Köpråd, Lapierre xr 7.9

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Har börjat cykla i skogen igen efter 7 års stiltje, kommer mestadels cykla runt Uppsala.

Tänkt uppgradera från min 2012 Giant stighojj och har kollat runt lite efter något nytt.

Har fattat tycke för Lapierre xr 7.9 (2023) för 32000, så jag har noll koll på vad som sker i industrin och vad som är bra/dålig saker så frågar jag här.

Bra eller anus ?

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Cykeln har modern geometri (för att vara en XC-MTB) och rimliga komponenter för priset.

Stora frågan är dock på vilken typ av MTB du skulle trivas bäst. Den här är en ren XC-tävlingscykel. En liknande cykel med 120 mm slag fram och bak är lite mer allround. Men kankse räcker 100 mm till din cykling.

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Cykeln har modern geometri (för att vara en XC-MTB) och rimliga komponenter för priset.

Stora frågan är dock på vilken typ av MTB du skulle trivas bäst. Den här är en ren XC-tävlingscykel. En liknande cykel med 120 mm slag fram och bak är lite mer allround. Men kankse räcker 100 mm till din cykling
100mm är nog för lite, min gamla giant har 120.
Och tävla lär jag inte göra.
Kommer vara stigcykling med stenar och rötter jag siktar in mig på, finns inte så många backar här i Uppsala.

Vad menar du med allround ?

Köpråd, Lapierre xr 7.9
100mm är nog för lite, min gamla giant har 120.
Och tävla lär jag inte göra.
Kommer vara stigcykling med stenar och rötter jag siktar in mig på, finns inte så många backar här i Uppsala.

Vad menar du med allround ?

Att mer slag och lite mer upprätt sittställning funkar bättre till lite stökigare stig medan det också funkar ok på slätare stig.

Det låter som 120 eller 130 mm slag skulle passar bättre för dig.

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Det är ju som sagt inga större backar i Uppsala så en modern XC-hoj lär ju funka bra. Har en Fuel Ex av förra modellen med 130/140 slag och det är väl knappt att jag nyttjar det i Lunsen. Om du vill ha något mer stig-orienterat med lite modernare geo och mer slag i samma prisklass så tycker jag nya Orbea Occam ser fin ut.

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Var och klämde på en scott spark 950 (2022, verkar inte finnas efter det). För 30000. Verkar trevlig, men är fundersam angående det där med slag. Vill inte ha för mycket så att säga.

Sportson har även lapierre xr 5.9 till bra rabatt, då med 100mm slag

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Sparken är ju fin, 120/130 är nog alldeles lagom för terrängen här, men framförallt lite mer trailanpassad geo. Kommer ju vara tyngre än en XC hoj som Lapierren så det är väl nedsidan.

Köpråd, Lapierre xr 7.9
Slog till på en 2024 spark 950, gick att få för 30000.
Ska bli kul att prova alla nymodigheter (dropper, remote lockout, 29", geo).

Blir toppen här. Det går inte jämföra moderna cyklar med gårdagens. Alla saker du nämner gör upplevelsen så mycket roligare, remote lockout har jag aldrig känt behov av att använda men vissa älskar det. Känslan att kunna lätt cykla över rötter med 29” hjul och cykla ner för en brant sten utan att det känns som man ska slå över styret är rätt märklig om man cyklat på gamla grejer.

Tillbaka
Topp