App i telefonen som cykeldator

Cogo

Medlem
Hej hej.

Undrar om det finns någon/några bra appar som kan fungera som en cykeldator på styret. Vill att den i bakgrunden registrerar rutten m.m. men under cyklingen så vill jag att skärmen alltid är på och visar tid, sträcka, fart och genomsnittsfart.....typ. vad finns som klarar detta? Bäst är om den är gratis med.

Det finns hur många appar som helst i varierande kvalitet. Strava om du bara vill spela in, RidewithGPS för att följa rutter längst väg/grus, Trailforks för MTB-rutter är en bra start.

Jag har testat många appar för jag gillar inte onödiga prylar/utgifter. Det slutade med att jag köpte en cykeldator.

Edit: skall man ha telefonen på styret vill jag dock slå ett slag för att montera självhäftande garmin-hane på passande mobilskal, för att sedan fästa i garmin-fäste på styre eller styrstam.

Senast ändrad:
Jag kör med Strava för tracking/registrering och lägger till Komoot om jag vill ha navigering.
Har fäste från SP-Connect som är riktigt bra.

Nackdelen med lösningen är som nämnts batteritid. Särskillt med navigering då skärmen är på hela tiden.
Om jag inte behöver navigering låter jag skärmen vara avstängd och låser bara upp om jag blir nyfiken på att kolla siffrorna.

(Återuppväcker den här tråden, eftersom det är den mest passande jag hittade.)

Jag laddade ner Komoot (iPhone). Den är bra på vissa sätt, gratis och ger tips på rundor i närområdet. Vi hittade t.ex. ett litet guldkorn precis nära hemma som vi helt hade missat innan!

Har mest använt den passivt i fickan för att tracka var jag cyklat. Efteråt får man se en karta på rutten och översiktsstatistik, sträcka, total tid etc. Helt okej, men jag skulle önska en rad förbättringar. (Jag tror inte de finns i någon betalversion.)

* den verkar inte fatta att man pausat för typ foto/fika, så det drar ner genomsnittshastigheten. (hade en android app way back som fattade det, tror det kan ha varit runtastic).

* man kan inte se vilka hastigheter man höll på vilka sträckor, säkert ett måste om man vill hålla koll på hur bra man tar den där sega uppförsbacken etc. inte heller maxhastighet.

* vore toppen om den automatiskt hade detekterat att man cyklar. egentligen tycker jag mobilen kunde ha gjort det redan utan extraappar. den loggar ju automatiskt antal steg man gått, i vilken takt och när på dagen etc. varför inte cykel, liksom.. kanske jag är naiv.

Idag laddade jag ner Strava. Återkommer här om den trackar mycket mer än Komoot även i gratisversion. (De verkar dock ta betalt för basicprylar som att få förslag på rundor.)

Finns några fler appar: TrainingPeaks, CycleMeter. Ev för avancerade för mina behov.

Jag tycker Strava ger det mesta man behöver. Så länge man kommer ihåg att starta den. Och, om man väljer att pausa manuellt, att återuppta. Dock pausar Strava automatiskt när man står still.
Nu har jag betalversionen sen en tid tillbaka så jag minns inte exakt vad man fick gratis och inte men egentligen var gratisversionen bra nog.

Använder för övrigt Komoot för rutter, främst sådana som jag gjort själv, och navigering därefter.

Jag vet att jag testade Cyclemeter nån gång också. Minns inte varför jag gjorde det och inte heller riktigt varför jag övergav den. Den gjorde helt väl inget avtryck helt enkelt.

Edit: Upptäckte just att jag lite upprepade mitt tidigare inlägg men ge Strava en chans. Den verkar vara störst och det finns nog en anledning

* man kan inte se vilka hastigheter man höll på vilka sträckor, säkert ett måste om man vill hålla koll på hur bra man tar den där sega uppförsbacken etc. inte heller maxhastighet.
Det löser Strava segment. Sen att man då också jämförs med andra kan man ju se som en tävling eller inte, beroende på humör.

varför inte cykel, liksom.. kanske jag är naiv.
Steg mäts väl med accelerometern som känner igen rytmen. Tror det är svårt att med säkerhet tolka rörelse som cykling.

Andra device försöker detektera typ av aktivty inkl cykling men normalt aktiveras inte GPS tracking under den typen av daglig tracking utan bara när man manuellt startar en activty med GPS.

Det har med batteritid och säkert privacy +annat.

Möjligen är klockan i bättre position för att känna av cykling än mobilen.

Kan också intyga att om jag hr telefonen i byxfickan när jag cyklar så registrerar den steg.
Den lär tro att jag är en jävel på att springa så den lär inte kunna fatta att det är cykling.

Jag ser nu att många av rundorna i mitt närområde i Komoot är raka streck fram och tillbaka, det är ju inte så roliga rundor.. kanske folk som reggat sin sträcka från jobbet och hem. Så nu får jag väl definiera egna rundor.

Jag såg några tips på mobilhållare ovan, men det var ganska oklart på e-butikerna om man kunde använda dem utan att byta skal på mobilen. Någon som testat Biltemas? https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/mobilhallare/mobilhallare-cykel-2000042780
Mobilen är ju numera en j-a dyrgrip på 15tkr så man vill ju inte riskera att den åker i backen... men jag kör ju inte i bergen så det kanske duger bra.

Jag ser nu att många av rundorna i mitt närområde i Komoot är raka streck fram och tillbaka, det är ju inte så roliga rundor.. kanske folk som reggat sin sträcka från jobbet och hem. Så nu får jag väl definiera egna rundor.

Jag såg några tips på mobilhållare ovan, men det var ganska oklart på e-butikerna om man kunde använda dem utan att byta skal på mobilen. Någon som testat Biltemas? https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/mobilhallare/mobilhallare-cykel-2000042780
Mobilen är ju numera en j-a dyrgrip på 15tkr så man vill ju inte riskera att den åker i backen... men jag kör ju inte i bergen så det kanske duger bra.
Jag använder biltemas inne med zwift. Tvek på att köra runt och skaka med en iPhone. Jag har en "väska" man fäster på styret

1721734759213.png

Jag kör med ett specifikt mobilskal till mitt SP-Connect men jag köpte även deras universella mobilklämma.
Jag har inte använt den ännu men den gav ett bra intryck.

Jag provade med en liknande toptubeväska med med "telefonfönster", fungerade inte för mig då väskan tog i benen när jag cyklade, den var för bred helt enkelt.

Tackar. Min gamla mobil är 6,3 tum och den nya dyra 5,77 tum.

Biltema har faktiskt tre varianter, ett fodral, väskan och hållaren. Både fodralet och väskan klarar max 6 tum. Hållaren tar det mesta i storlek men den håller mobilen enbart från sidan så jag ser redan framför mig hur mobilen glider ner när det skakar...och flärparna sitter ev vid mobilens knappar.

Jag har gått genom diverse olika fästen för mobilen och har kommit underfund med att enkelt är bäst. Jag fäster denna på styrstamen, storleken passar min mobil perfekt (Pixel 6a) och den är vattentät. Jag behövde bara sätta dit en liten bit tejp så att jag hittar knappen snabbt.

9FxhOIu.jpeg

Vad gäller appar så loggar jag Strava och navigerar med OsmAnd. Är den en runda jag knåpat ihop själv och vill ha navigering så knåpar jag ihop rundan i Ride with GPS. Än så länge betalar jag inte för någon av apparna.

OsmAnd gillar jag då den kan ge mig navigering med röst så skärmen inte behöver vara på. Själva appen är gratis och man kan ladda ned några regioner innan det kostar, vilket jag inte har behövt ännu. Blir det så att jag känner att det är dags för flera regioner så får jag testa Komoot gratis i en månad så att jag kan utvärdera om Komoot är bättre.

Det jag stör mig på vad gäller OsmAnd och GPX filer från Ride with GPS är ett evigt tjat från röst navigeringen. Om man cyklar på en krokig landsväg så får man höra "in 150 meters turn slightly right" sen "turn slighty right" vid tillfällen då det inte finns någon annanstans att ta vägen. Hade jag inte svängt höger då hade jag hamnat i diket. Jag behöver inte en app som talar om för mig att jag ska hålla mig på vägen. Jag vet inte om det är GPX filens fel eller om det är OsmAnd som är problemet. Jag får testa samma GPX fil i Komoot och se vad den gör.

Vad gäller batteritid så kan jag sätta min mobil i flygplansläge och GPSen fortsätter att fungera. Det tillsammans med avstängd skärm och röst navigering ger mig väldigt mycket batteritid. Strava fortsätter logga i offline läge. Ibland vill frugan hålla koll på mig så jag delar postion, då går det så klart inte med flygplansläge.

Är den väskan till för armen egentligen? Jag vet inte exakt vad det är jag ser. Triban verkar ha sålts av Decathlon som alldeles nyligen lades ner i Sverige.

Tjatet från appar känner jag igen delvis från Waze navigering i bil, inte fullt så illa men t.ex. i rondeller krånglar den ofta till det typ "ta tredje avfarten i rondellen" så man blir osäker och börjar snegla på skärmen, när ett enklare "fortsätt rakt fram" (genom rondellen) hade förklarat 100%. :)

Blir inte navigeringen bättre och mera detaljerad om man har data igång? Jag tycker mig ha märkt det när jag varit utomlands och inte kunde ha surf igång pga dyr roaming. (t.ex. i England.)

Är den väskan till för armen egentligen? Jag vet inte exakt vad det är jag ser. Triban verkar ha sålts av Decathlon som alldeles nyligen lades ner i Sverige.

Det är möjligt att det är en för armen. Jag minns inte direkt om det var cykelavdelningen eller inte, jag vet bara att när jag såg den tänkte jag på min krångliga mobilhållare som var den andra jag haft på kort tid och tyckte att den skulle vara betydligt bättre, vilket den är. Decathlon stämmer.

Blir inte navigeringen bättre och mera detaljerad om man har data igång? Jag tycker mig ha märkt det när jag varit utomlands och inte kunde ha surf igång pga dyr roaming. (t.ex. i England.)

Vad gäller OsmAnd märker jag ingen skillnad. Eftersom man måste ladda ned regioner så tror jag att den mer eller mindre alltid navigerar som i offline läge, men jag kan så klart ha fel.

Jag har bara varit inne på Decathlon en enda gång i mitt liv, den allra sista dagen de hade öppet i Mall of Scandinavia. Sent ute. :) (Tyvärr inga fynd).

Parentes här - tydligen fick en kompis som kör MC byta sin iPhone:s kamera flera gånger efter att ha kört med den monterad på styret för navigering. Känsliga delar inuti, den slutade t.ex. helt fokusera. Självklart vibrerar en MC mera, men just den här killen kör bara lugna söndagsrundor. Så.. värt att ha i åtanke. Kan bli dyrt.

Trevlig fortsatt helg!

Tillbaka
Topp