[OT] konsekvenser av blixtnedslag?
Blixten slog ner och jag såg i ögonvrån hur det blixtrade till även invändigt i huset samt hörde ett ljud som indikerade att något hände. För första gången skadades saker vid ett blixtnedslag. Jag förstår dock inte riktigt varför vissa saker har skadats och annat inte. Happys elelit kanske kan förklara?
Switchen mellan fibern och routern är utslagen. Den sitter i ett eget eluttag.
I ett annat eluttag sitter en dator, en skrivare och ett hårddiskkabinett som är utslaget. I samma kontakt sitter andra saker som har klarat sig så som skärmen, en multifunktionsskrivare, en extern hårddisk, routern mm. Både skrivaren och hårddiskkabinettet som blev utslagna var anslutna till datorn, men det var även skärmen, multifunktionsskrivaren, den externa hårddisken och routern som klarade sig.
Datorn, skärmen, switchen, routern och den externa hårddisken var på.
Eluttagen sitter på olika säkringar.
Nätägaren har meddelat att vissa tjänster i stadsnätet är nere i området. Även om de får upp dessa borde det inte räcka, då switchen är död.
Det finns en åskledare. Bör jag göra något för att undvika att samma saker händer igen?
Switchen mellan fibern och routern är utslagen. Den sitter i ett eget eluttag.
I ett annat eluttag sitter en dator, en skrivare och ett hårddiskkabinett som är utslaget. I samma kontakt sitter andra saker som har klarat sig så som skärmen, en multifunktionsskrivare, en extern hårddisk, routern mm. Både skrivaren och hårddiskkabinettet som blev utslagna var anslutna till datorn, men det var även skärmen, multifunktionsskrivaren, den externa hårddisken och routern som klarade sig.
Datorn, skärmen, switchen, routern och den externa hårddisken var på.
Eluttagen sitter på olika säkringar.
Nätägaren har meddelat att vissa tjänster i stadsnätet är nere i området. Även om de får upp dessa borde det inte räcka, då switchen är död.
Det finns en åskledare. Bör jag göra något för att undvika att samma saker händer igen?
Senast ändrad: