatten +Resorb
Dricker när man är törstig och eventuellt fyller på eller ändrar dryck vid någon av de 4 energidepåerna.
Tror det är bättre att du har rent vatten i ryggan och stark (60-70 gram kolhydrater) sportdryck i flaskorna + eventuella gel och godis.
Så hanterar du törsten med ryggan och får i dig energi från flaskorna + annat med jämna mellanrum.
Känner du på slutet att du är törstig och ryggan är tom så fyll på flaskorna med svag sportdryck/vatten.

Jag brukar köra med en påse Tutti Frutti under färd.

I förra veckan körde jag 90 km grus- och landsväg och drack kanske en halvliter vatten lite drygt och en cappuccino vid ett fikastop i Fengersfors. Det var inte så varmt; ca 16-17 grader och inte så soligt. Som andra sagt: drick inte om inte kroppen ber om det.

Som ett till exempel: jag sprang Göteborgsvarvet i år. Det var rätt varmt, minst sagt, men jag fick dra ner på vattendrickandet. En mugg vid varje station var alldeles för mycket. Tror inte jag drack vatten alls andra halvan av loppet, trots den 27-gradiga hettan. Fyllde bara på med elektrolyter.
Låter som väldigt lite vätska.

Nej, man ska INTE dricka om man inte är törstig. Hyponatremi är farligt och ganska vanligt förekommande hos motionärer.

Disturbingly, "thirteen percent had hyponatremia (a serum sodium concentration of 135 mmol per liter or less);

Som jag skrev så är det väldigt individuellt hur mycket vätska man behöver dricka, det framgår ju även tydligt av inläggen efter ditt.
Jag skummade artikeln du länkat
[T]he strongest single predictor of hyponatremia was considerable weight gain during the race, which correlated with excessive fluid intake." In addition, hyponatremia was more common runners who had slower times and "body-mass index extremes." (The kind of fluid intake--water, sports drinks, etc.--did not correlate with hyponatremia.) The authors concluded, "hyponatremia occurs in a substantial fraction of nonelite marathon runners and can be severe."
Jag dricker alltså 1L/h ungefär och går ner i vikt, inte "considerable weight gain" , det jag dricker är vatten med salt i och vatten med Resorb 50/50 typ från 2 flaskor. Samt har inte "body-mass index extremes".
Så kan inte se att artikeln har så mycket med mig att göra, inte heller de flesta här på Happy, tror jag.

Om jag skulle låta törsten styra skulle jag dricka upp mot 1,5L/h när jag tränar hårt, så då måste jag hålla igen lite och inte dricka så fort jag känner mig törstig. Tror inte jag gör av med 1,5L/h, och även om jag skulle det så kan kroppen ändå inte tillgodogöra sig så mycket.

När jag tar långa turer i zon2 är det det motsatta, om törsten skulle styra skulle jag få i mig för lite vätska. Där måste jag påminna mig själv att dricka lite med jämna mellanrum.

Så för min del funkar det inte att låta törsten styra. Får man vätskebrist är det svårt att återställa det under turen.

Men återigen, det är väldigt individuellt. Jag svettas ganska mycket, t.ex. @Simon Lundberg verkar ju svettas väldigt lite.
Jag tipsade TS i ett tidigare inlägg om att känna på samma sträcka/tid för att känna hur kroppen reagerar. Men TS bör ju ha en känsla av hur mycket han svettas från gymmet, och kanske några cykelturer?

Varvet tänkte jag på. Eller blandade du elektrolytpulver i vatten? Kanske missförstår dig.
Ahh. De delar ut muggar med vatten och muggar med nån sportdryck av något slag. Så jag fick fortfarande i mig vatten också. Men jag drack mycket mindre än jag trodde jag skulle göra, trots hettan. I början drack jag för att jag trodde jag skulle behöva det, men började bli illamående av det istället. Började dricka när kroppen bad om det istället. Värt att nämna att jag tog det rätt lugnt på Varvet också.

Under en normal zon 2-cykeltur svettas jag bara marginellt mer än normalt. Ett intensivt pass i skogen med mycket uppför och nedför så blir jag rätt blöt.

Hur mycket vatten man gör av med varierar rätt mycket, både från person till person och aktivitet till aktivitet.

Kom igen nu… Blanda på du och ställ i kylskåp. Vad är det värsta som kan hända tänker du? Ni ska ut på en två-tre-timmars cykeltur med funktionärer och sjukvårdspersonal närvarande.

Annars kan du göra det enkelt för dig och bara blanda sportdrycken starkare och fokusera på att cykla så snabbt du kan. Ca 50-100g kolhydrater i timmen som skrevs tidigare i tråden är väl någon sorts grov riktlinje. Man slipper också släpa runt på ca 1 kg bars/gels/bananer/bullar.

Klart, move on in your life.

Däremot bör man testa det innan så att man vet att magen tål det. ? Att vissa enskilda tycker sportdryck blir för sött och äckligt är ett annat problem men kanske inte så jättevanligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp