Actionkamera on a budget- skjuta sig i foten?

swerider

Aktiv medlem
Tja.

Tänkte börja filma när jag kör mtb, det kunde ju vara kul att i efterhand kolla och sen ev slänga upp det på Yt, sagt och gjort, inhandlade
en billigare kopia av Go Pro (Nedis N-go), ställde in högsta möjliga upplösning(1080 30fps) och tröck på rec...
Först och främst så ska kameran flytta ner ifrån hjälmen till ett chestmount, det bjöds på en hel del skak, sen är jag inte speciellt imponerad
av bildkvalitén, min gamla Galaxy A52 producerar bättre...
Skjuter man sig i foten om man väljer något billigt för en tusenlapp istället för en Go Pro för 5-6k ?

skillnaden mellan billiga kopior/budgetkameror o dyra gopro med flera är väl just avsaknaden av bildstabiliserare som tex gopro etc har

Köp begagnad GoPro (eller nån av de bättre nya konkurrenterna, Insta360, m.fl.) kanske.
Många säljer vid uppgradering, eller efter att den blivit liggande ett tag.
Jag återupplivade nyss min gamla GoPro Hero 3+ Black som jag köpte beggad 2017 tillsammans med en gimbal.
Det var fortfarande lätt att hitta nya batterier och andra tillbehör på Amazon för en billig peng.

Den har ju iaf. 1080p @ 50 fps, och såhär ser det ut med gimbal på bröstet:

DJI Osmo Action 4 har fått bättre recensioner än GoPro av flera Youtubers jag kollat. Jag köpte en på rea nyligen, standard pack gick på 3500 kr. Jag köpte adventure pack med 3 batterier och powerbank/laddare för 4500.

Jag är väldigt nöjd än så länge. Detta är bara lite random stigar i närheten och rätt sent/mörkt men ger en idé.

Kan man inte ha ett fäste för luren om man ska köra med kameran på bröstet? Där sitter den ju synnerligen skyddad vid eventuell krasch. Och de flesta något sånär moderna telefoner har rätt skaplig kamera (i sammanhanget).

Kan man inte ha ett fäste för luren om man ska köra med kameran på bröstet? Där sitter den ju synnerligen skyddad vid eventuell krasch. Och de flesta något sånär moderna telefoner har rätt skaplig kamera (i sammanhanget).
Hittade en hel del när jag googlade ”phone chest mount”, dock billiga kinesiska hemsidor likt Temu osv. Lär ju inte skaka riktigt lika mycket som ett fäste på styret gör så lite bättre kvalité också kanske. Värt att tänkas på. Dock drar det ju som jag alltid säger sjukt mycket batteri att använda en telefon i syftet att spela in video eller tracka via GPS jämfört med en kamera/dator för samma syfte. Du exponerar även mobilen för en hel del damm och skit (stenskott med mera) om du cyklar just i skogen/på en stig.

Stabiliseringen är fortfarande bättre på gopro än på en smartphone imho. Framförallt vid mkt skak.

Det där med nd-filter (gråfilter) på gopro är ett dubbeleggat svärd. Stabiliseringen bygger på snabba slutartider - varje bildruta måste vara skarp för att stabiliseringen ska fungera som tänkt. En balansgång där.

Allt från Gopro 7 har bra stabilisering, så jag tycker nog det är bättre att försöka hitta ngt beg allt en 9:a, 10:a på rea som man ibland kan hitta ganska billigt tycker jag.

Tänkte själv byta upp mig o en DJI verkar fungera bättre. Mer användarvänlig o FRAMFÖRALLT mkt mindre buggig än gopro. Bildkvalitén verkar numera vara likvärdig med gopro. DJI har fått upp bit raten vilket är nödvändigt för att få tillräcklig information för snabb framfart mellan träd. Det är bara det att DJI råkar vara kinesiskt...

Jag har en Action 3 jag köpte förra året. Väldigt nöjd med den. Inte alls lika buggig som gopro samt bättre batteritid.
Nu är jag en sån som bara kör och inte håller på med inställningarna dock. Inte så bra koll på skillnader mellan 3 och 4. Filmat här för referens:

Senast ändrad:
Stabiliseringen är fortfarande bättre på gopro än på en smartphone imho. Framförallt vid mkt skak.
Beror ju på vilket resultat man vill åt också. Tokstabiliserad film tar bort mycket av fartkänslan. I övrigt tycker jag att filmer jag sett med de senaste Gopro-modellerna ser eländiga ut. Totalt sönderprocessade med nån slags hemsk HDR-effekt.
Mobiler av idag har ofta också betydligt större sensor än en dedikerad filmkamera, vilket kan vara fördelaktigt när det handlar om dynamiskt omfång och skärpa.

Jag säger inte att luren är ett vettigt substitut, men att den förmodligen kan vara avsevärt bättre än de billigaste filmkamerorna. Och en lur har ju alla redan. Krävs bara en sele med fäste för att prova.

Edit: Däremot har jag inte haft en tanke på batterikonsumtion. Lär också bero på vad man tänkt filma. Ha på hela tiden och sen klippa ut det man vill ha: troligen dålig idé. Filma bara korta snuttar här och där: antagligen funkis.

Det där med nd-filter (gråfilter) på gopro är ett dubbeleggat svärd. Stabiliseringen bygger på snabba slutartider - varje bildruta måste vara skarp för att stabiliseringen ska fungera som tänkt. En balansgång där.

Allt från Gopro 7 har bra stabilisering, så jag tycker nog det är bättre att försöka hitta ngt beg allt en 9:a, 10:a på rea som man ibland kan hitta ganska billigt tycker jag.

Tänkte själv byta upp mig o en DJI verkar fungera bättre. Mer användarvänlig o FRAMFÖRALLT mkt mindre buggig än gopro. Bildkvalitén verkar numera vara likvärdig med gopro. DJI har fått upp bit raten vilket är nödvändigt för att få tillräcklig information för snabb framfart mellan träd. Det är bara det att DJI råkar vara kinesiskt...
Men det ser ju snabbare ut (lika snabbt som det känns) när det är blurrigt och inte knivskarpt. Roligare att titta på än videos där du kan pausa mitt i och det ser ut som att allt står still. En annan grej som bidrar till fartkänsla är hur brett linsen kan ”se”, ultra wide ser därför snabbare ut än om du skulle zooma in. Men ja, ska man använda ND-filter så ska det vara just av den anledningen att man vill att det ska se snabbt ut och inte för att man vill få en klarare bild. Det används ju just eftersom slutartiden blir längre och därför släpper in mer ljus, så för att inte överexponera bilden så den blir för ljus/kritvit så blockerar linsen ljuset externt istället. Det ger en mörkare bild också så man får testa sig fram.

Jag vet att du förmodligen redan har koll på detta men det var ett tillägg till det du skrev så att andra nyfikna i tråden får bättre insyn i hur det funkar.

Edit: Många försöker även få så klart ljud som möjligt utan vind, men just för fartkänslan kan vinden också bidra till att något ”känns” snabbare än att det onaturligt klipps bort. Det gäller dock att dämpa vinden bara lite så det inte blir irriterande.

Tolkar det som att GoPro har digital stabilisering. Stämmer det? Frågar av ren nyfikenhet (antar att jag kan googla också).

Apropå ämnet, budget, så kör jag med en Sony HDR-AS50. Hittar den iofs inte till försäljning längre men vill minnas att priset var långt under GoPro.
Den funkar fint till LVG och grus. Den funkar OK på stig men inte mer.
Har viss stabilisering (osäker på vilken typ) men tycker filmerna inte blir jättrebra. Brukar redigera i DaVinci Resolve och har skapat egna anpassade "filter" (minns inte den korrekta termen) för färgkurva och kontrast men filmerna känns pixliga.
Sen skakar den runt en del vid stök. Det kanske beror mer på selen men det klarar ingen bildstabilisering i världen av.

Beror ju på vilket resultat man vill åt också. Tokstabiliserad film tar bort mycket av fartkänslan. I övrigt tycker jag att filmer jag sett med de senaste Gopro-modellerna ser eländiga ut. Totalt sönderprocessade med nån slags hemsk HDR-effekt.
Mobiler av idag har ofta också betydligt större sensor än en dedikerad filmkamera, vilket kan vara fördelaktigt när det handlar om dynamiskt omfång och skärpa.
Ja, utan inställningar blir det ju en typisk gopro-känsla i färgerna. Men det går att ställa in till ngt som liknar en log-profil med nedställd skärpa, kontrast, mättnad e t c så man kan får till bilden lite bättre. De nyare modellerna har ju t o m 10-bitars video vilket gör det möjligt att flytta färgerna ännu mer.

Men det ser ju snabbare ut (lika snabbt som det känns) när det är blurrigt och inte knivskarpt. Roligare att titta på än videos där du kan pausa mitt i och det ser ut som att allt står still. En annan grej som bidrar till fartkänsla är hur brett linsen kan ”se”, ultra wide ser därför snabbare ut än om du skulle zooma in. Men ja, ska man använda ND-filter så ska det vara just av den anledningen att man vill att det ska se snabbt ut och inte för att man vill få en klarare bild. Det används ju just eftersom slutartiden blir längre och därför släpper in mer ljus, så för att inte överexponera bilden så den blir för ljus/kritvit så blockerar linsen ljuset externt istället. Det ger en mörkare bild också så man får testa sig fram.

Jag vet att du förmodligen redan har koll på detta men det var ett tillägg till det du skrev så att andra nyfikna i tråden får bättre insyn i hur det funkar.

Edit: Många försöker även få så klart ljud som möjligt utan vind, men just för fartkänslan kan vinden också bidra till att något ”känns” snabbare än att det onaturligt klipps bort. Det gäller dock att dämpa vinden bara lite så det inte blir irriterande.
Håller med om att det blir snyggare med lite mer "motion blur". Men då får man stå ut med sämre stabilisering också vilket inte behöver vara alldeles negativt. Men exponering o stabilisering är beroende av varandra.

Tolkar det som att GoPro har digital stabilisering. Stämmer det? Frågar av ren nyfikenhet (antar att jag kan googla också).
Yes!

Eftersom du skrev att du använde resolve så kan du ju använda stabiliseringen där till din Sony som finns även i gratisversionen. I betalversionen finns även uppskalning vilket borde fixa till din pixliga bild ngt.

Tja.

Tänkte börja filma när jag kör mtb, det kunde ju vara kul att i efterhand kolla och sen ev slänga upp det på Yt, sagt och gjort, inhandlade
en billigare kopia av Go Pro (Nedis N-go), ställde in högsta möjliga upplösning(1080 30fps) och tröck på rec...
Först och främst så ska kameran flytta ner ifrån hjälmen till ett chestmount, det bjöds på en hel del skak, sen är jag inte speciellt imponerad
av bildkvalitén, min gamla Galaxy A52 producerar bättre...
Skjuter man sig i foten om man väljer något billigt för en tusenlapp istället för en Go Pro för 5-6k ?
Det gör åtminstone inte ont.

Men begagnade goproer säljs ju för hundralappar typ. De är ju stabila och tåliga till skillnad frän mobiler.

DJI Osmo Action 4 har fått bättre recensioner än GoPro av flera Youtubers jag kollat. Jag köpte en på rea nyligen, standard pack gick på 3500 kr. Jag köpte adventure pack med 3 batterier och powerbank/laddare för 4500.

Jag är väldigt nöjd än så länge. Detta är bara lite random stigar i närheten och rätt sent/mörkt men ger en idé.

Bästa reklamfilmen DJI Osmo Action kan få. Visste att jag skulle köpt den innan resan men tvekade in i det sista. =(.....

Var ligger denna bana?

Tillbaka
Topp