Hur mycket vikt på cykelstyre?

Jag har köpt en 9 liter stor cykelväska och har tänkt att ha diverse grejor i som flaskor med vatten, mattermos mm, totalt kommer detta väga runt 5-6 kg. Cykelväskan fästs runt styret och jag undrar nu vilken vikt som är säker för att inte riskera att cykel välter framåt när jag bromsar?

Det är nog inte risken vid tung väska på styret utan möjligen kan det bli jobbigt att hålla kursen. Det senare beror på gaffelförsprånget, "rake" på happysvengelska.

Blir det tungt att svänga redan vid 5-6 kg?
Svaret är, det beror på cykeln.
Titta på alla som kör med en överfull korg och kassar hängande på styret...
På en vanlig tralla lär det intw vara något problem, på en renodlat räser är det inge' kul.
Men en pakethållare är alltid att föredra. Eller "low riders" på framgaffeln.

Tack för svar. En väska runt sadelstolpen blir ju bara en mindre väska för småprylar, inte något man lastar vatten mm i.

Det skulle jag säga. Varit och badat mycket i sommar med mycket vikt på en korg fram på styret och det blir stor skillnad. Styret är en otacksam plats för att förvara tunga saker. Då är en väska runt sadelstolpen bättre.

Tack för svar.

Jag har inte någon pakethållare och vill inte skaffa då jag oftast inte har någon last på cykeln utan vill ha en smidig förvaring för att slippa ha allt i ryggsäck.

Att ha ett förvaringsräcke fram är samma sak då jag inte vill montera sådant på cykeln för att bara då och då cykla med last.

Min cykel är en hybrid så den är hyfsat stabil i sig så jag antar att det blir att pröva sig fram med vikten.
Svaret är, det beror på cykeln.
Titta på alla som kör med en överfull korg och kassar hängande på styret...
På en vanlig tralla lär det intw vara något problem, på en renodlat räser är det inge' kul.
Men en pakethållare är alltid att föredra. Eller "low riders" på framgaffeln.

Tack för svar. En väska runt sadelstolpen blir ju bara en mindre väska för småprylar, inte något man lastar vatten mm i.

Det finns rejäl sadelväskor

20240727_034340~2.JPG

Jag har en en sådan som ovan, men även en "Tailfin", nedan, (glorifierad pakethållare). Man kan även ha väskor på toppröret och ramväska, som på min hoj nedan. Finns i olika storlekar.

20240704_082139.JPG

En enkel pakethållare över bakhjulet kostar en hundring eller två och sätts fast på en knapp halvtimme. Klarar väl 25 kg. (Hängande på stolpen bara så klarar den max 10 kg, men det har jag ingen erfarenhet av.) Är det inte lika bra att gå den vägen, och de gånger en pakethållare ser konstig ut tar du bort den. T ex vid grupp- eller tävlingscykling eller så.
Cykelkorg fram blir instabilt på "modernare" cyklar.

Jag kan inte ha en vanlig cykelkorg fram på styret pga kablage och vill inte ha extra fästen som ska sitta på året runt alt montera av och på.

Min tanke är att packa en vanlig tygkasse eller liknande med tyngre saker som vatten, mattermos mm och lägga i en cykelväska. Tygkassen kan jag sedan ta med mig vid olika stopp längs vägen. Därför köpte jag cykelväska att ha på styret men tänkte sedan att det kanske blir för tungt.

Smala väskor att fästa på sadelstolpen ger inte samma utrymme.

Vad är det för tysk variant du tänker på?

Jag köpte denna väska: https://amzn.eu/d/0b1GA9je

Kan tänka mig att TS vill ha en väska som är lätt att ta loss och ha med sig. Det finns nåt tyskt med snäpplås tror jag.

En enkel pakethållare över bakhjulet kostar en hundring eller två och sätts fast på en knapp halvtimme. Klarar väl 25 kg. (Hängande på stolpen bara så klarar den max 10 kg, men det har jag ingen erfarenhet av.) Är det inte lika bra att gå den vägen, och de gånger en pakethållare ser konstig ut tar du bort den. T ex vid grupp- eller tävlingscykling eller så.
Cykelkorg fram blir instabilt på "modernare" cyklar.
”Jag har inte någon pakethållare och vill inte skaffa då jag oftast inte har någon last på cykeln utan vill ha en smidig förvaring för att slippa ha allt i ryggsäck.”

Jag kan inte ha en vanlig cykelkorg fram på styret pga kablage och vill inte ha extra fästen som ska sitta på året runt alt montera av och på.

Min tanke är att packa en vanlig tygkasse eller liknande med tyngre saker som vatten, mattermos mm och lägga i en cykelväska. Tygkassen kan jag sedan ta med mig vid olika stopp längs vägen. Därför köpte jag cykelväska att ha på styret men tänkte sedan att det kanske blir för tungt.

Smala väskor att fästa på sadelstolpen ger inte samma utrymme.

Vad är det för tysk variant du tänker på?

Jag köpte denna väska: https://amzn.eu/d/0b1GA9je
@BJS

Vaude, kanske. Men Bengan har ett svar.

Kanske inte vad du söker men denna har köpts av flera bikepackers:
Tillhörande påse, 10 eller 16 liter. https://www.scsstockholm.se/sv/articles/2.57.39879/sf-seatbag-drybag
Rätt användbar. Nackdelen mot en styrväska är att grejerna inte är särskilt lättåtkomliga, om man snabbt vill hämta nåt ur väskan eftersom man normalt komprimerar den i samband med monteringen. Liten ryggsäck tycker jag själv är ganska funkis, beror på hur långt man ska.

Håller med om det, gärna en ryggsäck med "svettskydd", alltså ett sträckt nät så inte rygg och ryggsäck ligger emot varandra. Cykelbuden har axelväskor.
+1 om sträckt nät mellan rygg och väska, men man blir ändå svettigare på ryggen än utan väska. Att cykelbuden har axelväskor är i te för att slippa svett utan för att kunna dra fram dem och få i o ur grejer utan att behöva ta av o på en ryggsäck hela tiden, och att de är större än en ryggsäck bekvämt är på en cykel med aggresiv sittposition, tror jag.
Till TS: testa! Börja med ett kilo, går det bra så fortsätt osv, ingen annan kan veta hur det känns för dig. Men just bromsande är inte problemet, det är bara att lätta på röven och flytta bak sin kroppsvikt så långt bak det går när man börjar bromsa så kan man bromsa hur mycket som helst utan att välta framåt.

Tillbaka
Topp