Hör upp, cykel i media-tråden

Tror iofs att denna diskuterats tidigare, men detta inslag ser ut att vara nytt

2024-07-15-08:21:24-screenshot.png

Aftonbladet har tydligen börjat med något slags krönikor som de
kallar cykelcirkusen, de som läser dessa krönikor och inte vet
något alls om cykel får nog en lite konstig uppfattning om cykelsporten.

Jag upprepar det jag tyckt och sagt tidigare: Om medias kunskap om/intresse
för och rapportering kring cykelsporten har ungefär samma nivå på alla andra
områden de rapporterar om vill jag påstå att det som rapporteras är minst
90% fel på inom alla områden.

Och då är jag snäll.

"– Tumregeln är att man inte ska ladda någonting utan uppsikt till exempel på natten. Man ska inte heller ladda på varma ställen som i sängen."

Det vore bra om vi lär oss ovanstående; skillnaden på CE-märkning och avsaknad av sådan samt det där med termisk rusning...

Någon som förstår syftningen "– Folk laddar allt möjligt med litiumbatterier. Det kan vara mobilen eller cykelbatteriet eller datorn eller något annat, säger han."

Jag läser det som att personen pratar om att ladda enheter från ett litiumbatteri? Är det som gjorts? Eller är det laddning av batteriet som gått fel?

Är seriöst nyfiken på vad som gått fel. Man vill ju inte vara med om liknande, även om jag inte har några stora batterier.

Vådan av att cykla med hörlurar och allmänt ouppmärksam. Kunde rubriceras som vårdslöshet i trafik?
Va!? Ska människor vara tvungna att ta något sorts ansvar för sitt uppförande i trafiken? ORIMLIGT!

Jag kräver att det skapas en myndighet för säker passage av broar. Denna myndighet ska utarbeta ett regelverk som säkerställer att det finns tydliga instruktioner kring säkerhetsrutiner vid öppningsbara broar. Sen får man skapa en myndighet som tillser att regelverket följs, något som bl.a. innebär att det finns personal tillgänglig vid broarna och att dessa människor tillser att ingen annan människa utsätts för fara i samband med brons öppnande.

Va!? Ska människor vara tvungna att ta något sorts ansvar för sitt uppförande i trafiken? ORIMLIGT!

Jag kräver att det skapas en myndighet för säker passage av broar. Denna myndighet ska utarbeta ett regelverk som säkerställer att det finns tydliga instruktioner kring säkerhetsrutiner vid öppningsbara broar. Sen får man skapa en myndighet som tillser att regelverket följs, något som bl.a. innebär att det finns personal tillgänglig vid broarna och att dessa människor tillser att ingen annan människa utsätts för fara i samband med brons öppnande.
Krångligt. Avskaffa bara alla broar. Bäst för alla.

Avd: hälsningar från Öland.

Fredrik Falk!

Apropå Ölandsbron
20240724_120213.jpg
Ursäkta OT. Finns det nån här som arbetar med slika saker och som kan berätta vad hela administrationskostnaden inkl utskick av pappersfaktura för indrivning av denna avgift kostar?

Ah, avskaffande av broar innebär förstås att de måste rivas. Skapar en massa arbetstillfällen. Smart tänkt.

När de sedan avskaffats kan nästa regering se till att återinföra dem, d.v.s. bygga nya broar. Skapar ytterligare arbetstillfällen!

Apropå Ölandsbron
Visa bilaga 714315
Ursäkta OT. Finns det nån här som arbetar med slika saker och som kan berätta vad hela administrationskostnaden inkl utskick av pappersfaktura för indrivning av denna avgift kostar?
Ingen aning om verklig kostnad för just detta men hantering av fakturor
kostar vanligen minst flera hundra kronor per faktura beror på exakta rutiner m m.
Jag gissar på minst 500 kr per faktura.

Broöppningsverket.
Broöppningsövervakningsstyrelsen.
Broöppningstillståndsnämnden.

Många nya arbetstillfällen för olika administratörer, jurister, ekonomer,
it-tekniker m fl kategorier och inte minst generaldirektörer.
Och många nya möjligheter att sälja "lösningar" för ex it-leverantörer.

Ingen aning om verklig kostnad för just detta men hantering av fakturor
kostar vanligen minst flera hundra kronor per faktura beror på exakta rutiner m m.
Jag gissar på minst 500 kr per faktura.
Brukar vara så att kostnaden för att, automatiskt, skicka en faktura är väldigt mycket mindre än att ta emot en faktura. 500kr låter rimligt som kostnad för att ta emot fakturan. Kostnaden för att skicka är nog bara några kronor, men osäker på om det ändå inte kostar mer än 10 kr.

Ja det kan man verkligen undra men till Öland kom jag. Och hem igen.
Trevlig resa f.ö. Med tanke på frekvensen kommer det att hända igen kring 2094.
Plitar ner en liten notis i kalendern. Hojta gärna till i förväg om du skulle få för dig att du vill ha kaffe istället för något rimligt i kopp eller glas.

Vådan av att cykla med hörlurar och därmed allmänt ouppmärksam. Kunde rubriceras som vårdslöshet i trafik?
Nästa gång är det en bil som blir stående på bron under broöppning. Blir det ingen anmälan upprättad då heller?

Det är definitivt inte inte lagligt att öppna en bro som det finns folk på. Brovakten var definitivt vårdslös och det finns säkert en passande brottsrubricering.

Apropå Ölandsbron
Visa bilaga 714315
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen 2016 och då hänvisade de till en webbsida om just fakturakostnader (jag hittar den inte nu, om den finns kvar) där jag har för mig att det stod att fakturan kostar 50 öre allt som allt.

Jag ställde frågan till Transportstyrelsen 2016 och då hänvisade de till en webbsida om just fakturakostnader (jag hittar den inte nu, om den finns kvar) där jag har för mig att det stod att fakturan kostar 50 öre allt som allt.

Under Vanliga frågor… 4,5 kronor.

Ah, avskaffande av broar innebär förstås att de måste rivas. Skapar en massa arbetstillfällen. Smart tänkt.

När de sedan avskaffats kan nästa regering se till att återinföra dem, d.v.s. bygga nya broar. Skapar ytterligare arbetstillfällen!
Och det ska upphandlas, överklagas och sen vinner nåt bolag som är samägt av andra bolag, som i sin tur använder underentrepenörer i massor, som saknar svetslicenser osv. Utländska lågprisarbetare får inte lön och måste stjäla för att ha råd med mat och hemresa osv. Så då blir det även massa jobb åt medelklassens alla pappersvändare.

Nästa gång är det en bil som blir stående på bron under broöppning. Blir det ingen anmälan upprättad då heller?

Det är definitivt inte inte lagligt att öppna en bro som det finns folk på. Brovakten var definitivt vårdslös och det finns säkert en passande brottsrubricering.
+1

Visst, det var klantigt av killen att cykla med hörlurar och stanna mitt på bron etc och vi kan raljera om det litegrann, men hur i h-e kan detta hända egentligen?! Det var ju på god väg att bli ett liv som gick till spillo. Jag föreställde mig att alla öppningsbara broar hade brovakter (antingen vid bron eller remote via kameraövervakning)...? HUR kan det inte upprättas en anmälan om detta för att reda ut vad som har hänt...?

Under Vanliga frågor… 4,5 kronor.
Inte i Närheten. För att ens kunna skicka ut fakturor till de som har passerat bron i fråga (eller vägtullen) så behövs kameror, datasystem, en operatör av kamerasystemen och kamerorna och säkert mer.
Overhead kostnaden är enorm.
Och detta ovanpå att att vissa passager inte ens bär sin fakturakostnad.....

Vådan av att cykla med hörlurar och därmed allmänt ouppmärksam. Kunde rubriceras som vårdslöshet i trafik?
"Döv" är det väl ok att vara, men att personen valde att stanna på klaffen för att göra något som lika gärna kan göras före eller efter är ju anmärkningsvärt. Sen skulle det vara intressant att höra hur operatören tänkte och resonerade i samband med broöppningen.

"Döv" är det väl ok att vara, men att personen valde att stanna på klaffen för att göra något som lika gärna kan göras före eller efter är ju anmärkningsvärt. Sen skulle det vara intressant att höra hur operatören tänkte och resonerade i samband med broöppningen.
Operatören sitter nog i Norrköping och har femtioelva skärmar att hålla reda på.

Inte för att vara sådan, men vem passerar Motalabron (?) bara två (!) gånger? ?
Javisst ja. Vid närmare eftertanke var vi i Enköping nångång i juni och passerade Motala. Tänkte inte på det.
Men visst finns det även något avgiftsystem på Ölandsbron? Tyckte jag såg nåt kamerasystem. Bara så man kan lägga till ännu ett bankgironummer i nätbanken…

Javisst ja. Vid närmare eftertanke var vi i Enköping nångång i juni och passerade Motala. Tänkte inte på det.
Men visst finns det även något avgiftsystem på Ölandsbron? Tyckte jag såg nåt kamerasystem. Bara så man kan lägga till ännu ett bankgironummer i nätbanken…
Avgiftsystemet för Ölandsbron administreras av Skatteverket; väldans smidigt.
För den som tycker det är otillräckligt kan jag skaffa fram ett par Swish-nummer. ?

Tillbaka
Topp