nybörjarmek på gammal hybrid/citycykel

tramparen

Medlem
Jag håller på att lära mig nybörjarmek från YT och det är riktigt kul när man lyckas. Först fipplade jag med en rostig 3-växlad damcykel, så nu funkar både växlar och handbroms perfekt. Kul! Kanske blir den utmärkt som vintercykel på stan... om jag byter kedjan som just nu är osannolikt uttänjd. Många påstår att man måste köpa specialverktyg för det men en vän säger att det inte alls behövs. Vad säger ni?

På min gamla "hybrid/city" cykel har jag också fått fason på en del:

* Nytt bakdäck, visserligen bara Biltema för 69:90 men det var ett enormt lyft jämfört med de gamla (biltema-) bakdäcken som var trasiga, knöliga, öppna på sidorna, och det skakade märkligt när man körde. Det positiva var iofs att de trots detta höll luften under flera års slarvig användning men det var ju bara en tidsfråga innan det hände något.
(Cykloteket hade inte ett enda däck inne som passade mina fälgar, när jag ville ha märkesdäck och körde dit för att köpa. Däckstorleken 37-622 borde väl vara rätt vanlig. Men men, jag körde direkt till Biltema istället.. problem solved.)

* Justerade bromsar: den har "Altus" cantilever. Inte direkt hi-tech. De var slöa och feljusterade i våras, inte kul alls, så jag funderade på att byta till V-bromsar. Men istället lärde jag mig justera dem 100% rätt, och frambromsarna fick även nya bromsklossar. Nyper perfekt. Bakbromsarna har fortfarande nedslitna hårda 10+ år gamla bromsklossar men jag tänker just nu räcker det ändå - om jag tar i så låser sig bakhjulet och bättre än så behövs väl inte - och det går att moderera kraften fint både fram och bak. Nu känner jag mig tryggare i trafik och nedförsbackar.

* Växlar Acera X bak och Acera utan X fram. Växlingar funkar bra, tight, "smooth". Någon sällsynt gång låter det dock "kras" när jag växlar. Har inte kommit på när eller orsak än.

Ibland strular framväxeln från 1 till 2. Om jag pressar halvvägs på reglaget hoppar den upp, dvs rätt. Reglaget känns helt normalt och alla andra växlingar 2 till 3, 3 till 2 och 2 till 1 funkar jättebra. Kollat runt en massa på YT och jag tror mina justeringar är korrekta men skulle behöva era tips på vad detta kan bero på. Standardlösningen är ju "byt vajer/hölje" men jag tänker det mest är om nedväxling fram strular...? Här är det ju uppväxling.

Senast ändrad:
Kedjan är inte uttänjd. Slitaget sker där tänderna hugger in på de inre länkarna. Så lura dig inte att ha en kortare kedja än den gamla, utan lägg dem bredvid varandra när du bryter.
Det är rätt vanligt att man hugger i med domkraft och rörtång när man fäster framväxelns vajer. Inte bra. Använd bara handkraft - kanske handske - när du fäster vajern, och när kedjan ligger på lilla fram och mitten bak.

Tack. Kedja hänger ner som om den blivit 4-7cm längre och hjulet går inte att flytta längre bak.

Angående växel, menar du att vajern kan vara för spänd?

Du kan behöva ett eller två specialverktyg för kedjebyte, en kedjebrytare och en kedjetång. På gamla och/eller billiga kedjor måste man trycka ut en "pin" för att öppna kedjan och då behövs kedjebrytaren (alternativt bågfil). Många nya kedjor har en speciell låslänk som öppnas lättast med en kedjetång även om det fungerar med en polygrip. Du behöver kedjebrytaren till att korta ned kedjan till rätt längd och för montering om nya kedjan kommer med "pin".

Enligt rykte klarar man kedjebytet med hammare och dorn, dvs utan specialverktyg - bortsett från den lilla detaljen att jag förstås inte äger en dorn.

En cykelkedja kan inte sträckas alltså? Det betyder alltså att en sliten kedja inte hänger ner mera än en ny, utan enbart har för stort avstånd mellan kontaktytorna på länkarna pga slitage? Fattar jag rätt?
Jag kunde ha slagit vad om att jag hört andra prata om att kedjor sträcks ut med tiden. Märkligt.

Så jag kan med rätt verktyg helt enkelt korta ned den befintliga kedjan och undvika de ständiga kedjeavhoppen? Som steg ett iaf...

Bilagor

• image_50765825_.jpg
    image_50765825_.jpg
    709.3 KB · Besök: 80
Enligt rykte klarar man kedjebytet med hammare och dorn, dvs utan specialverktyg - bortsett från den lilla detaljen att jag förstås inte äger en dorn.

En cykelkedja kan inte sträckas alltså? Det betyder alltså att en sliten kedja inte hänger ner mera än en ny, utan enbart har för stort avstånd mellan kontaktytorna på länkarna pga slitage? Fattar jag rätt?
Jag kunde ha slagit vad om att jag hört andra prata om att kedjor sträcks ut med tiden. Märkligt.

Så jag kan med rätt verktyg helt enkelt korta ned den befintliga kedjan och undvika de ständiga kedjeavhoppen? Som steg ett iaf...
Sträckas är kanske fel ord. Det ger intryck av att kedjan är elastisk. När kedjan slits så kommer den att bli längre efter hand. Det yttrar sig i bla. i att kedjan kan hoppa över på kassett/drev/klingor vid belastning. Och att kedjor börjar hänga på cyklar utan kedjesträckare/utanpåliggande bakre växel.

Man kan korta av en kedja, men har kedjan blivit för lång så är det ett tecken på att den är för sliten. Då är byte bättre. Men i ditt fall är det oklart. Har någon monterat på en för lång kedja? Är kedjan sliten?

I vilket fall som helst så är basic cykelverktyg att rekommendera. Då kan du själv kolla kedja och byta kedja.
En kedjemätare för att mäta slitage, en kedjebrytare för att pressa ut kedjenitar, en ett verktyg för att hantera snabblänkar om du använder det, rekommenderas.

Det svider kanske att skaffa specifika cykelverktyg, men dom är intjänade första eller andra gången du använder dem.

Börja titta på lite YT videos, exempelvis Parktool's. Då kommer mycket att klarna.

Bra kommentar ovan.
Ett sätt att veta hur lång den nya kedjan skall vara är att räkna antalet länkar på den gamla.
Sen ser du till att den nya har lika många.
Efter det kan du lägga dem intill varandra och jämföra.

PS.

Exempel på prislista med kostnader för olika serviceåtgärder, https://www.sportson.se/verkstadsprislista
Enligt den så tar Sportson 300 kronor för att byta en kedja. Tillkommer priset för kedjan.

Så du har 300 kronor att köpa kedjrelaterade verktyg för. + att du kan välja kedja själv. En del av förtjänsten som cykelverkstäder har är prispåslaget på delar. Du kan garanterat hitta lägre priser på nätet, än cykelverkstäders reservdelspriser.

Exempel på kedjeverktyg som är bra att ha, därmed inte sagt att de passar din kedja, eller är de bästa eller mest prisvärda, eller att butiken är den bästa. Det är ju lite googlingsarbete som krävs.

https://www.bikester.se/sv/articles/2.2674.26247/kedjebrytare-bbb-nautilus, kedjebrytare 198 kronor.
https://www.bikester.se/sv/articles/2.2674.25966/chainchecker-bbb, kedjemätare 99 kronor.
https://www.bikester.se/sv/articles/2.2674.25142/kedjelasverktyg-bbb-linkfix, kedjelåsverktyg 144 kronor.
Sammanlagt ca 450 kronor.

Men du får kolla själv vad som behövs, vilken kedjemätare som är bra, om du behöver kedjelåsverktyg etc.

Det man behöver är en kedjebrytare och måttband.
Kedjebrytare för att öppna/stänga kedjor utan snabblås, och för att korta kedjan till rätt längd.
Måttband för att mäta om kedjan är allt för sliten.

rois sa:
Börja titta på lite YT videos, exempelvis Parktool's. Då kommer mycket att klarna.
Klockren rekommendation, det är faktiskt just deras välproducerade kanal som varit bäst för mig när jag justerat bromsar och växlar på både den här skruttiga damcykeln och min "hybrid".

Plus tiden och kostnaden att hämta och lämna cykeln. Mycket att spara på att göra servicen själv.
Jag tror inte alternativet skulle bli att lämna in den eftersom när kedjan är fixad kommer nästa projekt, bakhjulet har flera trasiga ekrar och är skevt... Det tillsammans lär kosta mer än en motsvarande cykel i bra skick på blocket. Utan alternativet är nog att ge upp - men det är för mig tillfredsställande att få "trasiga" saker att funka igen.

Jag tror inte alternativet skulle bli att lämna in den eftersom när kedjan är fixad kommer nästa projekt, bakhjulet har flera trasiga ekrar och är skevt... Det tillsammans lär kosta mer än en motsvarande cykel i bra skick på blocket. Utan alternativet är nog att ge upp - men det är för mig tillfredsställande att få "trasiga" saker att funka igen.
Det svåra är att köpa ekrar av rätt längd, själva jobbet att rikta hjulet verkar svårt men är simpelt, det fixar du lätt bara du har en bra ekernyckel (ett måste).

Klockren rekommendation, det är faktiskt just deras välproducerade kanal som varit bäst för mig när jag justerat bromsar och växlar på både den här skruttiga damcykeln och min "hybrid".

Att byta ekrar är enkelt. Att rikta ett hjul så att en projektcykel fungerar är inte heller så svårt. Krävs en ekernyckel + kostnad för några ekrar. Säg 100 - 200 kronor i verktyg + material.

Att byta ekrar är enkelt. Att rikta ett hjul så att en projektcykel fungerar är inte heller så svårt. Krävs en ekernyckel + kostnad för några ekrar. Säg 100 - 200 kronor i verktyg + material.
PS. Det är mycket som är relativt enkelt att serva och fixa på en cykel. Handlar det sedan om en billig cykel så behöver det inte bli perfekt. Men de flesta åtgärder kräver specialverktyg. Köper man det som behövs och hittar till "rätt kvalite" så är de ofta intjänade på en åtgärd. Du fick ett tips tidigare om att man kan mäta kedjan med måttband (eller tumstock/linjal). Då slipper du ett verktyg. med du måste veta hur du skall mäta. (Den kunskapen är inbyggd i kedjemätarverktyg).

Parktools videos är bra, och de visar hur man skall göra och inte som i en del andra där det kan vara självlärda mekare med ibland tveksamma metoder .

När det gäller ekernyckel är det oerhört viktigt att det är i rätt storlek och att den är bra.
Det finns många billiga ekernycklar med flera fasta bredder för olika breda ekernipplar. Dessa är satans redskap för att hålla dig borta från cyklar. Fel bredd eller dålig form på ekernyckel kommer göra dina ekernipplar runda.
Ekernyckel är bland de sista verktyg som jag sparar in pengar på.

Jag har en Parktool ekernyckel som jag tycker funkar finemang.
Den är svart, tror de finns i olika färger beroende på vilken ekernippel de passar till.

När det gäller ekernyckel är det oerhört viktigt att det är i rätt storlek och att den är bra.
Det finns många billiga ekernycklar med flera fasta bredder för olika breda ekernipplar. Dessa är satans redskap för att hålla dig borta från cyklar. Fel bredd eller dålig form på ekernyckel kommer göra dina ekernipplar runda.
Ekernyckel är bland de sista verktyg som jag sparar in pengar på.
Det tråkiga om man har flera cyklar är att det inte helt sällan är olika mått på nipplarna (nyckelvidd dårå) så en behöver mer än en bra ekernyckel.

Jag har btw ett hjul med två olika nipplar på.... Orkade inte skaffa en likadan som satt som orginal och hade fina mässingsnipplar för en annan nyckelvidd hemma...

Det kan vara värt att kolla hur tänderna, taggarna, ser ut på klingorna fram och kassetten bak.
Absolut. I det här fallet en 3-vxl Nexus så ingen kassett men kugghjul så klart. Både kedja/drev är brunrostiga.. (se bild ovan) - trots kedjeolja oftare än på min 21-vxl som inte rostat öht på kedja/drev.

I hela mitt liv har man skakat på huvudet över linjaler och tumstockar med de poänglösa tum-måtten på - och nu när jag för första gången på alla dessa år behöver en, så kan jag inte hitta EN ENDA hemma!! *asg*
(Jag ska mäta 12 tum på cykelkedjan.).

Ur Tidens Cykelbok:

"Med förslitningen blir kedjan alltså längre. 24 länkar ska vara 12 tum när kedjan är ny (304,8 mm).
När de 24 länkarna blivit mer än 12 1/8 tum (308 mm) ska den slängas."

Bra, då satsar jag på Biltema kedjebrytare.

Nästa fråga då: Biltema kedja 69:90 inkl kedjelås (artnr 27-0345) lagom nivå för den här hojen? Annars finns Shimano på Clas Ohlsson utan kedjelås för 129:90 med lägre priser på annat håll.

Bra, då satsar jag på Biltema kedjebrytare.

Nästa fråga då: Biltema kedja 69:90 inkl kedjelås (artnr 27-0345) lagom nivå för den här hojen? Annars finns Shimano på Clas Ohlsson utan kedjelås för 129:90 med lägre priser på annat håll.
Kedjans kvalitet på 8-delat är främst hur länge den håller och inte hur fin cykeln är i övrigt, cyklar du mycket kan en något bättre kedja vara värd att köpa för det skiljer ganska mycket i livslängd.

Jag köpte ett gäng av de här och de är hyfsade i kvalitet

Eller testa med Biltemakedjan, tycker du den slits ut för fort så köp en bättre nästa gång :)

Edit. Fick upp fel kedja när jag sökte på 27-0345, ser nu att det är en för navväxlar du behöver så mitt förslag på kedja blev för fel cykel men generellt är det samma, billigare kedjor håller färre mil :)

Senast ändrad:
Exakt, 3-vxl men bra, så länge den inte omedelbart desintegrerar som en piratshimano är jag nöjd. Verktyg + kedja på samma ställe är en fördel också.

De inre länkarna är det som slits, i kontakt med tänderna på kassett och klingor. Som många märkt slits också så småningom deras tänder med tiden, i sin kontakt med kedjans nötande, inre länkar. ...Längre blir de dock inte.

Tillbaka
Topp