TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Gemperle ser ut att ta stora vägen i norr. Det kan nog vara klokt.
Visa bilaga 714703
Har inte studerat det aktuella fallet, men jag satt någon gång och tittade lite på vägnätet i de där trakterna och mitt intryck var att det var ganska glest om man vill hålla sig till asfalt eller möjligen fina grusvägar. Så det skulle kunna vara så att Gemperles val helt enkelt är det naturliga valet och ett val många kommer att göra.

Tiden lär ju utvisa om det är det naturliga valet, om det är ett taktiskt genidrag eller att han helt enkelt begår ett misstag. Vet inte om @A.Nilsson kanske kan sitta inne med kunskap i ämnet.

Hm, ser ut som Strasser passerat CP2, men jag får inte upp hans tid på leaderboarden.
1721930539346.png

Har inte studerat det aktuella fallet, men jag satt någon gång och tittade lite på vägnätet i de där trakterna och mitt intryck var att det var ganska glest om man vill hålla sig till asfalt eller möjligen fina grusvägar. Så det skulle kunna vara så att Gemperles val helt enkelt är det naturliga valet och ett val många kommer att göra.

Tiden lär ju utvisa om det är det naturliga valet, om det är ett taktiskt genidrag eller att han helt enkelt begår ett misstag. Vet inte om @A.Nilsson kanske kan sitta inne med kunskap i ämnet.
Har ingen detaljkoll men precis som du skriver så är det betydligt färre alternativ direkt man har passerat Alperna.

Har ingen detaljkoll men precis som du skriver så är det betydligt färre alternativ direkt man har passerat Alperna.
Ja, satt och kollade av Makedonien och med väldigt bergigt landskap med vägar som tar slut vid nästa gräns ser det nära nog omöjligt att passera. De som sitter där ute får man hoppas har bättre koll.

Avståndet mellan Bachmann och Strasser var vid CP1 26 minuter (till Bachmanns fördel). Fram till CP2 har Strasser tagit in 2 minuter!

Bachmann verkar ha tagit en paus vid CP2 medan Strasser trampar vidare på parcouren.

Moreau är som femte man inne i parcouren medan Di Felice verkar ha tagit en paus precis där den börjar. Och Tschan har inte så långt kvar dit.

Nu vek Gemperle av ner mot sydost igen, ner i gyttret av berg och på slingiga småvägar. Han vet nog mer än jag...

Alltså ruttplaneringen mellan cp2 och cp3 kan inte varit helt enkel. Jag har suttit och klickat i Komoot i en timme och hittar rätt många varianter varav ingen är bra. Men gillar man grus och berg så kommer det bli succe! Montenegro verkar otroligt fint att cykla i.
Jag lät Komoot köra ruttplaneringen. Den hittade ett spår närmast point to point. Brutala höjdmeter på vägar som knappt gick att hitta själv.

@desmo passerade CP1 som 95:a.
Nazir kom dit strax efter mig. Som en sämre farsa fick jag honom att sätta sig ner och äta en apfelstrudel.

Mycket backe idag.
Och tydligen turistområde och fullbokade hotell (eller dyra) enligt andra deltagare så det blir att sova ute.

Hoppas knäna inte protesterar för mycket imorgon. Har varit tunga mil idag.

Nazir kom dit strax efter mig. Som en sämre farsa fick jag honom att sätta sig ner och äta en apfelstrudel.

Mycket backe idag.
Och tydligen turistområde och fullbokade hotell (eller dyra) enligt andra deltagare så det blir att sova ute.

Hoppas knäna inte protesterar för mycket imorgon. Har varit tunga mil idag.

Mycket fint cyklat och jag håller tummarna för knäna!

Gemperle åter på cykeln efter drygt tre och en halv timmes stopp.

Zeinab vilandes sedan ett par timmar tillbaka.

Bachmann som inte gjorde en Strasser, d.v.s. inte genomförde parcours 2 i båda riktningarna hade lika lång nattpaus som Gemperle, men vid CP2. Är nu rimligen klar trea i loppet.

Strasser vilandes vid norra änden (=början) av parcours 2. Ska nog väldigt mkt till nu om han ska försvara titeln.

Ett försök att analysera effekten av de olika valen Bachmann och Strasser gjort efter CP2.

Grundfakta
Bachmann var 24 minuter före Strasser till CP2.
När deras rutter nu åter gått ihop är Strasser ungefär 40 min efter Bachmann.

Analysförsök 1
Strasser har på trackingsidan ett tält (=paus) med tid 4:12 vid starten av parcours 2.
Bachmanns tält (direkt efter ankomst till CP2) har en tid på 3:38.
Strasser "tältade" m.a.o. 34 min mer än Bachmann.

Förefaller utifrån det som att Strasser "cyklat" ca (24+34-40) min = 18 min raskare

Analysförsök 2
Om man istället försöker titta på ankomst till tältplats och lämnande av tältplats är bilden lite annorlunda.

Bachmann kom till CP2 19:21 (officiellt) och har sista trackingpunkt i trakterna av CP2 vid 00:51. Han har alltså befunnit sig vid CP2 i ca fem och en halv timme. Trackingpunkt för tältet är 20:48. M.a.o. verkar det som han hade ca 1,5 timmar innan tältandet och en knapp halvtimme från det att han "klev ur tältet" tills han åter satt på cykeln.

För Strassers del ser det ut som han inte brände någon tid vid CP2 utan bara stämplade och gav sig iväg igen. Och han har inte heller någon "dötid" i samband med tältandet. Det jag möjligen hittar av stopp är en femminuter lång paus nära starten för "genvägen" som Strasser tog på tillbakavägen. Power nap?

Om detta vore sant skulle Bachmann haft en och en kvart mer stopptid och drygat ut sin ledning med en kvart, d.v.s. cyklat ca en och en halv timme mindre än Strasser.

Analysförsök 3
När jag tittar på Strassers tältande rasar dock analysförsök 2 samman. Trackingpunkten för tältet är tidsstämplat till 00:35 medan första trackingpunkt efter tältandet är tidsstämplad till 04:48. Om de punkterna varit i närhet av varandra hade allt varit frid och fröjd. Det är de dock inte alls. ?
1721969715286.png

Ett försök att rita in den väg jag gissar att Strasser tagit ger detta:
1721969965444.png

RWGPS säger alltså asfalterad väg och satellitbilden indikerar att det skulle kunna vara sant. Sträckan är alltså 12,6km, huvudsakligen utför men med lite uppför på vägen. Jag gissar att han inte tokladdat utför så kanske kan det tagit (drygt) 20 min?

Så, till analysen ska läggas att Strassers 4:12 långa "tältning" i relatiteten verkar ha innehållit kanske 20 min cyklande.

Analysförsök 1 skulle då korrigeras till att de "cyklat" lika fort, med cykling i detta sammanhang tolkat som tid som inte är rubricerat som tältning + tältningstid som inte tillbringats i tältet.

Analysförsök 2 korrigeras till att Bachmann kan ha haft uppemot två timmar mindre cyklingstid än Strasser.

I vilken mån skillnaderna i cyklingstid beror på skillnad i fart eller skillnad i ruttlängd är en annan fråga. Min hypotes är nog att de är hyggligt jämnstarka, vilket skulle kunna tala för att det säger mer om skillnaden i ruttval. Eller m.a.o., gissningsvis förlorade Strasser en del på att vända tillbaka.

Sen kan det ju ha att göra med att han mer är en asfaltscyklist än off-road-cyklist medan Bachmann kanske är bekvämare på gruset och kanske inte minst nattetid.

Av de som kommer bakom har Tim De Witte gått på Strasser koncept med att återvända till starten på parcours 2 efter att ha klarat av den. De fem andra som nått slutet på parcours 2 efter de fyra i täten har styrt kosan österut.

Zeinab har nu gjort ett östligare vägval än Gemperle medan Bachmann förefallet försöka gena genom att hålla mer rak östlig kurs där Gemperle följde den större vägen lite längre åt nordost (upp till Zupcici) innan han ställde in kompassen på sydost.
1721971182772.png

Får här en flashback om att denna sträcka varit med i tidigare upplaga och att det då också gjordes försök med Bachmanns genväg, men att den snarare visade sig vara en "senväg". Kan dock mkt väl vara någon annan kartmässigt liknande plats som jag minns. Har @A.Nilsson bättre minne/koll?

Om jag tittar på kartan ser det ut som Bachmann behöver ta sig över en bergsrygg med åtminstone runt 700 hm klättring från stora vägen medan Gemperles rutt ger 300 meters höjdskillnad mellan där Bachmann tog av och där jag tror att rutterna kommer att återförenas.

Zeinab hade i avslutningen av biten mellan parcours 2 och återkomst till större väg en egen lite nordligare variant:
1721971733495.png

Ser ut som han tog 1:40 på sig mellan starten och slutet på partiet där de tog olika rutter medan Gemperle höll på i ungefär en timme.

Angående strassers val att ta sig an parcpouren ”baklänges”, så har #3 gjort likaså. Han passerade CP2 ca 2,5h senare än #67. Deras vägar möts snart och #3 ser ut att ha plockat in mycket, kanske till o med passerat.

Angående strassers val att ta sig an parcpouren ”baklänges”, så har #3 gjort likaså. Han passerade CP2 ca 2,5h senare än #67. Deras vägar möts snart och #3 ser ut att ha plockat in mycket, kanske till o med passerat.
Jo, jag noterade i inlägg #390 att han tagit samma väg som Strasser.

I jämförelsen mellan De Witte och Moreau bör man notera att Moreau hade ett rätt ordentligt stopp i samband med slutet på parcours 2. Punkten vid röd pil är tidsstämplad 01:17 och vid blå pil 04:03, d.v.s. han var där i runt två och tre kvart.
1721973449784.png

De Witte å sin sida verkar ha bränt runt en kvart i vändningen i slutet av parcours 2.
1721973627643.png

Angående vägval på Balkan så hade jag svårt att hitta information om status på vägar i tex Bosnien förra året, valde därför Kroatien där det kändes säkrare men i efterhand kanske något långsammare. Nu är ju inte Kroatien ett alternativ i år, men jag tror många har lite ångest inför vad som komma skall. Robin G verkar ju dock ha rätt prylar för att hantera vägar med sämre kvalitet…

På svenskfronten har Anna Carlqvist kommit några mil förbi Lubljana och har tagit Strassers vägval.

Nazar Netterström är norr om Lubljana på ett lite mer udda vägval men som jag tror kommer att sammanstråla med Gemperlevägen.

@desmo har precis passerat Kranj och verkar välja Gemperle-vägen.

Fadi Alrais har ett par mil kvar till Kranj.

Hanna de Sousa har precis nått CP1.

Anna Lindén befinner sig i klättringen upp mot CP1.

Isaac Kuehne-Nelson är på väg upp i klättringen till starten av parcours 1.

Och slutligen har paret Forsblom-Öberg ca milen kvar till dessa att de kommer in i Italien.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp