Laga fälg, byta fälg eller nytt hjul?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Jaha då var det dags. Sonens mtb med däcktryck för skogscykling landade hårt på en asfaltskant. Fälgen är lite böjd på båda sidor, och hjulet är lite skevt. Med hjälp av tång har jag ej fått det tätt nu, men det är tillfälligt.
Då finns ju alternativen lämna in för att fixa fälgen, lämna in för att byta och rikta eller helt enkelt köpa nytt. Det är en Decathlon-cykel med deras SunRingle-fälgar, kanske lika bra att byta ut? Standard Boost 26 mm fälgar kan man ju hitta lätt.
Tips på nya enklare hjul? Och någon som vet vad det kostat med en ny fälg och riktning på ett ungefär?

Laga fälg görs inte.

Byta fälg går, men tar tid hos antingen cykelverkstaden = pengar, eller för dig själv om du kan eller vill lära dig.

Är det bara detta hjul du vill få till, så satsa på att köpa ett nytt el begagnat rakt hjul. Kostar troligen mest, men är smidigare och kanske snabbare. ?

Mvh
Magnus

Jaha då var det dags. Sonens mtb med däcktryck för skogscykling landade hårt på en asfaltskant. Fälgen är lite böjd på båda sidor, och hjulet är lite skevt. Med hjälp av tång har jag ej fått det tätt nu, men det är tillfälligt.
Då finns ju alternativen lämna in för att fixa fälgen, lämna in för att byta och rikta eller helt enkelt köpa nytt. Det är en Decathlon-cykel med deras SunRingle-fälgar, kanske lika bra att byta ut? Standard Boost 26 mm fälgar kan man ju hitta lätt.
Tips på nya enklare hjul? Och någon som vet vad det kostat med en ny fälg och riktning på ett ungefär?
Jag är ingen expert på området, men att låta verkstad byta fälg lär bli dyrt. Det är ju ganska mycket arbete, det innebär i princip att bygga ett hjul från grunden + arbete att ta bort ekrar/fälg. Lite snabbgogling ger vid handen att exempelvis Sportson tar 950 kronor för arbetet + material (nav, ekrar, fälg). Om reparatören bedömmer att fälg/ekrar behöver bytas så blir det änu dyrare, då är det lika bra att köpa nytt hjul.

Jag tror att alternativen är att själv försöka med en ekonomilösning (fixa fälg och rikta), alternativt köpa fälg och göra jobbet själv. Fälg kan jag hitta för 300-400 kronor. Oklart om ekrarna behöver bytas.
Det andra alternativet är att köpa nytt komplett hjul. Troligen smidigast, kan dock inte ge förslag på vilken/var du skall köpa.

Jag skulle försöka att laga själva, man kan alltid köpa ett nytt hjul.

Jag har lagat böjd fälghörn med träbitar på både sidorna och en tång. Fick det inte till perfekt, så det behövdes en kompressor för att poppa däcket, men då håll det tätt.

Om skevheten är små kan man fixa det genom att lossna ekrarna på en sidan och spänna på andra sidan, till barn finns mer marginal än till en vuxen. Om det är mycket skev kan man tar bort alla ekrarna och böja fälgen rakt igen och sätta tillbaka ekrarna. Det är dock mycket jobb.

Senast ändrad:
Är det rätt uppfattat att detta tex har rätt body för sx eagle?

Det står ju inte så, men sx eagle verkar ha samma som shimano 9-11?

Nu är det ju inte aktuellt pga ej tubeless, mer principen...

Är det rätt uppfattat att detta tex har rätt body för sx eagle?

Det står ju inte så, men sx eagle verkar ha samma som shimano 9-11?

Nu är det ju inte aktuellt pga ej tubeless, mer principen...

Ja, SX och NX Eagle kassetter passar på Shimano 10-delat body, eller 11-delat body med en distans.

Fast är det 12x142 är det inte boost som det stod i trådstarten-?

Missade den "detalj".

Sen undrar jag om fälgen är 26 mm bred (bredden är dock inte så kritisk) eller om TS menar 26" diameter.

EDIT: inte troligt att det är 26" vid Boost, inser jag nu.

Om fälgen tätar så är det värt att själv försöka rikta hjulet. Jag har själv riktat hjul, och bytta fälg. Jag har inte använt riktställ, utan riktat i cykeln/ramen. Det blir inte hundra procentigt, men ganska bra, och med däck på så märks det inte att man inte lyckats med de sista procenten. Dock på vardagscyklar, inte MTB. På MTB är det kanske viktigare att allt blir perfekt pga. högre belastningar.

Det är inte så svårt som man kan tro, dock lite tidsödande. Det finns massor av YT videos som beskriver hur man gör. Det som krävs är en ekernyckel, och lite tid, kanske 30-60 minuter lite beroende på riktningsbehovet.

Om fälgen är mycket skev, så tror jag man skall börja med att lossa alla ekrar, för att sedan successivt spänna upp dem.

Ja, men inte roligt med vobbling och slang.

Då borde man kunna få det lite rakare med justering av ekrarna.
Det tätar alltså med slang, och det slipper jag helst. Wobblingen ligger nog inte i ekrarna utan i att fälgsidan böjts så att hela däcket putar ut lite där. Trots mina försök att böja tillbaka.
Blir nytt hjul, och ett försök att göra bästa möjliga av detta hjulet som reserv.
Någon som har tips på bra (alltså billigt och tillräckligt bra) hjul, eller vilken webbshop man skall leta på? Googlade lite i går och det verkar vara dyrare än jag trodde även med ganska basic hjul.
Hittade dock detta, ett vettigt köp? https://bikeshop.se/shimano/ewhmt50...qxQCyVexoGoqT6Seee3vXipCUJ4QSuYxoCpP8QAvD_BwE
Det lär väl vara Tubeless ready?

Senast ändrad:
Det tätar alltså med slang, och det slipper jag helst. Wobblingen ligger nog inte i ekrarna utan i att fälgsidan böjts så att hela däcket putar ut lite där. Trots mina försök att böja tillbaka.
Blir nytt hjul, och ett försök att göra bästa möjliga av detta hjulet som reserv.
Någon som har tips på bra (alltså billigt och tillräckligt bra) hjul, eller vilken webbshop man skall leta på? Googlade lite i går och det verkar vara dyrare än jag trodde även med ganska basic hjul.
Hittade dock detta, ett vettigt köp? https://bikeshop.se/shimano/ewhmt50...qxQCyVexoGoqT6Seee3vXipCUJ4QSuYxoCpP8QAvD_BwE
Det lär väl vara Tubeless ready?

Vanligtvis kan man böja fälgkanten tillräckligt rakt med träbitar på båda sidorna.

Ett bakhjul verkar vara konstigt dyra. Shimano har rimliga, billiga hjul, men alla med Microspline, som jag gissar cykeln inte har.

Vanligtvis kan man böja fälgkanten tillräckligt rakt med träbitar på båda sidorna.

Ett bakhjul verkar vara konstigt dyra. Shimano har rimliga, billiga hjul, men alla med Microspline, som jag gissar cykeln inte har.
Nej nu tror jag att jag hittade ett, se ovan. Men som plan B: Är det rätt uppfattat att det går bra att köpa Microspline eller SRAM-body med tillhörande kassett? För SRAM går att blanda kassett och växelsystem samt SRAM växlar kan användas med Shimano kassett?

Nej nu tror jag att jag hittade ett, se ovan. Men som plan B: Är det rätt uppfattat att det går bra att köpa Microspline eller SRAM-body med tillhörande kassett? För SRAM går att blanda kassett och växelsystem samt SRAM växlar kan användas med Shimano kassett?

Hjulet ovan är inte Boost och icke-tubeless-compatible.

Man kan blanda Shimano och Sram kassett med andra delar inom 11-delat och inom 12-delat.

Hjulet ovan är inte Boost och icke-tubeless-compatible.

Man kan blanda Shimano och Sram kassett med andra delar inom 11-delat och inom 12-delat.
Axel: 12x148 mm Boost Thru axle (E-Thru), så visst är det boost?
Hur ser du att det är icke tubeless compatible?
Edit: Clincher betyder visst att det är icke tubeless. Då har man lärt sig något igen då :-)

Axel: 12x148 mm Boost Thru axle (E-Thru), så visst är det boost?
Hur ser du att det är icke tubeless compatible?
Edit: Clincher betyder visst att det är icke tubeless. Då har man lärt sig något igen då :-)

Var ser du 12x148? Jag ser bara 12x142 i inlägg #5, eller har jag missat något?

Var ser du 12x148? Jag ser bara 12x142 i inlägg #5, eller har jag missat något?
Inlägg #15. Men det kvittar, för noterade att det inte var TR tack vara dig
Hittar en massa boost till vettigt pris med Microspline. Hittar boost HG men inte TR till vettigt pris. Och hittar TR HG men inte boost till vettigt pris. Alla möjliga kompinationer utom den jag söker :-(

Bara en tanke, det vore kanske enklare att hitta en kompatibel fälg och byta, istället för att kämpa med olika standarder. En fälg som sitter på de hjul du länkat till tror jag kostar 300-400 kronor. Sedan tillkommer frakt och arbetet med att byta, men jag klarade ju det, utan att vara speciellt kunnig.

Jag är kanske onödigt skrämd av att jag i min ungdom försökte reparera ett hjul som visserligen blev rakt, men gick väl som längst 500m innan (minst) en eker sprack.
Vad skall jag leta efter för att hitta en passande fälg? det är väl ekerlängden som är styrande då, om man inte byter ekrar också?

Fortsätter bomba er med frågor, men nu blir det kanske konstigare :-)
Sonens cykel är anpassad för 27,5 eller 29" hjul. Han har kört den som mullet ibland, men även bak skall det funka.
Då borde detta hjulset vara ett alternativ?

Det kräver visserligen nya däck, men kostar å andra sidan mindre än ett enstaka bakhjul...

Jag är kanske onödigt skrämd av att jag i min ungdom försökte reparera ett hjul som visserligen blev rakt, men gick väl som längst 500m innan (minst) en eker sprack.
Vad skall jag leta efter för att hitta en passande fälg? det är väl ekerlängden som är styrande då, om man inte byter ekrar också?
Vid närmare eftertanke så var mitt råd kanske inte så bra. Du lämnar ett kompatibiltetsträsk och hamnar i ett annat. Det räcker inte med att fälgen har samma omkrets, diameter och antal ekerhål.
Det måste även ha rätt ERD, effective rim diameter, förklarat i denna länk, https://www.nextie.com/effective-rim-diameter-of-a-bicycle-rim

Så om du väljer fälg med fel ERD så kan du antingen råka ut för att du inte kan spänna ekrarna så mycket som behövs, och då kan hjulet kollapsa, eller att ekernippeln spänner om för få gängor med eventuellt ekerbrott som följd.

ERD tror jag brukar vara specat på lösa fälgar i webbshoppar, men det knepiga är hitta ERD för din sons fälg. Om fälgens produkt id framgår så borde det gå att söka på nätet, eventuellt hittar du samma fälg eller en kompatibel. Att mäta själv kan ge upphov till mätfel.

Vid närmare eftertanke så var mitt råd kanske inte så bra. Du lämnar ett kompatibiltetsträsk och hamnar i ett annat. Det räcker inte med att fälgen har samma omkrets, diameter och antal ekerhål.
Det måste även ha rätt ERD, effective rim diameter, förklarat i denna länk, https://www.nextie.com/effective-rim-diameter-of-a-bicycle-rim

Så om du väljer fälg med fel ERD så kan du antingen råka ut för att du inte kan spänna ekrarna så mycket som behövs, och då kan hjulet kollapsa, eller att ekernippeln spänner om för få gängor med eventuellt ekerbrott som följd.

ERD tror jag brukar vara specat på lösa fälgar i webbshoppar, men det knepiga är hitta ERD för din sons fälg. Om fälgens produkt id framgår så borde det gå att söka på nätet, eventuellt hittar du samma fälg eller en kompatibel. Att mäta själv kan ge upphov till mätfel.
Huga
Är det boost HG med centerlock du ska ha så funkar det säkert
Nu var det ju det här med många standarder. Nej jag skall inte ha centerlock, jag skall ha 6-bult. Alltså två nya skivor också.
Äh lika bra att skrota cykeln och köpa en ny ?
Edit: finns ju adapter till skivorna. Som självklart kostar ungefär som nya skivor...

Förresten, tänkte ge hjulet ett försök till. Närmare inspektion visar att buktningen jag gav mig på var nog inte det store problemet. Jag har för mig att hjul skall vara runda, inte platta?

Bilagor

• IMG_20240728_135624841.jpg
    IMG_20240728_135624841.jpg
    924.6 KB · Besök: 67
En platt? ?
Ja får ge mig på fälgletande också, men börjar ju kännas ganska svårt att hitta rätt när jag inte ens klarar hela hjul ?

Förresten vad säger stämman, hur mycket liv finns kvar i denna kassett? Tänkte byta kedja i förebyggande syfte i sommar men blir osäker på om förebyggande är för sent...
Att den behöver rengöras har jag koll på.
Och är den ändå på upphällningen behöver jag ju inte tvunget leta rätt body till just den.

Bilagor

• IMG_20240728_140617153_HDR.jpg
    IMG_20240728_140617153_HDR.jpg
    656.9 KB · Besök: 44
En annan variant, om jag inte lyckas hitta fälg, är förstås att flytta framfälgen till bakhjulet. Då behöver jag bara köpa nytt standard framhjul, mycket mindre kompatibilitetsproblem.

Men fixar en vanlig ingenjör utan hjulbyggarkunskaper en sån operation mha youtube tro?

En annan variant, om jag inte lyckas hitta fälg, är förstås att flytta framfälgen till bakhjulet. Då behöver jag bara köpa nytt standard framhjul, mycket mindre kompatibilitetsproblem.

Men fixar en vanlig ingenjör utan hjulbyggarkunskaper en sån operation mha youtube tro?
Det är samma typ av problem, nämligen att bygga ett hjul. Men för att det skall fungera måste fram och bakfälg vara samma eller kompatibla. Annars kan du råka ut för problem med ekrar (i bakhjulet) som har fel längd.

Ekrarna i bakhjulet har olika längd på de olika sidorna, så var noga med att inte blanda dem.

PS. Redigerade lite eftersom jag insåg att jag beskrev problemet fel. Nu är det förhoppningsvis rätt.

Senast ändrad:

Ja. Men då kan du också bygga ett hjul från grunden.

Ja. Men då kan du också bygga ett hjul från grunden.
Nja i princip. Men att flytta en fälg till en plats där det tidigare satt en identisk (vad det verkar) fälg är nog allt en liten aning enklare än att bygga från grunden. Kompatibelsproblem, ekerdragning mm är ju redan löst. "Endast" riktning återstår. Tanken var att det nog är enklare än att hitta en fälg som jag vet passar, eller ett passande bakhjul till vettigt pris.

Nja i princip. Men att flytta en fälg till en plats där det tidigare satt en identisk (vad det verkar) fälg är nog allt en liten aning enklare än att bygga från grunden. Kompatibelsproblem, ekerdragning mm är ju redan löst. "Endast" riktning återstår. Tanken var att det nog är enklare än att hitta en fälg som jag vet passar, eller ett passande bakhjul till vettigt pris.

Jo det står ju exakt vad det är för fälg. Dessutom så står det ERD om jag ser rätt, så helt plötsligt så borde det gå att hitta samma eller kompatibel fälg.

Angiven ERD är dock fel, 606 mm är större en hjulstorleken 584 mm. Det är från 29" versionen. Rätt ERD är 568 mm.

Jag skulle satsa på en starkare fälg. En fälg borde inte blir platt av en asfaltskant. Jag hittade dock ingen fälg med ERD nära 568 mm efter lite letande.

Jag skulle satsa på en starkare fälg. En fälg borde inte blir platt av en asfaltskant. Jag hittade dock ingen fälg med ERD nära 568 mm efter lite letande.
Jag tröttnade, körde till Trek Store som löste det på stående fot med ett nytt hjul. Dyrare än tänkt, men grym service! De hade inte heller rätt hjul hemma men med byte av body fanns det...
Får väl leta fälg vid tillfälle för att testa att lära mig bygga hjul.
Här har man scannat hela internet så finns lösningen nån mil bort ?

Senast ändrad:
Tänkte ju som sagt se om jag kan laga gamla hjulet med ny fälg. Halvt för att ha som reserv, halvt för att testa.
Hur noga är erd? +/- 2 mm?
Och nyfiken: hur vet du rätt erd när det är fel angivet på min fälg (riktigt dåligt...)

Tillbaka
Topp