Meningsfullt att anmäla stulen cykel?

Björne2

Medlem
Fick min landsvägscykel stulen i torsdags. Är det meningsfullt att anmäla? Köptes 2019 för 7000 kr så självrisken överstiger säkert försäkringsbeloppet?

Fick min landsvägscykel stulen i torsdags. Är det meningsfullt att anmäla? Köptes 2019 för 7000 kr så självrisken överstiger säkert försäkringsbeloppet?
Om du inte anmäler så finns varken statistik eller ett ramnummer. Då är det garanterat att du aldrig får se cykeln igen. Om du anmäler, något som inte kostar mer än ett par minuter, så har du möjlighet att få tillbaka cykeln och kan kolla med försäkringsbolaget om det finns något att hämta där.

Har man dessutom tur så fastnar tjuven(eller någon kopplad till stölden) ifall cykeln ska utomlands eller säljas till någon som är noggrann och kollar upp cykeln. Jag hade en kompis som blev av med cykeln för 10 år sedan. Tullen stannade en bil vid en färja full med cyklar. Tullen tyckte det verkade misstänkt men måste ofta släppa på dem på färjan trots att det mesta skriker stöldgods. Han blev nekad då de kollade något ramnummer och att den var anmäld stulen så polisen fick komma.

Från andra hållet, om ni skulle köpa en cykel beg från privatperson, ber ni alltid om ramnumret först innan ni åker för att kolla på cykeln? Kollar man ramnumret med polisen?

Jag gissar att folk ofta inte vet sina ramnummer eller hur man tar reda på det - privatsäljare verkar överlag rätt okunniga om vad de säljer, man får ofta be dem flera gånger att de kollar vilka växlar som sitter på (viss skillnad på Tourney Acera Deore 105 etc).

Från andra hållet, om ni skulle köpa en cykel beg från privatperson, ber ni alltid om ramnumret först innan ni åker för att kolla på cykeln? Kollar man ramnumret med polisen?

Jag gissar att folk ofta inte vet sina ramnummer eller hur man tar reda på det - privatsäljare verkar överlag rätt okunniga om vad de säljer, man får ofta be dem flera gånger att de kollar vilka växlar som sitter på (viss skillnad på Tourney Acera Deore 105 etc).
Generellt ja men slarvar med personer jag upplever jag ”känner” (handlat av innan/aktiva på forumet). Ologiskt men sant.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp